Cystoscopie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DaanCats

Cystoscopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 21:03

Heeft iemand wel eens een cystoscopie gehad (camera in de urinebuis/blaas)

Ik heb dit binnenkort, en vind het helemaal niks het idee dat ze met iets je plasbuis in gaan..
Ik bedoel echt groot is die niet haha

eempiej

Re: Cystoscopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:23

Wat ik van patiënten hoorde valt het voor vrouwen meer mee. Bij mannen moeten ze over de prostaat wat nogal pijnlijk kan zijn. Bij vrouw is de weg korter. Een echt fijn gevoel is het niet, maar het schijnt ook niet echt heel pijnlijk te zijn. Je kon het volgens de dames vergelijken met een Katheter inbrengen. En de keren dat ik dat bij een vrouw moest doen vonden ze dat ook niet echt pijnlijk.

Maar het voelt, lijkt mij, ook gewoon een beetje gênant. Ik wil je heel veel succes wensen!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:58

Ik heb dit gehad voor een onderzoek naar terugkerende heftige blaasontstekingen.
Ik vond het inderdaad even niet bepaald fijn, maar verschrikkelijk pijnlijk is het ook niet.
Ik mocht meekijken op het scherm en het is best interessant om te zien he je er van binnen uitziet vond ik :P.
Het schijnt ook nog te schelen of ze een buigbare of onbuigbare 'staaf' (bah dat klinkt naar :P) gebruiken.
Erna had ik nog een paar keer pijn bij het plassen, maar dat ging al snel over.
Je moet erna goed drinken om ontstekingen te voorkomen.
Veel sterkte!

(Bij mij is er overigens helaas niets uit gekomen en ik gebruik nu preventieve antibiotica (erg slecht merk ik aan mijn lichaam), en moet maar hopen dat ik er ooit over heen groei.)

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 11:48

Ik heb begrepen dat ze een starre buis gaan gebruiken.. dus eentje die niet kan buigen..

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:59

Die hebben ze bij mij ook gebruikt. Volgens mij is die iets naarder dan een buigzame, maar bij mij dus alsnog goed uit te houden hoor.

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 17:36

Waar ik bang voor ben is dat ik na het onderzoek straks weer een blaasontsteking heb.

Ze zeggen dat die kans zeer groot is omdat ze nooit 100% steriel kunnen werken.

En dat het plassen daarna pijn kan doen.. brrr.. vind het met een blaasontsteking al vreselijk!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:49

Ik heb cranberrysap ingeslagen en liters water gedronken erna, dat heeft gelukkig geholpen en ik heb geen blaasontsteking gehad.
De eerste paar keer voelde het een beetje branderig, zoals bij blaasontsteking, maar zonder de andere verschijnselen, dus lang niet zo erg als een echt b.o., dit was ook al snel weg hoor!
Wanneer moet je eigenlijk?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:53

Ik heb op Urologie gewerkt en daarbij ook een paar dagen op het urologisch behandel centrum gewerkt om te kijken hoe het daar gaat. Dat zijn alleen maar cystoscopieen.. Het valt echt heel erg mee. Ze grootste zeurpieten zeggen zelfs dat het meevalt. Het gebeurt allemaal steriel en nee het is geen buis die niet kan bewegen maar juist een soepele met een camera er in :) ze kunnen met deze camera wel bewegen zodat ze alles goed kunnen zien en er zit een kleine opening aan om er spoelvloeistof doorheen te laten lopen.. zo kunnen ze alles goed zien.. En misschien is de eerste keer plassen misschien wat vervelend omdat het toch misschien wat geirriteerd is geraakt. Dit hoeft dus niet altijd zo te zijn!!

Succes en het valt echt mee!!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:17

Dat ligt er dus aan. Sommige ziekenhuizen hebben starre en sommige soepele buizen. Bij mij was het een starre buis, en bij de ts waarschijnlijk ook maar voor de rest gebeurd het hetzelfde.

