ADD test

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jeudi

ADD test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:16

Ik heb verschillende testen gedaan op internet als indicatie of ik ADD heb. Nu hebben die testen mij een bepaald idee gegeven en ik wil weten of mijn vermoedens kloppen.

Nu zou ik graag willen weten of iemand hier op bokt wel eens een officiële ADD test gedaan bij de huisarts en welke kosten zitten daaraan verbonden?

RoodZonnetje

Re: ADD test

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:49

Er is geen officiële ADHD-test, gaat allemaal op basis van gesprekken :)

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:53

Serieus? Ik dacht dat je een mondelinge vragenlijst kreeg, hmm verkeerd gedacht.
Zou iemand me kunnen vertellen hoe dat hele proces in z'n werk gaat?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:58

Heino schreef:
Er is geen officiële ADHD-test, gaat allemaal op basis van gesprekken :)

gesprekken in combinatie met testen/vragenlijsten ;)

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:15

naar de huisarts en vertellen wat je vermoeden is met uitleg erbij. Die stuurt je evt. door naar de (kinder)psycholoog. (sorry, niet in je profiel gespiekt voor je leeftijd).
Daar krijg je een aantal gesprekken/onderzoeken (iq test, gedragobservaties) mee. Deze gesprekken/verslagen ervan worden besproken met een psych., psychiater en arts (al dan niet voor kinderen). Mocht het nodig zijn dan ga je ook in gesprek met de psycholoog. Wordt na een aantal keer weer besproken met bovenstaande artsen en mocht het nodig zijn, dan bijv. in gespek voor traningen om bijv. om te leren gaan met jou gedrag, sociale trainingen enz. of evt. medicatieconsulten voor als je medicatie-ondersteuning nodig hebt. Ook hierna blijf je op controle komen.
Dit is het gebeuren in het heel kort.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:19

Mijn ouders/vriend zijn ook mee geweest, omdat het een ontwikkelingsstoornis is en je de klachten dus ook in je kindertijd al hebt moeten hebben :)

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 22:27

Oké, dankjewel! Klinkt allemaal best heftig... Maar dan ga ik morgen maar even bellen met de huisarts.. Bedankt voor deze informatie, ik ben 16 dus verwacht dat ik nog onder kinderen val

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:03

ik kan me geen vragenlijst etc herinneren maar ben wel gediagnosticeerd met ADD.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:02

ADD heeft te maken met aandacht. Deze kun je testen dmv verschillende neuropsychologische tests. Maar het ziektebeeld heeft natuurlijk bepaalde kenmerken, als je die duidelijk hebt, dan hoef je niet altijd getest te worden lijkt me.

Maar de normale werkwijze is indd dat je word doorgestuurd naar een instantie (een onafhankelijke psycholoog/psychiater, ziekenhuis, of GGZ jeugdinstelling etc) en die gaan tezamen met je ouders en evt leerkracht bekijken (en dan kunnen er tests of vragenlijsten worden gebruikt) of er sprake is van ADD en zo niet, waarmee je eventueel zit (want ik neem aan dat je niet zomaar denkt dat je een autistisch aanverwante stoornis hebt). Heb je wel een diagnose dan zal je behandelaar jou in behandeling nemen. Heb je dat niet zullen er waarschijnlijk nog enkele gesprekken volgen waarom je je niet goed voelt.

Het kan ook goed zijn dat je huisarts je ook kan voorlichten wat ADD precies is, en of je daar eventueel last van kunt hebben. Ik zou heel voorzichtig zijn met jezelf een label opplakken, maar je twijfels en zorgen delen met je huisarts. Succes!

edit: de kosten van een psych worden voor een aantal gesprekken per jaar (vaak 10 of 12, afhankelijk van je zorgverzekeraar) gedekt. Het is dus in eerste instantie kosteloos.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:45

vidya schreef:
ADD heeft te maken met aandacht. Deze kun je testen dmv verschillende neuropsychologische tests. Maar het ziektebeeld heeft natuurlijk bepaalde kenmerken, als je die duidelijk hebt, dan hoef je niet altijd getest te worden lijkt me.

