Sociaal gedrag 'aangeleerd'?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Sociaal gedrag 'aangeleerd'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 23:48

Ik zit hier al een hele tijd mee, en merk dat het me problemen oplevert.

Vroeger als jong kind was ik heel sociaal en 'outgoing', maar ik ben gepest vanaf de kleuterklas en kreeg ook van leraren en ouders (indirect) de boodschap dat ik niet goed was, iets verkeerd deed. Toen het in de brugklas opnieuw misging, werd ik enorm onzeker. Ik twijfelde aan alles en durfde helemaal niks meer. Met anderen iets drinken? Prima, maar dan wachtte ik wel met bestellen tot zij iets hadden gekozen - en dan nam ik wat zij ook hadden, want dan wist ik tenminste dat het acceptabel was. Zo is het met alles gegaan. Ik kon in die tijd geen normaal gesprek voeren, was bang dat alles wat ik zei stom en verkeerd was, durfde niet voor mijn mening uit te komen. Om daarmee om te gaan heb ik mezelf alles opnieuw 'aangeleerd' door naar anderen te kijken. Alles wat anderen deden en wat als 'normaal' werd beschouwd, mocht ik ook doen. Want kennelijk was dat 'hoe het hoorde'.

Inmiddels is die onzekerheid aan de buitenkant helemaal weg. Ik ben behoorlijk aanwezig in groepen, durf leiding te nemen, ben mezelf. Denken ze. Want zo lijkt het, en deels voelt het ook wel zo. Totdat ik in een onbekende situatie kom, waar ik geen voorbeeld van heb. Kledingwinkels zijn een crime, want dan moet ik helemaal zelf een keuze maken, en wat als die keuze 'verkeerd' is? En ik weet dat iedereen nu denkt 'er zijn geen verkeerde keuzes!' - maar helaas heb ik als kind de boodschap gekregen dat die er wél zijn, en dat ik ze constant maakte.

Als ik iets zeg wat een ander afkeurt, voel ik me verschrikkelijk, alsof ik iets vreselijks heb gezegd. Onmiddellijk bang dat de ander mij persoonlijk afkeurt, het belachelijk vindt dat ik zoiets kan zeggen of denken. En zoveel situaties waar ik niks mee kan. Eén-op-één-gesprekken: wat te doen als er stiltes vallen, is dat oké, moet ik iets zeggen, en wat dan, of mag ik wachten op de ander? Wanneer zeg je 'ik hou van je' tegen iemand? Welke mening 'hoor' ik te hebben, wat wordt het meest geaccepteerd?

Ik kan me vrij bewegen binnen de grenzen die ik ken. Dus ik kan bijvoorbeeld wél hele aparte schoenen kopen, die niet iedereen leuk vindt; omdat ik weet dat het geaccepteerd is dat ik ze wel leuk vind, ik weet dat ik om die keuze niet veroordeeld zal worden. En ik kan ook best grapjes maken en bepaalde verhalen vertellen, omdat ik uit ervaring weet dat die gewaardeerd worden. Maar ik ben telkens bang om 'ontdekt' te worden, dat het eigenlijk allemaal toneelspel is en ik helemaal niet zo leuk ben. Dus bij elke opmerking die minder gewaardeerd wordt, elk grapje waar niet zo om wordt gelachen, elke uitleg die niet duidelijk genoeg is, en elk gedrag wat wordt afgekeurd: ik voel me vreselijk, kan spontaan wel gaan janken. En dán blijkt die onzekerheid ineens nog heel diep te zitten.

En wat moet ik hier nu mee? Ik ben niet 'gewoon onzeker', want anders zou ik ook geen leiding durven nemen, presentaties houden, etc etc. Aan de buitenkant zullen weinig mensen iets merken. Ik kan héél goed doen alsof ik zelfverzekerd ben, en ik weet dat het acceptabel is als ik een leidersrol kies; sterker nog, dat veel mensen dat op prijs stellen, want dan hoeven zij dat niet te doen. En afgaande op hoe ik als kind was, bén ik ook best wel een leiderstype. Dus ik kan tot op zekere hoogte mezelf laten zien - maar alleen díe stukjes waarvan ik weet dat het 'mag'.

