Niks geen SA Gewoon onder me eigen naam vertellen dacht ik maar zo Maar het volgende kan een lang verhaal worden weet het zelf nog niet eens
Pfft om maar bij het begin te beginnen
Toen mijn moeder op de middelbare school zat leerde ze iemand kennen wat haar hartsvriendin werd Ze bleven bevriend en toen ik geboren werd gingen we regelmatig naar haar toe en zij kwam bij ons Ik had altijd geweldige tijden met haar Toen kreeg ik van mijn moeder te horen (ik was 6 of 7) dat J. kaal werd/was Ik vroeg natuurlijk waarom Mijn moeder heeft het hele verhaal uitgelegd en dat ze een pruik kreeg Ze had borstkanker Maarja ik was nog jong en had nog nergens besef van dus ik vond het goed, want ze kreeg een pruik en ze zou weer beter worden En dat werd ze inderdaad Toen was het feest Maar mensen moeten altijd op controle blijven Een poosje daarna kreeg ze te horen dat ze uitzaaiingen had Niet best dus Longkanker, botkanker noem maar op Het zat overal Chemo's gehad en mijn moeder was er altijd bij Daarna heeft ze nog 5 jaar met medicijnen gehad wat erg lang is Alle artsen verbaasden zich dat zij nog lopend het ziekenhuis in kwam toen ze foto's van haar longen zagen Op een maandag avond werden we door de vriend van J gebeld (ondertussen had ze een vriend gekregen wat erg leuk was, omdat ze toen al opgegeven was, maar dat hij dus toch bij haar bleef) Het ging heel hard achteruit (terwijl het best goed ging) Mijn moeder is er direct naar toe gegaan en daar is ze blij om geweest J was niet erg aanspreekbaar Mijn moeder praatte met haar dat ze er was enzo en J reageerde alleen met wat gekreun of ja of nee meer niet De volgende ochtend rond half 9 werden we gebeld dat ze er niet meer was Toen volgde de begrafenis Ik ben niet heen gegaan ik kon het echt niet opbrengen ik gaf zoveel om haar ik wou haar niet daar dood in de kist zien, mijn broertje en zusje en ouders zijn wel geweest Ik ben gelukkig nog een tijdje voor ze dood ging bij haar geweest toen hebben we nog fijn gepraat en gepuzzeld (was ze gek op) Dit is iemand die beter was later uitzaaiingen kreeg en overleed na 7 lange (maar hele fijne) jaren
Wij krijgen het kaas ook altijd aan huis bezorgd door een kaasboer Op een dag kwam mijn moeder met slecht nieuws Hij had teelbalkanker Ik vond het verschrikkelijk (hoe oud was ik 8/9? weet het niet eens) Vooral vanwege het feit dat hij altijd lekkere kaas had en minder om het feit dat hij kanker had (ook wel natuurlijk) Gelukkig genas hij ervan Dit is iemand die genezen is van kanker
Mijn opa Mijn opa kreeg in 1998 borstkanker gelukkig zijn ze er optijd bij geweest en ze hebben hem kunnen opereren Een jaar of 2 geleden kreeg hij weer borstkanker en gelukkig waren ze er weer optijd bij en hebben ze heb weer geopereerd Gelukkig is dit geen erfelijke vorm van kanker (hij heeft iets in zijn bloed, weet zo niet hoe het heet, waardoor hij (sneller) kanker krijgt) Dit is iemand die genezen is van kanker, maar het hopelijk niet meer krijgt
Toen ik in groep 1/2 zat had ik een hele leuke juf Helaas kreeg ze een auto ongeluk met als gevolg een wiplash en ik heb niet veel les van haar gehad Mijn moeder en zij zijn collega's Ik heb een periode gehad dat ik steeds heel erg moe was Als ik uit school kwam plofte ik op de bank en was ik niks meer waard en bleef de rest van de dag tv kijken (en huiswerk maken en wat leren <-- ik doe HAVO) 3 keer geprikt op pfeiffer en andere dingen maar niks uitgekomen Toen zei mijn moeder dat zij touch for health doet (dit heet ook wel kinesiologie, geen idee hoe je het schrijft) dit heeft te maken met je energie banen Hier heb ik erg veel baat bij en ik ben minder moe en ik heb meer energie Zo mocht ik eerst geen aardappels eten vanwege zetmeel (dus producten met aardappelzetmeel mocht ik ook niet) Toen mocht ik het weer langzaam opgaan bouwen Patatje of gekookte aardappeltjes Eerst 1 keer in de week ging dat goed dan 2 keer en zo verder Daarna mocht ik geen