weinig mimiek, hoe te leren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

weinig mimiek, hoe te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 20:41

Ik zit er nogal mee dat ik (waarschijnlijk vanwege autisme) heel weinig gezichtsuitdrukking (mimiek) heb. Mensen kunnen niet goed aan mij zien hoe ik me voel en dat ik meeleef etc. Nou is dit voor mijn opleiding heel belangrijk dus ik wil het heel graag leren. Ik heb zelf geen idee hoe dit zou moeten dus ik dacht ik vraag creatief bokt even :o
Dit klinkt misschien stom maar vind het toch echt vervelend.

Hoop dat het duidelijk genoeg is zo en dat jullie kunnen helpen :)

Lante

Re: weinig mimiek, hoe te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:45

Eventueel kun je oefenen met een spiegel of op toneel gaan. Daar leer je hoe je je gezicht kunt gebruiken om een boodschap over te brengen. Heel veel succes! :)

San87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:51

Wat van opleiding doe je? Heb je er zelf ook last van of zit je ermee omdat anderen het niet kunnen zien?
Misschien veel om feedback vragen van anderen en dan in verschillende situaties. Ook zou je jezelf kunnen filmen, b.v. nu en over een tijdje. Om te kijken of het is verbeterd.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 21:05

Bedankt voor de reacties :D
Ik studeer maatschappelijk werk en dienstverlening. Leraren vinden vaak dat ik moet werken aan empathie, alleen ik kan me heel goed inleven maar ik straal dat niet uit. Dus het gevoel is er al, moet het nu nog laten zien.
Ik heb er zelf last van in de zin dat niemand het ziet als ik me een keer niet goed voel ofzo. :P Ik kan alleen lachen. &vind het vervelend als mensen mij heel ge-emotioneerd hun verhaal vertellen en dat ik ze dan wat 'gevoelloos' zit aan te staren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:43

Ik betwijfel of dit aan te leren is... het kan vast wel, maar een beetje gevoelig mens pikt meteen op dat je uitdrukking nep is, en volgens mij werkt dat juist averechts als je hulpverlener bent/moet worden. Als je wel echt empathie of sympathie voor iemand voelt wordt dat wel opgepikt, ongeacht je uitdrukking daarbij. Houd het echt, blijf bij jezelf. :)

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:48

Je zegt "waarschijnlijk vanwege autisme", is dit vastgesteld of denk je dat je ASS hebt? Dat is nl. wel belangrijk om hier een zinnig antwoord op te geven ;).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:52

met autisme kun je gedrag wel aanleren.
:j
ga eventueel op youtube op zoek naar filmpjes van mensne met verschillende emoties.
doe die na,met een spiegel er desnoods bij?

probeer ook voor jezelf een emotie omhoog te halen die je zelf kent.
iets wat je hebt mee gemaakt en daardoor dus de emotie herkent...
goed oefenen en dan komt het vast wel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:13

ellepel schreef:
met autisme kun je gedrag wel aanleren.

Dat doen veel (hoger functionerende) autisten ook, en misschien valt het veel mensen niet op en werkt het dus. Maar in de hulpverlening, waar al zoveel nep en gekunsteld is lijkt het me juist een verademing dat iemand zich eens niet anders zou voordoen... Als iemand oprecht is komt dat uiteindelijk wel over, ongeacht uitdrukking of lichaamstaal.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:20

Als ik echt oprecht zou meeleven zou ik bij een groot deel van de cliënten gaan huilen :') . Kan dus wel handig zijn als je niet zo erg in het evt verdriet mee gaat en objectief kan blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:22

Dat bedoel ik juist. :) Er naar handelen (glimlachen, huilen, 'meelevend' kijken etc.) hoeft niet, maar als je verder oprechte interesse en empathie voelt komt dat wel over.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:24

Misschien kun je je bij een theatergroep voegen?

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:28

Ik doe zelf ook de opleiding MWD en ik weet hoe belangrijk het is om 'uit te stralen' dat je iemand begrijpt, met iemand meevoelt en in zijn/haar gedachtegang komt. Maar, je hoeft het zeker niet met iemand eens te zijn! Huilen is te overdreven ;)

heb je geen klasgenootje waarmee je gesprekken kan oefenen, of anders vrienden, familie kennissen? Hoe meer je oefent en zij je zeggen hoe je kijkt en hoe zij zouden willen dat je kijkt hoe sneller het beter gaat
Oefening baart kunst ;)

Je zegt dat je het vervelend vind dat jij ze gevoelloos aanstaart, dat is goed! Dat is een begin want je bent het je al bewust op het moment dat je het doet! :)

[edit] ik weet niet of theater zo'n handig idee is, dan kan je te nep en gekunseld worden. Heb je geen keuzevak of bijles in drama of iets in die richting?

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:30

misschien kan je in je praten laten merken dat je meeleeft??? dan is je mimiek minder belangrijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:31

Pinkey schreef:
Ik doe zelf ook de opleiding MWD en ik weet hoe belangrijk het is om 'uit te stralen' dat je iemand begrijpt, met iemand meevoelt en in zijn/haar gedachtegang komt.

