Had niet verwacht dat ik hier eens wat zou plaatsen, maar ga het nu toch doen.
Op het moment ben ik 21 jaar. En heb echt al jaren, weet niet eens meer wanneer het is begonnen, gewrichtsklachten.
Omschrijving van mijn klachten:
-Vermoeidheid, als ik iets doe heb ik het gevoel alsof ik al keihard heb gesport.
-Schouders gaan soms deels uit de kom (Dus dat het direct weer terug schiet).
-Krakende gewrichten, alles knakt.
-Bijna elk gewricht doet zeer. (ook rug)
-Kloppende en soms stekende pijnen in de gewrichten bij de schouders, polsen, knieen en enkels.
2 jaar terug stelde mijn huisarts vast dat het hypermobiliteit is. Alles overstrekt te veel.
Fysiotherapie gehad om alles te verstevigen, werkte niet...
Foto's gemaakt van mijn pols om artrose uit te sluiten. Was het ook niet.
De klachten werden langzaamaan erger. Dus ik weer terug naar de huisarts. Bloed laten prikken, ook getest op reuma, vitamine tekorten, schildklier en nog meer waarvan ik het niet meer weet. Kwam niks uit.
Huisarts dacht aan HMS. Hypermobiliteitssyndroom. (Voor zover ik heb begrepen, beetje de reuma variant van de gewone hypermobiliteit)
Doorverwezen naar de reumatoloog.
Bij de reumatoloog, praatje moeten doen. Hij vind het geen HMS, want heb niet ALLE symptomen ervan.
Hij weet niet wat het is, alleen wel dat het een wonder is dat mijn schouders nog een beetje op hun plek blijven, hier en daar kan ik gewrochten wel flink overstrekken. Ook mijn enkels zijn erg zwak en mijn rug. Maar hij dacht toch niet aan reuma.
Weer foto's laten maken. (ondertussen al 9 keer foto's laten maken, zie nu geloof ik groen van de straling, aangezien ik op mijn werk ook nog met een rontgenapparaat werk...)
Ondertussen is weer alles erger geworden. de 23e heb ik een vervolgafspraak bij de reumatoloog. Alles verder bespreken. Hij zegt dat ik weer aan fysio moet doen en aan moet komen. (Ben niet overdreven te licht mijn BMI is ietsje te laag maar anders maak ik minder tot geen spieren aan met trainen)
Ik baal dat ik nog niks wijzer ben geworden. Mijn klachten worden erger, ik kan mijn werk niet meer goed uitvoeren, hele dag door overal pijn, ik ben ontzettend moe (niet dat ik wil slapen, maar fysiek, zeker als ik een arm optil of door mijn hurken ga, etc).
Paardrijden gaat niet meer, alleen zonder zadel. Mijn enkels trekken het niet, niks trekt het.
Kortom ik ben nu 2 jaar bezig om uit te vinden wat het is maar ze vinden niks. Ik ben toch niet gek?
Wie herkent dit? En weet iets?
Zelfs op dit moment terwijl ik gewoon in bed lig met laptopje, stekende pijn in mijn schouders, enkels en polsen. Ik ben het zat... Zeker omdat ik niet weet wat het is. Zou zo blij zijn als het beestje gewoon een naam heeft. Dan weet ik wat ik eraan kan doen, of niet. Maar hoe dan ook dan kan ik daar in ieder geval vrede mee hebben
.
Anders krijg je een hele lijst met vragen