Als je ontspannen valt, heb je dan minder kans op letsel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Als je ontspannen valt, heb je dan minder kans op letsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 13:45

Is het dus echt zo, dat als je ontspannen valt, dat je écht minder kans hebt op verwondingen?
Ik ben gisteren van het paard afgelanceert, heb nog vrij lang/hoog door de lucht gevlogen, en ben toen keihard op mijn rug/schouder/arm terecht gekomen.
Dit alles gebeurde in totale ontspannenheid, en ik heb er vrij weinig aan overgehouden, terwijl ik echt heel gemeen viel.

Nu vraag ik me af, had ik simpel geluk, of is het écht zo dat je letsel kan voorkomen door ontspannen te vallen?

Truf

Re: Als je ontspannen valt, heb je dan minder kans op letsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:50

Dat is zeker zo, de grootste schade krijg je doordat de spieren de boel kapot trekken bij de klap. Dat is ook de reden waarom dronken mensen vaak weinig over houden aan hun val :P

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:54

Ja het is wel zo. Ik ben ook vaak gevallen en nooit last van gehad.

De ene keer dat ik wel wel wat aan over heb gehouden is doordat ik perse de teugels wilde vasthouden (was in het bos) en daardoor heel gespannen viel.
Toen had ik een gebroken botje in m'n hand.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:57

mika11 schreef:
Ja het is wel zo. Ik ben ook vaak gevallen en nooit last van gehad.

De ene keer dat ik wel wel wat aan over heb gehouden is doordat ik perse de teugels wilde vasthouden (was in het bos) en daardoor heel gespannen viel.
Toen had ik een gebroken botje in m'n hand.

Door het perse vast willen houden heb ik m'n ringvinger heel gemeen gebroken :(

het klopt inderdaad dat wanneer je ontspannen valt je minder kans op letsel hebt :j

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:45

Truf schreef:
Dat is zeker zo, de grootste schade krijg je doordat de spieren de boel kapot trekken bij de klap. Dat is ook de reden waarom dronken mensen vaak weinig over houden aan hun val :P

Oh dus daar ligt dat aan... :') Met de vrieskou dan vielen wij ook altijd, maar als we gedronken hadden was de pijn lang niet zo erg. (Ook de volgende dag niet.)

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:50

Carmen schreef:
Truf schreef:

Oh dus daar ligt dat aan... :') Met de vrieskou dan vielen wij ook altijd, maar als we gedronken hadden was de pijn lang niet zo erg. (Ook de volgende dag niet.)

Ja maar dat komt door de alcohol he :P dan worden je pijnprikkels onderdrukt ;) dat je er niets aan overhield DAT kwam omdat je ontspannen was door de alcohol!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:10

Lol, behalve als je plat op je bek valt, omdat je door je stomdronkenkop je armen niet naar voren doet om de klap op te vangen. Liggen al je tanden eruit.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:12

ja maar dan heb je waarschijnlijk toch wat teveel alcohol op als die reflex niet meer goed werkt :D