duim gebroken!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

julio111

duim gebroken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 18:15

Ik had gister een hockeybal op mijn duim gehad, het werd helemaal dik en blauw. Mijn ouders vertrouwde het niet helemaal, dus ging ik vandaag naar de huisartsennpost. Die verwees mij door vnaar het ziekenhuis, daar zouden foto's worden gemaakt. Nou ik een lange tijd gewacht. Komt de uitslag, blijkt hij gebroken te zijn. Ofja hj is niet echt gebroken, maar er zitten 4-5 scheurttjes in. (redelijk groot). Nu bzit hij in een soort plastic spalk en ik heb een mitella. Ik moet over een week terrugkomen en dan kijken ze verder.
Heeft iemand dit ook gehad en weet die hoelang dit heeft geduurt voordat je weer intensief kan sporten?
In het ziekenhuis wisten ze het niet precies
Alvast bedankt! :)

(sorry als er veel typfouten in zitten maar ik typ met 1 hand (ook nog mijn linkse :( ) want mijn rechterduim is gebroken en ik doe alles met rechts.)

ik ben trouwens 14 jaar

kleinvosje

Re: duim gebroken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:17

Scheurtjes genezen redelijk snel, omdat het bot nog aan elkaar zit. Ik dnek dat het met een week of 3 wel weer ok zal zijn. Natuurlijk is het nog steeds wel vervelend en pijnlijk! Hou em maar goed omhoog, dan kan ie niet heel dik worden met vocht en scheelt dat weer pijn!

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:19

Oe, das minder, hockey ballen komen hard aan.
Ik heb een keer mijn duim gebroken tijdens het skiën. :P Vraag me niet hoe het kwam, dat weet ik zelfs ook niet precies meer.
Bij mij was het links, dus ik had iets minder problemen, maar binnen 3 weken mocht ik rustig aan doen enzo, en weekje later mocht ik weer alles doen.
Gelukkig heb ik een lief paard, waarop ik kan rijden met 1 hand.. :P

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 18:20

Oke das fijn! :)
Ja het is inderdaad best pijnlijk.
Nou hij was al goed dik toen mijn spalk erom kwam, en hij zit al omhoog in mijn mitella (a)

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 18:23

lesleygjof schreef:
Oe, das minder, hockey ballen komen hard aan.
Ik heb een keer mijn duim gebroken tijdens het skiën. :P Vraag me niet hoe het kwam, dat weet ik zelfs ook niet precies meer.
Bij mij was het links, dus ik had iets minder problemen, maar binnen 3 weken mocht ik rustig aan doen enzo, en weekje later mocht ik weer alles doen.
Gelukkig heb ik een lief paard, waarop ik kan rijden met 1 hand.. :P

En helaas heb ik dat niet haha, pas spuugde ik alleen mijn kauwgom in de emmer (was ik per ongeluk vergeten ervoor te doen :o ) was nog gewoon met stappen, en toen ging hij er al vandoor. Hij is nohgal schrikachtig. Dus dan word het al lastig.
(Ze is trouwens wel heel lief hoor)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:23

Zal je gelijk uit je droom helpen, met 3 weken zal het ergste voorbij zijn, maar mag je nog niets.
Maar is het je topje, of zit het in een gewricht? Dat is ook bepalend. Top kun je sneller weer wat, maar blijft wel lang gevoelig.
Maar zou zeggen hou je 6 weken rustig en dan langzaam aan weer opbouwen, maar zou voorloig hockey maar even mijden, want als er tussentijds iets gebeurd ben je verder van huis.
Maar je zal het volgende week wel horen als je voor controle moet, beterschap!

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 18:28

Ai!
Het is gelukkig wel het topje :) dus dat gaat dan al sneller toch?
Ja ik denk dat ik me inderdaad maar even rustig moet houden :(
Bedankt ;)

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 13:58

Even nog een vraagje (kan mijn vorige reactie niet meer wijzigen)
Maar mijn duim zit nu dus in een spalk (en heb een mitella om) maar is het normaal dat hij nu zo na 2-3 dagen nog steeds heel veel pijbnn doet en dat er een enorme druk op staat?
Want hij doet echt heel veel pijn, mijn vader was nog even in contact geweest met het ziekenhuis en die zeiden dat ik hem gewoon goed hoog moest houden (wat ik al doe?
Maar is dit normaal?

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:22

Nog even 3 vragen (sorry voor de hoeveelheid vragen, is niet de bedoeling om mijn topic te uppen maar ik kan het helaas niet vinden op internet)
- Ik heb nu een spalk om mijn duim heen en die schuift steeds iets omhoog, heeft dat gevolgen als ik hem iets terugschuif?
- Nou heb ik morgen eigenlijk paardrijles (geen eigen pony) maar er zit een sokkousje omheen, gaat dat heel erg stinken als ik naar de manege ga om mijn pony te poetsen?
- Mijn vinger voelt heel verlamt aan, is dat normaal?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:27

Het is volkomen normaal. Als jij een wondje hebt, of gevallen bent doet dat ook pijn en kan dat ook heel vervelend kloppen. Nu is er van binnen uit iets kapot en een scheurtje of breken doet eenmaal heel veel pijn. Je moet ook echt je duim goed omhoog houden, ook met slapen. Leg hem desnoods op een kussen. Je mag ook best een pijnstiller pakken. Doordat er druk op je duim staat, kan die verlamt/zwaar aanvoelen.
Je spalkje kan je gewoon terug schuiven. Heb je tape? Dan kan je je duim even vast tapen. Je kan gewoon naar de manege om je pony te poetsen, maar denk eraan dat als je je duim stoot het ontzettend veel pijn kan doen.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:54

