"Iedereen" heeft Psychisch wel iets..?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

"Iedereen" heeft Psychisch wel iets..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 13:43

Veel mensen doen er per jaar een psychologisch onderzoek in Nederland.

Nou vraag ik me af, zijn er wel eens mensen geweest die dit onderzoek hebben gedaan, en dat er niks uit kwam. Dus dat je psychisch gezond bent.

Ik zelf heb namelijk nooit in mijn omgeving gehoord dat iemand dat onderzoek heeft gedaan en dat er niks uit kwam.
Laatst bijgewerkt door pubelia op 24-01-11 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Talisa

Re: "Iedereen" Psyschisch ziek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:49

Nouja, er is vaak ook wel een reden dat je zo'n test gaat doen he. Dus ook niet heel gek dat er dan relatief vaak iets uit komt.
Maar psychisch ziek klinkt ook weer zo overdreven. :+

RoodZonnetje

Re: "Iedereen" Psyschisch ziek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:54

Dat komt wel voor ja :)
Hoewel die mensen waarschijnlijk hoe dan ook een issue hebben, ze komen er immers omdat ze ergens tegenaan lopen. Dat de klachten dan net niet in een bepaald hokje te stoppen zijn/voldoende ernstig zijn voor een bepaald hokje wil immers nog niet zeggen dat je geen problemen kan hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:57

Iedereen kan soms wel wat psychische bijstand gebruiken, dan hoef je niet eens psychisch ziek te zijn hoor :D

Ik had in mijn puberteit wat last van te weinig zelfvertrouwen, faalangst en vond het moeilijk echt contact te maken met mensen, gesprekken beginnen enzo. Hier ben ik bij geholpen, en uit een test kwam een sociale angst. Maar een psychische ziekte wil ik het niet noemen :+

Heb er nu overigens ook totaal geen last meer van.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 13:58

Daar heb je inderdaad gelijk in Heino!

Ik bedoel ook meer te zeggen dat ze soms wel eens een etiket op willen plakken die er niet op hoort. Dus dat mensen die een test doen is vaak wel een aanleiding voor. (kan soms ook voor bepaalde werk moeten)

Misschien is psychisch ziek dan een te groot woord..?

[edit] heb begin titel aangepast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:30

Ik ken wel iemand :+ En die zat in een gesloten afdeling omdat die net een zelfmoordpoging had gedaan ......
Dus toen is die weer weggestuurd. Krijgt nu wel hulp van een andere instantie omdat je toch ook niet zomaar een ZM-poging doet, maar psychisch verder helemaal in orde. Geen depressie oid!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:23

Tegenwoordig is zo ongeveer alles waar iemand tegen aan loopt een of andere psychische stoornis. Zo'n beetje alles heeft een naampje gekregen. Ik denk dat het heel goed is als we dat eens gaan loslaten met z'n allen en naar onszélf gaan kijken i.p.v. naar het stickertje dat één of andere test of psycholoog op ons plakt. :)

We zijn allemaal mensen, allemaal verschillend, we hebben verschillende dingen meegemaakt en reageren daar verschillend op. So what? Jij bént je stoornis niet, jij bent jij.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, er zijn "psychische stoornissen" die eigenlijk veel verder gaan dan psychisch, namelijk neurologische 'foutjes' in de hersenen. Dus verwar die twee niet.
Ook bedoel ik niet dat mensen die zich rot voelen of niet goed functioneren om wat voor reden dan ook, geen hulp zouden mogen zoeken ofzo. Maar meer al die naampjes.
Inderdaad, tegenwoordig heeft IEDEREEN wel iets. Zou dat zijn omdat we aan het verloederen zijn als ras? Of omdat de psychologische wetenschap steeds meer dingen onderzoekt en test en daar conclusies aan verbind?

En voordat ik mensen over me heen krijg die roepen dat ik niet weet waar ik het over heb: ik ben jarenlang 'depressief' geweest en heb het stickertje 'ADD' (en nog wat anderen) gekregen, heb meerdere maatschappelijk werkers en psychologen gezien en weet dus wel degelijk hoe het is om 'psychisch niet helemaal in orde' te zijn. :) Ik heb er alleen mee leren leven en doe dat nog steeds, leer elke dag bij. Maar ik probeer me niets aan te trekken van de stickers, hoe moeilijk dat soms ook is. Misschien is dat het foute er wel van, dat je dingen die misgaan gaat toeschrijven aan je stoornis. Die fout maak ik zelf ook nog wel eens, maar ik probeer mezelf daarin te corrigeren.

Ik ben gewoon ik, en ik kan maar op 1 manier gelukkig zijn en goed functioneren: door het te DOEN.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:57

Herkenbaar. Ze zijn tegenwoordig erg soepel met stickertjes plakken. Ik heb één zeer duidelijk aanwezige stoornis; OCD. Oftewel een dwangstoornis. Ik volg hier nu therapie voor bij een vrijgevestigde stichting. Hiervoor liep ik bij het GGZ. Wat een ramp was dat. Na een paar gesprekken probeerde ik die dame met de vraagtekens boven haar hoofd uit te leggen dat ik méér ben dan een stoornis. Dat het voortkomt uit een deel van mijn persoonlijkheid in combinatie met dingen die ik mee heb gemaakt waardoor ik mezelf heb aangeleerd zo te reageren.

