Weet jij waar in jou buurt de AED's hangen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

Weet jij waar in jou buurt de AED's hangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 16:16

Naar aanleiding van mijn BHV cursus ....

Weet jij waar in jou buurt de AED's hangen en hoe je ze moet gebruiken.

Er was ooit een klant bij de snackbar waar ik werk die dat vroeg aan ons in een beetje melige bui(dronken ^^) . Vond dit een dusdanig goeie vraag en heb vandaag ook even op www.aed4.eu gecontroleert waar ik heen moet als ik zo een apparaat nodig heb.

Vind dat er te weinig aandacht aan word geschonken als ik heel eerlijk mag wezen.

TE5

Re: Weet jij waar in jou buurt de AED's hangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:16

Ik weet het wel, maar ze kunnen gebruiken, nee :n

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:21

volgens mij is die kaart verre van up to date. Ik weet sinds kort ook hoe ik hem moet gebruiken maar ik hoop hem nooit nodig te hebben

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:23

Ik weet er 2 te zitten in de buurt, maar heb geen flauw idee hoe ik die moet gebruiken

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:23

Ik weet waar ze hangen, mag er mee omgaan en heb ook een sleutel van de kasten hier in de gemeente :)
Ik vind dat ze bij iedere huis in de gemeente eens een briefje in de deur moeten doen waar de dichtst bijzijnde AED hangt voor hun!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:24

Ik weet niet beter of de "openbare" hangen achter slot en grendel en als je je aanmeldt of een cursus hebt gedaan, krijg je daar een sleutel van. Dan kan je een SMS krijgen als het nodig is.
Als je bij een bedrijf werkt ligt dat anders, zeker als BHV-er is het dan wel handig als je weet waar ze hangen, maar dat is hetzelfde als met bv. brandblussers.
Ik weet wel hoe ik hem moet gebruiken, maar heb het gelukkig nog nooit nodig gehad.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:25

Ik weet dat er bij ons op het dorp sowieso eentje aanwezig is in het "verengigingsgebouw", maar hoe ik hem zou moeten gebruiken :? Geen idee!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 16:25

idd, die dingen zijn toch erg belangrijk als je ze snel moet hebben.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:26

Ik mag ze gebruiken, weet hoe ze te gebruiken alleen zijn ze hier meestal gejat :+

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:28

Waar ze hangen weet ik zo niet.. Wel weet ik dat iedereen in pricipe zon ding kan gebruiken. Op de AED staan duidelijk plaatjes. En met een beetje mazzel tref je er eentje die zodra je hem aanzet precies verteld wat je moet doen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:31

Ik kan en mag de aed ook gebruiken en ik weet een paar te hangen. Ook ik ben bij de sms alert aangemeld maar heb (gelukkig) nog nooit een oproep gehad.

Je mag ze niet zomaar pakken en gebruiken, dit ivm verzekering enzo.

Lol ik zie dat er een banner staat van een aed.
De opleiding is niet zwaar of duur je moet elk jaar herhalen, maar het is een mensenleven waard vindt ik. Een ehbo curcus is 10 x zo duur om te volgen.

Ik kan het iedereen aanraden, al zou je alleen maar leren te reamineren.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:32

Ik vind dat het verplicht zou moeten zijn. Voor iedereen boven de 16 een cursues + ieder jaar een herhaling.
Weetje hoeveel mensenlevens dat scheelt?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 16:32

dat is waar. en reanimeren kan iedere gek wel.
zo een apparaat verteld inderdaad precies wat je moet doen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:33

ohjaaah? kan iedere gek :+ Nou vergeet dat maar hoor :p
Hoeveel mensen het niet gruwelijk verkeerd doen of gewoon níet onder het mom: ik kan het niet....

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:33

Ik mag en kan de AED gebruiken en weet in mijn omgeving (bijv. werk) waar ze hangen.
Bij NS stations hangen ze vaak ook op dezelfde plek, dat scheelt ook een hoop gezoek. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:37

iedereen mag een aed gebruiken ;) Hoef je geen cursus voor te hebben. Je kan niks fout doen. Als je de dingen verkeerd plakt, geef hij geen schok. En hij zegt precies wat je moet doen. En het staat er ook met plaatjes op.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 16:39

beter iemand die een poging doet dan geen poging. dan gaat diegene toch wel dood en dat mag de bedoeling niet zijn.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:40

Ik denk ook dat je op het moment dat je hem nodig hebt ook niet gaat zeggen... Nee hoor ik gebruik hem niet want dat mag ik niet.. Lijkt me geen goed idee ;-)

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:42

Ik weet niet hoe ik hem moet gebruiken.
Maar weet ze wel te hangen, mijn opa heeft er eentje gekocht en die woont hier
een paar minuten vandaan.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:42

Dat was nou net het idee achter een AED dat hij voor iedereen beschikbaar is...en je schoonmoeder kan je er niet mee om zeep helpen...dat scheelt...
alles helpt in zo'n situatie...want doe je niks gaat iemand dood

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:44

Tja iedereen mag hem gebruiken, maar als je niet weet hoe je er mee om moet gaan moet je eerst lezen, elke seconde (even overdreven...) die je aan lezen besteed kun je beter aan het slachtoffer besteden lijkt me...

Natuurlijk is het een fijn idee dat iedereen een AED zou kunnen gebruiken, maar ik vind die cursus toch wel fijn. :)
Het kost bijna niks, en de kans dat je een leven red (omdat je weet wat je moet doen) is waarschijnlijk groter.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:45

In principe is het idee er ook achter dat iedereen er gebruik van kan maken. Het apparaat zegt exact wat je moet doen. En geeft geen schok als iemand al echt dood is of toch nog een hartritme heeft.
Je hoeft dus niet te lezen, alleen even op het plaatje van de plakkers kijken waar je ze moet plakken.

Dat iedere gek kan reanimeren ben ik het niet mee eens. Je hebt reanimeren en reanimeren. Als je het echt goed wilt doen en een mensen leven wilt redden zou je toch op cursus moeten. Want zoiets steekt nog best krap (en de overlevingskansen zijn al niet zo groot met alleen reanimatie :P )
Laatst bijgewerkt door eempiej op 17-01-11 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:46

eempiej schreef:
In principe is het idee er ook achter dat iedereen er gebruik van kan maken. Het apparaat zegt exact wat je moet doen. En geeft geen schok als iemand al echt dood is of toch nog een hartritme heeft.

Dat iedere gek kan reanimeren ben ik het niet mee eens. Je hebt reanimeren en reanimeren. Als je het echt goed wilt doen en een mensen leven wilt redden zou je toch op cursus moeten. Want zoiets steekt nog best krap (en de overlevingskansen zijn al niet zo groot met alleen reanimatie :P )

_/-\o_ Exactly my thoughts.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:49

Lezen hoeft niet...op de stickers staat waar ze moeten zitten, het apparaat geeft dat ook aan...
Tuurlijk is er een verschil tussen reanimeren en reanimeren...maar gewoon afwachten tot een ambulance er is heeft geen zin
Het gebeurt ook vaak genoeg dat iemand m.b.v. de meldkamer een ander reanimeert en ook nog eens met succesvolle uitkomst. Tuurlijk raad ik iedereen aan een cursus te volgen, maar als er niks anders is en je staat voor die situatie kan je beter iets doen dan niets

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:49

Hele domme vraag misschien.. Maar wat is een AED??