Leven met een blijvende SOA

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

schaduw1234

Leven met een blijvende SOA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 23:24

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount. Over het algemeen ben ik best open over dit soort dingen, maar ik vind dit toch net iets te persoonlijk om het onder mijn eigen naam te posten.

Ik heb een jaar of 4 geleden een SOA opgelopen waar ik helaas de rest van mijn leven mee moet leren leven. Toendertijd had ik een (dacht ik) leuke jongen leren kennen. Laten we het naiviteit noemen, maar de eerste keer dat ik met hem naar bed ging heb ik het niet veilig gedaan. Ongeveer een week later werd ik ziek. Ik was op mijn werk en kreeg ontzettende steken onder in mijn buik. Ik had echt geen idee wat het was, dokter gebeld en gezien de klachten die ik opnoemde mocht ik direct komen. Omdat de pijnen zo ernstig waren werd ik met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Daar dachten ze aan een acute bekkenontsteking. De gyneacoloog kon zijn werk niet eens normaal doen, want ik had zoveel pijn dat ik niet normaal kon ontspannen voor het interne onderzoek.
De gyneacoloog had toen ook nog geen idee wat het was. Dit was op een vrijdag en ik moest gewoon naar huis gaan en maandag terugkomen. Ik ging die 2 dagen echt letterlijk kapot van de pijn. In die 2 dagen kwamen er helaas ook blaasjes tevoorschijn en na een beetje zelfonderzoek op internet kwam ik er zelf al snel achter wat het zou kunnen zijn. Maandags terug in het ziekenhuis is er bij de dermatologe ook een 'monstertje' afgenomen van een blaasje en werd inderdaad bekend dat ik besmet was met het virus genaamd herpes genitalis. Nou, mijn wereld stortte in.
De dermatologe heeft toen duidelijk uitgelegd dat hier geen medicijnen voor zijn en dat het virus de rest van mijn leven in mijn lichaam zal blijven zitten. Het is de vraag hoe vaak het tot uiting zal komen. Ik mag afkloppen dat het tot nu toe nog maar 4 x is teruggekomen, dus eigenlijk 1 x per jaar. Maar het is dus niet te voorspellen wanneer zo'n uitbraak weer terugkomt. Het rare vind ik ook dat nu ik in een ziekte-vrije periode zit ik ook totaal nergens last van heb en dat je ook niets ziet waardoor je vermoed dat je zoiets bij je draagt.
Desbetreffende 'leuke' jongen heeft toen 2 weken opeens niet meer van zich laten horen. Uiteindelijk hebben we weer contact gekregen en hebben we zelfs nog best een lange tijd een relatie gehad. Ik noem het maar eens fase waarin ik dacht dat ik nooit meer een andere leuke jongen zou kunnen leren kennen. Ben er ook achtergekomen dat deze jongen psychisch niet in orde was, veel (onveilige) contacten had met straat/drugsprostituees en ook naar bed ging met mannen voor geld. Was ik maar slimmer geweest...

Ik heb me uiteraard ook een hele lange tijd daarna ernstige zorgen gemaakt of ik niet besmet zou zijn met het HIV virus, gezien de risicogroep waarin mijn toenmalige vriend zat. Heb denk ik wel 5x bloed laten prikken, maar dit is nu gelukkig uit te sluiten.

Graag zou ik willen weten of er nog meer mensen zijn die iets soortgelijks hebben meegemaakt of ook met zoiets moeten leren omgaan. Het is natuurlijk een erg persoonlijk onderwerp, dus een PBtje mag uiteraard ook.

QualityHorse

Re: Leven met een blijvende SOA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:32

Ik heb zelf nooit zoiets meegemaakt en kan me ook niet goed voorstellen wat het met je doet.

http://www.soaaids.nl/soa/meest_voorkomende_soa/herpes
Ik citeer:
Er zijn tabletten die de duur van de aanvallen bekorten. Deze remmen de vermenigvuldiging van het virus in het lichaam en voorkomen zo verdere uitbreiding van een aanval. Ze verminderen ook de ernst en omvang van de klachten. Het is wel belangrijk zo snel mogelijk na het begin van de aanval met de tabletten te beginnen. Soms worden er ook pijnstillende middelen gegeven.

