Allergische reactie als gevolg van stress, is dat mogelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Allergische reactie als gevolg van stress, is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 22:14

Ik zit in een hectische periode op het werk. Dat levert me op dit moment behoorlijk wat zorgen. Spontaan sinds vrijdag heb ik een soort van allergische reactie. In 27 jaar nooit eerder gehad. Jeuk bij mijn polsen/ hals en bultjes. Inmiddels is het nog steeds niet over die aanhouden.

Ik kan me niets indenken als nieuw wasmiddel/ gekke dingen gegeten etc. Behalve dan 'stress' bij wijze van.

Is die uiting van allergie toeval, of zou dat idd wel eens met een overvolle periode te maken hebben? Iemand uit eigen ervaring een idee?

Nickeltje

Re: Allergische reactie als gevolg van stress, is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:18

Ja hoor, dat kan heel goed.
Het exacte mechanisme in je lichaam hier achter is niet echt bekend, daar wordt wel veel onderzoek naar gedaan. Maar er zijn best wel veel mensen die in tijden van stress (al is dat bijvoorbeeld slechts 1 middag vanwege een presentatie ofzo) een paar dagen lang bultjes. vlekken en jeuk hebben... Meestal trekt dit vanzelf weg, het snelste als rust weer terug keert.
Als het echt grote vurige vlekken worden zou je even langs de HA kunnen gaan.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:19

Ik ben wel bekend met stress allergie alleen ik tob dagelijks met allergische huidreactie's dus is het een zwakke schakel in mijn gestel en logisch dat stress hier toe slaat. Uit jou verhaal maak ik niet op dat je bekend met allergien misschien even een bezoekje aan de HA eraan wagen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:22

Yup, hier ook iemand met stressallergie :) Als ik heel erg gestresst ben, dan krijg ik eczeemplekken op m'n polsen, aan de binnenkant van m'n ellebogen en knieholten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 07:04

ja dat kan inderdaad,ze denken dat dat komt door een soort stress hormoon waar je huid dan weer op reageert.

verzorg je huid lekker met een neutraal merk creme,parfumvrij bijvoorbeeld,want dat wekt soms ook weer reacties op

ik krijg soms irritant grote galbulten in mn gezicht,lekker ook aan de balie in de apotheek,haha(daar werk ik)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 07:07

Strikt genomen moet je wél al allergisch zíjn, wil stress een allergie tot uiting brengen. Stress an sich geeft geen allergie als die allergie niet al latent aanwezig is. Stress zorgt voor verstoring van je immuunsysteem, en daardoor kan een allergie (of bv een latent aanwezige infectie, koortslip is een mooi voorbeeld hiervan) opeens de kop opsteken.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 07:10

Mijn vriend heeft er ook lastvan. Onwijze eczeem op zn hand. Smeren met neutrale crempjes doet hij wel maar het helpt niet. Iemand daarvoor misschien nog een tip?
Ik probeer hem al 3 wekenlangs de HA te sturen maar hij wil niet :')

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 07:11

lastig dat hij niet naar de HA wil,die kan hem vast iets geven wat even effectiever is,

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 07:18

Ja, dat kan. :j

Ik heb het afgelopen jaar in een ontzettend heftige stressperiode voor het eerst in mijn leven een uitbraak van Psoriasis gekregen, en het is bevestigd door een HA dat dat door (o.a.) de stress tot uitbarsting kwam.

Even naar de huisarts gaan, dus.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 07:28

Ja hoor heel herkenbaar.

Ik heb ook een stressallergie en in drukke vermoeide tijden komt dat eruit en heet urticaria of netelroos.. die bultjes kunnen zich uiten in extreme vormen ontwikkelen en dat noemen ze kwaddels (galbulten).
Ik heb ervoor in het ziekenhuis gelegen omdat ook mijn keel dicht ging zitten.
Ik zat helemaal onder, alles was dik en gezwollen. Het begint idd bij je handen, polsen en die zwellen ook wat op dus let op met ringen die moet je wel afdoen.
google er maar eens op dan zie je foto's.