Ze keek even zo; :? >;) :=

En toen; :)*

'Nou, misschien moet ik je dan maar een jaar laten opnemen in een kliniek voor persoonlijkheidsstoornissen'

:evaw:

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:00

Roosje1987 schreef:
Herkenbaar. Ze zijn tegenwoordig erg soepel met stickertjes plakken. Ik heb één zeer duidelijk aanwezige stoornis; OCD. Oftewel een dwangstoornis. Ik volg hier nu therapie voor bij een vrijgevestigde stichting. Hiervoor liep ik bij het GGZ. Wat een ramp was dat. Na een paar gesprekken probeerde ik die dame met de vraagtekens boven haar hoofd uit te leggen dat ik méér ben dan een stoornis. Dat het voortkomt uit een deel van mijn persoonlijkheid in combinatie met dingen die ik mee heb gemaakt waardoor ik mezelf heb aangeleerd zo te reageren.

Ze keek even zo; :? >;) :=

En toen; :)*

'Nou, misschien moet ik je dan maar een jaar laten opnemen in een kliniek voor persoonlijkheidsstoornissen'

:evaw:

Ach, ik moest onder lotgenootjes zijn, en dus in een instelling.
Was goed voor me volgens haar. :evaw:

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:05

Faux schreef:
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, er zijn "psychische stoornissen" die eigenlijk veel verder gaan dan psychisch, namelijk neurologische 'foutjes' in de hersenen.

Dat zijn geen uitzonderingen :) Vrijwel alle psychische stoornissen zijn te relateren aan afwijkingen in de hersenen.

Urielle

Re: "Iedereen" heeft Psychisch wel iets..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:12

Ik denk dat het vaak maar is waar je de grens legt. Sinds ik me er inzake mijn werk in verdiept heb, zie ik bij iedereen kenmerken terug van allerhande stoornissen. Helemaal 'normaal' (weet ff geen ander woord) is niemand geloof ik :+

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:14

Heino schreef:
Faux schreef:
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, er zijn "psychische stoornissen" die eigenlijk veel verder gaan dan psychisch, namelijk neurologische 'foutjes' in de hersenen.

Dat zijn geen uitzonderingen :) Vrijwel alle psychische stoornissen zijn te relateren aan afwijkingen in de hersenen.

Ja, 'uitzonderingen daargelaten' was misschien niet helemaal de juiste woordkeuze. Laat ik het zo zeggen: ik spreek over de stickertjes die niet neurologisch te 'verklaren' zijn.
Dat zijn er namelijk ook nogal wat.

Overigens vind ik ook het hele neurologische gedeelte van psychische 'stoornissen' een discussie waard, maar laten we dat maar niet hier doen. :Y)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:41

Van mij mag het hoor, ik vind het juist enorm boeiend :P

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:42

ik heb nog geen test gedaan!.

maar ik wil het wel laten doen, enkel om te zeggen als mensen tegen me zeggen :Y)
je bent gek
'' No i'm not, my mother had me tested'' *met een serieuze ondertoon*

GENIAAL. :'), ik ben gewoon gezond-gek zeg ik dan.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:02

@Miistral, jij kijkt zeker ook big bang theory, sheldon zegt dat immers altijd :P

Zelf ben ik zeer uitgebreid getest in een GGZ in utrecht. Ik ben daar meerdere dagen geweest en op alle punten onderzocht. Het vermoeden was dat ik bipolair ben, vooral omdat ik een paar keer een depressie heb gehad en in de tijd dat ik er kwam een periode lang hypomaan was. Ik had totaal geen eetpatroon meer, soms at ik wekenlang geen fatsoenlijke maaltijd. Ik vloog overal heen en had energie voor honderd mensen. Volgde twee studies tegelijk, schreef boeken, trainde 3 avonden in de week schermen, verzorgde mijn paarden, zorgde voor mijn broertjes en zusjes (mijn ouders kunnen niet voor ze zorgen) en deed nog wle honderd en één dingen erbij. Vriendinnen grapten dat ik 1000 woorden in een minuut kon proppen en een vaak gehoorde opmerking was, Oh nee, Ineke is er. nu moet ik eerst koffie hebben anders hoef ik niet eens te proberen haar bij te houden. Stilzitten in de collegezaal was een onmogelijke opgave en overal waar ik was kwam ik boven alles en iedereen uit. Ik sliep nog geen twee uur per nacht en vond dat het allemaal prima ging. Dit hield ik overigens maar een half jaar vol voordat ik echt instorte en toen ben ik 5 weken dood en doodziek geweest. Maar ik was dus oprecht hypomaan en daarom werd er onderzoek gedaan voor een bipolaire stoornis.

Enfin, het onderzoek heeft weken geduurd. De onderzoekster heeft niet alleen met mij gesproken, maar ook met mijn ouders, mijn partner en mijn allerbeste vriendin. Verder moest ik allerlei tests doen en werd ik in meerdere groepssituaties beoordeeld. Eindelijk kreeg ik weken later de uitslag van een enigszins beteuterd kijkende onderzoekster. Ze konden geen etiketje plakken, ja ik heb een heel bijzonder karakter, maar dat wist ik al. Conclusie was dat ze niets meer met mij konden en dat ik kon vertrekken.

Ik heb me wel zelf ingeschreven voor een KOPP groep (kinderen van ouders met psychische problematiek). Een aantal bokkers hier weten al dat ik geen fijne jeugd heb gehad, met mishandelingen door mijn psychisch zwaar zieke moeder en jongere broertjes en zusjes waar ik voor moest zorgen. Uit de KOPP groep hoop ik in ieder geval een stuk acceptatie te halen en handgrepen voor het omgaan met mezelf.