Maar ik verwacht dat je de nodige informatie zelf ook al wel opgezocht zult hebben..

Nog 1 vraagje, misschien klinkt het een beetje raar, maar hoe doe je dit nu in je verdere seksleven?

Heel veel sterkte verder ermee, en hoewel het misschien als een schande voelt, zo lang je het zelf niet met veel verschillende partners doet, wil dit niet per sé iets over jóu zeggen!

schaduw1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 23:35

Ik heb nu sinds 2 jaar een nieuwe relatie, een super lieve vriend die dit volledig accepteert.
Het lastige is dat een condoom ook geen bescherming biedt tegen herpes, maar ik voel de aanvallen goed aankomen en als ik ook maar een vermoeden heb dan hebben we geen seks met elkaar.
Ik moet wel zeggen, de aanvallen zijn veel minder erg dan de eerst keer, maar het is best pijnlijk en lastig. Ik heb heel erg geluk dat ik het tot nu toe nog maar zo weinig heb gekregen.
Dankjewel voor je reactie!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:36

Pff jou verhaal doet me echt beseffen hoe slim ik ben als ik gebruik maak van een condoom en dat het echt nodig is!
Terwijl je soms denkt, kan toch niet zwanger geraken doe maar zonder

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:41

schaduw1234 schreef:
Ik heb nu sinds 2 jaar een nieuwe relatie, een super lieve vriend die dit volledig accepteert.
Het lastige is dat een condoom ook geen bescherming biedt tegen herpes, maar ik voel de aanvallen goed aankomen en als ik ook maar een vermoeden heb dan hebben we geen seks met elkaar.
Ik moet wel zeggen, de aanvallen zijn veel minder erg dan de eerst keer, maar het is best pijnlijk en lastig. Ik heb heel erg geluk dat ik het tot nu toe nog maar zo weinig heb gekregen.

Misschien een hele domme vraag, maar hoezo biedt een condoom geen bescherming,
en is de ziekte niet overdraagbaar als je in een 'aanvalloze periode' zit?
Ik denk dat je enorm blij moet zijn dat je zo'n lieve vriend getroffen hebt, gezien er toch maar weinig types rond lijken te lopen die hier op zo'n manier mee om kunnen gaan.

Nogmaals veel sterkte en ik hoop dat het in de toekomst allemaal mee zal vallen!

schaduw1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 23:48

Het zijn de blaasjes die besmettelijk zijn, waardoor je het ook kunt krijgen als dit in aanraking komt met iets buiten het condoom. Je kunt het zo ook bv krijgen aan je ogen als je daarin wrijft nadat het in aanraking zou zijn geweest met je handen. Lijkt mij erg gevaarlijk om het toch te doen, dus ik laat het maar achterwege ;) De ziekte is inderdaad niet overdraagbaar als je dus geen "aanval" hebt, omdat er dan geen blaasjes zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:49

Heb je dan nooit blaasjes op de penis gezien? Van die persoon waar je het van gekregen hebt

schaduw1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 23:51

Het valt trouwens onder dezelfde noemer als de koortslip, dat is ook het herpes simplex vieren. Je kunt dus ook genitale herpes krijgen door bv orale seks. Volgens mij hebben echt ontzettend veel mensen een koortslip die dit niet weten?

@lesilla; ik heb helaas helemaal niets gezien. Geen koortslip en ook niet op een andere plek. Je kunt het schijnbaar ook niet laten testen als je geen aanval hebt.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:54

Ach meis, wat vreselijk om te hebben!
Gelukkig ga je er goed mee om.
Fijn dat je nu een stuk sterker in je schoenen staat!

