Neusspray verslaving

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 22:02

Ik was net het ticks/verslavingen topic aan het door kijken. Toen ik wilde beginnen over mijn vreselijke neusspray verslaving zag ik dat er meer mensen met dit 'probleem' zaten.
Ondertussen gebruikt ik al zo een 4 jaar neusspray minstens 1 keer per dag. Berg je maar als ik het ben vergeten want ik breek de tent af.. :o Ik word echt zenuwachtig en geirriteerd als ik niet de mogelijkheid heb het te gebruiken.
Ondertussen is het heel zijn doel voorbij geschoten, als ik écht verkouden ben helpt het niet meer.
Iemand tips om er vanaf te komen? Het kost handen vol met geld en kan nooit gezond zijn! Als ik er een dagje af probeer te blijven gaat mijn neus zo, volgensmij psychisch, dichtzitten dat ik vrijwel geen adem meer krijg.
De neusspray zonder het verslavende middeletje heb ik geprobeerd maar dit helpt niet bepaald.
Iemand suggesties?
En hoe zit het met het tussenschotje in je neus? Er is mij ooit verteld dat dit gewoon oplost als je te veel gebruikt, maar het zit er nog steeds. Waar of niet waar? :D

frankiej

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:04

je reuk en later ook je smaakvermogen holt achteruit. merk je dat nog niet?
tis rotzooi hoor!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:05

Je hebt van Weleda een spray die je op een doekje kunt sprayen. Misschien kun je dat gebruiken om af te kicken?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 22:05

frankiej schreef:
je reuk en later ook je smaakvermogen holt achteruit. merk je dat nog niet?
tis rotzooi hoor!

Wie weet helpt het als we alle gevaren op gaan noemen :D

Moet zeggen dat ik hier niet veel van merk maar ik denk dat je dit ook pas merkt als het echt heel erg is. Als zicht of gehoor verslechterd is dit in het begin stadia ook niet echt te merken.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:06

Waarom bel je hier je huisarts niet over op?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:07

ik weet wel dat als je neusspray te lang gebruikt dat je iets in je neus kapaot maakt waardoor je dus altijd verkouden lijkt tenzij je de spray gebruikt.
dit had een collega van mij (die zat ook al jaren aan de neusspray).
toen ze stopte is ze een paar dagen 'verkouden' geweest en toen was het over.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:07

Het is niet goed nee, neusspray... maar dat weet je zelf ook wel :+
Ik heb ook een tijd gehad dat ik in paniek raakte als ik niet meer had of vergeten was te spuiten voor het slapen gaan, maar tegenwoordig heb ik prednison spray (op recept), dat mag ik 6 weken achter elkaar gebruiken *heerlijk* Alleen de bloedneuzen zijn minder tof.
Wat je evt. zou kunnen doen is overstappen op Otrivin zoutoplossingspray, kan geen kwaad en op die manier kun je je huidige verslaving misschien stoppen. Van de reguliere neusspray kan ook je hart op hol gaan.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:10

Tja gezond is het niet maar het is het enige waarvan ik echt in paniek kan raken omdat ik een paar keer bijna gestikt ben in mijn eigen slijm echt doodeng :o Vooral als je s'nacht ligt te slapen, dus ik hou koste wat kost mijn neus vrij om te ademen.

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:10

even contact opnemen met je huisarts, die kan je hierbij helpen.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:11

Mijn moeder is er idd ook gigantisch aan verslaafd. Ze zit nu wel gewoon aan de kinderneuspray want die variant schijnt iets milder te zijn. Maar gezond is het echt niet.

M'n moeder gebruikt het echt meerdere keren op een dag en ze heeft altijd wat bij zich.. Ook doet ze het al zolang liet mij kan herinneren.

Volgens mij word het idd gewoon psychisch dat ze denkt dat haar neus iets verstopt raakt en dan begint ze gelijk weer..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:12

chocobroodje schreef:
Tja gezond is het niet maar het is het enige waarvan ik echt in paniek kan raken omdat ik een paar keer bijna gestikt ben in mijn eigen slijm echt doodeng :o Vooral als je s'nacht ligt te slapen, dus ik hou koste wat kost mijn neus vrij om te ademen.

Dan zou ik eens naar die spray van Weleda kijken :j

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 22:13

Rebeccatjuh schreef:
Waarom bel je hier je huisarts niet over op?

