COPD

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

COPD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 15:57

Mijn mams is afgelopen maandag overleden aan COPD.

Zij had COPD gekregen door de chemo's die acute leukemie moesten bestrijden, ongeveer 17 jaar geleden.
De leukemie had sowieso veel schade aangericht: milt werkte niet meer, nog maar een halve werkende nier, hartklep was beschadigd, aderen ook en COPD erbij om het lijstje compleet te maken.

Wát is het keihard om een arts te horen zeggen dat ze in het eindstadium van COPD zit en ze niets meer konden doen voor haar.
2 jaar geleden hadden we dezelfde situatie: prompt IC-opname nodig: ze had geen lucht genoeg meer.
Ook al opgegeven, maar tóch herstelde ze, buiten alle verwachtingen om.
Ze kon nog minder dan eerder, maar ze leefde nog.

Vorige maandagochtend om 5 uur een sms van mijn paps dat ze op de IC van IJsselland lag.
Paps gebeld: het was gelijk foute boel. Ze was niet meer aanspreekbaar uit de ambulance gekomen.
Op dinsdag een poging zonder tube, maar dat mislukte.
Op donderdag een nieuwe poging. Met als mededeling: als ze dan niet zelfstandig kan adem halen, dan zijn we klaar met behandelen...
Je hoopt toch, maar vrijdagochtend weer een sms dat ze was overgebracht naar de longafdeling.
Het ging niet.

Ze was afgekoppeld van de beademing, vocht en voedsel; ze kreeg enkel nog wat zuurstof en morfine.
Binnen een paar uur zou ze overlijden.
Dat werden 3 nachten en 4 dagen.
Niemand, maar dan ook niemand gun je zo'n strijd.
En mijn mams al helemaal niet. Klein, maar dapper ging ze een verloren strijd aan.
Wij waren er in ieder geval bij: mijn paps, Rob en ik.

Morgenavond condoleance, zaterdagmiddag de crematie.

Ik hoop dat mensen gaan beseffen dat COPD niet te genezen is.
En een verschrikkelijke dood tot gevolg heeft.
Stop met roken.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:59

gecondoleerd en sterkte :(:)

Spruit

Re: COPD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:05

Gecondoleerd, wat verschrikkelijk.

Ik weet hoe erg COPD is en hoe jong sommigen er al mee te maken krijgen. En bij je moeder was het dus niet eens door het roken.. Heel erg veel sterkte gewenst meid!

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:14

heel erg veel sterkte...

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:18

Gecondoleerd en heel veel sterkte....

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 16:53

LETS schreef:
Gecondoleerd, wat verschrikkelijk.

Ik weet hoe erg COPD is en hoe jong sommigen er al mee te maken krijgen. En bij je moeder was het dus niet eens door het roken.. Heel erg veel sterkte gewenst meid!

Mijn mams heeft wel gerookt voordat ze in het ziekenhuis belandde, maar voordat ze de chemo's kreeg werd toendertijd eerst alles op foto gezet.
En tijdens de chemo elke dag weer foto's. Toen waren ze nog niet zo ver qua behandelkennis als nu.
Ze wisten toen dus niet zo goed wat de toenmalige chemo zou doen.

Onze vraag was toen ook: komt dit mede door het roken?
Het antwoord was kort en duidelijk: nee.
De chemo moest eerst alles kapot maken om de leukemie te bestrijden en in die strijd kunnen ook organen sneuvelen.
Leukemie is bloedkanker. Zit er kanker in je bloed, dan zit het dus in je hele lijf.

Voordat COPD werd geconstateerd wist ik niet eens wat het was.
Maar heb wel alle stadia meegemaakt.
Van kortademigheid tot aan doodstrijd toe. Naar, echt naar om je mams zó te moeten zien.

Wat mij eigenlijk verbaast is dat ze er geen genezing voor hebben.
De longen schijnen een heel complex orgaan te zijn.
Daar moeten we dus zuinig op zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:59

Wat erg... Gecondoleerd.

