Hoge hernia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Hoge hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 19:27

Ik heb in begin december een aanrijding gehad in de auto. Ik stond stil om in te voegen, achter mij is iemand komen staan, op haar is een man gereden zonder te remmen. Wij waren de enigen die daar stil stonden, zijn snelheid is op 100-120 km per uur geschat. Haar auto is door de klap tegen die van mij doorgeschoten.
Ik had meteen rugpijn onder mijn linkerschouderblad, mijn ribben deden pijn, er leek een band om mijn middel te komen.
Ik ben naar de HAP gegaan en de eerste diagnose leek een gebroken rugwervel, later is dat veranderd in een beschadiging in het doornuitsteeksel, met rust moest het overgaan.
Ik heb rust gehouden, kon ook niet anders.
Nu, 8 weken later is mijn dagelijkse functioneren gereduceerd tot vrijwel niks meer. Ik kan niet werken, niet staan langer dan even, niet goed zitten, niet goed lopen, alles doet pijn en niks aan houding lijkt die pijn weg te nemen.
Ten einde raad heb ik om een MRI gevraagd, de uitslag is een discus hernia tussen Th 7 en Th8.
De uitstulping zit aan de voorkant en drukt op het beenmerg. (myleum) en er zit een versmalling.

Nu weet ik eigenlijk niet zo goed hoe verder. Ik heb een doorverwijzing voor de neuroloog maar deze wist het in eerste instantie ook niet zo goed. Therapie, tot nu toe wordt het er alleen maar erger van en het straalt nu uit tot naar mijn linkerbeen, mijn arm. Ik word echt gék van die alsmaar aanhoudende pijn.
Maar een operatie zo hoog, dat geeft ook veel risico. Kortom, wat is wijsheid? Wie weet hier wat van af en wil vertellen hoe de operatie of therapie verlopen is?

Nu heb ik Zaldiar gekregen, en ik heb 12u trippend op mijn bed de tune van Diego the Explorer liggen neurien :+ Niet echt handig als moeder van 3 kinderen. Paracetamol en naproxen verlichten iets.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:32

Voor mijn pijn van een hernia [in de nek] gebruik ik als pijnstiller Advil Liquid Caps.
Voorheen nam ik 2 Ibuprofen á 400mg,maar die hielpen niet meer.NU 2 Advil capsules á 400mg en die helpen wél.
Heb jij ook last van stroomstoten in je rug of arm?

Pauline

Re: Hoge hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 19:33

Nee ik heb echt vanaf dat ongeluk een continue pijn naast mijn schouderblad die doortrekt naar mijn rib en borstbeen. Als ik moe wordt gaat het tintelen, net alsof je voet slaapt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:36

Bij mij zou ook een operatie helpen,maar ik vind het ook teveel risico en doe het niet.
Zolang er mee te leven is met de pijn,zou ik niet opereren.
Veel beweging helpt toch ook wel hoor,ik voetbal en zonder voetbal had ik veel meer pijn.
Weet niet of jij ook sport?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 19:36

Tot aan het ongeluk sportte ik heel veel :)
Op dit moment is mijn kinderen van school ophalen al een hele uitdaging.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:41

Het kan nu nog te vroeg zijn om intensief te gaan sporten,ook moet je navragen of je wel mág sporten.
Ik denk dat zwemmen heel goed voor je zal zijn,vraag het eens na aan je HA of Neuroloog.
Want het verlicht echt veel van je pijn!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 19:42

Wat ik nu merk is dat ik bij de therapie oefeningen moet doen om de ruimte tussen de wervels te vergroten, maar het wordt alleen maar erger. :oo

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:51

Nou ik heb ook al heel veel fysio gehad en oefeningen en het hielp helemaal niets.
Ik ben gestopt met al dat fysio gedoe.Je moet echt navragen of je mag zwemmen,dat helpt veel beter dan alle fysio bij elkaar.Het beste zou zijn een gediplomeerd zwem instructeur die weet hoe iemand moet zwemmen met een hernia.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:24

Poe... ben je al bij een chiropractor geweest? Er schijnt trouwens ook een manueel therapeut in de buurt van Rotterdam (nieuwekerk o.i.d.) te zitten met een Chinese naam (Ming of Ling o.i.d.) die erg goed is met hernia's. Beetje vage omschrijving... Maar ik ben er niet heen geweest, omdat bij mij een operatie toch al onvermijdelijk was. Maar deze therapeut schijnt echt mensen van hernia's af te kunnen helpen, terwijl ze eigenlijk geopereerd moesten worden.