Mijn moeder is er mee bij de huisarts geweest en deze was er heel simpel over. Paar nachtjes en dan ist over, maar hoe komen we die paar nachten over? (zo`n moeder zo`n dochter in dit geval :) )

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:14

Spriet gewoon water in je neus! :D Wij hebben zoiets als zout water ofzo, en dat helpt ook en het is helemaal niet slecht ofzo en je hebt nog steeds je neusspray, en langzaam aan kan je zo afbouwen (;

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:14

Ik moet zeggen dat ik die Otrivin ook geen vriendelijke/gezonde/lekkere neusspray vind hoor!

Tja het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik denk dat je echt gewoon in 1 keer moet stoppen. Dan gun je je neus rust en kan het zich herstellen. Zolang je blijft sprayen met het 1 of ander blijft het zo. Het gevoel dat je iets moet gebruiken raak je er namelijk niet door kwijt.

Misschien inderdaad eens contact opnemen met je huisarts, die kan je ook vertellen hoe het met je slijmvliezen etc. gesteld is op dit moment.

Maar mag ik vragen hoe het zo ver gekomen is dat je er van afhankelijk bent? Niet aanvallend, maar ik ben gewoon nieuwsgierig waar het vandaan komt zeg maar.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 22:15

Quellian schreef:
Het is niet goed nee, neusspray... maar dat weet je zelf ook wel :+
Ik heb ook een tijd gehad dat ik in paniek raakte als ik niet meer had of vergeten was te spuiten voor het slapen gaan, maar tegenwoordig heb ik prednison spray (op recept), dat mag ik 6 weken achter elkaar gebruiken *heerlijk* Alleen de bloedneuzen zijn minder tof.
Wat je evt. zou kunnen doen is overstappen op Otrivin zoutoplossingspray, kan geen kwaad en op die manier kun je je huidige verslaving misschien stoppen. Van de reguliere neusspray kan ook je hart op hol gaan.

Zouoplossing heeft jammer genoeg helemaal geen werking. Daarom dat ik me ook afvraag of ik de verstopte neus mezelf niet aan denk. Zoutoplossing zou bij ieder normaal mens moeten helpen lijkt me?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:16

_Tara_ schreef:
chocobroodje schreef:

Dan zou ik eens naar die spray van Weleda kijken :j

Ik heb toen flixonase gehad op recept in combinatie met pompjes maar daar sloeg mijn hart pas echt van op hol :oo Dan is die neusspray volgens mij minder schadelijk

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:16

IggyPop schreef:
Als ik er een dagje af probeer te blijven gaat mijn neus zo, volgensmij psychisch, dichtzitten dat ik vrijwel geen adem meer krijg.

Even doorzetten, dit duurt max 24 uur!
Ik ben na elke verkoudheid verslaafd, als je stopt is het net of ben je weer snipverkouden.
Echt, zet even door en je bent binnen24uur klaar!
Doen hoor, ik ben 9 maanden achtereenvolgens verslaafd geweest en het is niet goed.
Stop het potje weg, spuit niks meer. Ik liep de hele dag met de mond open en de bekende n'en sprak ik uit als d's, precies verkoudheidsbeeld maar dat ben je écht niet, de spray fopt je!
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 17-01-11 22:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:17

Hier ook een neusspray-verslaafde :=
Ben er ooit wel eens vanaf geweest met behulp van de huisarts, die heeft toen
iets voorgeschreven wat ook helpt om je neus open te houden, maar waardoor je
na 2 weken niks meer nodig hebt :)

Beetje jammer alleen dat ik er uiteindelijk bij een verkoudheid weer aan ben begonnen en
er nu weer aan vast zit :+

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 22:18

eempiej schreef:
Ik moet zeggen dat ik die Otrivin ook geen vriendelijke/gezonde/lekkere neusspray vind hoor!

Tja het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik denk dat je echt gewoon in 1 keer moet stoppen. Dan gun je je neus rust en kan het zich herstellen. Zolang je blijft sprayen met het 1 of ander blijft het zo. Het gevoel dat je iets moet gebruiken raak je er namelijk niet door kwijt.

Misschien inderdaad eens contact opnemen met je huisarts, die kan je ook vertellen hoe het met je slijmvliezen etc. gesteld is op dit moment.

Maar mag ik vragen hoe het zo ver gekomen is dat je er van afhankelijk bent? Niet aanvallend, maar ik ben gewoon nieuwsgierig waar het vandaan komt zeg maar.

