Gebroken ruggenwervel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Gebroken ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 09:21

Lig nu al 5 dagen in het ziekenhuis met een gebroken L3. Dus de 3e ruggewervel is gebroken. Heeft iemand hier ervaring met de revalidatie? Want ze zeggen hier dat het revalideren een half jaar duurt, maar ik wil ze er hier straks toch echt van overtuigen dat dat veel korter kan. Ik krijg een operatie waarbij ze er pinnen inzetten en daarna een korset.
Heeft iemand hier mooie succesverhalen over hoe zon revalidatie in z'n werk gaat?

BlackZelda

Re: Gebroken ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:22

Geen ervaring of succesverhaal. Wil je wel heel veel beterschap wensen!

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:34

hoi, hier wel ervaring, c3 en c4 gebroken. ( afstand naar een hindernis verkeerd ingeschat, deed een soort van superman actie, werd gelanceerd en hield mijn teugels vast, mocht bij zijn dat ik niet in rolstoel belandde!) Ik heb geen pin gehad, had stabiele breuk en mocht met een brace 24 u per dag herstellen.
Dat half jaar klopt wel, bij mij mocht na 3 maanden de brace eraf, maar toen had ik nog best veel pijn met sporten en therapie, en ook wel angst om iets verkeerd te doen. Ik zat na een half jaar wel weer te paard. Had de pech er een whiplash naast te hebben, en die effecten duurden dikke 10 jaar om grotendeels te verdwijnen, met wat er van over is, heb ik leren leven.
Mijn eerste vraag aan de dokter was, dokter, wanneer mag ik weer rijden, keek hij me aan, schudde zijn hoofd en zei " normale mensen vragen me meestal eerst, dokter wanneer mag ik weer lopen!" :D
Laat het nu maar gewoon over je heen komen, je moet er toch doorheen. Ik was ook steeds boos op mensen die mij vertelden wat ik wel en niet kon doen, en vond al die voorzichtigheid maar onzin, was tenslotte een stoere meid, en zou dit klusje wel eens even klaren. Neem goed de tijd voor je herstel, luister naar je lijf, ga tot je grenzen, en niet te ver er overheen. Dan herstel je sneller, maar bovenal, dan heb je minder last naderhand. Veel sterkte en succes, als het strakjes buiten weer mooi weer is, kun jij al weer heel veel meer!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 09:41

Ja bij mij mag hij er ook 3 maanden af. Ik mag een half jaar niet sporten en rijden :( daar baal ik wel echt heel erg van. Ik probeer mezelf maar voor te houden dat een half jaar in een mensenleven niks is.. Valt er wel een beetje te leven met zon brace?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:47

Ik heb in Augstus T5 en T6 verbrijzeld na een koprol met mijn paard. Die zijn met schroeven en pennen gefixeerd. Nou zijn dat redelijk onbeweeglijke wervels (tussen je schouderbladen zeg maar) maar ik zat begin November weer te paard. In het begin is het natuurlijk niet meer dan een beetje stappen en hier en daar een klein drafje (galop is trouwens fijner), maar ik ben nu -5 1/2 maand verder- zo ver dat ik normaal kan rijden - maar wel maar om de dag. Hou er rekening mee dat het hele proces bepaald niet pijnvrij gaat zijn en dat de pijn na het rijden nog ietsje erger wordt. Bouw het rijden langzaam uit en plan echt een dag ertussen om te herstellen, dan kun je een stijgende lijn vasthouden in de dagen dat je wel rijdt. Sterkte!

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:53

Goedemorgen,

Bij mij is het alweer bijna 2 jaar geleden dat ik rug gebroken heb. Paard gooide me eraf en ik kwam verkeerd terecht.

Ik heb een hele zware operatie gehad en nu zitten er pennen in. Ik hoefde geen korset om dat was een voordeel. Wel heb ik heel lang fysio gehad en gezwommen. Verder veel liggen en pas na een jaar mocht ik weer paardrijden!
Natuurlijk ook boos geweest ook eigenwijs, maar ja het is niet niks en eigenlijk ben ik wel dankbaar dat ik alles weer kan, dan duurt t maar lang, hoe erg is dat.
Je moet gewoon even accepteren dat het niet anders is, ik rijd nu weer heb een jong paard en mijn werk kon ik weer oppakken na 3 maand, moest alleen even opbouwen.

