jullie kennen het vast wel angst?
nu ben ik heel bang voor de tandarts,
met rede overigeens,
nu heb ik een enorm gat in me kies,
ik poets elke dag maar die kies doet dan echt pijn,
dus die sla ik over
hoe kan er een gat in gekomen zijn?
simpel een stuk afgebroken en sinds dien die kies overgeslagen met poetsen ivm pijn.
nu brokelt er stuk je bij beetje meer van de kies af,
de kies zelf is in midels zo rot dat ik er niks meer aan voel,
maar er zitten wel scherpen punten aan.
nu hebben we een zoontje van bij 1,5 en ja die moet ik naar een tandarts,
dus word het tijd me over me angst heen te zetten,
maar dat is oh zo moeilijk.
iemand tips?
De eerste keer dat je naar de tandarts gaat is toch alleen maar kijken, dus maak je daar maar niet te druk over. De tandarts gaat alleen kijken of je eventueel gaatjes of andere problemen hebt. Meestal gaan kinderen vanaf een jaar of 3 naar de tandarts, het is soms wel al handig dat ze al een paar keer mee zijn geweest naar de tandarts. Zodat ze weten dat het 'normaal' is en niet iets 'engs'. Als je zelf al heel erg angstig bent, kun je beter de eerste keren alleen gaan. Anders heb je kans dat je het overbrengt. Maar dit kun je natuurlijk ook helemaal overleggen met de praktijk. Ze hebben er heus begrip voor! 
Je angst kun je aanpakken door naar een goede psycholoog te gaan en vervolgens naar de tandarts; dan vraag je eerst controle, dan een vervolgafspraak voor een goede poets- en verzorginstructie en daarna pas de behandeling, in stapjes gaat het makkelijker. Uiteindelijk moet je er toch heen en hoe langer je wacht, des te meer kans op pijn (altijd nog minder pijn dan een bevalling