Pijnlijke gewrichten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Pijnlijke gewrichten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:46

Ik heb sinds een aantal maanden steeds vaker last van pijnlijke gewrichten. Met name in nek, polsen en enkels - maar als het erger wordt ook schouders, ellebogen, heupen en knieën.
Dit lijkt steeds vaker te gebeuren, en de pijn lijkt ook meer te worden.

Ik heb hier nooit eerder last van gehad. Ik heb wel (een lichte vorm van) hypermobiliteitssyndroom, maar dat heb ik altijd al gehad en dit is iets nieuws. Ik heb wel al jaren dat soms mijn hand/pols ineens overbelast lijkt, dan doet het onwijs pijn als ik er kracht mee wil zetten (duwen, iets vasthouden). Komt uit 't niets opzetten en duurt een paar dagen.

De pijn is niet constant, kan er ook rustig 2-3 weken geen last van hebben. Als ik moe ben wordt het erger. Maar ik vind het wel vervelend worden, heb net een hele periode van blessures en ziek-zijn achter de rug en zit niet te wachten op wéér iets. En maak me zorgen dat deze trend voortzet en het erger blíjft worden.

Herkent iemand dit, of kan iemand me even geruststellen dat 't gewoon iets tijdelijks is?

Thats_Me

Re: Pijnlijke gewrichten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:09

Als je het mij vraagt (ik ben ook hypermobiel) zijn deze klachten er wel aan te relateren. Heb je doordat je veel blessures had en zie bent geweest veel stil gezeten? Het kan goed zijn dat je, je spieren daardoor hebt verwaarloost en dat je die eerst weer steviger moet maken zodat ze de klappen op je gewrichten beter op kunnen vangen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 17:22

Ik ben wel minder gaan sporten. Tot mijn 18e sportte ik heel fanatiek, daarna werd het steeds minder (nu 22). Maar dat is al een tijd zo, en dit speelt pas een paar maanden. En 't lijkt mij niet dat je spieren niet na 2-3 jaar ineens steeds meer kracht gaan verliezen terwijl ik daarvoor geen last had?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:29

Je kunt natuurlijk even op bezoek bij de huisarts. Dat zou ik ook gewoon aanraden met jouw klachten. Ik vermoed alleen dat het met je hypermobiliteitssyndroom te maken heeft. Het zijn namelijk duidelijk klachten die daar ook bij voorkomen. Ook gaat je lichaam compenseren dus als je last hebt van je schouder dan zet je die onbewust vast waardoor je weer last krijgt van je nek/arm etc. etc.

Ook het weer speeld de laatste maanden natuurlijk ook niet echt mee. Het koude/vochtige weer zorgt er ook voor dat je sneller en meer last hebt van je gewrichten.

Ik weet niet of je voor je hypermobiliteit naar een fysiotherapeut gaat? Die kan je ook helpen om losser te worden op de plekken waar dat nodig is en extra te trainen op je zwakke plekken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 19:04

Heb ooit eventjes fysio gehad, maar dat maakte het alleen maar erger. Heb daarna ook nooit het idee gehad dat 't daar erg genoeg voor was, omdat ik er nauwelijks last van heb. Mijn rechterschouder is overduidelijk te soepel, dat bot wordt niet goed op z'n plek gehouden, en bij blessures bleek wel dat mijn banden soepeler zijn dan normaal en veel hersteltijd hebben..maar verder niets.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:13

Ik heb 't ook, meestal in mijn kniegewrichten en soms enkels. Af en toe ook in andere gewrichten zoals pols. Ik heb er het meest last van als ik 's avonds in de zetel zit, dus als ik een tijdje stilzit.
Ik had het vroeger (vorig jaar) ook al, maar er was toen telkens veel tijd tussen dus ik ben er toen ook niet mee naar de dokter geweest. De laatste weken is het erger geworden, ik heb het nu wekelijks tot dagelijks.
Ik heb ook vaak last van krakende gewrichten, vooral in onderrug en schouderbladen. Maar ik heb geen idee of dat er iets mee te maken heeft...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:16

Thats_Me schreef:
Als je het mij vraagt (ik ben ook hypermobiel) zijn deze klachten er wel aan te relateren. Heb je doordat je veel blessures had en zie bent geweest veel stil gezeten? Het kan goed zijn dat je, je spieren daardoor hebt verwaarloost en dat je die eerst weer steviger moet maken zodat ze de klappen op je gewrichten beter op kunnen vangen.