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:18

Ik moet 22 februari..

Ik hoor idd heel veel verschillende verhalen, de 1 vind het reuze meevallen,
de ander vind het een erg vervelend onderzoek..

Er staat duidelijk in de folder van het ziekenhuis waar ik naartoe ga dat ze een soepele buis gebruiken voor de mannen,
en een starre voor de vrouwen.

Ze gaan inderdaad ook vloeistof ik mijn blaas spuiten, en met de camera mijn blaas en urineleider controleren.

Het "bange" gevoel zal ook komen omdat je daar ook tsja naakt ligt, ik geef voor mijn gevoel met dit onderzoek veel bloot,
maarja wat moet dat moet.
En het idee dat er door je plasbuis een buis gaat, ik bedoel je plasbuis is zo klein voor je gevoel.

Ik weet dat het allemaal makkelijk "past" ik werk zelf ik een verpleegtehuis ( ben verzorgende) en catheteriseren lukt ook altijd bij iedereen..

Alleen tsja, ik ben hier zo zenuwachtig voor.. ik heb bijna de neiging om mn huisarts om iets ontspannend te vragen..
Klinkt misschien mutserig maar goed..

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:43

Heb je een vrouwelijke uroloog? Ik wel, wat ik erg fijn vond. En verder: ze doen dit de hele dag hoor, dus je hoeft je niet te schamen ofzo. Hoewel het toch altijd een beetje ongemakkelijk blijft.
Dat opvullen van de blaas voelde ik niets van trouwens, het is het inbrengen en bewegen wat even naar is.
Gelukkig duurt het ook maar kort hoor!

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 22:07

Ja ik heb een vrouwelijke arts (in opleiding) er kijkt wel een mannelijke arts mee.

Ik weet dat ze het heel de dag zien maar toch het gevoel dat IK daar lig.. agh ja.. komt vast goed haha!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:08

hmmm, laat maar, had niet goed gekeken ;).

Ebony_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:20

Wat je kan proberen is Bach rescue spray. Dit kan je gewoon bij de apotheek/drogisterij halen en werkt heel goed voor je ontspanning.
Heel veel succes!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:27

Ik heb hetzelfde als Cerilene_ , en ook om dezelfde reden dus een Cystoscopie gehad.
Prettig is het zeker niet, ook achteraf niet (branderig gevoel met plassen) en zeker niet als je net als ik te horen krijgt dat het er eigenlijk perfect en gezond uit ziet van binnen, dus dat je gewoon gevoelig bent voor blaasontstekingen.

Maar écht pijnlijk :n nee hoor, dat valt mee!
Heel veel succes alvast! :(:)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:50

ja hier nog 1 :j

Ik heb er een gehad, en wat deed dat godsgruwelijk veel pijn,
arts was verlaat, en ze hebben daardoor de verdovingsgel minder lang laten intrekken....
Bij mij is er niets gevonden, werd gegooid op hypertone bekkenbodemspier

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:10

Ik kreeg volgens mij niet eens iets verdovends... Bij mij ging het de eerste keer ook niet goed, maar na een ademhalingsoefening wel. Zo zie je maar weer dat het voor iedereen anders is.
Wel opvallend dat bij de meeste mensen niks gevonden wordt...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:15

ik heb het gehad wegens nierstenen waarvan ze dachten dat t een blaasprobleem was. Het onderzoek zelf is op zich niet erg als je een fijne uroloog hebt. Wat ik wél heel vervelend vond zijn de effecten van de verdovende gel die ze gebruiken. Toen ik klaar was kreeg ik een tena in mn handen geduwd met "het is allemaal verdoofd natuurlijk dus je kan de eerste 2/3 uur incontinent zijn". Mn onderkaak viel ergens op de grond van verbazing; ik had er helemaal geen rekening mee gehouden. Uiteindelijk heb ik geen druppel gelekt maar de stress was enorm (steeds naar beneden kijken := )