bang voor de bevalling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sidaun

bang voor de bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 22:34

Hebben dames die paard rijden zwaardere bevallingen als mensen die niet paardrijden.
Ik hoor in mijn omgeving en op de manege dat de bevalling echt een hel is.
En dat de artsen zeggen dat het door die bekkenbodumspier komt of zo.
Nu was ik benieuwd wat jullie ervaringen waren.
Hoe ging je bevalling en hoeveel rijd je paard per week of hoelang al.

AdnerB

Re: bang voor de bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:35

hier lopen al meerdere topics over,even de zoekfunctie gebruiken :)

sidaun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 22:37

ik had al wat gezocht maar kreeg steeds bevalling van paarden
zal nog een poging doen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:41

nee hoor laat je niet bang maken :D

ik ben 12 jr geleden bevallen en zat toen 24 jr op paard
bevallen is nooit leuk en het doet zeer :(:) maar als je goed doet wat er gezegd word dan is het voor ons paardrijders niets zwaarder dan niet paardrijders
mijn verloskundige vertelde dat ik goed kon ontspannen en goede controle had over de bekkenbodemspier :j
:+ mijn `zware`bevalling en knip had meer te maken met de grootte van het kind dan van het jaren paardrijden :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:45

welnee,laat je niet gek maken!
het is heel belangrijk dat je je kan ontspannen tijdens de bevalling,als je dat kan scheelt je dat heel veel pijn en een knip ;)
en misschien ook wel fijn om nu vast te weten,gedurende de zwangerschap lijkt t wel of je ongerustheid over de bevalling minder wordt..dat schijnt de natuur [hormonen] in je lichaam te regelen

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:48

Volgens mij zijn dit spookverhalen. Ik beviel van onze zoon na 30 jaar paardrijden (en behoorlijk intensief)
Hij was er na 5 persweeen in 20 minuutjes :)
Niks uitscheuren en inknippen enzo, na twee weken zat ik weer op mijn paard!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:50

Ja tip van mij ga niet vechten tegen de pijn van de weeen maar probeer te blijven ontspannen. Ik ben in een warm bad gaan zitten en het ging super snel en pijnloos bij mij. Alleen de laatste 5 minuten waren echt zwaar K. maar dat gaat zo snel. Ga ook niet op de klok liggen kijken, dan gaat de tijd echt 10x zo langzaam. Ow en ga ook niet bij de eerste wee op bed liggen wachten maar probeer zo lang mogelijk gewoon dingen te doen, afleiding te zoeken. Van extra pijn door paardrijden heb ik nooit iets gemerkt, mijn bevallingen gingen juist super snel door die ontspannen blijf techniek.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 01:40

Ik heb een hele snelle bevalling gehad, appeltje-eitje :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 01:53

Ach nee is de grootste onzin die er is.
Als je paard rijd heb je juist het voordeel dat je je bewuster bent van je bekkenbodemspier en daardoor meer controle hebt.
Ik heb inmiddels 2 bevallingen gehad en beide sneller dan volgens het boekje en niets geks gebeurd hoor ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 08:51

Eerste 3,5 uur en tweede 30 minuten ;) De tweede heb ik helemaal alleen gedaan, zo moeilijk is bevallen ;)
Zoals Annelies ook zegt zijn we juist in het voordeel want paardrijden is een van de weinige sporten waarbij je heel bewust je bekkenbodemspieren leert gebruiken (en dus ook kan spannen en ontspannen tijdens je bevalling!)
Laat je gewoon leiden door je lichaam, die geeft zelf wel aan wat je moet doen en dan komt het helemaal goed. Het gaat pas 'fout' als je zelf gespannen wordt, er komt teveel bemoeienis van buitenaf of je gaat dingen doen tegen je gevoel in (zoals je vroeger per se liggend op je rug moest bevallen... als dat niet goed voelt niet doen)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:11

Nee hoor, maakt geen verschil, ik heb meerdere bevallingen doorstaan, rijd sinds mijn 8ste behoorlijk intensief, en heb (te) vlotte bevallingen. Angst zorgt wel voor verkramping, zoals Urielle aangeeft, laat je leiden door je lichaam. Dat is niet makkelijk, want het doet natuurlijk wel pijn, en dan heb je de neiging 'weg te willen'. Misschien, eigenlijk zeker, als je angst groot is, praten met je verloskundige of gyneacoloog. Zij kunnen je adviseren, op gebied van ontspannings oefeningen, of een therapie volgen.

Ik heb ook uren in een warm bad gelegen, en een warme rubber kruik tegen je rug helpt ook. Toen de weeen heftiger werden, verzette ik mijn gedachtes juist naar paardrijden, deed net als het pittig werd of ik aanreed op een hindernis, stelde me dat gevoel echt voor, afzet, zweefmoment, landen, en doorgalloperen (ademen) :D

De laatste twee kids waren er in 1 perswee (klein parcours) :+

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:20

Dan zal ik wel een uitzondering zijn want mijn bevalling eindigde in een spoedkeizersnede
omdat zoonlief vast zat in het geboortekanaal en dat kwam mede door te sterke bekken-
bodemspieren aldus de gynaecoloog.
Hierdoor kreeg ik ook een geplande keizersnede bij de tweede.
Maar goed geen 1 vrouw is het zelfde ;)