Dit was mijn reactie ook; ik ben ook licht hypermobiel en heb dit ook gehad nadat ik een tijdje niks heb kunnen doen door ontstekingen in mijn voeten. Ik heb echt heel lang daarna echt heel veel last van mijn gewrichten gehad. Toen ben ik heel langzaam het sporten weer op gaan bouwen en hoewel dat eerst even geen pretje was ben ik er enorm van opgeknapt en heb ik nu weinig last meer.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:25

Ik denk idd ook dat, hoe meer beweging ik heb, hoe minder last ik ervan heb.
Maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:27

Jaycee_ schreef:
Ik denk idd ook dat, hoe meer beweging ik heb, hoe minder last ik ervan heb.
Maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn

Nee, dat is niet zo. Je hebt helemaal gelijk! Hoe meer beweging hoe beter juist. Al moet je wel heel goed naar je lichaam luisteren want over je grens gaan is natuurlijk niet de bedoeling.

Bij mij helpt bewegen ook erg goed! Begin alleen steeds weer terug bij af als ik ziek ben geweest oid. Heel vervelend een week niets doen en m'n spieren en banden zijn niets meer waard.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:40

Heeft dat dan te maken met het feit dat je hypermobiel bent?
Of staat dat los van elkaar?
Want voor zover ik weet ben ik niet hypermobiel

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:42

Beweging is natuurlijk altijd goed :) maar voor iemand die hypermobiel is, is het nog belangrijker. Zijn trouwens genoeg mensen die niet weten dat ze hypermobiel zijn terwijl ze toch echt bepaalde gewrichten hebben die wel hypermobiel zijn. Ik heb ook pas toen ik 20 was ofzo de bevestiging gehad. Terwijl ik het eigenlijk daarvoor al wist. Ben zo flexibel in m'n gewrichten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:44

Ik denk dat bewegen voor iedereen goed is; met sterke spieren en een goeie conditie heeft pijn in de gewrichten sowieso minder kans om te gaan overheersen. Ik weet niet de reden van jouw klachten natuurlijk; dat sporten ook helpt voor jouw pijnklachten wil niet zeggen dat je dezelfde kwaal hebt... ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:23

Maar zou dat dan echt na zo'n tijd pas een probleem worden? Ik ben dus vanaf mijn 18e steeds minder gaan sporten, laatste half jaar helemaal niet meer maar het jaar daarvoor ook al nauwelijks, en dáárvoor ook een half jaar niet door een blessure. En de laatste maanden beweeg ik juist meer (lopen, fietsen) dan eerder..

Sporten is sowieso wel goed hoor, daar hebben jullie zeker gelijk in. Kan nu nog even niet (door verschillende oorzaken), maar wil ik later dit jaar wel weer gaan doen. :)

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:37

DaniBanani schreef:
Maar zou dat dan echt na zo'n tijd pas een probleem worden? Ik ben dus vanaf mijn 18e steeds minder gaan sporten, laatste half jaar helemaal niet meer maar het jaar daarvoor ook al nauwelijks, en dáárvoor ook een half jaar niet door een blessure. En de laatste maanden beweeg ik juist meer (lopen, fietsen) dan eerder..

Sporten is sowieso wel goed hoor, daar hebben jullie zeker gelijk in. Kan nu nog even niet (door verschillende oorzaken), maar wil ik later dit jaar wel weer gaan doen. :)

Ik ben hypermobiel, en ben de laatste jaren steeds minder gaan bewegen. Ik werd zwakker in mijn spieren en banden, kon dat ook wel merken,maar had er weinig last van (omdat ik mijn lichaam ook niet uitdaagde). Totdat vorig jaar mijn SI-gewricht elke keer verkeerd ging zitten. Dat was dus pure spieren en banden zwakte.

Toen ik mij dat realiseerde ben ik meer gaan bewegen (wandelen en fietsen). Bij het opstarten kreeg ik om de haverklap (gewrichts)blessures. Dan weer een zere heup (3 wkn), daarop aansluitend zere enkels en rug (overcompensatie), door de zere rug last van nek en schouders, en door de zere schouders rare bewegingen met mijn armen en dus pijn in ellebogen en polsen.

Ik ben gaan zwemmen voor de armen, rug, bekken en benen, en opnieuw gaan paardrijden voor het spiercorset (core) van bekken, rug, buik en middel.

Na een paar maanden was ik zo goed als pijnvrij!

In december heb ik geen tijd gehad om te zwemmen, dat betaalt zich nu uit in schouderpijn (op en onder het schouderblad, dus meer in de rug dan in het schoudergewricht) en lossere enkels. Mijn nieuwjaarsvoornemen is dan ook om het zwemmen absoluut weer op te pakken. 1 a 2 keer een uurtje in de week was vorig jaar genoeg voor een gezonder en pijnvrij lichaam.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:44

DaniBanani schreef:

Ik was al bijna 30 toen het probleem de kop op stak.