Hevige angsten, hoe kom ik er van af?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spookje1

Hevige angsten, hoe kom ik er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 18:12

Allereerst: Dit is een goedgekeurd schaduwaccount.

Zoals de titel al zegt, ik heb nogal last van angsten, of eigenlijk 1 grote angst.
Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen hoe dit komt en wat dit voor invloed heeft op mij, en ik hoop echt dat jullie tips hebben voor me (misschien zelf ook ooit last hebben gehad van iets vergelijkbaars).

Toen ik 11 was heb ik 1 maal een hele, in mijn beleving, enge horrorfilm gezien. Dit was een Japanse horrorfilm. (Als er belangstelling voor is wil ik de titel best noemen, maar ik gok dat ik dan door sommige wel herkend zou worden.)
Ik was natuurlijk veels te jong om een enge film te kijken, maargoed ik heb deze helaas gezien bij een vriendinnetje thuis.

Ongeveer een half jaar nadat ik deze film had gezien kreeg ik last van nachtmerries, was bang dat ik achtervolgd werd door het gene uit de film en zag (niet racistisch bedoelt) alle Japanse vrouwen aan als die figuur.
Ik was echt doodsbang, en liep er zo een straat voor om als ik een Japanse vrouw tegenkwam.
Wanneer ik een filmhoesje zag liggen bij de Free Record Shop, de videotheek of waar dan ook begon ik te zweten, te rillen en kreeg ik een hele onregelmatige pols. Ook werd ik dan erg benauwd en nerveus.

Dit is een tijdje iets minder geweest, maar ik had er zeker een aantal maal per maand last van.
Dit uitte zich dan in niet alleen naar boven durven, ’s nachts wakker worden en (na een heel gejammer en gezeur) uiteindelijk van bed ruilen met mijn vader zodat ik bij mijn moeder kon slapen.
Het is nu 7 jaar geleden dat ik deze film heb gezien, en ongeveer een half jaar geleden besloot ik dat er iets moest veranderen.

Ik was naar de huisarts geweest omdat ik hierdoor last had van stemmingswisselingen en ben doorverwezen naar een psychotherapeute, sinds ongeveer December ben ik hier onder behandeling.
Momenteel ‘onderga’ ik een behandeling wat is voor mensen met een traumatische ervaring.
Sinds 3 weken ben ik hier mee bezig, en dit is zo heftig dat alles in volle vleugen weer bij me binnenkomt, ik wil hier dan ook graag mee stoppen want de angst wordt groter en groter.
De verdrongen stukken uit de film komen weer boven, en vannacht was toch wel het doorslaggevende punt waarop ik dacht; Dit moet stoppen!
Ik heb uren wakker gelegen van angst, durfde niet te bewegen, zou zweren dat ik op zolder iets hoorde etc. etc. etc…

Mijn psychotherapeute dacht aan een Post Traumatische Stress Stoornis en/of een gedesorienteerde angststoornis. Naar mijn idee kan zij mij alleen niet verder helpen…

Ik hoop heel erg dat jullie mij misschien tips kunnen geven hoe ik hiermee om kan leren gaan, misschien dat jullie zelf zoiets meegemaakt hebben m.b.t. jezelf of iemand in de omgeving.
Zo niet dan heeft het wel opgelucht mijn verhaal te hebben verteld, ik ben echt radeloos en als ik ooit op mijzelf ga wonen (wat ik toch wel wil over ong. 2 jaar) hoe kom ik dan ooit de nacht door, als ik nu al niet alleen boven durf te slapen?!

Het is al een heel verhaal geworden, als je het allemaal gelezen hebt heel erg bedankt.
Als iets onduidelijk is kun je altijd vragen stellen!

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:20

jeetje wat heftig! dat een film zoveel indruk kan maken.
ik hoop echt dat ze je kunnen helpen, het lijkt me verschrikkelijk :(:)
heel veel sterkte!

ben wel benieuwd welke film het was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:21

Zoek iemand op die EMDR therapie kan geven. EMDR kan wonderen doen, juist bij een PTSS.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:23

Jeetje wat heftig zeg. :(:) Krijg je nu EMDR therapie? Zo niet, ga daar eens naar op zoek.
Ik wil je toch aanraden om door te gaan met therapie. In je eentje zal je er denk ik niet vanaf komen,
dus misschien kan je er met je therapeute over praten. En anders op zoek gaan naar een andere therapeute die je wel een goed gevoel geeft.

