Fobie voor spinnen, ik wil (geen?) hulp!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Fobie voor spinnen, ik wil (geen?) hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:24

Al mijn hele leven ben ik bang geweest voor spinnen.
Eerst de grote, alleen de echte ....
Maar tegenwoordig is het zo erg dat het echt mijn dagelijks leven beïnvloed.
Het ergste voor mij zijn de nachtmerries , zo'n 3 á 4 keer per week heb ik dezelfde nachtmerrie over iemand die mij achterna zit omdat hij mij een spin wil laten zien.

Ik weet niet hoe het ontstaan is,en wanneer het zo erg is geworden.
Zelf heb ik slangen, dus mensen vermoeden vaak niet hoe ik nou zo bang kan zijn voor een spin.
Ik voel me vaak niet serieus genomen, mensen zeggen vaak : 'och,iedereen is bang voor spinnen' , of 'een spin is banger voor jou,dan jij voor hem!' .
Hierdoor schaam ik mij ook voor mijn fobie, ik voel me echt een aansteller...

Er is een Bavaria reclame die niet meer zoveel getoont word. Het begint met een song : 'Destinyy...'
Bij de eerste tonen van het liedje zap ik al weg en moet ik mezelf echt beheersen om niet te gaan hyperventileren.
Waarom? Omdat er halverwege het filmpje een gigantische nepspin getoond wordt,zittend in een boom. Het gaat over de reis van het bronwater naar de biervaten van Bavaria.
Animal planet is hartstikke leuk, maar ik kijk het niet vanwege de evt. voorbijwandelende achtbenige griezels.

Het laatste jaar is het zo erg geworden dat ik zelfs boeken (terrariumenceclopedie) of plaatjes met spinnen , niet meer durf te bekijken.
En zelfs een nepspin vasthouden krijg ik niet voor elkaar.
Twee jaar geleden resulteerde een bezoek aan de dierenwinkel in ambulance personeel, omdat ik flauwviel bij de aanblik van een vogelspin achter een ruitje.Ik had er niet op gerekend het beest te zien, omdat er tot die dag altijd een slang in het glazen hokje had gezeten.

Als ik een ruimte in kom 'scan' ik meteen de plafonds op spinnen of webben. De zolder en de kelder van mijn ouders, vrienden of familie heb ik nog nooit gezien, simpelweg omdat ik die asocieer met spinnen.
Als mijn man een spin(netje :o ) uit onze slaapkamer verwijderd heeft , slaap ik drie dagen op de bank omdat ik voortdurend van alles zie lopen. Die ene vouw in het gordijn,die er al 2 jaar zit, moet ik iedere avond weer panisch bekijken.
Ik doe minstens 6 keer het licht opnieuw aan om me ervan te verzekeren dat de vouw ECHT geen spin is :')

De druppel ontstond voor mij toen ik mijn schoonmoeder moest bellen om mijn (toen baby-)dochter uit bed te halen.
Er zat een spin op de muur bij haar bed,en ik wist dat als ik haar uit haar bedje zou tillen, ik mijn kind zou laten vallen uit angst.

Zo kan ik nog talloze situaties opnoemen ... maar ik denk dat je hem wel begrepen hebt.

Goed, nu weet ik dat er speciale therapieën bestaan om mensen van hun spinnenfobie af te helpen.
Waarom ga ik er dan niet heen??
Nou, omdat ik in het behandelingsplan heb gelezen dat het uiteindelijke doel is dat je met een echte spin geconfronteerd gaat worden.
Het IDEE dat ik geconfronteerd moet worden met een spin, maakt me echt ziek. Alleen dáárom zou ik er al niet heen willen.
Een foto van een spin,en plastic spin,een filmpje, een dode spin,what ever... dat kan ik al niet... hoe moet ik dan ooit een levende spin bekijken of zelfs vasthouden?!
Ik wordt al bang van het idee,en dat houd me dus tegen om hulp te zoeken...

Tóch ben ik het vreselijk zat, ik zal nooit een spin vast willen houden , maar het zou toch fijn zijn als ik geen nachtmerries meer heb...
Als ik gewoon een boekje durf te pakken waar een spin in staat... niet flauwvallen om een nepreclame op tv :=

Maar waar ga ik beginnen??
Verschillende mensen in mijn omgeving vinden dat ik hulp moet zoeken,niemand begrijpt waarom ik zo overtrokken reageer.
Daardoor voel ik me erg onbegrepen en zelfs...tja... dom.
Iedere keer moet ik weer aanhoren : nou, daar snap ik niks van hoor , stel je niet aan ....
Ik voel me een kind die weggestuurd wordt omdat er heus geen monster onder het bed zit...

