zwanger & Vlees

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

zwanger & Vlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 18:01

Ik weet het even niet meer, dus vraag het maar even hier :+

Want nu ben ik rundertartaar aan het maken, met moeite, vlees braden is nog een ramp, maar nu weet ik niet meer zeker of je dat als zwangere wel mag?
Ik bak het goed door, dus dat de binnenkant niet rood/rauw is, maar er komen wel een beetje rode sappen uit?

Mag ik dit nu wel of niet?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:02

Je mag geen rauw vlees dus het moet echt goed gebakken zijn. Niet rood.

paddraigh

Re: zwanger & Vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:03

idd geen rood vlees,als het verder goed gaar gebakken is kun je alles eten kwa vlees

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 18:04

Geven de sappen dan niks?
Ik vind het maar lastig :+ Krijg straks spijt als ik het eet en het eigenlijk niet mocht.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:04

Nou dan zit er toch maar één ding op en dat is niet eten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:05

Ah joh als je je verdiept in het hele waarom van geen rood vlees eten dan merk je dat dat allemaal wel meevalt.

Maar er wordt aangeraden geen rood vlees te eten, alles dus goed doorbakken dan mag je in principe alles eten.
Vleessap zit er altijd in, als je dat er allemaal uit zou bakken houd je een schoenzool over :P

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:05

Gewoon niet eten inderdaad..
Just in case..

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 18:13

Een beetje verschillende reacties :')
Heb mijn stiefmoeder maar even gebeld, een oude rot ist vak, en als hij doorbakken is kan het idd geen kwaad. Dus ga hem toch maar eten :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:20

Jahoor gewoon eten. Ik at gewoon alles tijdens de zwangerschap, geen gedoe hoor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:31

Ik was bij mijn eerste zwangerschap ook zo dat ik alles opzocht en nalas of het wel of niet mocht, ik kan je vertellen; dan heb je geen leven meer.
Want je mag heel veel dingen niet en uiteraard net die dingen die wel lekker zijn (gerookte zalm/makreel, biefstukje, eitje enz.) en daarnaast kost het je uren om alles op te zoeken.
Dus met mijn tweede zwangerschap eens even opgezocht waar ze dan zo bang voor zijn en dat blijken piepkleine kansjes te zijn dat je misschien wel dit of dat oploopt, dingen die zowieso superfout zijn áls ze in het voedsel voorkomen.
Dus met mijn tweede zwangerschap heb ik de meeste dingen gewoon gegeten en ik leef nog en mijn baby is nu bijna 11 maanden en gaat als een speer, ze is groot, snel en wijs voor haar leeftijd.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 18:34

Ik word idd een beetje onzeker van al die dingen die wel/niet mogen. Gelukkig kan ik het meeste goed laten staan omdat ik er niet gek op ben, of het niet lust. Vis, en filet american etc.
Maarre, mag je ook geen ei als je zwanger bent?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:38

Ei wel maar een zachtgekookt ei weer niet want daar kan heel misschien soms weleens salmonella in zitten :roll:
Sorry hoor maar ik werd er niet goed van, salmonella is zowieso niet goed voor je dus moet je ook niet eten als je niet zwanger bent.

Dieuwke1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:40

Je mag wel ei eten, zolang het maar een hard gekookt ei is. Geen zacht ei geel dus. Ik ben ook zwanger nu, en mijn verloskundige zei dat ik best sushi mocht eten. Zolang het maar vers is! Geen vaccuum verpakte vis wat je in de supermarkt koopt. Je kunt best een visje halen bij de visboer. Vis wordt ook aangeraden om te eten. Maar je mag weer niet alle soorten vis eten. Je kunt veel opzoeken op internet!

Hoe lang ben je nu zwanger? Ik ben morgen 22 weken zwanger van de eerste. Vlees doe ik ook voorzichtig mee, maar let er wel op dat het goed gebakken is. Vertrouw ik het niet, vraag ik manlief vriendelijk of hij het nog langer door wil bakken.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:45

Ik lust nu ik zwanger ben haast helemaal geen vlees.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:52

Dieuwke1981 schreef:
Je mag wel ei eten, zolang het maar een hard gekookt ei is. Geen zacht ei geel dus. Ik ben ook zwanger nu, en mijn verloskundige zei dat ik best sushi mocht eten. Zolang het maar vers is! Geen vaccuum verpakte vis wat je in de supermarkt koopt. Je kunt best een visje halen bij de visboer. Vis wordt ook aangeraden om te eten. Maar je mag weer niet alle soorten vis eten. Je kunt veel opzoeken op internet!

