Lage rugpijn, wat hieraan te doen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Lage rugpijn, wat hieraan te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 10:02

Hallo,

Ik heb al 3 jaar last van lage rugpijn, en heb bij diverse fyshio en therapeuten geweest. Wat even helpt op het moment dat ze kraken en masseren maar wanneer je het weer moet afbouwen tot 1 keer in de 2 a 3 weken dan begint het weer.

Op dit moment heb ik menschendieck therapie ( houding) dit hielp in het begin maar de pijn komt nu ook al weer terug.

Nu ben ik vanmorgen naar de doktor geweest met de vraag wat ik hieraan kan doen, deze zegt eigenlijk dat ik er niet veel aan kan doen, maar de juiste therapie moet zien te vinden, iets wat helpt tegen mijn rug klachten.

Ik weet zelf niet meer wat ik er meeaan moet.
Wie heeft het zelfde of weet wat je hieraan moet doen?

abeltje_xx

Re: Lage rugpijn, wat hieraan te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:29

heb je geen diagnose?
een reden voor de rugpijn?
als ik het zo hoor is het chronisch, is er nooit onderzoek naar gedaan. lijkt me toch sterk dat er zomaar gemasseerd word als ze niet weten waar de pijn vandaan komt.
als je een beschadiding in je onderrug hebt die ernstig genoeg is, dan zit je misschien vast aan rugpijn. dan kan je alleen maar pijn gaan bestrijden. heel l.ullig ik weeet het.
maar als het door houdings problemen komt dan is er misschien iets te doen.
ook overbelasting en spanningsvormen kunnen aan lage rugpijn bijdragen. daar is best wat aan te doen, maar dan moet de therapeut onderzoeken waar het vandaan komt.
als je bijv komt door verkeerd zitten dan heb je niks aan alleen masseren, dan moet je ook je zit veranderen anders blijft het terugkomen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 12:29

Ik heb geen diagnose, dat is ook zo vervelend. De dokter zij vanmorgen dat er eigenlijk niets aan te doen is, de enige manier wat ik moet doen is een therapie zoeken die bij mij past. Alleen is dat nogal moeilijk omdat het allemaal even goed gaat en dan weer minder.

Aan mijn rug zijn geen op of aanmerkingen, deze is goed, niet scheef etc. Dit is wel vastgesteld.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:29

Ik lees mee, ik loop ook daarvoor bij mensendieck!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:12

Hoe is de stabiliteit van je rug? Werd je echt alleen maar gemasseerd bij de fysio? Heb je ooit spierversterkende/stabiliserende oefeningen meegekregen om te doen?
Het overgrote deel van de rugklachten is trouwens a-specifiek, meestal vinden ze dus helaas geen oorzaak. (zoals beschadigingen o.i.d.)

Eefje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:15

Lage rugpijn komt echt heel veel voor, helaas heb ik er ook al jaren last van. De mens is nou eenmaal niet gemaakt om rechtop te lopen eigenlijk. Een oorzaak is dan ook vaak niet te vinden.
Fysiotherapie en bijvoorbeeld pilatus helpen je om je rugspieren sterker te laten worden maar het blijft bij mij een zwakke plek helaas!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:17

ik heb precies het zelfde!! ik zat net de denken vandaag weer naar fysio te gaan omdat de pijn weer terug komt en de oefeningen dus NIET helpen....... :(

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 13:26

merel90 schreef:
Hoe is de stabiliteit van je rug? Werd je echt alleen maar gemasseerd bij de fysio? Heb je ooit spierversterkende/stabiliserende oefeningen meegekregen om te doen?
Het overgrote deel van de rugklachten is trouwens a-specifiek, meestal vinden ze dus helaas geen oorzaak. (zoals beschadigingen o.i.d.)

Gekraakt en gemasseerd, en ik moest oefeningen doen. Alleen hielpen die totaal niet.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 13:27

MAar hebben jullie er ook last van na het paardrijden. Ik heb eigenlijk nooit last van mijn rug tijdens het rijden. En zijn het bij jullie ook de spieren die naast de rugwervel lopen die zeer doen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:36

Hier ook 1 die niet verder komt. Al dik 3 jaar last, waarvan zeker 1,5 jaar bij de fysio (1x in de 2 wk). Vorige week foto's laten maken, geen gekke dingen, behalve scoliose. Linkervoet = platvoet, dus linkerbeen iets korter.