RoodZonnetje

Re: Fobie voor spinnen, ik wil (geen?) hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:42

Ik raad je toch aan om hulp te zoeken en idd zo'n speciale spinnencursus te volgen (ze bestaan echt ;))
Die mensen weten dondersgoed dat de mensen die daar kom eigk helemaal niet willen komen en helpen je stapje voor stapje van je angst af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:45

Ik denk dat iedereen die aan zo'n therapie begint er net zo aan begint als jij, iemand die alleen een beetje bang is gaat tenslotten niet aan zo'n programma beginnen.
Ga gewoon eens praten, vertel wat je hier ook verteld en dan kan je altijd nog verder zien of je doorzet :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:52

Lastig dat je zo'n angst hebn voor spinnen!
Je zou eens met je HA kunnen gaan praten voor een doorverwijzing. Het hele verhaal wat je hierboven geschreven hebt vertellen.
Mijn vriendin is psycholoog en ze heeft me ooit uitgelegd dat een fobie een angst is met een andere oorzaak, die geprojecteerd wordt op iets wat niets met die angst te maken heeft (in jouw geval dus een spin). Ik denk dat je met bv gesprekken met een psycholoog al een heel eind kan komen. Gaan uitzoeken waar die angst vandaag komt, en vervolgens aan een oplossing gaan werken.

Succes ermee!

San87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:10

Wat vervelend zeg dat je zo angstig bent.
Las ik het goed dat je een dochter hebt? Misschien dat je de stap wilt nemen om hulp te zoeken in het belang van je dochter. Angst is namelijk aangeleerd en ik neem aan dat je niet wil dat je dochter hier ook bang voor wordt?
Zo te zien heb je ook al rond gekeken voor therapieën, heb je ook al informatie gelezen over de cognitieve gedragstherapie? Deze is namelijk erg geschikt om je angsten te overwinnen, om dus nieuw gedrag aan te leren.
Veel succes!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:18

grappig, want met de komst van mij twee zonen is mijn angst een stuk minder geworden.
er zat van de zomer een spinnetje in de kinderwagen,maar ik sloeg hem er toch uit.
ook wil ik niet dat mijn kinderen bang zijn omdat ik ze eng en griezelig vindt.
dus verman ik me vaak in hun bijzijn.
de echte vieze en grote.. brrr die laat ik mooi mijn vriend weg halen zelf met de stofzuiger durf ik het niet aan.
succes met wat je ook besluit, het is iets wat echt in je hoofd veel groter is geworden dan dat het werkelijkheid is.
tegenwoordig denk ik maar" wat zou nou het ergste zijn dat er kan gebeuren?"
mmh, tja eigenlijk niet zo veel wat kan zo'n spin je nou doen?
(makkelijk getypt,maar als je die zin tegen jezelf zegt en er goed over nadenkt moet je ook vast toegeven dat ze dus eigenlijk niet gevaarlijk zijn)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:27

zelf ben ik ook aardig bang voor spinnen... als ik bijv. een langpoot op mijn kamer heb gezien, zonder dat hij gedood is, dan ga ik niet op mijn kamer slapen.. of ik sluit mijn klamboe helemaal goed, dat ik in een tent zit. Ook heb last van nachtmerrie's en soms ook waanbeelden dat midden in de nacht op 1x mijn ogen op deed en honderden spinnen om me heen zag en boven me, dat was ik serieus in 3 seconden uit mijn kamer beneden aan de trap.... erg fijn... want hierdoor was ik midden in de nacht klaar wakker... en probeer dan maar weer eens te gaan slapen... hier had ik steeds vaker en meer last van. gelukkig is dat verholpen door in een pik donkere kamer te gaan slapen (heb een nieuwe)
maar dat van mij word ook met de jaren erger.. en ik ben bang dat het straks net zo als dat van jou word...
maar als ik jou was zou ik ckr hulp gaan zoeken. er bestaan serieus daar therapieën voor... klinkt heel eng.. maar meestal met goed suc6. Heeeeel veel sterkte iig. want ik snap het helemaal :j

edit: ook ik durf het niet te vertellen.. dan wel niet uit schaamte.. maar meer uit bangheid dat mensen het tegen me gaan gebruiken... omdat de meesten me uitlachen en ze het dan grappig vinden er wat mee te doen... erg flauw dus :(

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 09:34

@Gooya
De HA heb ik aan zitten denken, maarja, die man ziet me aankomen:
Dag mevrouw, wat zijn de klachten?
'Nou meneer, ik ben bang voor spinnen' :Y)
Op de een of andere manier vind ik dat echt heel erg ongemakkelijk. Ik zou liever iets anoniemer te werk gaan...