Sterkte!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:23

Ik heb ooit jaren geleden een film gekeken waar ik uiteindelijk ook ontzettend nachtmerries van heb gekregen. Geen verdere angsten overigens, alleen nachtmerries.
Ik ben toen heel bewust die film nogmaals gaan kijken, soort verwerking ofzo en ben sindsdien van de nachtmerries af.

Misschien een idee om, met begeleiding ;) , de film nogmaals te bekijken zodat je je bewust kunt worden van het feit dat het film is en niet echt. De eventuele enge momenten ken je al, zet geluid uit en leuke muziek aan op de achtergrond en klets er lekker doorheen.

spookje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 18:24

Stitch: Ik zal je eventjes een PB sturen met de naam van de film
Yamcha: Ook bedankt voor die tip, maar dat is de behandeling die ik momenteel volg bij mijn psychotherapeute. Waarvan ik juist zelf het idee heb dat het helaas alleen maar erger wordt..
Marrieleen: Die behandeling volg ik inderdaad, alleen voert zij deze behandeling zelden uit wat ik begreep, misschien speelt dat ook mee
Goof: Hier had ik zelf ook aan gedacht, alleen mijn psychotherapeut raadde dat niet aan. Als ik alleen al bij google foto's zoek krijg ik de rillingen weer..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:29

Past dat niet bij het beeld die je psychotherapeute heeft. kan me voorstellen dat je die beelden lange tijd geprobeerd hebt weg te stoppen en nu je zo intensief ermee bezig bent dat weer omhoog komt en het érger' lijkt. Is het geen fase waar je even doorheen moet om het daarna echt achter je te laten..

Wegstoppen lijkt de makkelijkste weg, maar vroeg of laat komt het dan ook wel weer naar boven (en blijft het naar genoeg altijd sluimeren tot dat moment).

MarrieLeen

Re: Hevige angsten, hoe kom ik er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:32

EMDR is wat dit soort angsten betreft wel één van de beste therapieën. Mocht het bij deze therapeute niet bevallen,
kan je erover nadenken om een psycholoog te zoeken die wel meer ervaring heeft met EMDR.

Overigens heeft Bienotje wel gelijk en zal het eerst erger (lijken te) worden, voordat het beter gaat, omdat alles weer aan het oppervlakte komt.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:35

Jeetje, wat ontzettend vervelend voor je!! Het eerste wat ik je aan wilde raden toen ik je stukje las is inderdaad EMDR therapie, maar ik zie dat je dat al volgt en dat dat dus niet helpt. Klikt het wel met je therapeute? Als dat namelijk niet het geval is, kun je het beste direct stoppen en een ander zoeken. Dit kan namelijk zo averechts werken! Iemand kan nog zo goed en kundig zijn, maar als je niet klikt, dan kan diegene je ook niet verder helpen.

De film opnieuw kijken zou ik inderdaad niet doen. Ik herken het wel hoor, ik kan ook erg slecht tegen 'enge' films. Ik ga het dan ook gewoon uit de weg, want ik heb er gerust nog een half jaar last van..Ik wijt het maar aan een té levendige fantasie.

Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen, lijkt me heel erg naar!!

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:36

Ik denk ook dat de film weer kijken wel zin heeft. Je hebt ze op je 11e gezien toen je waarschijnlijk de helft van de film niet snapte. Daarna zijn er beelden in je hoofd blijven zitten waar je een eigen invulling aan hebt gegeven. Als je de film nu nog een keer ziet, en je weet dat je het eng vind, is het minder eng omdat je het weet denk ik. Eventueel zonder geluid kijken, dan zijn films als veel minder eng. En dan kan je je misschien 'realiseren' dat het een film is. Je realiseert je het nu ook wel, maar dan kan je je er misschien bij neerleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:41

Mijn lief heeft ook EMDR gehad, met in het begin het idee dat het erger werd.