Maar de normale werkwijze is indd dat je word doorgestuurd naar een instantie (een onafhankelijke psycholoog/psychiater, ziekenhuis, of GGZ jeugdinstelling etc) en die gaan tezamen met je ouders en evt leerkracht bekijken (en dan kunnen er tests of vragenlijsten worden gebruikt) of er sprake is van ADD en zo niet, waarmee je eventueel zit (want ik neem aan dat je niet zomaar denkt dat je een autistisch aanverwante stoornis hebt). Heb je wel een diagnose dan zal je behandelaar jou in behandeling nemen. Heb je dat niet zullen er waarschijnlijk nog enkele gesprekken volgen waarom je je niet goed voelt.

Het kan ook goed zijn dat je huisarts je ook kan voorlichten wat ADD precies is, en of je daar eventueel last van kunt hebben. Ik zou heel voorzichtig zijn met jezelf een label opplakken, maar je twijfels en zorgen delen met je huisarts. Succes!

edit: de kosten van een psych worden voor een aantal gesprekken per jaar (vaak 10 of 12, afhankelijk van je zorgverzekeraar) gedekt. Het is dus in eerste instantie kosteloos.

Even een misverstand uit de wereld helpen: ADD / ADHD is een aandachtsstoornis, geen pervasieve ontwikkelingsstoornis zoals autisme is.

@ Lifaya, die vragenlijsten kunnen ook afgenomen zijn bij je ouders en/of leerkrachten.

Ik zou als eerste stap naar je huisarts gaan en daar je situatie voorleggen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:55

Mareska schreef:
ADD / ADHD is een aandachtsstoornis, geen pervasieve ontwikkelingsstoornis zoals autisme is.

ADHD is een aandachtsstoornis én een ontwikkelingsstoornis
Maar geen pervasieve ontwikkelingsstoornis idd :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:44

zou kunnen dat mijn ouders toentertijd een vragenlijst hadden moeten doen, tis alleen al dik 12 jaar geleden dat het geconstateerd was bij mij :+ of zelfs langer geleden. Ik heb altijd al concentratieproblemen gehad zolang ik me kan herinneren. Vroeger had ik ook de "H" dus was erg druk, maar dat is in de pubertijd weggezakt.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:47

Ik heb een echt ADD test gedaan inderdaad toen via een vragenlijst en mondelinge vragen ook, is wel al een tijdje geleden en was erg prijzig. bij mij is er ook uitgekomen dat ik ADD heb, als je meer wil weten kan je me PBen dan ga ik mijn ouders even ondervragen haha!

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:11

Citaat:
ik neem aan dat je niet zomaar denkt dat je een autistisch aanverwante stoornis hebt

Citaat:
Even een misverstand uit de wereld helpen: ADD / ADHD is een aandachtsstoornis, geen pervasieve ontwikkelingsstoornis zoals autisme is.

@ Lifaya, die vragenlijsten kunnen ook afgenomen zijn bij je ouders en/of leerkrachten.

Ik zou als eerste stap naar je huisarts gaan en daar je situatie voorleggen.

Sorry, ik heb inderdaad te gehaast gereageerd. Het word vaak samen in de mond genomen, ADHD en autisme spectrum stoornissen (ASS). Heb het verward, mijn fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:14

ADD en ADHD zijn tevens wel geheel verschillende dingen..
Ik heb juist altijd begrepen dat ADD een concentratie-stoornis is..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:38

Shanna schreef:
ADD en ADHD zijn tevens wel geheel verschillende dingen..
Ik heb juist altijd begrepen dat ADD een concentratie-stoornis is..

het zijn allebei concentratie-stoornissen alleen ADD is meer druk in het hoofd en daar zie je aan de buitenkant weinig tot niets aan en ADHD'ers zijn daarbij nog eens druk in hun doen en laten.

