Ervaringen echo via slokdarm gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daffie

Ervaringen echo via slokdarm gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 09:52

De titel zegt het eigenlijk al.
Over 3 weken word er bij mij een echo gemaakt via mijn slokdarm.
Ik ben benieuwd naar ervaringen, het zal vast niet prettig zijn maar het moet sowieso gebeuren. Graag zou ik van te voren wel willen weten wat mij te wachten staat.

Wie kan mij meer vertellen?

No_No

Re: Ervaringen echo via slokdarm gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:06

Hoi Daffie,

mijn vriend heeft een slokdarm echo gehad. De ervaringen zijn verschillend. De een ervaart het als onprettig maar wel te doen, de ander ervaart het als NOOIT MEER! Mijn vriend moest een slokdarm echo voor zijn hart. Hij kreeg een spray onder zijn tong om de aderen beter te kunnen zien, de echo duurde zo'n 10 minuten. De artsen vertelden goed wat er ging gebeuren, maar prettig was het niet.
Ik denk dat je je er maar het beste gewoon aan over moet geven. Probeer je zo veel mogelijk te ontspannen. Waarschijnlijk is het echt nodig om te doen, het gaat immers om je gezondheid. Jouw nadeel is dat je lang moet wachten.. Je hebt dus genoeg tijd om je er druk om te gaan maken..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:11

ik heb wel een maagonderzoek gehad, zo'n slang met microscoop door je keel (dus ook slokdarm)
ik neem aan dat het ongeveer hetzelfde is...igg dezelfde weg :P

Ik vergeet het igg NOOIT meer....pijn deed het niet nee, maar continu kokhalzen en mega benauwd, zodat de tranen in mijn ogen sprongen.
En die zuster en dokter maar zeggen dat ik rustig en ontspannen moest blijven YEAH RIGHT :roll:

Bij mij was het dus zonder roesje/spray, ik was met spoed opgenomen met maagklachten nav overmatige ibuprofengebruik....
Ik had een klep die niet goed werkte en een breuk in mijn maag.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:21

Ik heb geen slokdarmecho gehad, weet ook niet zo goed hoe dat in zijn werk gaat. Ik heb wel drie keer een gastroscopie gehad (met een camera via je slokdarm naar je maag/dunne darm). Het is een vervelend gevoel, ik moest kokhalzen, maar echt zeer doet het niet. Ik heb het ook alle keren zonder roesje gehad, en het is idd vervelend, maar gaat vanzelf weer over.

Het vervelendste was de laatste keer. Ze spuiten lucht in je maag, die je er normaal uitboert. Ik was toen al geopereerd waardoor ik niet meer kon overgeven/boeren laten. Dus toen heb ik een poosje als een soort van ballon rondgelopen, dat was minder.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:51

Ik heb een gastroscopie gehad, dus een scopie van mijn maag.
Moeten ze dus ook door je slokdarm heen.
Ik had het geluk dat ik een roesje kreeg, en ik was compleet van de wereld

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:53

Ik heb een aantal jaren geleden ook een ERCP gehad, was door het roesje compleet van de wereld..
Heb alleen mee gekregen dat ze aan het terug halen waren maar ook maar een beetje, was daarna ook nog even suf en zo...
Heb er geen nare ervaringen aan overgehouden

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:18

heb bewust voor geen roesje gekozen. Simpel omdat je 5 min later weer buiten staat en een broodje kan gaan eten. Ipv een halve dag in het ziekenhuis door te brengen. Je krijgt een soort kokertje in je mond, zodat je tanden niet de slang dubbelbijten. De slang gaat erin, ze zeggen slikken en dan begint de ellende, kotsen, boeren, vreemde geluiden en dan hopla, klaar. ik heb dus een hernia breuk in me maag, mijn slokdarm zit een stukje in mijn maag. Heb dus vrij gauw last brandendmaagzuur. Maar met medicijnen gaat het prima.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:21

Ik heb 2x een maag onderzoek gehad (ik weet nu dat ze het via het bloed ook kunnen zien).