Ik weet wat COPD is (werk ermee) en weet hoe erg het is en wat het met je doet, fysiek, maar zeker ook mentaal is het erg zwaar. Ik hoop dat je moeder een goede palliatieve zorg heeft gehad. Zeker bij COPD valt dit niet mee.

Er is inderdaad geen genezing voor omdat je longblaasjes kapot zijn. Die zijn niet te herstellen. Het is op zich niet verbazend dat er geen genezing voor is. Organen hebben weinig herstelvermogen. Ze trekken het heel lang als ze kapot zijn, maar voor ze er echt zodanig aan toe zijn dat je er last van krijgt zijn ze al voor 80% kapot.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 18:39

@ verootjoo: fijn dat jij precies weet hoe dingen gaan.
Met palliatieve zorg bedoel je het ziekenhuisbeleid in het eindstadium?

IJsselland is een heel goed ziekenhuis: keihard gezegd hebben ze alleen een comfort-beleid.
Iedereen was toch echt heel erg begaan.
Van IC tot aan long-afdeling, artsen en verpleegkundigen die regelmatig binnen liepen en observeerden, praatje maakten, ook over wat we konden verwachten en toch nog mijn mams wassen en verzorgen.
Uiteindelijk is morfine in fases naar stand 8 gezet.
Ook zij wilden niet dat een patient zou komen te overlijden door gebrek aan basisbehoeften: vocht en voeding.

Een huisdier een spuitje laten geven is makkelijker dan bij een mens.
Omdat dat humaan is: uit lijden verlossen.
Humaan is een latijnse vertaling voor menselijk. Gaat dan over een dier.
Aan wat mijn mams heeft doorgemaakt was niets menselijks aan.
Euthanasie is en blijft onbespreekbaar, terwijl dat voor een dier vaak geen probleem is...
Tja...

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:52

Gecondeleerd. Lijkt me vreselijk om 1 van je ouders zo te verliezen. Y;(

Helaas heeft mijn vader ook COPD, omdat hij al vanaf zijn 16e rookt als een schoorsteen.
De dokter blijft maar controleoproepen sturen maar hij is te eigenwijs. Maar ik zou zo graag willen dat hij eens gaat. Voor je het weet is t te laat..

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:01

Ohhh wat erg, gecodoleerd en sterkte.

Ik weet hoe er het is om je moeder te verliezen, ik was 22 en mijn moeder 44 toen ze overleed..

Ook ik heb COPD en ben pas 23...

Mijn longarts heeft al verteld dat ik met mijn 40ste waarschijnlijk al volop aan de zuurstof zal zitten..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 19:27

Warbling schreef:
Gecondeleerd. Lijkt me vreselijk om 1 van je ouders zo te verliezen. Y;(

Helaas heeft mijn vader ook COPD, omdat hij al vanaf zijn 16e rookt als een schoorsteen.
De dokter blijft maar controleoproepen sturen maar hij is te eigenwijs. Maar ik zou zo graag willen dat hij eens gaat. Voor je het weet is t te laat..

En het is echt, echt waar een hele nare dood.
Vraag hem maar of hij schokkend en happend naar lucht als een vis op het droge in een ziekenhuisbed wil liggen.
Of hij dat zijn familie aan wil doen.
Bij het eindstadium krijg je verder geen hulp...
Je ligt daar alleen maar om dood te gaan.

Ik hoop dus met mijn topic om herhaling van onze situatie te voorkomen.
Wat wij hebben meegemaakt, wil ik echt iedereen besparen.
Stop met roken.

Roken is de hoofdoorzaak van COPD. 90 % en wat uitzonderingen, waaronder mijn mams.
Wat heb je eraan?
Je blaast veel geld de lucht in. Waarvoor?
Het is een verslaving.
Het is waar hij voor kiest.

