Ileus (darmafknelling) wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Ileus (darmafknelling) wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 21:33

Hallo Bokkers,

4,5 maand geleden ben ik geopereerd aan een streng-ileus. Oorzaak was een krammetje wat na een vorige operatie los is gekomen. Krammetje was op mijn darmwand gaan plakken, daar is littekenweefsel aan gegroeid, en dat littekenweefsel heeft mijn darm afgekneld.
3,5 maand later kreeg ik weer dezelfde pijn en klachten (hele erge buikpijn, krampaanvallen, braken, dubbelgevouwen zitten van de pijn). Ben geopereerd en ik bleek weer een streng-ileus gehad te hebben. Tevens had mijn darm een slag om die streng gemaakt, dus de doorgang was compleet geblokkeerd.
Bij deze operatie werd gezien dat er heel veel littekenweefsel (ook wel strengen en verklevingen genoemd) in mijn buik was gegroeid na de vorige operatie. Er zijn veel potentieel gevaarlijke strengen verwijderd.
Helaas heeft mijn lichaam de vervelende eigenschap om overdreven veel littekenweefsel aan te maken, waardoor het risico op een nieuwe ileus redelijk groot is.

Ik ben benieuwd of er mensen op Bokt zitten met ervaringen met (streng) Ileus. Graag zou ik wat ervaringen uit willen wisselen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:29

Ik heb een dubbele ileus gehad toen ik 14 jaar oud was, 16/17 jaar geleden dus.

De ileus was ontstaan door littekenweefsel nav een operatie voor blindedarmontsteking, de 'enkelvoudige' ileus was te zien op röntgenfoto's/echo, echter door daarna te lang wachten met ingrijpen (ofwel opereren) had mijn darm een slag om het littekenweefsel gemaakt, en 'een stuk verderop' in de darmen heeft mijn darm een slag om een gezond stuk darm gemaakt, waardoor het hele tussenstuk tussen de 2 'slagen' afgestorven was en verwijderd heeft moeten worden.

Sorry voor de beetje typische uitleg :') , maar wat ik zei ik was 14 en het is een beetje in jip en janneke taal door mijn ouders/arts uitgelegd later.

Bijkomend was dat dit in Luxemburg gebeurde waar wij op vakantie waren en de communicatie wat lastiger was, het bovenstaande verhaal komt dan ook van de nl arts (waar ik naderhand op controle kwam nadat ik ontslagen was uit het luxemburgse ziekenhuis en we weer terug in nl waren) nav de foto's/echo's en duitstalige overdracht.

Ik hoop dat er niet nogmaals zoveel littekenweefsel bij je ontstaat, bij mij is dit niet meer gebeurd maar ik moet het wel altijd melden (heb onderhand een darmziekte ontwikkeld en ook met scopien moet er dus extra opgelet worden voor het ontstaan van littekenweefsel)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 12:29

Bedankt voor je reactie Annemiek :)
Wat ontzettend balen voor je dat ze zo laat zijn gaan opereren en dat je dus een stuk darm kwijt bent.
Mijn eerste Ileus gebeurde toen ik in Italie was. Ik weigerde om in Italie naar een zkh te gaan, en ben pas 18 uur later in NL geopereerd. Het stuk darm achter de Ileus was al helemaal grijs geworden. Gelukkig is de doorbloeding weer op gang gekomen en is mijn darm nog intakt.
Goed om te lezen dat er bij jou niet meer zoveel littekenweefsel is teruggegroeid. Geeft me hoop!
Succes met je darmziekte.