Ze hebben me met een paar man vast gehouden omdat ik de slang er weer wilde uit trekken.

Vergeet niet iedereen ervaard het weer anders.

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:59

ook ik heb het een keer gehad het was niet prettig maar om nou te zeggen dat ik er een trauma van heb nee.. ik had ook geen roesje wel een verdovende spray een ding in mn mond waar ik op kon bijten door dat ding doen ze de slang naar binnen ik moest wel erg kokhalzen maar meer ook niet

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:04

Zo'n onderzoek noem je een endo-echo.
Dat gebeurt met een soort gastroscoop, alleen dan eentje die opzij kijkt (niet vooruit), hij is dikker en heeft een transducer aan de tip van de scoop zitten.

Die transducer moet goed tegen de wand aan gedrukt worden en dan kan je een echobeeld op een monitor zien. Er zijn globaal gezien twee soorten, een lineaire scopie waarbij ook gepuncteerd kan worden.
En een radiale scopie die vooral diagnostisch van belang is maar waarbij geen sample genomen kan worden.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:05

viv77 schreef:
Ik heb een aantal jaren geleden ook een ERCP gehad, was door het roesje compleet van de wereld..
Heb alleen mee gekregen dat ze aan het terug halen waren maar ook maar een beetje, was daarna ook nog even suf en zo...
Heb er geen nare ervaringen aan overgehouden

heb je geluk heb het 2x gehad en dikke trauma aan over gehouden helaas werkte het roesje+extra niet bij me

Maar ik heb ook een onderzoek in me maag gehad met s,n slang dat was ook wel vervelend maar geen ramp z,n echo had ik nog nooit van gehoord

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:01

Een ERCP is veel invasiever dan een Endo Echo.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:55

Ik heb een gastroscopie gehad, maar mocht geen roesje en geen verdovingsspray alleen een beetje verdovingsgel op de slang. Ik doe het nooit meer, echt vreselijk! Die gel begon pas te werken nadat die slang er weer uit was. Het duurde nog geen 5 minuten maar doe het echt nooit meer. Maar slokdarm duurt een stuk korter denk ik. En ik zou zeker verdoving vragen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:44

Een gastroscopie is in de regel veel sneller klaar en minder belastend dan een EUS procedure. Een ERCP is doorgaans weer een grotere ingreep. Ik maak al deze procedures dagelijks mee, maar ik heb ze nog nooit zelf ondergaan.

Bij een gastroscopie wordt er alleen naar het scopie deel gekeken (wat het kijkertje ziet) en bij echo ultrasound wordt ook in de diepte gekeken. Daarbij moet goed contact met de wand gemaakt worden (wat bij een gastro niet gebeurt) om de onderliggende weefsels te kunnen zien.

Dit zelfde zie je ook bij een zwangerschapsecho. Dan gebruiken ze gelei om goed contact met de buikwand te maken.

Bij een endo echo wordt er met water gevulde balonnetjes gewerkt (radiaal) of de scoop wordt tegen de wand gedrukt (lineair). Het maakt dus ook uit of er een punctie gedaan moet worden. Vaak moet er dan meerdere malen geprikt worden voordat er goed materiaal is gekregen om te laten onderzoeken. Bij een radiale echo wordt alleen gekeken, niet geprikt.

Theoretisch kan het ook dat TS eerst een radiale echo krijgt en als daarop iets te zien is (bijv. een kliertje oid) dat er daarna een lineaire echo wordt gedaan om het verdachte kliertje aan te prikken en te laten onderzoeken wat er in zit. Als ze dan weten wat er in zit kan er adequate medicatie worden voorgeschreven.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:19

Mijn moeder krijgt dit vrij regelmatig, wegens poliepen in dr maag.

Ze doet dit via een roesje, omdat ze als ze bij is, de slang niet door dr keel krijgt.

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 14:44

Dank jullie voor de reacties.
Wat ze bij mij gaan doen is niet voor een maagonderzoek, maar om bij mijn hart te kijken. Dit gebeurt ook niet met een roesje.

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:38

daffie dat was bij mij ook de reden van het onderzoek..het hart te bekijken