Ik stop met roken zodra we alles doorlopen hebben. Ja, ik rook.
En weet nu wat COPD is en hoe het einde is. Akelig, naar, niet menswaardig.
En aangezien ik dit mijn gezin en familie niet aan wil doen, volhardendheid en strijd zit in de familie, zal ik ervoor zorgen dat ik niet door COPD wordt geveld.
Acute leukemie is gelukkig niet erfelijk. De leukemie is veroorzaakt door migraine-medicijnen.
Niet die van nu, maar van toen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 20:17

Misschien was mijn vorige post wat heftig.
Maar wel de waarheid.

COPD is controleerbaar vanaf constering.
Maar je moet wel willen/ ervoor gaan.
Je kan mij niet vertellen dat zoveel mensen lezen en niet willen reageren.

Ook al komt het van roken: COPD is een serieus probleem.

Wie heeft nog meer COPD?
Schrik je van de OP? :(:)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:22

Jeetje, ik moest toch even een paar keer slikken hoor na je berichtje. Maar het is inderdaad de waarheid.
Ga het ook zeker tegen 'm zeggen. Maar het is zo'n eigenwijs. Maar ik wil 'm nog helemaal niet kwijt.

Zelf heb ik (lichte) astma en ik hoop zeker dat het daarbij blijft. Is al vervelend genoeg.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:25

MarvanTom schreef:
Maar wel de waarheid.

Wie heeft nog meer COPD?

Ik had eerder ook al gereageerd, ik heb ook COPD.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:26

gecondoleerd, heel erg veel sterkte :(:)
ik loop stage in het ziekenhuis, op de afdeling pulmonologie. meeste COPD patienten.. ik weet dus hoe vreselijk die aandoening is.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 20:48

Pascal schreef:
MarvanTom schreef:
Maar wel de waarheid.

Wie heeft nog meer COPD?

Ik had eerder ook al gereageerd, ik heb ook COPD.

Ik hoop dat je niet geschrokken bent van wat er met je kan gebeuren. :(:)
Astma en COPD worden in 1 adem genoemd, hoe toepasselijk.

@illusion: ik ken de benaming niet, maar vreselijk is het zeker.

Ik hoop ook de ziekte met dit topic bespreekbaar te maken, wat men kan verwachten, ervaringen.
Niet leuk om te horen, maar ach.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:58

Nee hoor ik weet al hoe mijn toekomst eruit ziet..

Rond mijn 40ste zal ik al met een zuurstoffles moeten zeulen..

Ik was laatst bij de longarts en bij mijn longtest was ik alweer met 13% achteruit gegaan...

Van de zomer nog een longontsteking gehad en was al bekaf als ik even naar de wc moest...

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:02

He gedsie, dat is ook niet fijn als je nu al weet dat je toekomst er zo uit zal zien.

Ik heb in 2009 nog longontsteking gehad, en inderdaad naar de wc kostte zó ontzettend veel energie.
2 weken terug kreeg ik weer last van benauwdheid en steken in m'n longen en ben ik gelijk naar de dokter gegaan. Nog op tijd er bij maar het klonk weer niet goed. Ook bloed laten prikken, en daar kwam uit dat er wel weer wat aan het broeien was. Dus dubbele dosering flixotide en toen ging het wel weer.
Nu heb ik alleen bijholte ontsteking maar ik merk dat ik weer zo ontzettend snel moe ben.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:08

Als het vriest heb ik er ook veel meer last van... De temperatuur verschillen leiden al tot ontzettende benauwdheid...

Gewoon van binnen naar buiten gaan...

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:13

Gecondoleerd!

Als je astma hebt, en je astma niet 'aanpakt/bestrijdt' kan je daardoor ook COPD krijgen!
Tevens komt dat ook voor bij niet rokers!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:23

Allereerst heel veel sterkte :(:) Ik begrijp wel hoe jij je moet voelen!!