Na verloop van tijd gingen de nachtmerries en angsten wel over, hij heeft er echt veel baat bij gehad.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:42

Ik zou het ook voorleggen aan je therapeute dat je het idee hebt dat het erger word. Naar mijn idee moet iets ook eerst erger worden voordat het beter word.
Ik denk ook dat het geen verkeerd idee is om de film nog eens te zien, het is in jouw beleving nu een groot eng ding geworden, maar het valt allemaal vast wel mee.
Welke film was het?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:47

Wat heftig zeg.. goed dat je hulp hebt gezocht.
Film opnieuw kijken zou ik je ook niet echt aanraden.

Wat betreft EMDR; ik heb ook EMDR gevolgd (overigens niet zozeer voor angst, wel voor dingen uit het verleden) 2 sessies via een psychotherapeute, maar naar mijn idee is het bij mij ook alleen maar erger geworden; wat ik weggestopt had is alleen maar meer naar boven gekomen en ik worstel er nu alleen nog maar meer mee :? heb er dus absoluut niks aan gehad :n

Sterkte, hopelijk vindt je een oplossing!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:54

Maar twee sessies is toch niet genoeg? Ben je eerder gestopt Kytha? Als er dingen naar boven komen moet je verder met je therapie om het vervolgens ook te verwerken.
Je moet nooit stoppen als je het idee krijgt dat het erger word, maar overleggen met je therapeut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:03

Je moet het idd wel afmaken, anders wordt het erger. Geloof dat het gemiddeld 3 sessies is per heftig ding. Dus dat 2 sessies dan niet werken, kan kloppen ja :j

spookje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 19:47

Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Ik had zelf het idee dat EMDR niet helpt, maar na deze verhalen is het toch de moeite waard om het te blijven proberen.
Wèl vond ik het een goed punt om over na te denken of ik het goed kan vinden met mijn psychotherapeute.. Daar twijfel ik aan.
Het is niet zo dat ik haar 'niet aardig' vind, maar echt een fijn gevoel bij het praten krijg ik niet bij haar.

Eerlijk gezegt; bij de EMDR behandeling zelf de 1e keer kon ik mij ook totaal niet concentreren, ik dacht aan wat ik bijv. in het weekend zou gaan doen.. daardoor kwam het beeld wat ik voor mij riep ook minder binnen en eindigde ik met een 4,5
De 2e keer hielp het niets.. ik had vlak van te voren een foto gezien en een enge scene die in mijn hoofd zit, waardoor ik bleef hangen bij een 8. Omdat ze zo gefrustreerd leek daardoor heb ik eigenlijk wat gelogen door echt heel bewust aan minder enge situaties te denken.
Misschien toch maar op zoek naar een ander? Ze had me voordat ik haar 'koos' wat deze behandeling betreft iemand in A'dam aangeraden, maar dat is net te ver voor me en dan mis ik teveel school/stage.

Die film kijken, ik twijfel heel erg. Misschien met m'n vriend want die is erg nuchter en lacht er alleen maar om, maar door die foto's kreeg ik de rillingen alweer en ik denk dat ik daar toch nog even mee wachten ga.

Het is zo vervelend, ik zie er gewoon al tegenop om te gaan slapen, maar daardoor ga ik er juist aan denken. Ik krijg het maar niet uit mijn hoofd om aan iets anders te denken.. zo frustrerend! :(

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:53

Ik zou zeker niet de film zonder begeleiding gaan kijken, dat kan een stap zijn als je verder bent met EMDR. :)

Maar je zegt zelf dingen te hebben verzonnen en niet volledig te zijn geconcentreerd, dat werkt natuurlijk ook niet.
Je moet zelf willen en zelf je angst willen overwinnen, dat helpt niet als je een verkeerd beeld geeft aan je therapeut.
Overdenk dus zelf even of je nog met deze therapeute verder wilt, zo ja, heb het er dan goed over met haar.
Zo niet, ga op zoek naar een andere goede waar je een fijn gevoel bij hebt en probeer het dan nog eens.

