Ik wil graag jullie advies over het volgende 'probleem':
10 jaar geleden (ik was toen 11 jaar) heb ik een beugel gehad alleen voor mijn voortanden. Toen die beugel er uit ging heb ik een spalk achter mijn voortanden gekregen.
Afgelopen maandag schoot die spalk aan 1 kant los. Hierdoor hing er een staaldraad van 1 cm naar beneden, en heb ik zowel mijn tong als mijn lip opengehaald. Dit gebeurde 's avonds laat. Ik ben naar een tandartspraktijk gegaan die avonddienst had, echter zij wilden mij niet helpen 'omdat het geen spoedgeval was'
. Ik heb toen een tandartspraktijk gebeld in mijn eigen woonplaats. De telefoniste zei dat ik moest proberen de draad terug te duwen. Dit lukte niet, waarop zij zei dat ik het beste een stuk van de draad kon afknippen, en als er een scherp puntje overbleef daar een stukje suikervrije kauwgom tegen aan doen. Ik moest verder z.s.m. contact opnemen met mijn orthodontist.En nu komt het probleem.
Dinsdagochtend gebeld naar de ortho, woensdagmiddag kon ik al terecht. Vervolgens word ik ontzettend onbeschoft behandeld door de assistent ('Dus je knipt de draad af, en dan kom je maar naar ons toe?!? Tssss. Je had hem moeten terugduwen!!).
Er wordt een nieuwe halve draad gemaakt om achter de tanden te plakken waar de oude draad was losgeschoten. Dit is gebeurd, maar op zo'n slechte manier dat ik nu niet meer mijn mond normaal ontspannen kan houden. Ik heb er veel last van.
Waar ik ook last van heb, en wat ik overigens heb aangegeven, is dat 1 ondertand tegen de spalk aankomt (de originele helft, wat er in is blijven zitten). Ik krijg te horen dat ik maar een beugel moest nemen voor mijn ondertanden.
10 jaar geleden is uitdrukkelijk gezegd dat een beugel aan mijn ondertanden niet nodig was. Toendertijd had ik de beugel gratis gekregen (een kind van 11 hoeft immers z'n eigen beugel niet te betalen), nu gaat dit grapje mij 500 euro kosten.
Dus, concluderend:
- het nieuwe stuk draad zit niet goed
- een ondertand komt tegen de draad aan, mijn gebit past hierdoor niet goed op elkaar
- door hun fout ben IK straks 500 euro kwijt
- ik ben onbeschoft behandelt
Punt 1 en 2, daar zit ik erg mee. Ik heb vanacht ook niet kunnen slapen vanwege het feit dat ik mijn mond niet in die houding kon hebben zoals ik altijd doe.
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Het liefst wil ik: Die hele *%$ draad weg (wat ook mijn goed recht is: Wie is die orthodontist nou om te bepalen dat ik MIJN hele leven met zo'n ding in mijn bek moet lopen, terwijl IK dat niet wil?).
Heeft iemand in een soortgelijke situatie gezeten? Wat heb je toen gedaan? Of wat zou je doen in dit geval?
Alvast bedankt!

Mijn tandarts komt er ook niet aan!! Dat moet ik met de ortho regelen