Slaapstoornis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Slaapstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 09:49

Hallo bokkers, ik weet niet echt hoe ik dit moet vertellen, maar ik ga een poging wagen.

Ik doe hele rare dingen in m'n slaap. Zo praat ik keihard (echt roepen, maar niet boos, gewoon 'normaal' of zelfs vrolijk), ik knars met m'n tanden, ik 'slurp', maak trekkende bewegingen met m'n handen en voeten, ik draai constant, maar ik slaap prima.

M'n man helaas niet. :')

En het kan nog erger.
Een paar nachten geleden kwam m'n man binnen en ik lag met m'n ogen open in bed. Hij vroeg: "Kun je niet slapen?" Waarop ik een boek pakte en als een bezetene ging bladeren en zei: "Nee, ik ben gewoon aan het lezen."
Ik sliep dus (ik kan het me ook niet herinneren), maar het lijkt dan alsof ik volledig wakker ben. Je kunt een heel gesprek met me aanknopen en dan zeg ik op een gegeven moment iets wat nergens op slaat en dan pas weet m'n man dat ik eigenlijk gewoon niet wakker ben :o

Het lijkt alsof m'n hersenen niet door hebben dat ik slaap. M'n man vind ook dat ik meer praat in m'n slaap dan wanneer ik wakker ben. Ook ben ik actiever inm'n slaap dan overdag (beweeg veel meer).

Als kind was ik een slaapwandelaar en leek ook geregeld gewoon wakker, ogen helemaal open en praten praten... Maar ik sliep dan gewoon.

Herkent iemand dit? En dan niet kleine dingetjes, maar gewoon echt in heel erge mate?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Slaapstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:51

Precies mijn broertje! Je kan hem in zijn slaap gewoon over horen en geeft eigenlijk overal antwoord op, dag er na weet ie er niks meer van. :))

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 09:54

Dat is nog best wel grappig, maar dit is echt ernstig := Want ik doe dit ook als niemand me aanspreekt.
M'n man praat Engels en ik praat in m'n slaap Nederlands, maar als ik hem hoor praten switch ik gewoon naar Engels := En dan al het bewegen enzo, lijkt me niet echt normaal. Daarbij kan m'n man nauwelijks slapen, wat nog gevaarlijk is ook, omdat ie epileptisch is...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:59

Ik slaapwandel ook, als kind meer. Nu doe ik het (volgens mij) bijna niet meer :P Als kind kwam ik bijvoorbeeld wel eens beneden en zei dan tegen mijn ouders (die op de bank tv aan t kijken waren) "waarom zitten jullie te eten en roepen jullie me niet?" Of soms ging ik gewoon op de bank erbij zitten met open ogen, en vertelden mijn ouders dat ik naar bed moest en zei ik: 'nee hoor, ik moet zo naar school'. En soms werd ik ook wel eens wakker op een rare plek en vroeg ik me ernstig af wat ik aan het doen was. Ook droom ik altijd levensecht, en als ik dan wakker wordt ga ik er mee door zeg maar. Dan leef ik daar gewoon in, en weet ik niet of ik wakker ben of slaap := Ik was overigens ook altijd moe overdag, omdat het slapen me zoveel energie kostte.
Volgens de huisarts kwam ik niet genoeg tot rust in mijn slaap (nee, gek he :+) Ik ben ook bij een psycholoog geweest en die heeft me wel erg geholpen om tot rust te komen overdag, zodat ik 's nachts meer aan mijn slaap heb. Ik slaap nu veel rustiger, en rust ook echt uit.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:01

Ja, herkenbaar, mijn vriend heeft het heel erg.
Hij slaapwandelt heel erg, gaat dan echt uit bed, rondlopen (heeft ook echt z'n ogen open) en hij is dan vaak in paniek, omdat hij dan droomt dat er ergens brand o.i.d. is en dat hij dan weg, uit de kamer moet. Zo heb ik hem laatst al bij het raam van de slaapkamer weggehaald, waar hij uit wilde (is op 3 hoog...). Daarnaast praat/schreeuwt hij ook veel. Hij is dan vooral bang en boos. Ook betrekt hij mij vaak bij zijn geslaapwandel, door aan me te gaan sjorren of me te duwen ofzo en dan tegen mij praten.
Het is echt extreem, soms wel grappig, maar vaak vermoeiend (ook voor hem) en best wel eng, soms zit hij midden in de nacht rechtop in bed keihard te schreeuwen, helemaal in paniek. Duurt dan echt even voor hij weer wakker is en weet dat het slaapwandelen was.

Overigens hebben zijn broer, zusje, moeder en een nichtje het ook....

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 10:11

Ik ben ook naar een psycholoog geweest ervoor, maar die had het idee dat het echt niet psychisch was...

Laura, wat jij beschrijft zijn volgens mij 'night terrors' en alhoewel het er op lijkt ben ik nooit bang of boos := Ik ben gewoon mezelf of juist heel vrolijk, vaak praat ik over paarden :+
Mijn vader doet ook wel vreemde dingen in z'n slaap, maar dat is lang niet zo heftig als wat ik doe.

Misschien is het niet overgekomen in m'n OP, maar het is echt ernstig. Dit is niet zomaar even een grapje, het is niet lollig en het gebeurd ELKE nacht.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 10:17

Oh ja, nog wat vergeten: Als m'n man tegen me blijft zeggen dat ik ga slapen, is het een heel stuk minder. Het lijkt er dus echt op dat ik niet doorheb dat ik van wakker naar niet wakker ben gegaan.

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:22

Ik heb het nooit eerder gehoor in de mate die jij aan geeft. Het lijkt me ook echt heel vervelend voor jou man. Heb je er wel eens over nagedacht om het te laten onderzoeken in een slaapcentrum? Misschien kunnen ze je daar helpen met jou slaapprobleem.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 10:29

Dat lijkt ons idd ook het beste. Ik wilde eerst even kijken of meer mensen hier last van hebben :)

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:02

Night Terrors? Nog nooit van gehoord...
Alhoewel ik me er wel iets bij voor kan stellen :=

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:14

Ik heb dit ook heel erg. Bijna iedereen heeft wel geslaapwandeld vroeger, maar het is inderdaad wat minder normaal als je dit later nog doet.
Mijn moeder heeft hetzelfde gehad en is er 'overheen gegroeid' toen ze kinderen kreeg. Ik heb ook de raarste dingen gedaan in mijn slaap, van ruzie maken, tot kamers verbouwen tot compleet op onderzoek gaan buiten.
Ik luister inderdaad ook gewoon, als mijn ouders/vriend zeggen: 'ga maar weer slapen' dan doe ik dat ook braaf. Je moet me overigens níet wakker maken in rare situaties want dan kunnen er ongelukken gebeuren :+ Mijn ouders roepen al jaren dat ik een keer een slaap-onderzoek moet laten doen, maar ach, ik heb er geen last van, en op verjaardagen heb ik tenminste altijd wat te vertellen :Y) :+