Heel veel beterschap en succes. Het komt allemaal goed, alleen wel luisteren naar je lichaam bij erge pijn even een stap terug.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:15

Marit schreef:
Ja bij mij mag hij er ook 3 maanden af. Ik mag een half jaar niet sporten en rijden :( daar baal ik wel echt heel erg van. Ik probeer mezelf maar voor te houden dat een half jaar in een mensenleven niks is.. Valt er wel een beetje te leven met zon brace?

Ja hoor, je went eraan, vond het na drie maanden zelfs eng om hem af te doen, zo'n "dun" gevoel :D Dat half jaar is zo om, maak jezelf gezond en sterk in dat half jaar, dan zit je er des te sneller weer netjes op! En idd, in het begin doet het echt wel zeer, dan brandt het in die wervels, hele specefieke pijn, zal ik nooit vergeten. Jezelf niet te moe maken!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:22

heel veel sterkte, heb er zelf geen ervaring mee ofzo en ook niet hoelang het gaat duren, lijkt me erg pijnlijk en lastig om me rug te breken. Beterschap!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:35

Heb nu 9 weken geleden mijn L1 wervel gebroken. Was een stabiele breuk en eigenlijk meer een scheurtje van minder dan 25%, maar ze noemen het evengoed een breuk of een compressiebreuk in mijn geval. Ik loop sindsdien in een korset welke ik na de eerste controle van 4 weken geleden al geleidelijk mocht afbouwen. Ook ben ik al weer 4 weken bezig met voorzichtig sporten, voornamelijk fietsen, wandelen, crosstrainer en zwemmen. Ik heb ook al weer een paar keer te paard gezeten maar nog niet te fanatiek. Wat buiten ritjes in stap voornamelijk en kleine stukjes draf. Heb al wel een paar keer gegallopeerd maar ook kleine stukjes, vond dat eigenlijk prettiger dan lichtrijden. Voelde meer als een massage van de onderrug.
Tijdens het rijden zelf merk ik wel dat ik heel goed en bewust probeer te voelen en luisteren naar mijn lijf. Ik voel achteraf meestal wel een moe gevoel in de spieren, niet echt pijn ofzo maar meer alsof het wat zwaar is zeg maar. Moeilijk uit te leggen.
Aanstaande woensdag heb ik mijn laatste controle en als dan alles goed blijkt te zijn, dan mag ik mijn 'normale' bezigheden weer oppakken en zit de revalidatie erop. Ben er best wel zenuwachtig voor omdat ik juist de laatste weken meer 'last' heb gehad dan de eerste 4 weken na het ongeluk. Heel gek. Maar anderzijds ook wel weer te verklaren doordat je door het korset zo slap wordt en als je dan iets doet zonder korset dan voel je dat ook meteen. Heb zelf ook niet specifiek pijn op de plaats van de breuk maar meer verdeeld over de hele rug zeg maar. Voelt vermoeid aan met zo nu en dan wat pijnstootjes.
Dus ik hoop maar dat alles toch OK is. Troost me maar met het feit dat als het toch mis zou zijn, ik er meer duidelijke pijn aan gehad had moeten hebben. Ik herinner me nog precies hoe het voelde toen het scheurde, nou dan kan je niet meer (rechtop) lopen, zitten of bewegen zonder pijn. En gelukkig heb ik die pijn tot op heden niet meer gevoeld.
Kan je eigenlijk ook maar 1 advies geven, luister naar je lijf. Probeer de adviezen zo goed mogelijk op te volgen. Ben er zelf ook niet zo braaf mee geweest maar de omstandigheden thuis waren er even naar dat ik geen andere keus had en eigenlijk dingen heb gedaan die nog niet mochten.
En inderdaad, wat is een halfjaar op een mensen leven. Ik weet nog dat ze tegen mij zeiden dat ik er zeker 8-12 weken zoet mee zou zijn, ik dacht dat ik gek werd. Maar volgende week zit ik al aan week 10 en met een beetje mazzel word ik dan 'genezen' verklaard en kan ik mijn werk en hobby's weer oppakken.
Laat je goed informeren over wat je straks wel en niet mag en/of kunt.
Sterkte ermee.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:43