Ik heb een goed half jaar geleden mijn zus op dezelfde manier verloren...je voelt je zo machteloos en verdrietig. En dan te weten dat nog 2 van mijn broers ook een longemfyseem hebben en dat het daar ook niet zo geweldig goed mee gaat |(
Wij waren ooit met 6 broers en zussen, nu nog maar met 2 broers en 2 zussen....dan klopt je wereld niet meer als je zelf 44 jaar bent. Daar kun je bijna niet mee omgaan of het begrijpen.

Ik ben de enige die niet rookt...en ook de enige die niks met copd te maken heeft.
Mij kan in elk geval niemand vertellen dat roken er niets mee te maken heeft, met de aanleg voor een ziekte wellicht niet, maar hoe ga je er dan mee om......

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:30

Pff dubbel heftig is dit. Weet een deel wat je mee maakt.

Een week geleden 6 januari is de peetoom van mijn man overleden aan copd. Hij kreeg 16 mei 2010 te horen dat hij maximaal 5 weken te leven zou hebben. Uit eindelijk is hij nog naar huis gemogen. En een week geleden op de maandag is hij opgenomen, hij lag toen in coma. Hij is hier nog 2 dagen weer bij geweest. Donderdag ochtend praatte hij over erg onsamenhangende dingen. En is uit eindelijk weer in een coma geraakt. Om 5 over half 10 in de avond is hij overleden. Wij kwamen er vaak. Mijn man en hij waren buiten peetoom om ook computer maatjes.

Heel veel sterkte de komende tijd. Is erg zwaar en heftige tijd de komende dagen, de komende weken....

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:21

allereerst nog gecondoleerd met je moeder, ik wens jou en je familie veel sterkte toe!

vanmorgen op school toevallig nog COPD behandeld en oef wat weten mensen er weinig van! en hebben dan ook geen besef hoe erg het lijden ervan kan zijn. zo zei (toevallig een roker) dat ze liever een longziekte kreeg van het roken en daaraan vroeg te sterven dan dat ze oud en rimpelig wil worden :n ik stond eerst met mijn mond vol tanden en heb er toen gevraagd of ze ooit wel iemand had gezien met COPD in een gevorderd stadium. zei antwoorde van nee en aangezien ik al jaar in de zorg werk en vaker mensen heb verzord met COPD heb ik haar proberen te vertellen over een jongere vrouw (55) met gevorderd COPD die bijna aan huis gekluisterd was en er dik een half uur over deed om zich te wassen (als haar dat al alleen lukte) en wat het voor een invloed had op haar en haar man en dat ze zoveel spijt had dat ze gerookt had.

maar helaas kon het niet tot haar doordringen _-:( nogmaals: mensen weten er veeeeeel te weinig over!

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:31

Verschrikkelijk he blazelover, hoe blind sommige mensen willen zijn voor dit soort dingen. Zolang ze het zelf niet hebben schijnt het niet tot ze door te dringen hoe verschrikkelijk het is. Dat soort uitspraken geeft wel aan hoe erg men zichzelf voor de gek houdt. Pas als het ze zelf overkomt krijgen ze spijt, en dan is het te laat..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 00:24

Ik kom een boel herkenning tegen. Helaas...
Als ik mijn mams belde was ze sikkeneurig omdat ze niet naar buiten kon: dan regende het weer te hard, dan weer te koud.

En idd douchen of laat staan naar de wc gaan, was al dermate vermoeiend dat het haast een dagtaak werd.
Mijn paps hielp wel, maar mams voelde zich bezwaard om hem steeds maar weer om hulp te vragen...

Mijn mams zag het ook niet zitten om als een Jacques Cousteau met luchtflessen in een rolstoel naar buiten te turen totdat het klaar was.
Dat is haar gelukkig bespaard gebleven. Een snelle dood dan weer niet.

Mijn mams was pas 60 geworden.
Vol levenslust, maar in een lichaam dat niet meer mee kon.
Dat is ook gaan knagen volgens ons en het begin van het einde geworden.