Suikervrij/suikerarm eten en drinken. Hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Suikervrij/suikerarm eten en drinken. Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 11:36

Hallo allemaal,

Na jarenlang veel lichamelijke klachten, ben ik eindelijk bij een manueel therapeut gekomen, die mijn klachten grotendeels weet te verminderen.
Ik heb een hemisacralisatie (mijn onderste wervel is aan een kant vergroeid met mijn bekken), heb al een ruggewervel die grotere slijtage vertoont als
de andere wervels. Ook heb ik in september 2009 een klap op mijn schouder gehad, waarvan ik nu nog steeds de gevolgen vrijwel dagelijks voel. En nog wat kleine lichamelijke klachten.

Een groot gedeelte van mijn klachten komt door spanning, spanning in mijn hoofd doordat ik me veel druk maak. Maar de andere spanning, is de spanning die op mijn lichaam staat, op mijn spieren, zenuwen. Als iemand me een klein prikje met een vinger in mijn zij geeft, kan ik dat nog uren voeren. Een keertje iemand die in mijn bovenbeen prikt/knijpt (vriendelijk), geeft het gevoel alsof ik een harde schop/klap heb gehad. Dat is hetzelfde als met stoten etc, alles staat zo op spanning, dat iedere "ruwere" aanraking zeer doet. Mensen om me heen weten dat wel, dus die zullen we niet als geintje in mijn zij proberen te kielen, maar toch blijft het vervelend.

Advies van mijn therapeut is dan ook om eens een suikervrij/suikerarm dieet te gaan proberen. Frisdrank erg veel minderen, ipv. zoet beleg op het brood, vleeswaren of kaas gaan eten etc etc. Ze had de lijst met "toegestane voeding" helaas niet bij, dus die ontvang ik pas over 2 weken, maar ik wil graag weten of andere bokkers er ervaring mee hebben. Volgens de therapeut zal ik op zeer korte termijn gaan merken dat mijn lichaam er beter van word, de spanning op mijn spieren moet lager worden, ik ga minder last hebben van mijn gewrichten en ik zal meer energie overhouden. Ook zou het geestelijk, voor mezelf, geen kwaad kunnen op wat kg's kwijt te raken.

Maar ik wil graag eerst ervaringen van anderen horen :)

Dus brand los!! :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:41

Suikervrij is niet zo moeilijk hoor :) Ik doe het Atkins dieet en dat is ook zonder suiker, wel een stuk strenger dan suikervrij eten :)

Dranken zonder suiker:
Water, thee, koffie, light dranken, alhoewel je je moet afvragen of je wel zoetstoffen in je lichaam wil hebben.

Voedsel zonder suiker:
Vlees en vleeswaren (aan veel wordt wel glucose toegevoegd, dus even de verpakking checken), kazen, groenten.

Ik weet niet of ze het alleen over geraffineerde suikers heeft of ook over natuurlijke suikers? In dat geval ook geen fruit en fruitsappen, melk/yoghurt etc :)

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 11:56

phormicola schreef:
Suikervrij is niet zo moeilijk hoor :) Ik doe het Atkins dieet en dat is ook zonder suiker, wel een stuk strenger dan suikervrij eten :)

Dranken zonder suiker:
Water, thee, koffie, light dranken, alhoewel je je moet afvragen of je wel zoetstoffen in je lichaam wil hebben.

Voedsel zonder suiker:
Vlees en vleeswaren (aan veel wordt wel glucose toegevoegd, dus even de verpakking checken), kazen, groenten.

Ik weet niet of ze het alleen over geraffineerde suikers heeft of ook over natuurlijke suikers? In dat geval ook geen fruit en fruitsappen, melk/yoghurt etc :)

Ik weet dat ze het zelf ook doet, en bij haar in het "dieet" komt ook geen fruit, vruchtensappen etc voor. Maar ze gaf aan, dat een grote mindering van suikers, al een heel stuk zou schelen voor me!

Nou niet zo moeilijk, ik ben nogal een zoetekauw en volgens mijn therapeut is het afkicken van de suikers nog best iets waar je even doorheen moet!

sassie76

Re: Suikervrij/suikerarm eten en drinken. Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:57

Vooral in de natuurwinkels kan je veel producten zonder suiker vinden Sommige zjn lekker, andere een stuk minder. kwestie van uitproberen

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:58

Ah, afkicken. Ja dat is leuk :') Het snelst gaat 't toch wel met Atkins inductie, dat is twee weken. Daarna barst je van de energie. In jouw geval kun je dan weer granen, zoals brood, gaan toevoegen, als je dat zou willen :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:59

Maar dat betekent dus ook geen aardappelen, rijst, pasta's, brood et cetera meer lijkt mij zo want dat is ook allemaal suiker.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:00

klopt, dat zijn langzame suikers. De vraag is of TS alleen snelle suikers wil bannen of bijna alle suikers.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 12:10

phormicola schreef:
klopt, dat zijn langzame suikers. De vraag is of TS alleen snelle suikers wil bannen of bijna alle suikers.