Succes!

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:54

welke japanse film :Y).

Ik denk dat het nog eens kijken van de film wel helpt, bij mij igg wel, dan is het ineens niet zo eng meer zoals ik me vroeger kon voorstellen en die beelden in mn hoofd zaten, en misschien zoeken naar mislukte scenes? bloopers? zodat je de mensen ook ziet lachen en dat je het misschien in je hoofd kan omzetten (helpt bij mij :Y))

spookje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 19:55

Klopt helemaal, maar ik wil het ook echt heel graag. Heb alleen nogal het gevoel 'gepusht' te worden, waardoor ik me gewoon niet kan concentreren.. Althans de 1e keer en het einde van de laatste sessie.
Ik bleef gewoon dat ene beeld voor me houden, en dit bleef maar even diep bij me binnenkomen..

Overigens wilt zij zelf (denk ik) die film niet zien, ze had min of meer beloofd hem te gaan kijken zodat ze weet waar ik mee zit en wat ik zie, maar dit heeft ze nog niet gedaan helaas..

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:00

Ik hou heel erg van horror films, kijk ze dan ook iedere x weer. Maar ik heb dan altijd dezelfde avond dat ik niet alleen naar boven durf, niet alleen over straat durf enz. Ik ga me allemaal dingen in me hoofd halen die zouden kunnen gebeuren. Terwijl ik wéet dat het niet kan. Maar toch denk ik dat... Bij mij is dat dan dezelfde dag over.
Als ik overigens een horrorfilm overdag kijk, vind ik het helemaal niet eng. Wat er ook gebeurd, dan ben ik ook dezelfde avond niet bang.

Het ligt bij dus ook vooral aan het donker.

(..en zou je mij ook de titel kunnen PB'en?)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:03

Ik denk dat ik weet welke film het is ;). (Is er een 1,2 en 3?)

Ik kon altijd heel goed tegen enge films, maar sinds ik die film heb gekeken kan ik er veel minder tegen. Ik heb er zelf ook nachten van wakker gelegen en ik durf hem echt geen 2e keer bekijken.

spookje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 20:06

Ik zal je een PB'tje sturen Daisy! Bedankt voor je reactie.

En katia ik heb je een PB'tje teruggestuurd.. Helemaal correct..

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:12

Ik kijk ook nooit enge films, gewoon omdat ik er niet tegen kan. Meiden vinden dat soms suf, maar ik vertik het gewoon. Ik heb al last van nachtmerries, als ik een enge film kijk weet ik zeker dat ik een maand slecht slaap. Dus ik vind het helemaal niet gek! Zeker niet in die situatie zoals jij het beschrijft! Vind het alleen maar heel goed van je dat je het probleem erkent en er hulp voor zoekt.

Ik zou niet de film gaan kijken zonder begeleiding. Als jou therapeute zegt van niet. Die heeft er het meeste verstand van.

Als je iets niet begrijpt, ofzo, aan je therapie, bespreek dat gewoon met haar :) Vertel haar ook dat je angsten juist erger worden. Ze is er immers om je te helpen.

Volhouden hoor! Het komt allemaal goed :) Sterkte

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:13

Een hele bekende van mij heeft ook PTSS en is doorverwezen naar de psychiator en naar Dimence, degene heeft daar gesprekken gehad wat erg gevoelig was en met medicijnen (kon s'nachts niet slapen, werd zwetend wakker en had hartkloppingen) en praten is degene er doorheen gekomen. Soms is er een kleine terugval, maar het gaat redelijk goed nu.

Misschien belangrijk: Degene waar het over gaat heeft zijn traumatische probleem 4jaar weten vast te houden en heeft er nooit met iemand over gepraat.

Ik wil dit verhaal niet openbaar op internet zetten met details e.d, dus TS, als je meer wilt weten, mag je mij gerust pben :)

Verder wil ik je heel veel sterkte wensen, want ik weet wat het is..

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:15

Dankje voor je PB. :) !