Advies gevraagd (orthodontist problemen)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellona_K

Advies gevraagd (orthodontist problemen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 11:41

Hallo,

Ik wil graag jullie advies over het volgende 'probleem':

10 jaar geleden (ik was toen 11 jaar) heb ik een beugel gehad alleen voor mijn voortanden. Toen die beugel er uit ging heb ik een spalk achter mijn voortanden gekregen.

Afgelopen maandag schoot die spalk aan 1 kant los. Hierdoor hing er een staaldraad van 1 cm naar beneden, en heb ik zowel mijn tong als mijn lip opengehaald. Dit gebeurde 's avonds laat. Ik ben naar een tandartspraktijk gegaan die avonddienst had, echter zij wilden mij niet helpen 'omdat het geen spoedgeval was' 8)7. Ik heb toen een tandartspraktijk gebeld in mijn eigen woonplaats. De telefoniste zei dat ik moest proberen de draad terug te duwen. Dit lukte niet, waarop zij zei dat ik het beste een stuk van de draad kon afknippen, en als er een scherp puntje overbleef daar een stukje suikervrije kauwgom tegen aan doen. Ik moest verder z.s.m. contact opnemen met mijn orthodontist.

En nu komt het probleem.

Dinsdagochtend gebeld naar de ortho, woensdagmiddag kon ik al terecht. Vervolgens word ik ontzettend onbeschoft behandeld door de assistent ('Dus je knipt de draad af, en dan kom je maar naar ons toe?!? Tssss. Je had hem moeten terugduwen!!).
Er wordt een nieuwe halve draad gemaakt om achter de tanden te plakken waar de oude draad was losgeschoten. Dit is gebeurd, maar op zo'n slechte manier dat ik nu niet meer mijn mond normaal ontspannen kan houden. Ik heb er veel last van.
Waar ik ook last van heb, en wat ik overigens heb aangegeven, is dat 1 ondertand tegen de spalk aankomt (de originele helft, wat er in is blijven zitten). Ik krijg te horen dat ik maar een beugel moest nemen voor mijn ondertanden.

10 jaar geleden is uitdrukkelijk gezegd dat een beugel aan mijn ondertanden niet nodig was. Toendertijd had ik de beugel gratis gekregen (een kind van 11 hoeft immers z'n eigen beugel niet te betalen), nu gaat dit grapje mij 500 euro kosten.

Dus, concluderend:
- het nieuwe stuk draad zit niet goed
- een ondertand komt tegen de draad aan, mijn gebit past hierdoor niet goed op elkaar
- door hun fout ben IK straks 500 euro kwijt
- ik ben onbeschoft behandelt

Punt 1 en 2, daar zit ik erg mee. Ik heb vanacht ook niet kunnen slapen vanwege het feit dat ik mijn mond niet in die houding kon hebben zoals ik altijd doe.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Het liefst wil ik: Die hele *%$ draad weg (wat ook mijn goed recht is: Wie is die orthodontist nou om te bepalen dat ik MIJN hele leven met zo'n ding in mijn bek moet lopen, terwijl IK dat niet wil?).

Heeft iemand in een soortgelijke situatie gezeten? Wat heb je toen gedaan? Of wat zou je doen in dit geval?

Alvast bedankt!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:41

Ik heb ook een stukje van m'n draadje losgebroken. Ben toen naar de tandarts gegaan, maar als zij het zouden maken zou het waarschijnlijk veel geld kosten en bij de ortho niet. Ik had hem wel een stukje omgeduwd. Mijn tand ging nu wel weer een beetje scheef staan omdat er geen draadje meer achter zat, maar dat vond ik niet zo'n probleem.

Mijn ortho waar ik toendertijd zat was er niet meer, dus zou het bij een nieuwe ortho waarschijnlijk ook geld gaan kosten. Ik heb besloten het zo te laten, dan maar een scheve tand. Imperfectie heeft ook wel wat.

En je moet geen draadje achter je tanden hebben van de ortho, maar dan moet je ook niet raar kijken als het weer allemaal scheef gaat staan als je hem weggehaald hebt.

Wat je dus wel of niet doet is aan jou, wil je rechte tanden of maakt het je niet zo uit?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:06

Werkelijk schandalig hoe je "geholpen" bent!! Geen spoedgeval... nee loop je niet te schreeuwen van de pijn, maar iedereen met een gezond verstand kan wel begrijpen dat je niet zo rond kunt blijven lopen...