Ik heb gesprekken, testen en vragenlijsten gehad en daarnaast moest er ook nog een gesprek plaatsvinden met 1 van mijn ouders.
de testen die ik kreeg, waren wel om meerdere dingen "uit te sluiten". dus ADHD, ADD, HS, en autisme. ik moest hiervoor 4 dagen x 3-4 uur voor komen en het was behoorlijk aan de prijs. dacht iets van 2900 euro. gelukkig wel betaald door de verzekering :D

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:41

@Tieme ik heb dat ook geaan allemaal, duurde erg lang inderdaad en mijn ouders moesten ook een gesprek.
ze zeiden net dat het boven de 1000 euro zat en bij ons was het niet door de verzekering betaald. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:44

Volgens mij hangt het af naar welke instantie je gaat of het wel of niet vergoed wordt. Zou ik dus wel even goed uitzoeken.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:58

Bij mij is het kortgeleden geweest dat ik een ADD test heb ondergaan. Ik liep op dat moment al bij een psycholoog, voor andere omstandigheden. Ik ben dus niet naar de huisarts gegaan, maar door verwezen door psycholoog zelf. Normaal zou je via de huisarts idd door gestuurd worden.

Ik zelf loop bij PsyQ, ik ben daar dus aangemeld voor een ADD 'test'. Eerst werd ik nog via gesprekken ondervraagd wat mijn 'klachten' waren door mijn psycholoog. Toen dus doorverwezen voor de test. Tijdens deze test heb ik een mondelinge vragenlijst gehad. Eentje over hoe ik vroeger was en een hoe ik nu was, antwoorden door middel van vragen. Hierbij zat een persoon die dichtbij voor jou staan, in mijn geval; mijn moeder. Ik had vaak steeds drie keuzes, dus niet aanwezig, middelmatig of erg aanwezig. Mijn moeder was er vooral bij voor het kind/jeugd gedeelte.
Normaal heb je dan ook een nog half uur onderzoek daarvoor, wat je klachten zijn en waarom je die test wilt ondergaan. 'Soort van intake'. Op basis daarvan is de test positief of negatief (dus alles bij elkaar). Bij positief werd ik dus doorgestuurd naar de psychiater. Deze zal waarschijnlijk nog een mondelinge test doen, (dat was bij mijne het geval) om te kijken of er iets over het hoofd is gezien of wat dan ook. Kan hij zijn eigen interpretatie en het beeld er bij voegen. Dan zal het onderwerp medicijnen enz. aan bod komen als het dus positief was.

Dit is dus hoe het bij mij gegaan is. Zal wel in grote lijnen hetzelfde zijn bij verschillende instanties. De kosten weet ik niet, ligt er volgens mij ook aan wat voor een pakket je hebt. Zal het nog eens aan mijn moeder vragen.

Ohja het gesprek zelf duurde bij mij anderhalf uur, maar was bij mij een half uur, doordat ik de intake al had gedaan. Zal wel verschil in zitten.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:02

Bij de psycholoog heb ik wel een vragenlijst gekregen, of deze officieel is weet ik niet maar daar kwam toen wel uit na een beoordeling van een psychiater dat ik ADD heb. Overigens kostte mij dat toen helemaal niets.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:56

Heino schreef:
Mijn ouders/vriend zijn ook mee geweest, omdat het een ontwikkelingsstoornis is en je de klachten dus ook in je kindertijd al hebt moeten hebben :)

Dit is niet waar. Er is ook nog zoiets als "late onset ADD", wat zoveel inhoudt dat je door hormonale veranderingen in de puberteit ADD kan ontwikkelen.
Ik ben getest bij het GGZ. Kostte me niks, moest twee keer een vragenlijst invullen, en iemand die mij in mijn kindertijd had meegemaakt meenemen. Die moest toen de 3de keer ook vragen beantwoorden.

Er is trouwens volgende week vrijdag een infomiddag over ADD van A tot Z, gegeven door Karin Windt, in Almere.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:07

Viennanova: da's dan geen 'officiële' ADHD, symptomen van ADHD moeten al in de kindertijd aanwezig zijn
Hoewel je idd wel ADHD-achtige symptomen kan ontwikkelen op latere leeftijd, bvb na een hersenschudding

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:41

Er staat ADD, geen ADHD.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:46

ADD is een subtype van ADHD

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 09:33

Nee, ADD is een concentratiestoornis, net zoals ADHD dat is. Ze kunnen elkaar bijvoorbeeld wel overlappen.

Overigens is het WEL officiele ADD, gediagnosticeerd door psychiaters van een ADD/ADHD poli.