Uhh, wat zijn snelle en langzame suikers? De therapeut zei dat wanneer ik ging minderen in suikers, ik wel pasta's etc mocht eten.
Atkins Inductie? Wat houd dat precies in? :)

Het feit dat ik gewoon niet kan eten wat ik wil, zal erg moeilijk voor me worden. Want juist de dingen die je dan niet mag, krijg je heel erg veel zin in, weet ik uit ervaring.... :\

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:31

Atkins inductie:

200 gr salade
100 gr gekookte groenten
max 120 gr kaas
max 60 ml room
veel vlees en eieren
Zaanse mayo als dressing
Geen margarine en andere 'boterproducten', alleen roomboter en kokosolie, olijfolie alleen koud gebruiken.
Geen wortels, peulvruchten, granen etc
Geen melkproducten, behalve kaas.

In het begin zul je je wat slap voelen en je suiker afkick begint snel. Als je je slap voelt, even een zoutrijke bouillon drinken :) Na twee weken zijn de meesten van hun suikerverslaving af en barst je van de energie :)

De vraag is of je het zo wilt doen of gewoon geen toegevoegde suikers tot je wilt nemen. Dit is iig de snelste manier om van je suikerverslaving af te komen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:47

Hey Amanda_T: zullen we het samen proberen? Ik heb soortgelijke klachten en heb ook behoorlijk wat overtollige kilo's. Geen pasta's etc. zou me zwaar vallen maar als die er na een tijd weer bij komen lijkt het me haalbaar op termijn. En als we het samen proberen kunnen we elkaar aanmoedigen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:52

Suiker is een verslaving, als je zo'n inductie doet dan voel je je binnen een dag of 3 al stukken beter! Daarna wordt je trek naar zoetigheid echt veel minder, waardoor het goed vol te houden is..

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:59

Maar als je ook brood, pasta en aardappelen weg laat, hoe ziet dan bv. een ontbijt er uit? En rijst, mag dat dan wel? Couscous? Ik bedoel maar: ik kan me niet zo goed recepten voorstellen zonder bovenstaande ingredienten. Dan ontbreekt er volgens mij al gauw wat.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 13:14

Ja, dat vroeg ik me dus ook al een beetje af.

@ Chubby, ik heb normaal al erg snel, dat wanneer ik niet "genoeg" gegeten heb, ik echt iets MOET eten, anders ga ik echt van de wereld af. Dat zou dan die eerste 3 dagen alleen nog maar erger worden?

@ Soesita, dat lijkt me echt een heel erg leuk plan! Maar ik ga eerst wel even uitzoeken hoe ik dit dan het beste aan kan gaan pakken. Anders mislukt het alsnog na 2 dagen :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:22

[VT] Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Hier wordt veel uitgelegd en er staan veel recepten in.
Ik ontbijt met 4 gebakken eieren, plakje geitenkaas en twee plakjes kipfilet :) Als je er eenmaal aan gewend bent mis je het niet meer hoor. Er zit niets in granen dat je niet met andere etenswaren, zoals groenten, binnen kunt krijgen. Met gemak zelfs :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:00

Ik heb ook anderhalve maand Atkins gevolgd, zij het zonder vlees (vegetarisch) en je kunt prima toegeven aan die drang naar zoet door zelf chocolademelk te maken. :)
Afhankelijk of je wel echte melk drinkt of niet neem je een litertje melk of sojamelk, wat cacaopoeder en dat kook je even.
Zoetstof naar keuze er bij (de ene kunstmatige zoetstof is lekkerder dan de andere) en je hebt je 'suikershot' zonder werkelijk suiker te krijgen. Werkte bij mij erg goed! :D

En voor de behoefte aan zoet vast voedsel maakte ik een chocolade schuimommelet. Eieren met vloeibare zoetstof opkloppen tot een schuimige massa (vergt wat geduld) op het laatst cacaopoeder er door mengen, en op een heel laag vuurtje in een koekenpan met een deksel er op. Lijkt erg op cake als het klaar is.
Slagroom kloppen met zoetstof in plaats van suiker en je hebt je zelfgemaakte low-sugar taart. :)

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:21

Ik heb t ook gedaan. Heb vorig jaar een half jaar suikerloos geleefd ivm een dieet voor mijn migraine. Ik zou wel oppassen dat je niet teveel zoetstoffen binnen krijgt. Verder is het op het begin goed verpakkingen lezen. Als je wel toch af en toe natuurlijke suikers mag hebben, dan is roosvicee 50/50 lekker als afwisseling om te drinken.