Ik heb sinds mijn vierde astma, maar ik heb er nooit zoveel last van gehad. Ik merk het alleen als ik een paar dagen geen medicijnen neem, of met dingen als hardlopen. Geen probleem dus.
Maar nou heb ik gisteren meegedaan aan een oefenspringwedstrijd. Ze was aan het weigeren en ik moest me behoorlijk inspannen. Toen ze er na een paar keer overheen ging, was ik compleet buiten adem. De rest van het parcour werd ik helemaal trillerig en wist ik niet meer goed waar ik heen ging. Oké zo klinkt het wel heel erg, ik kon nog prima om m'n paard blijven zitten, maar ik kon me niet goed meer concentreren. Met als gevolg dat ik dingen verkeerd ging rijden, dus verkeerde sprongen springen. Uiteindelijk kwam ik hijgend de ring uit en duurde het wel even voordat ik weer op adem was.
Ik heb eerder parcours gesprongen, en had hierbij ook last, maar niet zo erg. Komt misschien ook doordat dit binnen was (in een vrij stoffige bak), en ik normaal buiten rij. Wat kan ik hier aan doen, en hoe doen andere astmatische mensen dit? Ik weet in ieder geval dat ik voortaan mijn groene inhalator (deze is niet voor dagelijks maar voor als je last hebt) moet nemen voor het springen, maar hebben jullie nog meer tips?
Groetjes, Marjolein
JustMe89
Geplaatst: 24-01-11 17:09
Was je niet gewoon heel erg verschoten en jezelf aan het opwinden. Zoals jij het hier beschrijft lijkt het niet (enkel) astma...
Als je denkt dat het aan de bak lag, kan je je in't vervolg enkel inschrijven als het buiten te springen is.
Ik denk dat je door wat te spannen verkeerd bent gaan ademhalen, dus heel hoog en wat kort waardoor je richting hyperventileren gaat.. Proberen tijdens het rijden aan je ademhaling te blijven denken.. heb je geen blauwe inhaler, die is volgens mij meer voor de snelle werking en de groene voor onderhoud..
juval
Geplaatst: 24-01-11 20:13
ik heb ook al jaaaren last van astma, op zich kan ik het goed onder controle houden. Ik gebruik een ventolin (blauw) voor dagelijkse aanvallen. Ik heb ook een flixotide (rood) maar die doe ik alleen 's ochtends. En ik heb ook een neusspray als er veel pollen in de lucht hangen of het stoffig weer is (ivm allergie etc). Het kan best komen door de stoffige binnenbak dat je meer last hebt. misschien net voor je parcour een pufje nemen, dat werkt meestal direct.
sterkte/succes verder.
mecc_myrthe
Geplaatst: 24-01-11 20:14
dit heb ik ook gehad met barrage maar ik zou gewoon altijd pompje mee nemen (of medicijnen ) ik heb er nu niet veel last meer van alleen als we echt crosse of zo maar met springen heb ik geen last maar je moet wel erop letten dat je blijft ademen xd en dat je niet bang bent ofzo want dan heb ik er ook wel sneller last van als ik over een hek moet dan wordt ik wel gespannen dus ook meer astma