Gezocht benaming natuurlijke voedingskleurstoffen (ADHD)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Gezocht benaming natuurlijke voedingskleurstoffen (ADHD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 16:55

Omdat ons kereltje heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeel energie heeft willen we proberen om hem geen kleurstoffen meer te geven in de hoop dat zijn gedrag positief veranderd en dat hij niet aan de ritalin hoeft. Hij loopt bij de psych, gediagnostiseerd) Nu kan ik de benamingen van de natuurlijke voedingskleurstoffen niet vinden...Om te voorkomen dat hij helemaal niks meer mag hebben waar het woord" kleurstof" op staat gaat ons wat te ver omdat er dus ook natuurlijke zijn.

Wie kan ons helpen?!

Keet

Re: Gezocht benaming natuurlijke voedingskleurstoffen (ADHD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:56

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 14:56

Hey wat stom! Ik heb dus ge googled en heb dit dus niet gevonden.. :? Ik kreeg ook de link naar wiki..

Bedankt!

San87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:08

Marlijn :)

Ik heb afgelopen week een interessant programma gezien over een dieet bij kinderen met ADHD. Er is onderzocht dat een groot deel van de kinderen geen medicatie meer nodig heeft, bij het volgen van dit dieet. Het is niet de antwoord op je vraag, maar misschien dat je er wel wat aan hebt.
Ik ga het meteen even voor je opzoeken en zal je zo een pb sturen.

Groetjes,
Sanne

San87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:14

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:15

Is momenteel inderdaad veel in het nieuws geweest over speciale diëten voor ADHD-ers.
Je zou je er in kunnen verdiepen, zolang het natuurlijk wel draaglijk blijft voor je ventje.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:23

ik heb ADHD maar ik geloof niet in die anti kleurstoffen gedoe
ook niet aan medicijnen overigens .
maar goed als het jou zoontje kan helpen moet je dat natuurlijk doen
ik kan alleen helaas niet helpen want ik heb er geen verstand van

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 15:27

Wat een reacties! Bedankt allemaal!

Ik heb in een blad gelezen dat er nu directe bewijzen zijn voor kleurstoffen en gedrag. Ook op het internet is steeds meer te vinden over de werking van kleurstoffen bij kinderen. Bij een klein percentage blijkt het te werken. Hopelijk valt hij onder het kleine percentage..
Uiteraard letten we op een gezonde voeding! De schijf van 5 hanteren we natuurlijk netjes! Zodra ik er achter kom dat we het niet meer zelf kunnen combineren en de gezondheid mogelijk beïnvloed word zullen we een diëtist inschakelen.
Op het moment zijn we bezig de producten waar de kleurstoffen in zitten te vervangen voor producten zonder kleurstoffen. Gelukkig lukt dat aardig!

Snoep is geen probleem ( o.a haribo), brood en broodbeleg ook niet, ranja is makkelijk te vervangen voor een wat duurdere variant ( o.a karvan cevitam), drink yoghurt ( yoki). Tot nu toe lukt het dus aardig!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:59

TS: ben je al eens bij een homeopaat geweest voor zijn ADHD? Ik vind het zeker een uitkomst..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:49

Melkproducten kunnen ook zorgen voor druk gedrag, dat weet niet iedereen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 09:12

Homeopaat geloven wij niet echt in. Dus dat is geen echte optie.

Ik heb de reportage inmiddels gezin over het dieet en ik heb het een en ander op internet opgezocht. Eigenlijk zijn wij heel erg enthousiast over het dieet! En inderdaad, uit dat dieet kan dus ook blijken dat hij druk kan worden door melkproducten :)
Ik weet niet of iedereen het dieet van de reportage van eenvandaag kent die in dit topic gelinkt staat? Hier dus even een korte samenvatting:
Het dieet begint met een het uitschakelen van prikkelende producten. Het bestaat in het begin vooral uit rijst, sla, peer water en kalkoen. Het dieet wordt wel aangevuld zodat het aansluit aan de hollandsepot! ALs na 5 a 6 weken geen gedragsverbetering is kan je concluderen dat de ADHD niet door voeding komt en helpt het dieet dus niet. Veranderd het gedrag positief, dan kan je dus doorgaan met het dieet door steeds iets toe te voegen aan ander voedsel en het gedrag te observeren. Wordt het kind weer druk, kan hij dit niet eten (of in mindere maten geen bijwerking, dan dus met mate) veranderd het gedrag niet, dan is er geen probleem met dit product en kan het dus gewoon gegeten worden. Uit de ervaring blijkt dat ieder kind weer kan reageren op verschillende producten. Vaak zijn er uiteindelijk maar een paar voedingsstoffen/middelen waar ze slecht op reageren en dus niet kunnen eten.
Nadeel is dat het erg veel van het gezin vraagt.. Zo moet o.a. het brood eerst zelf gebakken worden, zelf ijs maken e.d. Het onderzoek duurt bij het afronden ongeveer 1,6 jaar, heeft een behoorlijk kostenplaatje en is te volgen in Eindhoven of Rotterdam.