@kvika
Wat knap dat jij je angst grotendeels overwonnen hebt.
Nu op dit moment weet ik verstandelijk ook wel dat een spin mij niks kan doen.
Maar zodra ik face-to-face een spin tegenkom verdwijnt alle redelijkheid. Ik val al flauw vóórdat ik uberhaubt kan denken 'Hij doet me niks' . Dat is echt een kwestie van een halve seconde,ik kan het niet tegenhouden.Dat maakt het zo lastig. Ik denk heel vaak van te voren : als er ergens een klein spinnetje zit,ga ik hem gewoon weghalen/doodmaken/watdanook.
Maar als puntje bij paaltje komt neemt mijn angst het al van me over voordat ik in kan grijpen.

@Grace
Dat van die waanbeelden herken ik heel erg. (heb ik dus met mijn gordijnen)
En ik heb juist als het donker is,dat ik vanalles over de muren zie lopen,en als ik het licht aanknip,zit er niks.
'Vroeger' was ik inderdaad in het stadium waar jij nu zit.
En mensen die het grappig vonden om een nepspin achter de zonneklep van de auto te verstoppen,zijn zich rot geschrokken toen ik uit de -rijdende- auto sprong. (gelukkig reed hij maar 30kmpu :+ )
Dus de meesten in mijn omgeving weten wel dat een spinnengrap bij mij echt dramatisch uitpakt.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Ik weet verstandelijk ook wel dat ik er iets aan moet gaan doen...maarja...
Voor mijn gevoel moet ik in een basin met 20 haaien springen,terwijl iedereen om me heen zegt : 'ze doen heus niks :)) '
Dat is iets wat gewoon echt in conflict ligt met je instincten...
Dat de therapieën echt bestaan wisst ik,het was ook geen grapje.
Het liefst zou ik in contact komen met iemand die ervaring heeft met een van deze therapieën. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:58

ik denk dat als je contact opneemt met een instantie die dergelijke therapie-en ook geeft, je ook best zou kunnen regelen dat het stukje vasthouden aan het einde van zo een therapie niet hoeft, zodat die druk er even vanaf is.
en wie weet hoe je tegen het eind van een dergelijke therapie er in staat, op dat moment zou je altijd nog op die beslissing terug kunnen komen
maar de wetenschap dat het geen moeten is , is misschien een bijkomstigheid die zo een therapie wel toegankelijk maakt voor je?

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:16

Het is bij die therapie mss wel zo dat je uiteindelijk een spin 'moet' (als jij het niet wilt doe je het gewoon niet) vasthouden of zien, maar dat gebeurt pas als je er klaar voor bent :) ze gaan heus niet de eerste sessie ineens een vogelspin in je handen duwen! Zo'n therapie gaat stap voor stap, en ze komen pas met een echte spin als jij op je gemak bent bij het kijken van plaatjes,nepspinnen, spinnen op tv etc...het begint helemaal bij 0 (bv, gewoon het praten erover, wat je voelt enzo), dus daar moet je echt niet bang voor zijn :) Je moet er eerst gewoon naartoe gaan met het idee van 'we gaan er gewoon over praten en we zien verder wel'. Als jij er nog niet klaar voor bent, hoef je die confrontatie niet aan te gaan. En als je uiteindelijk zover bent,dat je zegt 'ok ik doe het', dan val je niet meer flauw :) spinnen zullen nooit leuk worden voor je, maar je kan zeker zover komen dat het je dagelijks leven niet meer beïnvloedt!

San87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:18

Zelf heb ik geen persoonlijke ervaringen met deze therapieën, dus daar kan ik niks mee voor je betekenen. Ik ken het alleen, omdat ik er veel over heb gelezen en van mensen uit mijn omgeving.
Kan me voorstellen dat je liever niet naar de huisarts gaat. Maar misschien kun je deze stap wel overslaan. Mocht het nodig hebben dat je ivm vergoeding van je verzekering een doorverwijzing nodig hebt van de huisarts, dan kun je deze altijd nog vragen. Wie weet kan dat ook wel alleen telefonisch (bij mijn huisarts iig wel als je een doorverwijzing nodig hebt).

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:24

Zou regressie therapie iets zijn voor je ?

Ik heb het gedaan om dingen uit het verleden te verwerken, maar het is er ook voor talloze angsten.
Misschien is het een begin.