Dus blijven er ondertussen ook stukjes verborgen. Vermijd ik een heel aantal activiteiten uit angst voor die afkeuring. Pas ik mijn mening soms automatisch aan aan de groep, en besef ik later pas dát ik dat doe. En kost alles waarin ik een keuze moet maken, verantwoordelijkheid moet nemen, of een mening moet hebben, me enorm veel moeite.

Wat ik hiermee wil? Een stukje herkenning zou fijn zijn. En tips om hier iets aan te veranderen, want ik weet niet hoe.
(overigens, de meest voor de hand liggende tip, 'zoek hulp' - die heb ik al ;))

Yviertje

Re: Sociaal gedrag 'aangeleerd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:06

O wat herkenbaar!

Ik ben hier gelukkig 'over heen gegroeit'. Klinkt misschien raar wat ik nu ga zeggen, maar ik kwam mensen in m'n leven tegen die niet zomaar met mijn 'mening' accepteerden. Die me lieten zoeken naar wie ik echt was en me fouten lieten maken. Zodat ik op die manier er achter kwam wie ik nou eigenlijk was. Dit soort mensen zijn in mijn geval helaas (te) kort in m'n leven geweest, maar zijn imo ook alleen om die reden er voor mij geweest.
Echte tips heb ik niet helaas. Maar probeer bij elke keuze die je maakt, te denken: Is dit echt wat IK wil. Dat heeft mij iig erg geholpen,

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:58

DaniBanani schreef:
Dus blijven er ondertussen ook stukjes verborgen. Vermijd ik een heel aantal activiteiten uit angst voor die afkeuring. Pas ik mijn mening soms automatisch aan aan de groep, en besef ik later pas dát ik dat doe. En kost alles waarin ik een keuze moet maken, verantwoordelijkheid moet nemen, of een mening moet hebben, me enorm veel moeite.

Wat ik hiermee wil? Een stukje herkenning zou fijn zijn. En tips om hier iets aan te veranderen, want ik weet niet hoe.
(overigens, de meest voor de hand liggende tip, 'zoek hulp' - die heb ik al ;))

op houden met te doen zoals anderen dat willen,dat doen al genoeg mensen :j
probeer jezelf te zijn,is moeilijk en ik weet hoe dat gaat,maar blijf proberen en dan komt het vanzelf :j

jij bent jij,met je eigen unieke eigenschappen en meningen, en dat mag je best laten zien.
:D

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 01:32

Wees jezelf, en je vindt vrij makkelijk mensen die jou geweldig vinden om jou, met alle " rare" trekjes. A;;eem deze mensen zouden jou nu op dit moment misschien niet vinden, omdat jij je anders voordoet dan je bent!

Wees jezelf!

mick75

Re: Sociaal gedrag 'aangeleerd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 01:43

Ik ken het gevoel wel. Maar ik ben enigszins tegendraads van nature dus doe precies wat IK wil en zoals IK het wil, al heeft het me flink wat tijd gekost om zover te komen.

Nu accepteer ik het dat ik een uitgesproken typetje ben, met een opvallende smaak van kleden en een uitgesproken mening, die ik IRL beter onder woorden kan brengen dan in geschreven woord. Ik heb leren accepteren dat ik door mijn uitgesproken ik nooit een hele uitgebreide vriendenkring zal hebben, maar wie mij accepteert zoals ik ben dat ook meent. Ik ben niet erg sociaal vaardig, toch zijn er blijkbaar een flink aantal mensen dat daar doorheen kan prikken, door mijn ietwat excentrieke uiterlijk kan prikken en mijn volgens velen vreselijke kledingsmaak accepteren als iets wat bij mij hoort en gewoon met me in discussie gaan. En dat is zoveel meer waard! Ik kan iedereen die in mijn telefoonlijst staat letterlijk 24 uur per dag bellen en zij mij ook. Voor ieder van hen ga ik door het vuur en zij voor mij. En dat hebben ze bewezen! Is mischien niet de meest indrukwekkende lijst van omvang, maar wel waardevoller dan die van de meeste mensen denk ik.

Maargoed, ik ben dik in de 30 en het is nog niet lang geleden dat ik op dit punt ben gekomen.