Dat laatste is belangrijk, maar dat zit in je, of niet. Van het eerste zouden ze eens af moeten stappen. Hoe meer je als hulpverlener met jezelf bezig bent en met wat je volgens het boekje zou moeten doen, hoe minder je met je client bezig bent en vanuit je eigen gevoel handelt.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:34

RedPassion schreef:
Hoe meer je als hulpverlener met jezelf bezig bent en met wat je volgens het boekje zou moeten doen, hoe minder je met je client bezig bent en vanuit je eigen gevoel handelt.

Daar ben ik het 100% mee eens. Je moet niet nadenken maar 'gewoon' doen. ;)
Maar als je opmerkingen krijgt dat het lijkt of je geen empathie toont dan is het wel belangrijk om er wat mee te doen :).
Ik maak uit het verhaal van ts op dat ze in het eerste of tweede jaar zit, genoeg tijd om het te oefenen volgens het boekje en het daarna in je eigen weg te vormen.

[edit] ik ben zelf ook wel eens bij een hulpverlener geweest. Bij een was het te overdreven en ben ik gauw weer weg gegaan, bij een ander was het alsof ik tegen een deur aan het banketstaaf was, hummen schrijven en verder geen uitstraling niks.
Nou, dan sta jij daar niet lekker je hart te luchten hoor :P
Laatst bijgewerkt door Pinkey op 12-02-11 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:34

Pinkey schreef:
Ik doe zelf ook de opleiding MWD en ik weet hoe belangrijk het is om 'uit te stralen' dat je iemand begrijpt, met iemand meevoelt en in zijn/haar gedachtegang komt. Maar, je hoeft het zeker niet met iemand eens te zijn! Huilen is te overdreven ;)

heb je geen klasgenootje waarmee je gesprekken kan oefenen, of anders vrienden, familie kennissen? Hoe meer je oefent en zij je zeggen hoe je kijkt en hoe zij zouden willen dat je kijkt hoe sneller het beter gaat
Oefening baart kunst ;)

Je zegt dat je het vervelend vind dat jij ze gevoelloos aanstaart, dat is goed! Dat is een begin want je bent het je al bewust op het moment dat je het doet! :)

[edit] ik weet niet of theater zo'n handig idee is, dan kan je te nep en gekunseld worden. Heb je geen keuzevak of bijles in drama of iets in die richting?

Als het nep en gekunseld is, is het een onnozele theatergroep. Je hoeft niet direct op de planken te staan, maar er zijn vrij veel kleine toneelgroepjes in gemeentes waarbij je je zou kunnen voegen.

RP - Ik begrijp je, maar als iets vervelend is voor mij is het bijvoorbeeld als je iemand totaal niet kunt lezen. Voor mij doen de woorden dan vrij weinig en vind ik juist wat diegene uitstraalt erg belangrijk.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:39

Ik studeer ook MWD en ik weet ook hoe belangrijk dit is ja. Maar misschien kun je ook een beetje empathie tonen door meelevend te knikken? Kan ook erg helpen :)
Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus weet niet of zoiets als dit al gepost is maar goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:41

dejavu schreef:
RP - Ik begrijp je, maar als iets vervelend is voor mij is het bijvoorbeeld als je iemand totaal niet kunt lezen. Voor mij doen de woorden dan vrij weinig en vind ik juist wat diegene uitstraalt erg belangrijk.

Dat kan natuurlijk ook. :) Ik heb trouwens ook niks met woorden hoor, en ook minder met uitstraling/mimiek (tenzij het echt is). Ik 'voel' daar doorheen en kan dan ook niks met mensen die incongruent zijn (en dat zijn er vreselijk veel). En ik denk/vermoed dat mensen die dat niet bewust voelen het alsnog wel onbewust voelen, vandaar de eigenlijk slechte resultaten in de reguliere hulpverlening. Te veel aangeleerd en uit het boekje, te weinig vanuit een echt gevoel.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:49

Mooi verwoord. Soms rijmt het inderdaad niet en dat inzicht is nogal stuitend. (Niet alleen bij hulpverleners, maar ook bij je omgeving.)

Ts, wat is je slagingskans bij deze opleiding in de brede zin van het woord? Kun jij met (vermoedelijk) autisme wel een goede hulpverleenster worden?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:13

