Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
vidya schreef:ADD heeft te maken met aandacht. Deze kun je testen dmv verschillende neuropsychologische tests. Maar het ziektebeeld heeft natuurlijk bepaalde kenmerken, als je die duidelijk hebt, dan hoef je niet altijd getest te worden lijkt me.
Maar de normale werkwijze is indd dat je word doorgestuurd naar een instantie (een onafhankelijke psycholoog/psychiater, ziekenhuis, of GGZ jeugdinstelling etc) en die gaan tezamen met je ouders en evt leerkracht bekijken (en dan kunnen er tests of vragenlijsten worden gebruikt) of er sprake is van ADD en zo niet, waarmee je eventueel zit (want ik neem aan dat je niet zomaar denkt dat je een autistisch aanverwante stoornis hebt). Heb je wel een diagnose dan zal je behandelaar jou in behandeling nemen. Heb je dat niet zullen er waarschijnlijk nog enkele gesprekken volgen waarom je je niet goed voelt.
Het kan ook goed zijn dat je huisarts je ook kan voorlichten wat ADD precies is, en of je daar eventueel last van kunt hebben. Ik zou heel voorzichtig zijn met jezelf een label opplakken, maar je twijfels en zorgen delen met je huisarts. Succes!
edit: de kosten van een psych worden voor een aantal gesprekken per jaar (vaak 10 of 12, afhankelijk van je zorgverzekeraar) gedekt. Het is dus in eerste instantie kosteloos.
of zelfs langer geleden. Ik heb altijd al concentratieproblemen gehad zolang ik me kan herinneren. Vroeger had ik ook de "H" dus was erg druk, maar dat is in de pubertijd weggezakt. Citaat:ik neem aan dat je niet zomaar denkt dat je een autistisch aanverwante stoornis hebt
Citaat:Even een misverstand uit de wereld helpen: ADD / ADHD is een aandachtsstoornis, geen pervasieve ontwikkelingsstoornis zoals autisme is.
@ Lifaya, die vragenlijsten kunnen ook afgenomen zijn bij je ouders en/of leerkrachten.
Ik zou als eerste stap naar je huisarts gaan en daar je situatie voorleggen.
Shanna schreef:ADD en ADHD zijn tevens wel geheel verschillende dingen..
Ik heb juist altijd begrepen dat ADD een concentratie-stoornis is..
Heino schreef:Mijn ouders/vriend zijn ook mee geweest, omdat het een ontwikkelingsstoornis is en je de klachten dus ook in je kindertijd al hebt moeten hebben