melkchocola (in die periode zit ik nu) Zodra ik ook maar een beetje melkchocolade neem wordt ik moe (geestelijk) dus daar zit ik niet aan Verder drink ik ook 1,5 liter per dag Een paar dagen voor ik er naar toe zou gaan ging mijn moeders telefoon en die zei pfft slecht nieuws weet het niet zeker maar hoe ik dit smsje opvat is het niet goed Ze is naar boven gegaan om te bellen en kwam naar beneden dat C. kanker heeft Mijn wereld stond op z'n kop Ik heb de ogen uit mijn kop gejankt en de hele nacht niet geslapen Het was 90% dat het een kwaadaardige tumor was en 10% dat het goedaardig was (eierstok) Ze is geopereerd en die dag kwam mijn moeder na het werk thuis (ze werkt nu een hele week omdat C. dus niet kan werken, ze doen samen een klas) en ze zei dat er een wonder gebeurd was Ik zei wat dan Het is goedaardig En toen was het feest bij mij Geen chemo's geen pruiken (C. had direct het informatieblaadje van de pruiken in de prullenbak gegooid) Ze is nu aan het herstellen en begin maart moet ze weer bloedprikken om te kijken hoe haar bloed is Ik hoop zo dat het goed is Dit is iemand die uiteindelijk geen kanker had en het hopelijk ook niet krijgt (ze heeft tumormarkers in haar bloed daarom staat ze op controle en hebben ze het ontdekt. Normaal mag het in de 200 zitten en bij haar zat het in de 2000/3000 de artsen snappen niet dat het goedaardig was, ze hebben met de scan en operatie ook geen uitzaaiingen gevonden)
Toen wij 3/4 jaar geleden verhuisden kregen wij hele leuke buren Kinderen wat ouder dan mij en leuke mensen verder Kan leuk met ze praten Toen kregen we te horen dat ze borstkanker had Chemo's gehad en we zagen haar regelmatig met een soort hoofddoek om lopen Ze was kankervrij en kreeg haar haren ook weer terug Tot de buurman gisteravond kwam om te vertellen dat het weer niet goed was En dat ze morgen (vandaag dus) weer naar het ziekenhuis gingen voor de uitslag Mijn moeder is er vanavond naar toegeweest en het is niet goed Het is uitgezaaid naar haar botten en ze begint maandag aan de chemo's om haar leven te lengen Ik hoop zo dat het het zelfde gaat als bij J nog 7 jaar Vrijdag ga ik een lekkere appeltaart voor haar maken Maar dit is iemand die kankervrij was, maar nu uitzaaiingen heeft en doodgaat
Dat zijn er 2 die er dood aan zijn gegaan of gaan 1 die uiteindelijk toch goed nieuws had 1 die kans heeft om het terug te krijgen 1 die er van genezen is Dat zijn er 5 teveel Begin dit jaar het van C. te horen gekregen (lieve en goede vrouw) Gisteren weer van mijn buurvrouw (zo'n lieve goede vrouw) Zo'n korte periode Verdriet blijdschap en verdriet Ik weet nu ook niet wat ik er mee aan moet Ik ben morgen jarig ik vier het gewoon ben gewoon blij maar in mijn achterhoofd blijft het rondspoken Toen ik dit verhaal typte heb ik het veel momenten gehad dat ik de tranen tegen moest houden Zo ik heb het van me afgeschreven het is een erg lang verhaal geworden ik hoop dat ik het een beetje overzichtelijk heb gehouden Ik moest het echt van me afschrijven Klote zooi (sorry)
IngridB
Geplaatst: 16-02-11 21:56
Het is een vreselijke ziekte en je hoort het zo ontzettend veel de laatste tijd. Het is echt zwaar kl*te als het zoveel in je omgeving voorkomt en bij geliefde mensen. Ik heb het ook meegemaakt. Een tante aan borstkanker overleden een andere tante aan longkanker, mijn vader heeft verschillende keren kanker gehad (maar leeft gelukkig nog). Steunen is eigenlijk het enigste wat je voor iemand kunt doen met kanker. Er voor de mensen zijn en ze helpen waar je maar kan.
Hoop dat je morgen toch een leuke verjaardag zal hebben, alvast gefeliciteerd!
Bedankt voor je berichtje Heb alleen van mijn moeder te horen gekregen dat ze niet zo van taart houdt (ze had een keer een gekregen taart aan ons gegeven) dus ga ik een cake maken
Amalarab
Geplaatst: 17-02-11 08:49
Gefeliciteerd met je verjaardag! Jij kent erg veel mensen die met deze rotziekte te maken hebben (gehad) zeg!