Ik heb ook MWD gestudeerd en het is wel echt belangrijk dat je kan laten zien dat je meeleeft. Natuurlijk moet je niet gaan zitten knikken en geinteresseerd kijken, als je ondertussen aan het bedenken bent wat je vanavond moet gaan eten, maar als je wel daadwerkelijk de emotie vóelt, kun je het wel aanleren om dit ook te laten zien! Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je, als autist, wel vrij makkelijk kleine objectieve details in je opneemt. Gebruik dit in je voordeel en kijk bij klasgenoten, docenten, tv programma's, vrienden, etc. hoe zij hun gezicht bewegen als ze praten. Kijk of je dit over kan nemen voor de spiegel en film jezelf regelmatig. Ik denk dat je in je opleiding al wel eens een gesprek hebt moeten voeren en dit hebt moeten filmen (en anders ga ik ervan uit dat je dit nog krijgt). Door jezelf op film terug te zien, word je je heel erg bewust van je eigen houding en mimiek.
Als mimiek het enige is waar je moeite mee hebt, probeer dan je houding en stemintonatie in te zetten. Ook hieruit spreekt heel veel. Zit met een open houding, kijk je client regelmatig aan, zonder te gaan zitten staren en knik af en toe mee (let op dat je niet het volle uur zit te knikken, dat is weer een beetje too much! ;) ). Ook met je stem kun je heel veel. Zorg dat je geen monotone stem hebt en hum hier en daar aanmoedigend. (Ik merk trouwens dat ik het erg lastig vind om onder woorden te brengen wat ik bedoel en dat ik meelevend zit te kijken achter mn laptop :+ )
In ieder geval is de beste tip die ik je kan geven: Kijk naar anderen, analyseer wat zij doen, oefen voor de spiegel en film jezelf en vraag vooral veeeeel feedback van docenten en medestudenten. Probeer het anders ook eens wat extremer voor de spiegel, kijk overdreven meelevend en zwak dit wat af als je jezelf gaat filmen.

Natuurlijk heeft de een van nature meer mimiek gebruik dan de ander, maar het is echt wel te leren! Net als dat 90% van de studenten een open houding aan moet leren, dit komt vaak niet vanzelf. Maar omdat je je hier bewust van bent, ben je al een heel eind op weg!

Succes iig! :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 12:59

Bedankt jonges :D Ga zeker wat doen met jullie tips.
Zal nu ff zoveel mogelijk vragen proberen te beantwoorden.
Ik heb vorig jaar een diagnose gekregen: Asperger. Of ik hiermee een goede hulpverlener kan worden weet ik nog niet, moet ik nog achter komen. Zit in het eerste jaar. Vind het wel ontzettend fijn om mensen te kunnen helpen.
Ik voel de emoties wel echt, alleen zo komt het niet over. Heb mezelf al op film terug gezien en toen viel het me op dat het gewoon naar mijn idee niet goed overkomt dat ik me inleef. Ik denk/hoop dat ik kan leren dat bij een bepaalde emotie ook een bepaalde uitstraling hoort. Zal eerst wel raar zijn en heel bewust gaan maar op een gegeven moment gaat het bijna automatisch :) Ik denk dat dit uiteindelijk congruenter is dan heel veel voelen en eruitzien alsof het je niks doet. :+

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:57

Je kunt je mimiek sowieso oefenen voor de spiegel, alleen dan moet je het daarna nog zien te koppelen aan het gevoel wat je al wel hebt. En dat is best lastig :j

Ik zou iig ook met de docenten eens overleggen of zij ook ideeen hebben :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:19

Het lijkt mij in het vak van maatschappelijk werker wel een beperking om Asperger te hebben. Je hebt toch een andere belevingswereld dan mensen die het niet hebben. Hierdoor kun je tot andere inzichten komen en naar andere oplossingen toe kunnen werken, wat ook een voordeel kan zijn misschien. Mensen met ASS zullen misschien juist ook wel veel aan je kunnen hebben, maar het lijkt me niet simpel om hiermee om te gaan in je opleiding, die toch breder is dan alleen het werken met mensen met ASS.
Heel veel succes in ieder geval. :)

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:17

Mijn zoon van 11 heeft ook asperger en ik betwijfel of je het aan kunt leren.
Hij kan namenlijk met een heel ernstig en zeer bedroefd gezicht vertellen dat ie heel blij is, terwijl ik denk dat hij net een geest heeft gezien.
Het lukt hem gewoon niet, en als ik mijn teen stoot en ben flink aan het janken omdat het zeer doet, staat hij me uit te lachen omdat hij mijn gezicht op dat moment zo grappig vindt.

Zou er niet iets anders zijn waar je mensen kan helpen, waarbij de mimiek niet zo belangrijk is.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 17:55

kavama schreef:
Mijn zoon van 11 heeft ook asperger en ik betwijfel of je het aan kunt leren.
Hij kan namenlijk met een heel ernstig en zeer bedroefd gezicht vertellen dat ie heel blij is, terwijl ik denk dat hij net een geest heeft gezien.
Het lukt hem gewoon niet, en als ik mijn teen stoot en ben flink aan het janken omdat het zeer doet, staat hij me uit te lachen omdat hij mijn gezicht op dat moment zo grappig vindt.

Zou er niet iets anders zijn waar je mensen kan helpen, waarbij de mimiek niet zo belangrijk is.

Gelukkig ziet asperger er bij iedereen anders uit, ik herken mezelf hier totaal niet in. ;) Klopt wel dat autisten vaak egocentrisch zijn en geen rekening met anderen houden. Maar als iemand bij me zit die mijn hulp vraagt om een serieus probleem op te lossen, ga ik daar echt niet om zitten lachen. Heb zelf ook het nodige meegemaakt, denk dat ik mede daarom me goed kan inleven in vervelende situaties. Maar ik snap denk ik je gedachte, kavama :)