longoperatie: wie heeft dit al eens meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

longoperatie: wie heeft dit al eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 13:53

We hebben net gehoord dat mijn man binnenkort (deze maand zoals het nu lijkt) een longoperatie moet ondergaan. Dit gaan ze doen op de VATS-methode (zowel long als lymfeklier trouwens) en zo hopen ze erachter te komen wat zijn klachten: kortademigheid, afvallen (vorig jaar wel 10 kilo in een paar maanden) en vermoeidheid, veroorzaakt. Ze denken aan sarcoidose, maar het zou ook nog een allergische reactie op organische stoffen kunnen zijn. Op het moment gaat het overigens wel aardig met hem, we hebben we het gevoel dat het weer wat de goede kant uitgaat. Maar het is toch allemaal wel ernstig genoeg om hiervoor te kiezen (dan kan hij behandeld worden om de schade -littekenweefsel van de ontstekingen- wat binnen de perken te houden).
Ik maak nu niet zo'n zorgen om wat het is, maar vind het idee dat hij een longoperatie zal krijgen, toch wel heel erg spannend (heb ook nog nooit zoiets meegemaakt). Ik ben nu wel benieuwd naar mensen die dit misschien zelf hebben ondergaan of die iemand in hun omgeving hebben die dit heeft meegemaakt. Ben je snel weer op de been? Heb je veel pijn? Dat soort dingen.
Van het ziekenhuis krijgen we nog wel informatie, maar first-hand informatie lijkt me ook wel prettig.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 03:11

Wat gaan ze precies doen? Ze weten de oorzaak nog niet?
Afgelopen maandag heb ik de diagnose 'boerenlongen' gekregen (valt onder EAA, reactie van het immuunsysteem op organische stoffen). Mocht je ervaringen willen delen oid; PBen staat vrij :)

Alet74

Re: longoperatie: wie heeft dit al eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 08:45

Ze gaan een stukje wegnemen van de longen en van de lymfeklieren om vast te kunnen stellen wat het is.
Heb jij ook een operatie moeten ondergaan Quellian?
Ik zal aan je denken wanneer de diagnose ook onder EAA valt, want dat is dus ook mogelijk.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:09

Bij mijn stiefvader hebben ze deze operatie ook uitgevoerd. Ook een stukje van zijn long weggenomen om te onderzoeken. Hij heeft toen in eerste instantie een week in het ziekenhuis gelegen en mocht naar huis. Thuis ging het weer slechter, de HAP erbij geweest en toch weer terug naar het ziekenhuis. HIj had daarna ook een drain in zijn long om het wondvocht en bloed af te voeren en een catheter.
Daarnaast was zijn hals/ gezicht wat opgezet. Daar zat lucht tussen wat voelde als knisperende sneeuw, was volkomen onschuldig en is ook zelf weer weggetrokken.
Alles bij elkaar is hij nog een flinke tijd bezig geweest om weer bij te komen. Bij hem is er destijds de diagnose UIP uitgekomen. Hoop dat het je een beetje een idee geeft, natuurlijk is het voor iedereen anders. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:18

Alet74, bij mij hebben ze geprobeerd om weefsel uit m'n longen te halen d.m.v. een bronchoscopie met lavage, dit is -helaas- mislukt.
Ik ben in december 10 dagen opgenomen geweest in het ziekenhuis en ben op dit moment nog onder behandeling.

Sterkte!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 15:57

Dank voor jullie reacties. Tot nu is hij nog niet opgeroepen, ik vind het wel spannend hoor!