Sterkte ermee!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:16

Vreselijk, moet er niet aan denken.
Vind het wel tof dat je het met gebruik van een schaduwaccount eigenlijk alles zo open bespreekt, en mensen eigenlijk ook op deze manier helpt als zij stiekem ook met vragen zitten.
Maar wat ik me afvraag, je kunt nu ook 'veilig' seks hebben met je vriend zonder condoom zolang je dus geen aanval hebt? (veilig in de zin van een soa, niet om zwangerschap)
Sorry als ik het verkeerd begrepen heb.
En fijn dat je er goed mee om gaat, en misschien kun je je op deze manier nog beter voelen..?
Sterkte!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:19

[quote="schaduw1234"]Het valt trouwens onder dezelfde noemer als de koortslip, dat is ook het herpes simplex vieren. Je kunt dus ook genitale herpes krijgen door bv orale seks. Volgens mij hebben echt ontzettend veel mensen een koortslip die dit niet weten?

Erg vervelend :( knap dat je het hier zo open verteld
Is dat dan de zelfde (herpes) als dat van een koortslip? ik heb ook 1/ 2 x per jaar een koortslip.. maar ... dan wel met condoom maar dat heeft waarschijnlijk ook geen nut dan"? :o

xxliesjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:26

Knap dat je hier zo open over bent.
Het schijnt toch ook zo te zijn dat als je zwanger bent en je op dat moment een 'aanval' hebt je niet op de natuurlijke manier mag bevallen?

TamiBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:35

Ja de kans is dan groot dat je de baby besmet, die hebben dan ook nog 0,0 weerstand. Maar als je dit aangeeft bij de bevalling, of daarvoor wel zo handig, dan kan er iets met medicijnen gedaan worden.

Ja het is de zelfde familie als koortlip, die periode kan je dan ook het beste niet zoenen, pijpen of beffen of iets in die richting :) Ook al zou je dat met een condoom doen, dat is dan ook niet 100% veilig.
(zou ook niet weten hoe je zou moeten zoenen met een condoom ;) )

Ook kan je zolang je geen aanval hebt het zonder condoom doen iemand te besmetten. Het is echt het vocht in de blaasjes wat besmettelijk is.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:52

ik heb ook een soa gehad en kwamer gelukkig achter door kleine veranderingen en een vreemd gevoel in mn buik.
Gelukkig had ik een onschuldige vorm maar kreeg toch even een koude douche gevoel. die gen waar ik het van had had het al veel langer en die heb ik weer gewaarschuwd. bij elkaar een actie van 4 minuten , ja echt en het was raak

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:25

Herpes is heel klote. Ik ben ook besmet met het herpesvirus, maar dan in de vorm van koortslippen.
Het is ook genetisch overdraagbaar. Ik heb het geerfd van mijn vader. Heel fijn! Haha. Je kunt maar iets erven he!

Nee, ik merkzelf ook dat ik een koortslip ook kan voelen aankomen en natuurlijk bestaan er dingen als koortslipcreme etc. maar die werken over het algemeen ook niet hoor, als het een heftige uitbraak is.

Ik merk wel, dat ik vaak last heb van een uitbraak als mijn weerstand laag is, als ik op vakantie ben/kamp of als ik niet goed voor mezelf zorg, veel ongezonde dingen eet en dan vaak in ongezonde situaties ben.

Heel rot, maar vind het knap dat je er zo over durft te praten.
Maar als je zegt, dat je naief was en het niet veilig had gedaan, dan maakt dat in dit geval eigenlijk niets uit, grote kans dat je alsnog besmet was geraakt, al had je wel een condoom gebruikt! Helaas.. maar dat heb je met dit virus..