Bij mij werkt het om een pilletje allerfee te nemen. Die heeft dezelfde bestanddelen als zyrtec die kreeg ik vroeger ervoor maar worden niet vergoed en zijn duur. Als ik het op voel komen vaak na een drukke dag dan gaat het kriebbelen en is het net alsof er een mannetje onder je huid je loopt te pesten met een vorkje.. echt irritant en jeukt vreselijk. Je krijgt rode vlekkes, is warm en jeukt als de hel.

In de allerfee zit een antihistamine in die dit onderdrukt.
Dit is voor hooikoortpatienten maar die is eigenlijk hetzelfde.

Ik heb altijd een pakje in huis of in mijn tas.

Even naar de HA gaan want het kan extreme vormen aannemen als je er te lang mee rond blijft lopen..

Sterkte

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 08:29

Bedankt voor jullie reacties, jullie bevestigen mijn vermoeden! Ik kan me dus niet herinneren eerder enige vorm van allergische klachten te hebben gehad, maar misschien eerder dus nooit tot uiting gekomen. Merk het nu in heel lichte mate.

Inmiddels heb ik weer beter gevoel bij de problemen op het werk. Dus moet dan snel af gaan nemen, maar als het toch aan blijft houden moet ik daar toch maar eens achteraan gaan.

bedankt nog!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:44

Mando schreef:
google er maar eens op dan zie je foto's.

Dank je voor de tip, nu heb ik geen behoefte meer aan een ontbijtje.

Maargoed, ik denk dat mijn vriend dit heeft...zal hem eens een allerfree geven, dat kan ook geen kwaad mocht het niet helpen.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:46

Ja hoor dat kan.
Ik heb hetzelf ook, op dit moment zelfs.
Ik heb vanmiddag een sollicitatiegesprek en ik moet met de hond voor een echo waar ik erg bang ben voor de uitslag.
En mijn armen en hand zitten onder de bultjes.
Als de stres dadelijk weg is, gaan de bultjes en de jeuk ook weer. :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:57

Allerfee kan geen kwaad want het wordt ook vaak uit voorzorg geslikt door hooikoortspatienten.

Ik slik het soms ook uit voorzorg en als ik heel eerlijk ben... ik kan er heerlijk op slapen en als ik een paar slechte nachten heb gehad neem ik er soms ook eentje... dan heb ik in iedergeval een goede nacht hahahaha
Ja erg he.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:03

Ik heb er ook last van....Bij stress word mijn huid, waar het al lichtelijk geirriteerd is echt rood, sta ik vol met bultjes etc. Heb er sinds 1,5 week op beide scheenbenen last van. Ene been is alleen alsof ik een schaafwond heb. Andere been is echt de huid af, huid is dik/gezwollen en het doet zeer...Heb er nu weer zalf voor, dus die hou ik maar in de aanslag voor het geval ik weer zo een stress moment/periode tegemoet ga...

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:34

Dit klinkt mij zéér bekend :j
Ben hiervoor zelfs naar de HA geweest en het is idd echt stress, ik krijg heel veel jeuk en uitslag.
Ik merk precies wanneer ik me teveel druk maak :o

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:41

ja dat kan :)
Ik heb chronische netelroos en dat kan ook opkomen door stress... bij mij dan vaak op mijn polsen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:45

Jep, kan best. Mijn huid in m'n gezicht is een absoluut drama op het moment, want stress...

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:07

Heb ik ook. Als ik stress heb, uit het gelijk op mijn gezicht, vreselijk.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:13

Vjestagirl schreef:
Jep, kan best. Mijn huid in m'n gezicht is een absoluut drama op het moment, want stress...

Het is altijd in mijn gezicht.. Alsof ik een onwijze aanval van exceem heb ofzo..

Tijdens mijn vakantie had ik weer enorme last van mijn zonneallergie. Ik had geen enkele stress in wat voor vorm dan ook, maar toch zag mijn gezicht er vreselijk uit..

TS: De dokter kan je een zalf of creme geven die je uitslag rustiger maakt en de jeuk wegneemt. Nooit gaan krabben, hope verleidelijk het ook is!!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:14

stress en huid gaat niet goed samen, ontskeingen, eczeem etc.

Heb zelf snel eczeem, tijdje stress? Na die periode gaat mn lijf dat afreageren via de huid ofzo, erg vervelend