vraag over training en verbranding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

vraag over training en verbranding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 15:56

Er is in het kader van een trainingsopbouw (van mezelf) bij mij de volgende vraag opgekomen:

Kun je tegelijkertijd aeroob en anaeroob aan het verbranden zijn als je beweegt?

Chocopasta

Re: vraag over training en verbranding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:16

Oeh goede vraag.
Ik lees mee, maar wil wel een gokje wagen..

Ik denk dat je best die 2 systemen naast elkaar kunt gebruiken. Immers, je hebt geen verzuurd gevoel in je schouders bijvoorbeeld als je flink aan het fietsen bent geweest, maar wel in je benen. Dus de verbranding in je benen (waar de activiteit dan het hoogste is) zal daar op een gegeven moment anaeroob zijn, maar in andere lichaamsdelen aeroob.
Gokje hoor, durf je niks met zekerheid te zeggen :))

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 17:00

Klinkt wel logisch.
Ben benieuwd naar andere mensen. Misschien biologen of fysiotherapeuten die het antwoord weten en ook toe kunnen lichten?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:02

Ik ben een biologiedocent in opleiding, telt dat niet? _O-

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 09:33

Natasja91 schreef:
Ik ben een biologiedocent in opleiding, telt dat niet? _O-

Hahaha.... hoeveelste jaars ben je???? ;)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:38

3e :D
Alleen krijgen we helaas bijna geen trainingsleer..
Één leerpraktijk, maar daar zit amper theorie bij... dus daarom ga ik hierna maar bewegingswetenschappen studeren.
Dan kan ik je wel met zekerheid antwoord geven :Y)
Laatst bijgewerkt door Chocopasta op 30-01-11 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:00

Als fysiotherapeut in opleiding hoop ik je vraag een beetje te kunnen beantwoorden. Het is wel degelijk mogelijk aeroob en anaeroob tegelijk te trainen. Als je namelijk ineens begint met bijvoorbeeld hardlopen begin je altijd deels op je anaerobe systeem, omdat het aerobe systeem meer tijd nodig heeft om op te starten. Een deel van je aerobe systeem is echter altijd al actief (gewoon je standaard verbranding). Dan gebruik je die dus door elkaar. Of dit langere tijd achter elkaar mogelijk is binnen 1 spiergroep durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar in principe is je aerobe systeem altijd wel in bepaalde mate actief, dus je zult het altijd binnen je lichaam wel door elkaar gebruiken. En wat Natasja91 al zei, het kan goed zijn dat je tijdens het hardlopen bijvoorbeeld helemaal geen last hebt van je bovenbenen (die dus lekker aeroob aan het verbranden zijn), maar dat je kuiten lekker verzuurd aanvoelen en dus anaeroob bezig zijn. (en dat terwijl is aangetoond dat verzuring zoals wij die dachten te kennen helemaal niet bestaat) Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:40

Ja hoor dat kan. Als je beweegt gebruik je ze namelijk allebei tegelijk. Het loopt eigenlijk altijd door elkaar heen. Met hele specifieke training kun je wel de ene meer trainen dan het andere, net wat je doel is, maar je gebruikt ze allebei.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 06:33

Bedankt allen!
Duidelijke uitleg!