Ja precies en daar wordt je snel genoeg zat van :+

Dieuwke1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:57

Gebakken eitje kan ook nog natuurlijk ;) hard gekookt ei vindt ik niet lekker. Dus dat eet ik gewoon even niet meer.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 19:00

Ik vind zachtgekookt ei juist niet lekker. Al moet ik nu ik zwanger ben totaal niet aan ei denken. Aan heel veel dingen niet. Lust al niet veel vlees, maar nu is het idd nog meer een ramp.

Ben nu ruim 11 weken :D

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:06

als je alle eetregeltjes volgt wordt je menu wel heel erg beperkt ;)
rauw vlees heb ik niet gegeten terwijl ik zwanger was, maar half doorbakken wel.
vreemd genoeg heb ik 3 kerngezonde kinderen :+

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:01

Ach, ik heb 3 kinderen op de wereld gezet, en de vierde is onderweg. Ik heb me nog nooit aan die voorschriften gehouden, t wordt met het jaar gekker.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:03

Als je een biefstukje op laag vuur bakt... verdamp je het vleessap.

Bij biefstuk moet je het vet goed heet laten worden, dan schroei je de biefstuk dicht waardoor de sappen erin blijven. Zo maak je dus een perfecte medium biefstuk. :)

Als jij de biefstuk laag zet, dus niet op heet vet, schroei je dit niet dicht, en zullen je vleessappen grotendeels verdampen.
Op die manier kan je hem ook lekker doorbakken. :) Dan heb je geen rood vlees meer. :)

Maar volgens mij kan het echt geen kwaad hoor...

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:58

Het advies is om geen rauw vlees te eten.
Zou je een tartaar willen eten is het verstandig dit goed door te bakken i.v.m. besmetting
met listeria en toxoplasmose omdat dit schadelijk is voor het ongeboren kind.
Dit kun je nalezen op het voedingscentrum.
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-g ... n-met.aspx

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:28

in principe kan je alles eten , zolang t maar niet rauw is dus goed doorbakken of goed doorgekookt, dan kan t geen kwaad... ik heb zelf 4 kids maar moet zegge, de eerste kreeg ik 22 jaar geleden en de laatste verleden jaar, en je hoort nu veel meer over wat wel en niet mag dan toen , toen kon ik alles eten en de laatste keer let je bij alles op,,
Daarom eet alles goed doorbakken of gekookt, en alles wat je niet vertrouwd ,waag je daar dan niet aan , dan weet je zeker dat je t goed doet :D
Succes ermee ...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:51

CherylDaraxo schreef:
Het advies is om geen rauw vlees te eten.
Zou je een tartaar willen eten is het verstandig dit goed door te bakken i.v.m. besmetting
met listeria en toxoplasmose omdat dit schadelijk is voor het ongeboren kind.
Dit kun je nalezen op het voedingscentrum.
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-g ... n-met.aspx

Heb je ook een beetje doorgelezen over listeria en toxoplasma?

Listeria komt zeer zelden voor, jaarlijks overlijden daar (tromgeroffel) 80 mensen aan. Als je dat even afzet tegen de aantallen verkeersdoden of in ons geval de hoeveelheid ernstige ongelukken naar aanleiding van sporten... 80 mensen op 16 miljoen is belachelijk weinig.

Toxoplasmose is ook relatief zeldzaam, in elk geval wel in vlees. Maar toxoplasmose kan ook in kattenpoep zitten wat een kat dus meeneemt door rond te wandelen door het huis. Of wie graag in de tuin rommelt en daar weleens poep van de buurkatten tegenkomt loopt dus ook risico. Of wie groente uit eigen tuin eet (lekker gezond!), daar wandelen de buurkatten ook langs.
Om dan nog maar helemaal niet te beginnen over een manege oid waar paarden, honden en katten door elkaar lopen en eigenlijk niets schoon is.

Dus als je het realistisch bekijkt; de kans is veel groter om toxoplasmose op te lopen via je kat, tuin of paard dan dat je 't via vlees binnen krijgt. De kans op listeria leek me al wel duidelijk :+

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:56

ik heb tijdens me zwangerschap gewoon bief gegeten hoor
en dat smaakte :D

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 15:50

Bedankt voor alle reacties :D

Onley: Maar vond je dat niet eng om te eten?
Ik zou echt bang zijn dat áls het misgaat dat het dan daardoor komt.

Ik wist pas met 9 weken dat ik zwanger was, dus heb ook gerookt en wijn gedronken in het begin. Daar baal ik nu best wel van :=