Heel veel sterkte.. en vooral goed voor jezelf zorgen! Dan is de kans op een uitbraak een stuk minder groot!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:29

Lijkt me geen pretje zeg, wel heel knap dat je dat vertelt. Fijn dat je vriend het 'respecteert'.

schaduw1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 17:15

Dankjulliewel voor de positieve reacties, ook via PB! Dat doet me goed :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:21

Ik pb je later ook even ;) Maar ik vind het ook dapper dat je er zo over durft te praten :)

schaduw1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 18:10

Zijn er misschien nog meer mensen die zoiets hebben meegemaakt? Of ervaringen willen delen?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:15

schaduw1234 schreef:

jeetje wat heftig man! Ik ben wel benieuwd of je het nou ook kunt overdragen als je geen aanval hebt, of is het virus altijd overdraagbaar?

schaduw1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:59

In principe is het zo dat het overdraagbaar is op het moment dat je een aanval hebt. Nadeel is dat een aanval eerder begonnen kan zijn dan dat je er last van hebt. Dat werkt hetzelfde als bij een gewone koortslip. Dat moet je dus goed in de gaten houden. Heb ooit gelezen dat je ook een aantal dagen per jaar een verhoogd risico op doorgeven hebt, maar als je daar constant aan denkt is het natuurlijk niet te doen. Ik ga nu ruim 2 jaar samen met mijn vriend en die heeft het gelukkig nog niet gekregen ;)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:46

En daarbij komt, je moet ook gevoelig zijn of een lage weerstand hebben om het te krijgen.. Het is niet zo, dat het ook daadwerkelijk overgedragen word als jij besmettelijk bent op het moment.

Ik weet dat het bij een koortslip voornamelijk overdraagbaar/besmettelijk is als de blaasje net open gesprongen zijn..
Maar wil nog niet zeggen dat iemand het ook daadwerkelijk krijgt als hij of zij er mee in aanraking komt.

*pff.. baalt.. want ik heb net een uitbraak van een heftige koortslip .. voelde 'm vannacht opkomen.. en dan kun je er niets meer tegen doen, dan ben je te laat... *

pinopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:15

Voor alle koortslippatiënten hier een tip... L-Lysine voedingssuplementen slikken! Ik had ook met groot regelmaat last van een koortslip tot ik door een hele vriendelijke meneer van de DA drogist gewezen werd op 't bestaan van L-Lysine! E.e.a. aan informatie opgezocht en besloten om het te proberen. Het is gewoon een voedingssuplement dus niks chemisch ofzo. Het zit ook in je voeding (vlees, vis, kaas, enz.) Het verhogen van het lysine gehalte in je lichaam helpt je koortslip preventief voorkomen! Bij mij werkt het echt!!! Ik heb al bijna een jaar helaas geen koortslip meer gehad, terwijl ik er normaal elke maand wel 1 had!!
Eerlijk gezegd geen idee of het ook werkt bij herpes type 2 (soa variant), maar zou naar mijn idee wel logisch zijn aangezien het om hetzelfde virus gaat.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alt ... ip-af.html

edit: als je er dan toch een krijgt of te laat bent en al een koortslip hebt kun je ook 1 of 2 dagen lang de dosis van 1 pil per dag verhogen... je zult merken dat het blaasje zich veel sneller terug trekt dan normaal!

Chocolade en noten bevatten trouwens veel argenine wat een koortslip aan kan wakkeren!! Dus eet dit met mate!

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:18

Je hebt herpes type 1 en herpes type 2. Het ene is enkel rond de mond, andere is bij de geslachtsdelen.

@TS: Bedankt om je verhaal zo openlijk te delen. Het is misschien wat loos, maar ik vind dat je jezelf nog echt heel gelukkig mag prijzen dat je geen HIV hebt opgelopen. Een herpesinfectie is knap vervelend natuurlijk, je loopt er inderdaad heel je leven mee rond, maar gelukkig zal het niet echt vaak de kop opsteken volgens mij. Veel zal ook van je weerstand en gezondheid afhangen. En zoals je zegt: er lopen zoveel mensen met een koortslip rond, wat even besmettelijk is (zoals ik bijvoorbeeld..)

Gelukkig heb je nu een goede vriend :) ik denk trouwens niet dat die jongen je opzettelijk met herpes heeft willen besmetten.. wist hij dat hij het op dat moment had?