Mijn tante en schoonmoeder zijn er aan overleden. Heb zelf PAP4 gehad(succesvol behandeld) Op mijn werk was er iemand die de diagnose kreeg en 3 weken later overleed. En dan nog een jong iemand van dichtbij gekend die al jaren worstelt met een tumor. Tis vreselijk! En nu heeft mijn oma wéér borstkanker, alleen is ze bijna 100 dus zal ze niet overlijden aan kanker maar aan iets anders aangezien tumoren op deze leeftijd niet meer zo snel groeien.
PAP4 is een voorstadium van baarmoederhalskanker, jonge meisjes kunnen tegenwoordig een vaccinatie krijgen tegen een aantal vormen ervan. Er is een bevolkingsonderzoek voor baarmoederhalskanker via uitstrijkjes, maar die start pas als je 30 bent.
annebe
Geplaatst: 17-02-11 09:01
Brrr die ziekte duikt steeds meer en vaker op. Word tijd dat we ons eens bewust gaan worden waar het vandaan komt. Sterkte voor iedereen die er mee te maken heeft..
Laatst bijgewerkt door annebe op 17-02-11 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt
wat erg allemaal voor je!! gefeliciteerd met je b-day! ik heb zelf wel de prik gehad,, meede doordat ik ook heel veel mensen kan die er aan overleden zijn of weer genezen zijn,,
Amalarab
Geplaatst: 17-02-11 09:18
Prima als je geen vaccinatie doet hoor, maar ga dan vóór je 30e al eens voor een uitstrijkje!
Zo Annebe, dat zijn wel klokkenluidersites zeg! Ben het met sommige dingen wel eens!
jesito
Geplaatst: 17-02-11 09:33
Wat een ellende met die kanker en ik ken het. Mijn twee opa's hadden kanker en zijn eraan gestorven en mijn tante vecht al jaren tegen die rotziekte, maar ze komt er nooit meer vanaf. Bij haar zit het ook overal. Dan zo nog mensen om me heen met kanker. Soms geloof ik echt dat kanker de mens uit gaat roeien.
Ik wens je heel veel sterkte met alle deze nare dingen. Probeer er niet teveel bij stil te staan, want dan word je gek van onzekerheid. Ik weet dat het moeilijk is, maar jij moet verder.
Oja, nog gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!
DDDMakkink
Geplaatst: 17-02-11 12:19
mijn buurvrouw is ook zo ziek die had eerst darmkanker en daar hebben ze een stuk van de darm verwijderd toen kreeg ze er vlak achter aan te horen bij een routine controle dat ze het ook in haar borsten had dus die zijn begin dit jaar verwijderd en nu heeft ze te horen gekregen dat het ook in haar lever zit zij wil niet meer behandelt worden ze is nog erg jong volgens mij 49 in die buurt maar nog geen 50 je staat verbaast hoe snel het kan gaan in september 2010 werd ze geholpen aan haar darmkanker en nu is afgelopen niet normaal hoe snel die ziekte grip kan krijgen
Ik denk dat ik me kan inleven in het gevoel dat jij nu hebt .. Heel de familie aan mijn moeders kant is of overleden aan kanker of heeft dit momenteel in behandeling.
Mijn moeder heeft huidkanker gehad , dit is nu onder behandeling geweest en hopelijk helemaal in orde. Mijn nonkel heeft lymfenklierkanker .. ondergaat zware chemo mijn tante heeft baarmoederhalskanker gehad .. alles laten weghalen
Mijn grootvader is gestorven aan bloed , huid en darmkanker .... en zo gaat heel mijn stamboom verder
Ik weet wat mij te wachten staat in een of andere zin
JuliaMaria
Geplaatst: 17-02-11 12:31
Tja kanker hoort er tegenwoordig een beetje bij.... Ben bang dat iedereen er tegenwoordig wel veel mee te maken heeft in een mensenleven. Het is heel vervelend maar je doet er helaas zo weinig aan. Ik ben ook op het nippertje mijn moeder, opa, tante en nicht niet verloren aan kanker. Helaas was het voor mijn andere tante wel te laat. Tja zo is het leven meid, daar moet je niet eeuwig om blijven treuren. Hoe cru het ook klinkt. Gewoon genieten van de momenten die je met mensen hebt, niet alleen maar in angst en verdriet leven.
