Sinds een maand of 2 heb ik last van hevige en flauwe kramp.
Het begon allemaal nét voor de winterstop met paardrijden.
Steeds rustiger afbouwen en niet meer zo veel doen ( ipv 3 x i.d.w 1 x)
En dat ging gepaard met lichte/flauwe krampjes in m'n hals, rug, nek, en handen.
Ik trok me er niet zo veel van aan en ging maar gewoon door.
Dacht dat het kwam omdat ik het niet gewend was in een keer.
Dus ik probeerde nog voorzichtiger af te bouwen ivb met mijn krampen.
Als ik er zo'n last van had, dan kon het voor paardlief ook niet goed zijn?
Afijn, ik ging stug door maar het werd steeds heviger en pijnlijker.
Tot op de dag dat ik de laatste keer ging paardrijden en dat in het bos ging doen, nu ongeveer een maand geleden.
Ik stapte op paardlief, en reed naar het bos toe. ( 20 min als je stappend gaat.)
Nou daar ging ik heen... Ik was nog niet eens IN het bos of ik kón gewoon niet meer, ben in volle draf terug gereden.
jezus m'n rug, schouders, nek, hals, armen, vingers, handen, benen, kuiten, zelfs in m'n buik!
Eenmaal terug op stal, kon ik niets anders doen om van m'n paard af te rollen.. kon geen stap meer verzetten en niets meer bewegen. paard op stal gezet en snel naar binnen gegaan, al wankelend en hupsend.
Dit leek niet erg normaal dus toch maar eens bij m'n moeder gaan klagen vanwege m'n leeftijd.
Ze vertelde me dat het waarschijnlijk kwam door zo eens een wisseling te doen van bewegingen en spanningen.
Ik zit absoluut niet gespannen op het paard, en vooral niet met een buitenrit! Dus godzeidank kan ik dat al wegstrepen..
De winterstop begon en dat is soepel verlopen. niets geen last gehad.. Soms alleen van m'n vingers als ik uit de kou kwam met hevige korte pijnlijke krampen.
Sinds vorige week vrijdag ben ik weer begonnen met rijden, Het rijden ging super goed. En nergens geen problemen mee gehad.
Toen ik thuis kwam begon het gedonder weer.. pijn van hier tot gunter en kon het wel uit schreeuwen.
Vreemd genoeg daarna geen last meer gehad.
Gister avond uit geweest en eenmaal op bed tegen half 1 als een blok in slaap gevallen.
Tegen 5 uur werd ik wakker en ervaarde ik de ergste kramp die ik tot nu toe gehad hebt..
Het is maar dat ik niet de buren wakker wou maken anders had ik alles uit bed gegilt.
In m'n rechter kuit was zo'n verschrikkelijk lange, pijnlijke kramp geweest dat toen het na 3 volledige (!!!!) minuten eindelijk over was ik zo moe was dat ik daarna gelijk weer in slaap viel.
En nu zit ik hier met verschrikkelijke spierpijn in m'n been en moet ik zo nog werken.
Ik heb paardrijden vandaag even van m'n lijstje gebannen want ik wou niet weten wat me tegemoed kon komen.
Ik heb even gegoogled en daar kwam dit uit:
Citaat:1. Wat is kramp?
Normaal zijn in de spier niet alle vezels gelijktijdig actief. Terwijl een deel van de vezels samentrekt "rust" de rest uit. Het "werken" en "rusten" wisselt met een grote frequentie. Op die manier kan een spier gedurende langere tijd blijven presteren. Kramp is een plotse, onwillekeurige samentrekking van alle spiervezels van een spier, meestal tijdens of na intensieve sportbeoefening.
2. Hoe ontstaat kramp?
Spierkramp ontstaat doordat de zenuwen die de spieren doen samentrekken,
verkeerd reageren en te veel signalen doorsturen om samen te trekken. Soms verschijnt spierkramp zonder aanwijsbare oorzaken maar meestal zijn er herkenbare oorzaken aanwezig.
3. Wat is de oorzaak van kramp?
Het fenomeen kramp is nog niet helemaal duidelijk. Mogelijke oorzaken zijn:
· Een verstoorde bloedtoevoer met als gevolg een zuurstoftekort in de spier zoals bijvoorbeeld bij het dragen van te strakke kousen.
· Een laag glucose(suiker)gehalte in de spier.
· Een zouttekort door zoutloos dieet.
· Vochtverlies (overvloedig zweten), wat kan leiden tot een verstoorde elektrolytenbalans.
· Overbelasting (uitputting) door b.v. een slechte conditionele voorbereiding.
· Vermoeidheid.
Ik heb raad gevraagd aan mijn schoonzus die in het ziekenhuis werkt maar ze zegt dat het echt een beetje spanning is en puberteit dus ik bij de huisarts niet zo veel kon.
Wat kan ik hier toch tegen doen?? Ik durf gewoon geen intensieve bewegingen meer te maken.
Zelfs als ik bijvoorbeeld gestrekt heb geslapen heb ik kramp in mijn navel. (!! omg !! )
Als ik me zelf uitrek doen mijn schouders en armen zeer.
Ik wil gewoon weer fatsoenlijk kunnen bewegen zonder dat ik bang ben voor kramp.. het is namelijk harstikke vervelend.
EDIT: Vergeten te vertellen, ik heb geen te kort aan zout of suikers. Ik eet zelfs heel erg veel zout, en suiker kan het ook niet zijn.

kijg dit ook in me opleiding, toch even voor de zekerheid bloedprikken,