Maar wat zijn de risico's van de operatie? Want wil je zo door blijven gaan?

Ik had een lumbale discotomie van L4-L5. Dus een operatie aan een lage rughernia. Was vorige week maandag. Risico's waren niet zo heel groot: kans van minder dan 1% op blijvende verlamming door zenuwbeschadiging tijdens de operatie. Kans op minder dan 1% op heftige complicaties zoals bloedingen en ontstekingen.

Ik had voor de operatie dezelfde beperkingen: kon niet meer werken, niet zitten, niet lang staan, niet meer m'n kinderen naar school brengen, geen huishouden meer doen, niet meer paardrijden. Enfin, zo kan ik niet doorgaan dus. Operatie was trouwens onvermijdelijk, want de hernia was te groot en vormde teveel risico's op verlamming van m'n benen. Op zich dus een andere hernia als de jouwe, maar wel ook met die prikkelingen, zenuwpijn (stroomstoten), slapend gevoel, maar dan in m'n benen en voeten.

Kan nog niet zeggen dat ik opgeknapt ben, want te kort na de operatie.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 17:43

Risco schijnt vooral ook te zijn dat mijn arm verlamd raakt. Had jij ook dat de uitstulping aan de voorkant zat?
Ik heb vandaag iig begrepen dat de oefeningen niet werkten. Is allemaal alleen nog maar verder achteruit gegaan.

Wat voor operatie heb je ondergaan? Een klein sneetje ofzoiets?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 17:51

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:12

Aan de voorkant, van de borstwervelkolom dus... zo te lezen dus een zelden geval.

Nee, ik was meer 'standaard' geval. Aan de achterkant zat hij bij mij. Wel een joekel van een hernia en ze moesten mijn zenuwen met een klem aan de kant houden (dat hoeft maar zelden). Daar heb ik nu nog heftige gevolgen van, maar het komt allemaal weer goed. Er zit (als het goed is, nog niet gezien, want nog pleister op) een snee van ongeveer 5 tot 7 centimeter op m'n onderrug.

Maar hoe groot is dat risico van verlamming? Bij mij was dat ook een risico, maar wel minder dan 1%. En misschien moet je het gewoon nog wat langer afwachten en een goede behandeling zoeken (manueel therapie, menschendieck, chiropractor), en je dus niet alleen blind staren op fysio. Als uiteindelijk niets helpt en ook met rust het niet weggaat, dan kun je altijd nog voor operatie kiezen.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:15

Jeetje Pauline...
En rust lukt bij jou ook niet echt met t oog op rondwarelende kids...
Kan je niet nogt eerder naar een neuroloog?
Eventueel je verzekering bellen en vragen of ze wachttijd bemiddeling doen oid?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:48

Ik heb die link bekeken,maar vind het allemaal eng klinken zo'n operatie.
Als ik me laat opereren doen ze dat via de zijkant van me hals.
Mijn neuroloog zei dat het een risicovolle operatie is,en noemde ook de dingen op die zouden kúnnen gebeuren.Nou toen was mijn antwoord al heel snel Nee doe maar niet opereren.Ik leef al jaren met pijn en je leert ermee leven.Maar als het een acute Hernia word,ja dan heb ik weinig keus.
Ik kan nu goed leven met de pijn,ik moet sowieso niet naar boven kijken want dan krijg ik stroomstoten in me arm en nek.En zo leer je wat je wel en niet moet doen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:02

Thorax 7-8 zitten ongeveer onder je schouderblad.
Ik heb 7 hernia's en ook eentje op dezelfde plek als jij. Maar nog drie hoger op T4-5, C6-7 en C5-6, de laatste zijn in mijn nek. De rest zit lager bij mij opL1-2 ,L2-3 en overgang lende naar heiligbeen dus van L naar S. Een operatie is me afgeraden vanwege de mogelijke complicaties.