Oke fijn om te weten :)
Ik heb hem in een mitella dus hij is constant omhoog ;)
Ja het spalkje zit al vast met tape vast, maar dat zit denk ik niet goed genoeg (zal zowel even wat extra tape erbij doen )
Ja dat doet inderdaad veel pijn, maar met poetsen is ze gelukkig wel heel braaf en ik ga proberen voorzichtig te doen ;)
Bedanlt voor je reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:51

julio111 schreef:
Nog even 3 vragen (sorry voor de hoeveelheid vragen, is niet de bedoeling om mijn topic te uppen maar ik kan het helaas niet vinden op internet)
- Ik heb nu een spalk om mijn duim heen en die schuift steeds iets omhoog, heeft dat gevolgen als ik hem iets terugschuif?
- Nou heb ik morgen eigenlijk paardrijles (geen eigen pony) maar er zit een sokkousje omheen, gaat dat heel erg stinken als ik naar de manege ga om mijn pony te poetsen?
- Mijn vinger voelt heel verlamt aan, is dat normaal?

Ik heb afgelopen zomer ook een vinger gebroken en mijn spalk verschoof ook voortdurend, kon geen kwaad volgens mij :) (soms wel pijnlijk natuurlijk).
Ik verving altijd de windel rondom de spalk als ik weer van de paarden terugkwam, en zo is het nooit gaan stinken..
En ja, het is normaal dat je vinger verlamd aanvoelt, dat gaat nog over :)

Na enkele weken is het ergste achter de rug, nadien moet je nog voorzichtig zijn, maar dat voel je zelf goed genoeg aan :) Na 3 weken begon ik weer voorzichtig piano te spelen..

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 20:41

Oke bedankt!
ja het is inderdaad pijnlijk als je hem terugschuift!
ja ik heb mijn mitella gewassen en dat dingetje eromheen vervangen, want ik wilde toch even m'n lieve ponytje verzorgen :D
Ja alleen is pianospelen wel net iets anders als hockey :S

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:52

Ik heb pas m´n middelvinger gebroken/verbrijzeld. Na 2 weken geopereerd, nu 6 weken onbelast bewegen en daarna waarschijnlijk rustig opbouwen.. Je kan beter rustig aan doen en dat het zeker geen pijn doet daar bereik je meer mee dan dat je toch ondanks pijn door gaat. Je heb niet voor niks pijn ;)

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:44

Ja daar heb je helemaal gelijk in!
Ik moet aankomende dinsdag terug naar het ziekenhuis om foto's te maken, dus dan kan ik ook daar vragen wanneer ik weer mag sporten enzo ;)
zou het ook mogelijk zijn om bijvoorbeeld (als het grotendeels genezen is) met een speciaal beschermhandschoentje ofzo te hockeyen?
En paardrijden kan dat al sneller want dan hebje weinig kans dat er iets tegenaankomt? (heb wel een redelijk schrikachtige en jonge pony die nogal enthousiast is met rijden :P )

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 20:30

Vandaag heel even uit de spalk geweest!
Maar ik kan hem nog steeds niet bewegen, hij is nog steeds dik en een beetje gelig en er zit een bloeduitstorting bij mijn nagel. is dit allemaal normaal?
Ik heb nog nooit iets gebroken/gescheurd dus ik heb geen idee
maar vooral het eerste ik ben bang dat ik hem niet meer zal kunnen gebruiken :S het is nu 1 week en 3 dagen geleden.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:12

Het duurt best wel lang voordat alles weer helemaal goed is :) heb gister gehoord (6 weken na operatie) dat ik over 1,5 maand weer gewoon mag belasten en dat het over 3 maanden weer op z'n oude niveau is wat betreft sterkte (al betwijfel ik dat met een stuk ontbrekend bot) en dat ik over een jaar nergens meer last van heb. Ik weet niet hoe het zit als je iets gewoon gebroken heb maar het zal wel een tijdje duren in ieder geval.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 20:20

Jaa bij mij is het niet echt gebroken maar 6x gescheurd dus dat geneest volgensmij ook nog sneller. (alhoewel de dokter zei dat het een soort verbrijzeling is := ) maar de spalk mag er volgende week af dan heeft hij in totaal 4 weken erom gezeten dus dat valt wel mee maar waarschijnlijk mag ik daarna nog niet veel doen. (Ik ben wel gewoon gaan paardrijden (a) je doet dan toch neit veel met je duimen dusja ik dacht dat kan vast wel! ) :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:46

Klopt, je doet er niet veel mee... maar wat vertel jij aan de dokter als je er af gevallen bent en het is weer stuk? :)

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 15:42

Ja, van de dokter mocht ik voorzichtig sporten omdat er toch een spalk omheen zit dus er kan weinig mee gebeuren;) maar ik heb even een vraag:
(mijn spalk is open bij mijn nagel) Mijn nagel is helemaal blauw/zwart/paarsig en ik zie al dat hij onder een beetje los raakt maar ik zie nog helemaal geen nieuwe nagel groeien.
Hoelang duurt het ongeveer voordat zo'n nagel eraf gaat en komt er nog wel een andere nagel onder?
Ik ben echt bang dat er geen nagel meer onder komt :S