(Persoonlijk vraag ik me af waarom jouw moeder je er zo jong al bij betrok, laat een kind lekker onbezorgd kind zijn denk ik dan... Voor zover ik uit je verhaal op kan maken was er geen noodzakelijke reden om het jou te vertellen?)
corientjuhh
Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-11 22:28
Nee ze heeft het verteld omdat ik het anders op verkeerde momenten kon gaan vragen enzo En ook omdat ik het goed met haar kon vinden enzo Bedankt voor alle berichtjes Ik heb een leuke verjaardag gehad
Ik ga misschien zo naar C. Heb net een taart voor haar gemaakt Even kijken ook hoe het met haar gaat
Anoniem
Geplaatst: 21-02-11 23:20
Het is een ellendige ziekte. Mijn opa's zijn er beide aan overleden, beiden darmkanker. Mijn tante is overleden aan botkanker, een andere tante had een hersentumor in het hoofd. Mijn schoonmoeder is overleden aan longkanker en mijn zus heeft PAP4 van baarmoederhalskanker. Mijn oom is overleden aan Hotschkin en een andere oom aan leverkanker, oom van mijn man aan een hersentumor en een andere oom aan kanker in de lever (ook, das dus 2). Verder nog mijn achterbuurjongen, de zus van mijn zwager en ook een kennis heeft kanker en gaat het waarschijnlijk niet redden. Kloten is het.
Mn oma heeft borstkanker gehad, limferklier (?? weet niet hoe je het schrijft ), toen kreeg ze een bobbeltje op der schouder, 2 maanden later zat het overal, en ze is 4 juli overleden :'(
daarvoor heeft mijn moeder kanker in der kaak gehad, is nu bijna 4 jaar geleden, halve kaak moest eruit & ze kon een jaar alleen maar soep\vla\slagroom ete, woog maar 48 kg toen. gelukkig gaat het steeds beter en is ze al heel lang helemaal schoon.
Meester van onze school, vriend van mn moeder ( oude collega's, maar toen mn moeder ziek werd is ze gestopt ), overleden.
Kind van de vriendin van mn oma, heeft nog maar even te leven.
Kindje bij mn tante uit de klas, helaas tijdje geleden overleden, 4 jaar...
ander kindje van die school, misschien 8 jaar, leeft nog gelukkig.
Thomas v.d groep, volgende altijd zn blog, is tijdje geleden ook overleden
ik kan zo nog wel even door gaan, ik vind het zo vreselijk.
Gisteren bij C. geweest ging heel erg goed Ze kan nog niet ver lopen maar gaat beetje bij beetje verder Vrijdag moet ze bloedlaten prikken en dan kijken of het bloed goed is Mijn buurvrouw heeft nog 1.5 tot 2 jaar hoorde ik gisteren Ik vind het een rare gedachte je weet gewoon dat je buurvrouw er snel niet meer is
Tja aangezien 1 op de 3 mensen kanker krijgt is de kans groot dat iedereen er veel mee te maken krijgt in zijn omgeving en misschien ook wel zelf. Dat is erg vervelend maar een van de facts of life helaas.
Nirvana_
Geplaatst: 26-02-11 17:20
Wij zitten nu midden in het proces, wee weten sinds begin deze maand dat mijn moeder (borst)kanker heeft... Ze bleef er zelf veel nuchter onder, en ik had er alle vertrouwen in dat het goedaardig was, maar helaas: Kwaadaardig. Binnenkort krijgt zij dus de hele rataplan voor d'r kiezen. Vervelendste is nog dat er ook op haar lever iets gevonden is, hoewel dat niet persé kanker hoeft te zijn... Maandag uitslag of ook dat kanker is, of iets ongevaarlijks.
he bah,wat heb jij al veel mee gemaakt met die rot ziekte zeg bah,Ik heb er gelukkig niet veel mee te maken gehad,1 tante is overleden aan een hersentumor en dde oma van mijn man heeft nu slokdarm kanker.
Heel erg naar deze ziekte en het lijkt wel alsof het de laatste tijd weer raak is met de ziekt. Hoop dat ze snel een middel vinden dat je een prikje krojgt en dat het weg is.
Allereerst heel veel sterkte TS. Hoevaak het ook gebeurd dat mensen aan kanker overlijden, als het in je directe omgeving gebeurt heeft het gewoon heel veel impact.
Hier ook een ervaringsdeskundige. Heb heel veel mensen in mijn familie verloren aan kanker. Helaas is gisteren mijn zus begraven. Had ook kanker. Mijn vader is er ook aan overleden, evenals broers en zussen van hem.
Pluk de Dag. Het lijkt zo'n saai zinnetje, waar wie zegt ons dat wij morgen niet aan de beurt zijn? Het is ziekte nr 1 in NL waar mensen aan overlijden. Ik prijs mezelf iedere dag gelukkig dat ik weer gezond op mag staan.