Hoe het ooit zo gekomen is? Ik heb geen idee eigenlijk.
Ik ben ooit verkouden geworden en mocht wat neusspray gebruiken denk ik, van daar uit is het er in gaan sluipen. Eerst voorgeschreven hoeveelheid, dan ietsje meer en ietsje langer. Tot op het punt dat het nu áltijd onder mijn kussen en in mijn handtas moet zitten..
Ik was toen nog jong maar me wel bewust van een eventuele verslaving, onopgemerkt toch gebeurt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:18

Ik geloof ook niet in zoutoplossing hoor, maar bij mijn zoontje werkt het wel. Na het sprayen/druppelen met zoutoplossing loopt het snot er redelijk snel uit (alleen is hij ook al tijden verkouden en is zoutoplossing ook geen oplossing meer).
Maar volgens mij is het inderdaad zo dat je het verstopte aan jezelf 'te danken' hebt als je blijft spuiten.

Stomme bijvoorbeeld: een maand geleden is er een foto gemaakt van mijn holtes en die waren leeg. Ondanks dat klink ik nasaal en moet ik gebruik maken van een prednisonspray. De slijmvliezen aan de linkerkant zijn opgezet en dit kan enkel slinken met 'reguliere neusspray/-druppels. Het vóelt voor mij dus verkouden, maar op de foto was duidelijk te zien dat er niets zit (vraag ik me wel af waar 's morgens onder de douche al dat snot vandaan komt hoor, hahaha).

Advies: gewoon stoppen :D

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:19

Ik ben jaren verslaafd geweest aan Otrivin neusspray. Ik moest het minstens 3x op een dag hebben anders werd ik gek. Na jaren was het zo erg dat zelfs Otrivin niet meer hielp, van binnen was alles dicht geslipt. Ik ben toen aan mijn neus geopereerd en dit was echt geen pretje := Hierna mocht ik het absoluut noooooit meer gebruiken, anders was heel de operatie voor niks geweest. Na de operatie heeft het veel moeite gekost, maar ik ben er vanaf en gebruik nooit meer neusspray :D Zelfs niet met mijn hooikoorts haha!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 22:19

ProudJustify schreef:
Hier ook een neusspray-verslaafde :=
Ben er ooit wel eens vanaf geweest met behulp van de huisarts, die heeft toen
iets voorgeschreven wat ook helpt om je neus open te houden, maar waardoor je
na 2 weken niks meer nodig hebt :)

Beetje jammer alleen dat ik er uiteindelijk bij een verkoudheid weer aan ben begonnen en
er nu weer aan vast zit :+

Tijd voor een 2e poging dacht ik zo?
Heb je enige idee wat voor een middeltje dat was? :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:19

Ik mag van mezelf nu 2 weken gebruiken als ik verkouden raak, daarna stop ik. De laatste shot mag ik voor de nacht, zodat ik beter slaap en dan kick ik weer af. Meestal ben ik dan voor de volgende nacht klaar, maar na die 9 maanden verslaving duurde het iets langer.

Mijn opa had zijn slijmbeurzen kapot, en dan heb je nooit meer een fijn neusgevoel en je ruikt slecht.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:20

Ik was ook "verslaafd" aan een neusspray, tot ik op een keer een gigantische bloedneus had, het bloed bleef maar komen (handdoeken vol) en kwam ook langs mijn ogen en mond erruit, ik moet u zeggen ik woon alleen en begon behoorlijk in paniek te geraken, juist op het punt dat ik naar de buren wou gaan om hulp stopte het bloeden. Sindsdien heb ik die neusspray in de vuilbak gegooid, ik heb nog altijd wondjes in mijn neus die soms bloeden ook al gebruik in het al een tijd niet.
Dus mijn raad is om te stoppen met die neusspray, gebruik desnoods van dat fysiologisch waer die men ook gebruit voor kindjes, dat kan geen kwaad.
Succes!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:20

Als je teveel neusspray gebruikt, raakt je neusslijmvlies beschadigd.
Hierdoor heeft de neusspray op een gegeven moment geen effect meer en wordt je eigenlijk een soort van chronisch verkouden.

Ik zou een fysiologische zoutoplossing gebruiken, wat al eerder vernoemd is.
Je hebt van A.Vogel een neusspray; cinuforce dacht ik zo, die langer dan een week gebruikt mag worden.
Je kunt ook eerst daarop overstappen, en dan overgaan naar de zoutoplossing.
Al lijkt het me beter om gewoon helemaal te stoppen.

Wel erg apart ook dat je huisarts daar zo lichtzinnig overdoet, het kan namelijk best wel erge schade aanrichtten.