ik heb de l2 de l3 en de t5 gebroken gehad, bij mij ging de revalidatie moeizaam mede door dat mijn rugspieren altijd al te kort zijn geweest, het is nu al effe denken 14 jaar geleden, en nu nog heb ik veel rugklachten, ik ga met regelmaat door mijn rug heen veel rugpijn, kan niet lang zitten niet lang staan en niet lang lopen , met regelmaat loop ik nog bij een fisio voor mn spieren in mn rug te trainen enz,
Maar ik hoor ook van veel mensen dat ze juist goed hersteld zijn het ligt natuurlijk ook aan de soort breuk, bij mij was het geval dat ze wervels zodandig verschoven waren dat ii toender tijd een aantal weken niet kon lopen , niet verlamt maar wel afgeknelde zenuwbanen die daar wel weer goed hersteld zijn. nu ben ik een half jaar geleden van mn paard afgevallen en had toen mn nekwervels verschoven en verdraait, met als gevvolg dat ik nu veel last heb van blackouts, beetje vergelijkbaar als je wel eens te snel opstaat en je word even zwart voor de ogen, maar dit zou iets zijn wat zich nog moet herstellen, paardrijden zit er voor mij voorlopig niet meer in te gevaarlijk, eigenlijk mag ik ook niet auto rijden,

Nogmaals bij iedereen is het herstel anders,

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:44

Luister inderdaad naar je lichaam.
Zelf geen ervaring met een breuk (gelukkig), maar des te meer hoor ik.
M'n moeder werkt nl in een revalidatiecentrum met mensen met een dwarsleasie.

Sommigen gaan nadat ze te vroeg het werk weer oppakken, alsnog verkeerd.
Let dus aub goed op.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:49

Ik heb zelf op 13 september t7 en t8 gebroken en heb twee ingezakte wervels ( van paard gevallen) en een beschadeging van mijn ruggenmerg. Ik heb er nog steeds veel last van. Vooral als ik lang in dezelfde houding moet zitten en dingen tillen gaat nog steeds niet echt. Luister naar je lichaam en doe echt rustig aan, want een rug heeft nu eenmaal veel tijd nodig. Ik moest er minstens een jaar voor uittrekken, dus een halfjaar zul jij ook zeker wel kwijt zijn. Maar nogmaals overvraag jezelf niet, je hebt er niets aan als je je leven lang rugklachten houdt. Overigens zat ikzelf wel na 7 weken weer op het paard. Beterschap.

goldie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:52

Ik heb mijn L1 en L2 gebroken gehad 9,5 jaar geleden. Met de val van het paard. Ik was dubbelgevouwen en had een goede klap in mijn rug gehad.
En was geopereerd en 3 rugwervels werden aan elkaar vastgezet. En ik moest half jaar een corset om houden en mocht een jaar niks doen. Pas na 1 jaar mocht ik weer rustig opbouwen.
Ik denk dat ze het wel weten waar ze over praten als ze zeggen dat je een half jaar niks mag doen. Want het is een gevoelige plek, de rug.. Je hebt maar 1 rug. Wees blij als je nog kan lopen. Bij mij was het nog een paar milimeter verder dan had ik dwarsleasie. Het zit niks anders op dan accepteren en revalideren.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:04