Terugduwen met kauwgom... Pfff Ze moeten die spalk gewoon goed terug zetten zonder dat je ondertanden ertenaan komen anders bijt je em er weer af. Of ze kunnen een klein stukje van je ondertand afslijpen als het een heel klein stukje is en het niet anders kan.

Houd voet bij stuk en ga anders naar een andere praktijk!!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:09

ik heb het ook gehad, maar mijn tandarts heeft gewoon het spalkje verwijderd...no problem!

Zetten ze het maar opnieuw erop, jij bent klant...je hoeft je niet zo te laten behandelen, van mij hadden ze de wind van voren gekregen :Y)

terugaan!!!! ze maken het maar goed, zeggen dat je last er van hebt...kom nou zeg >;)

Caira

Re: Advies gevraagd (orthodontist problemen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:17

Denk er wle om dat als jij het spalkje verwijdert je tanden weer net zo kunnen gaan staan als VOOR je beugel. Dit is bij mij gebeurd en toen kon ik weer een jaar een beugel!

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 13:25

Ik heb last van die draad, wat mij betreft gaat 'ie er uit. Dan maar scheve tanden. Liever dat en een fijn gevoel in mijn mond, dan 24/7 een onfijn gevoel.

Destijds was ik 11 jaar, en het was meer dat moeders mijn scheve bek met tanden niet meer kon aanzien ;)

De orthodontist heeft nadrukkelijk gezegd: Ik haal die draad er absoluut niet uit.

Ik was ook redelijk flabbergasted wat betreft die assistente.. Ik had zoiets van 'eeh.. wtf?!'. Gezegd hoe het zat, dat de draad verbogen was, ik er veel last van had en bij de avondtandarts niet werd geholpen. Punt.

Dus een tandarts kan die spalk er ook uit halen? Binnenkort moet ik toch voor een afspraak, gelijk even navragen. Weet alleen niet of hij het doet, nouwja dan maar naar een andere. Er zal er vast wel 1 zijn in NL die het wel doet, toch?

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:26

Pff wat een gedoe zeg. Mijn draadje heeft een tijdje los gezeten (had er verder geen last van) en is bij controle bij de tandarts gewoon vast gezet, terwijl mijn ortho (inmiddels) bij hun in het gebouw zit. Niks gedoe dat ik naar de ortho moest.

Wel erg onredelijk dat jij de wind van voren krijgt als je het advies van de tandarts opvolgt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:29

Echt schandalig hoe je bent behandeld!!!
Ik weet ik kan vanaf hier makkelijk praten, maar je moet echt teruggaan (desnoods met vriend/ouder) en ze moeten het juist in orde maken!!!
Ik heb zelf zo'n ding aan de onderkant (al járen) en deze is in de loop der tijd 2x los gegaan. Is inderdaad een ramp, je haalt er alles mee open..... 1x ben ik naar m'n eigen ortho geweest en die heeft hem ZONDER ENIG PROBLEEM weer vast gezet. De andere keer was hij er niet (ziek of vakantie) en moest ik naar een andere praktijk. Ook deze hebben er zonder enig probleem een ander op gezet!!!
Heb er werkelijk nooit last van!
Succes in het ieder geval!

Edit, zag dat je nog wat geplaatst had :P Mijn tandarts komt er ook niet aan!! Dat moet ik met de ortho regelen :P

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 08:08

Het is niet zo'n moeilijke ingreep hoor, het is een draadje wat aan de uiteinden is vastgezet met composiet (wit vulmateriaal) het is gewoon een enorm rottig priegelwerkje waar weinig tandartsen zin in hebben omdat ze er niet mega-handig in zijn omdat ze het zelden doen...Ik denk dat die avondtandarts daarom geen zin had om het te doen... (maar dat is maar een vermoeden natuurlijk , ik ken hun protocollen niet. Wij hielpen (was assistente in een praktijk) altijd mensen die iets aan hun voortanden hadden, afgebroken, draadjes, vulling eruit. En andere klachten moest je eerst een soort vragenlijst doornemen om te beoordelen of het echt spoed is.

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:42

Hmm vreemd verhaal, je bent niet netjes behandeld!
Ik heb ook zo'n draadje achter mn tanden, die heeft al een aantal keer los gezeten. Was zelfs 1 keer dat ie de dag voor ik op vakantie zou gaan los zat, ben op de gok naar de ortho gegaan, gevraagd of er nog een plekje vrij was, en ik werd meteen geholpen. Gratis, zelfs nog!