Ondanks alles gaan wij gaan dit met onze psycholoog bespreken!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:03

Haha Dat had ik ook! maar het is inderdaad je eigen mening! :D
ben benieuwd gaan jullie dat Dieet nu ook volgen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 11:52

Wij gaan het eerst met de psych overleggen, daar moeten we over 2 weken weer naar toe. Maar ik denk van wel. Als dit pilletjesslikken kan voorkomen dan heel graag!

Over een homeopaat, ik ben eerder bij een homeopaat geweest en dat gaf niet het gewenste resultaat. Mijn moeder is echt fan van homeopatie, maar wij zelf niet zo. Mocht het de laatste oplossing zijn, dan zullen we dat misschien proberen.
Wat is jouw ervaring dan met homeopatie?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:18

Hej, Ik hoop dat hij inderdaad door kleurstoffen en suikers te schrappen rustiger word.
A.D.H.D. is een neurologische afwijking, en heeft in principe hier niets mee te maken.

Maar ik kan me voorstellen dat de 'moderne' 'a.d.h.d.-ertjes' die een fout label krijgen er wel baat aan hebben..

Wat denk ik persoonlijk heel veel zal schelen zijn TV en computerspelletjes ;)

Succes!!
(A.D.H.D. is erfelijk.. je kunt nagaan of jij of je man het hebben? als niemand in de familie er ook maar iets heeft wat er op lijkt, is het hoogstwaarschijnlijk geen A.D.H.D. (mocht het a.d.h.d. zijn, groeit hij er helaas ook niet overheen of iets.. je hebt het, of niet..)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 13:53

Klijntjuh schreef:
Hej, Ik hoop dat hij inderdaad door kleurstoffen en suikers te schrappen rustiger word.
A.D.H.D. is een neurologische afwijking, en heeft in principe hier niets mee te maken.

Maar ik kan me voorstellen dat de 'moderne' 'a.d.h.d.-ertjes' die een fout label krijgen er wel baat aan hebben..

Wat denk ik persoonlijk heel veel zal schelen zijn TV en computerspelletjes ;)

Succes!!
(A.D.H.D. is erfelijk.. je kunt nagaan of jij of je man het hebben? als niemand in de familie er ook maar iets heeft wat er op lijkt, is het hoogstwaarschijnlijk geen A.D.H.D. (mocht het a.d.h.d. zijn, groeit hij er helaas ook niet overheen of iets.. je hebt het, of niet..)

Uit een nieuw wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat ADHDers wel degelijk kunnen reageren op bepaalde voedingsstoffen. Ik raad je de link aan die ergens in dit topic staat :o
Dit kereltje is trouwens door een psycholoog onderzocht, dus niet door de huisarts o.i.d en loopt hier al een aantal jaar ;)

TV en computerspelletjes doen ze al bijna niet, dus dat zal dan geen aanleiding zijn denk ik ;) TV kijken doen ze a 3x per week, net als computerspelletjes. Daarnaast mag hij geen spelletjes en filmpjes kijken die grof zijn of waar geweld in zit :D
Waar de ADHD vandaan komt maakt niks uit. Hij heeft het en daar moeten we mee leren leven. We kunnen allen proberen om het zo makkelijk mogelijk te maken.
Overigens hebben we wel het idee dat hij op kleurstoffen reageert! Hij heeft een aantal weken geen kleurstoffen gehad, toen ging het na een aantal maanden eindelijk weer beter. Nu krijgt hij weer kleurstoffen en zijn we weer druk met hem... Straks proberen we weer zonder kleurstoffen.
Vrijdag hebben we een gesprek met de psych!