Inderdaad het herstel is per persoon verschillend, afhankelijk van leeftijd, algemene gezondheid en hoe fit je bent/was op het moment van het ongeluk. Ik heb de mazzel gehad dat ik in goede conditie ben en door vechtsport en andere sporten een heel goed spierkorset heb opgebouwd. Ik ben achterover dubbelgeklapt en het is eigenlijk een wonder dat ik er zo goed vanaf ben gekomen, ik had echt letterlijk doormidden kunnen breken en dan had ik hier zo niet meer gezeten. De doktoren hebben ook wel gezegd dat mijn spieren, banden en pezen de grootste klap hebben opgevangen en dat ik daar nog wel zeker een jaar de gevolgen van kan voelen. Maar aan de andere kant zorgt mijn fitheid en bespiering er wel voor dat ik na 4-5 weken al weer aan het sporten was en zelfs een beetje aan het rijden. Het is gewoon heel persoonlijk en helemaal afhankelijk van het soort breuk wat de prognoses en revalidatie zijn. De ene loopt na een jaar nog met klachten en de ander is binnen 2-3 maanden volledig hersteld.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:15

Ook ik heb mijn rug gebroken gehad. Ik weet niet meer welke wervel, het was in ieder geval onderin. Het is ondertussen 20 jaar geleden en ik heb eigenlijk niet heel veel last meer....mits ik blijf paardrijden en mijn spieren sterk houd.
Ik had een 'nette' breuk, hij was verticaal gebroken en direct door vocht ingekapseld. Ik heb drie dagen in het ziekenhuis gelegen en thuis gerevalideerd. Omdat de pijn in mijn rug erger werd i.p.v. minder werd mij door de arts aangeraden om weer te gaan paardrijden. Ook ik zat net als Aukelizzy met zeven weken weer op mijn paard.
Wel heeft het heel lang geduurd voordat ik weer lange tijd achter elkaar kon lopen, zitten of liggen. Veel variatie in de bewegingen gingen het beste. En eigenlijk is dat nog wel zo.
Ik wens jou heel veel beterschap....en echt het komt wel weer goed! Luister naar je lichaam en de dokter en inderdaad, zoals je zelf al zegt, wat is een half jaar op een mensenleven. Probeer de moed er maar in te houden!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:00

En Marit, hoe is het nu met je? Ben je al weer thuis? Ik heb zelf vandaag voor het eerst het korset eens voor langere tijd afgedaan omdat ik me zo slap voelde. Ik heb al een uur gewandeld zonder korset en dat voelt wel veel beter, lijkt of ik zo minder last heb. Het voelt voornamelijk allemaal stijf maar dan juist over de hele lengte van de rug. Ik hoop echt dat ik deze week mijn normale activiteiten weer mag oppakken. Maar ik ga niet te enthousiast zijn, ik weet dat het een serieuze blessure is en ik zal daar de komende tijd nog de nodige zorg aan moeten geven. Ik hoop alleen maar dat de controle foto's goed zullen, ik weet het echt niet. Heb nou niet de indruk dat er nog iets verschoven of ingezakt zou kunnen zijn, dat zou ik toch op zijn minst gevoeld moeten hebben denk ik dan. Ik hoop maar dat wat ik voel dat dat spierpijn is. Ik heb verder ook geen bewegingsbeperking en kan in principe alles zonder 'echte' pijn doen zoals paardrijden, wandelen, fietsen en zwemmen. En zelfs Pilates gaat goed en zonder klachten. Maar even de moed erin houden dat het OK gaat zijn... . Ik wens je nogmaals veel kracht toe de komende tijd. En als je vragen hebt dan mag je me altijd PB-en.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:03

Een vriendin van me vond dit topic, ikzelf had het echter nog niet aangedurfd om er iets over op te zoeken.. :o
Ben vorige week van m'n paard gevallen op wedstrijd, recht op een houten plaat onder een hindernis.. Heb ook een 'niet verplaatste breuk aan L3'.

Voorlopig sprak de dokter van veeeeel liggen, 4-8 weken, eerder 6-8 weken. Ik ben alleen doodsbang dat ik iets verkeerd zou doen waardoor het alsnog zou verschuiven, al weet ik niet of dat eigenlijk 'kan'?

Zolang ik lig, valt de pijn heel goed mee, maar als ik me verleg of recht sta, heb ik vaak even een venijnig steek in m'n onderrug rechts. Maar ben al blij dat liggen op zich meestal niet echt pijn doet !

Ik ben heel benieuwd naar de vorderingen hier en nog mensen met dergelijke breuken?