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:41

Ik kan je helaas een handje schudden... Ik ben niet bang voor spinnen, ik ben panisch!!! Echt verschrikkelijk. In de boerderij van mijn vader hadden we regelmatig joekels van huisspinnen, die je serieus over het laminaat hoorde lopen. Als ik er 1 zag of hoorde bleef ik net zo lang hysterisch gillen en hyperventileren tot mijn vader kwam. Als er 1 boven in de gang of het trapgat zat als ik alleen thuis was sloot ik me ook op in mijn kamer met een handdoek onder mn deur zodat ie er niet door kon komen en mooi niet dat ik ergens heen ging... Bleef er de hele dag zitten tot mn pa thuis kwam, die was natuurlijk boos dat ik niet naar school was geweest want die spinnen doen echt niks en hij was nu allang weg! Onze schuur vermijd ik ook zolang het kan, daar ben ik namelijk 1 keer ingeweest toen we het huis gingen bezichtigen en het plafond hing helemaal vol met (dooie) spinnen, ik ben er gillend uitgerend en wilde eigenlijk het hele huis niet meer kopen haha! Ondertussen is het helemaal schoon en opgeknapt, maar toch ga ik er niet graag naar binnen.... Mijn man vond het in het begin wel grappig en pestte me er weleens mee, totdat hij merkte dat ik me echt niet aanstel en echt hysterisch wordt... Hij vind het wel heel vervelend als ik zo spastisch doe waar mijn kleine zusje bij is... Hij vind dat ik me dan moet vermannen en hij is ook erg bang dat ik het straks op onze eigen kinderen overbreng. Aan de ene kant zou ik er dus wel wat aan willen doen, maar aan de andere kant vind ik het ook wel prima, zolang ik maar niks met die beesten te maken hoef te hebben! Ik ben overigens ook gek op slangen en reptielen. Ook andere insecten zoals wandelende takken, torretjes, sprinkhanen maakt niet uit vind ik geweldig. Maar zodra er 2 extra poten aan zitten is het mis...

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 17:00

kavama schreef:
Zou regressie therapie iets zijn voor je ?

Ik heb het gedaan om dingen uit het verleden te verwerken, maar het is er ook voor talloze angsten.
Misschien is het een begin.

Hier heb ik geen ervaring mee.. ?
Wat is er anders aan deze therapie in verhouding tot fobietherapie? :)

Misschien ga ik toch eens wat serieuzer op internet mijn opties bekijken.Ik moet namelijk eerlijk bekennen dat ik bij het woord 'confrontatie' ben afgehaakt :o

Anuschkaatje : heel herkenbaar allemaal! Inderdaad mensen die boos op je worden omdat ze je niet begrijpen.Erg vervelend.

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:09

Inderdaad, mensen vinden al snel dat je je aanstelt, want wat doet zo'n spinnetje nou? Ja duh, dat weet ik ook wel, maar ik kan er gewoon echt echt ECHT niets aan doen!! Als je nog interessante opties tegenkomt hoor ik het graag en blijf hier nog wel even meelezen. Ben er zelf nog niet echt aan toe om naar een oplossing te zoeken geloof ik ;)

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:24

kan het ook zó goed begrijpen..helaas! ben ook niet zomaar beetje bang van die beesten maar word ook gek. En toch ook (nog) geen therapie willen, das een te grote stap denk ik..

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:44

Ja, het is niet zo in het kort makkelijk uit te leggen maar je gaat in een soort trance (geen hypnose) terug in de tijd en zo ga je proberen om te kijken waar de angst vandaan komt.

Het wordt voor veel dingen gebruikt.
Zo heb ik er veel aan gehad in het verwerken van de dood van mijn moeder en opa, ik ging als het ware terug en beleefde het nog eens, alleen sloot ik het in mijn hoofd beter af en had ik er minder last van.
In het begin stond ik er ook wat lacherig tegenover totdat ik merkte dat het toch wel werkte.

Er wordt als je er info over zoekt ook veel gesproken over reincarnatie, daar hoef je niet in te geloven, doe ik ook niet.
Maar toch kan het zijn dat het misschien de oorzaak is, dat je in een vorig leven iets raars hebt meegemaakt.

Ik wil het zeker weer gaan oppakken.
Het is best prijzig maar je kunt informeren er zijn namenlijk verzekeraars die het gedeeltelijk vergoeden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:28

Volgens mij is het niet zo dat je gelijk of uiteindelijk met een spin MOET worden geconfronteerd, je hebt zelf een hoop inspraak in de behandeling (hier spreekt een ervaren psycholoog-bezoeker :+ ) Dus waarschijnlijk zal zo'n therapie beginnen met erover praten, en dat je thuis eens probeert om niet bang te zijn voor een vouw in je gordijn. Heeft eigenlijk nog niet veel met de spin zelf te maken dus! Als je er zelf klaar voor bent kun je weer een stapje verder gaan en zelf uitkiezen wat je aandurft.