Eerst moest ik rust houden. En dat betekent dan niet tillen. Wel wandelen.En ondersteunt zitten zodat je zo comfortabel mogelijk zit met kussens onder plaatsen waar je steun nodig hebt. Ik slikte 2 x per dag een dubbele dosis Ibuprofen 400. Op een gegeven moment gaat het gewoon beter. Je went er aan en het is net of de pijn wat verdooft. Helaas heeft het bij mij wel een jaar geduurd voordat ik me weer redelijk kon bewegen en weer kon lopen. En nu heb ik soms ook dat ik krom sta van de pijn, maar dat is nu altijd na een dag of vier over. Tintelingen heb ik wel gehouden. Vooral in mijn armen en handen. Boven mijn hoofd iets doen gaat eigenlijk niet meer.

Moeilijk als je niet weet wat te doen. Ik ben maar gewoon doorgegaan met wat ik deed, alleen op mijn eigen tempo. Je voelt op de duur wel wat kan en wat niet kan.

Sterkte ermee.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:34

@haboshof
Slik je nu nog steeds Ibuprofen 400mg?
Ik nam die ook 3 x per dag 800mg,maar ben nu over gestapt op Advil.
Bij mij werken deze beter nu.
Jeetje 7 hernia's,das wel erg veel zeg.
Maar net wat je zegt,je leert ermee omgaan en je weet gewoon dat je niet álles meer kan doen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:14

Hmm maar nu kan ik níks en het is abrupt ontstaan. Ik weet niet maar ik kan me hier niet bij neerleggen nog...

liloenstitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:44

Ik heb hier niet zo heel veel verstand van hoor, maar misschien is dit een tip voor je.

In Bronovo is een pijnpoli. Die kan zenuwen uitschakelen op een speciale manier. Misschien is het iets voor jou om de pijn op te heffen. De andere zenuwen rondom die plek nemen de functie van de uitgeschakelde zenuw over. Maar als het goed is wel met pijnverlichting.
Mijn moeder heeft een aantal versleten nekwervels met ook wegtrekkende pijn naar haar arm. Zij heeft nu een aantal behandelingen gehad en er zijn nu meerdere zenuwen uitgeschakeld, maar zij heeft nu wel heel veel minder klachten. Misschien is het iets voor je.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:51

TS je gaat ermee leren leven en je er bij neer leggen,soms duurt het wat langer.
Ik weet zelf ook hoe de pijn je leven kan beïnvloeden,maar echt het went.
Je zou eens de pijnstiller Advil moeten proberen?álle pijn zal er niet mee weg gaan,maar wel een stuk verlichten.Ook moet je weten dat de pijn niet elke dag hetzelfde zal zijn,soms is het heftig maar vaak heb je ook dagen erbij dat het veel minder is.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:54

Je kan leren leven met pijn maar ik denk dat Pauline nog niet in dat stadia is.
Ze is nog vol op bezig met onderzoeken ed pas als 100% vast staat niks aan te doen dan kan je met de aceptatie beginnen eerder niet....

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 20:27

Kido schreef:
Je kan leren leven met pijn maar ik denk dat Pauline nog niet in dat stadia is.
Ze is nog vol op bezig met onderzoeken ed pas als 100% vast staat niks aan te doen dan kan je met de aceptatie beginnen eerder niet....

Klopt, ik heb de diagnose pas net :) Ik ben blij met jullie ervaringen :j Maar ik kan er nog niet mee leven, daar voelt het nog veel te vroeg voor. :o

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:40

gohya schreef:
@haboshof
Slik je nu nog steeds Ibuprofen 400mg?
Ik nam die ook 3 x per dag 800mg,maar ben nu over gestapt op Advil.
Bij mij werken deze beter nu.
Jeetje 7 hernia's,das wel erg veel zeg.
Maar net wat je zegt,je leert ermee omgaan en je weet gewoon dat je niet álles meer kan doen.

In Advil zit toch Naproxen? Daar kan ik niet tegen. Ik slik nu elke avond voor het slapen gaan nog één van Ibuprofen 400, anders weet ik op den duur niet meer hoe ik liggen moet.
Ach, alles went. Maar ik had ook moeite eerst om dit te accepteren hoor. Maar wat moet, dat moet.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:56

Respect hoor... ik was wel blij dat ik geholpen kon worden en dus ook geholpen ben. Met die pijn leven, en vooral met je beperkingen in je dagelijkse leven (met twee kleine kinderen), zou ik ook moeilijk vinden om te accepteren.

Zo'n pijnpoli lijkt me inderdaad een goede optie.

Zelfs zit ik weer aan de diclofenac. De zenuwpijn is weer teruggekomen nu het gevoel in mijn benen weer een beetje terugkomt. Is niet uit te houden, vooral 's nachts.