Waarsch. nu houding therapie volgen, moet nog even kijken hoe en wat. Fysio doet hard zijn best, maar het gaat alleen maar achteruit. Heel mijn rug doet zeer, voornamelijk schouderbladen (spierspanning?)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 13:41

Ik hoor ook wel eens dat ze met een niergordel gaan rijden zijn hier ook mensen die hier ervaring mee hebben?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:48

Ik heb ook jaren met rugpijn gelopen ( zowel hoog als laag) en ben d.m.v. BSR = Body Stress Release hier vrijwel helemaal vanaf gekomen. Ik loop hier nu ruim 2 jaar en slik sinds die tijd vrijwel geen pijnstillers meer, voor die tijd dagelijks!
http://www.bodystressrelease.nl/ hier kan je er meer over lezen, staan adressen van praktijken etc.

Het wordt door een aantal verzekeraars vergoed. De resultaten zijn over het algemeen verbluffend, maar als je lang met pijn hebt gelopen moet je er niet van uit gaan dat je binnen een paar behandelingen helemaal van de klachten af bent. In feite wordt je lichaam gestimuleerd tot zelfgenezing en dat kan soms even duren, maar je merkt wel snel resultaat in de vorm van minder pijn, meer ontspanning etc. Bij mij heeft het ca. 3 maanden geduurd voordat mijn klachten bijna geheel verdwenen waren. Ik ga nu nog iedere 6 a 8 weken voor een "onderhoudsbeurt ;) " en heel soms tussendoor een keertje.

Edit: mijn klachten werden vnl. veroorzaakt door een whiplash trauma ( uit 1992) , een lichte skoliose in de bovenrug en een te rechte en stijve onderrug.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 12-01-11 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:50

HBZ schreef:
Ik heb geen diagnose, dat is ook zo vervelend. De dokter zij vanmorgen dat er eigenlijk niets aan te doen is, de enige manier wat ik moet doen is een therapie zoeken die bij mij past. Alleen is dat nogal moeilijk omdat het allemaal even goed gaat en dan weer minder.

Aan mijn rug zijn geen op of aanmerkingen, deze is goed, niet scheef etc. Dit is wel vastgesteld.

Hoe is het vastgesteld dat je rug goed is? Zijn er al foto's van gemaakt? CT-scan?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 13:55

Dokter heeft dit vastgesteld, en de fyshio. Ik heb vandaag voor het eerst foto's mogen maken, maar volgens de dokter kan hij er niets mee.

Hij heeft eht vast gesteld aan of mijn rugwervel recht stond of mijn heupen gelijk staan etc.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:58

Omdat je telkens vragen stelt rondom paardrijden, wil ik wel even reageren. Je zeg dat je tijdens het rijden geen last hebt. Daarna wel?

Ik heb een tijd op een enorm dwingend (te klein :o en gewoon compleet verkeerd voor mij) dressuurzadel gereden. Na het rijden had ik altijd pijn. Mijn SI-gewricht kraakte en ik had ook spierpijn in rug en bekken. Met een ander zadel en spierversterkende oefeningen om mijn SI-gewricht wat meer te ondersteunen is dit zo goed als verholpen. Ik heb er alleen nog last van als ik flink scheef heb gezeten (zo leer je dat ook wel af ;) )

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:02

Ik heb ook al langere tijd last van mijn rug (gehele rug, van nekwervel tot onderste rugwervel) en daarvoor ook jarenlang bij fysio gelopen. Dit heeft mij echt totaal niets geholpen en ben ik dus verder gaan zoeken. Ik kwam bij Body Stress Release. Dit is een methode die werkt met drukpunten om de spieren rondom de rugwervels te laten ontspannen. Er valt wel veel te lezen op internet hierover. Misschien kan je daar eens naar kijken? Het heeft mij veel geholpen en ik merk echt wel verschil!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:04

HBZ schreef:
Dokter heeft dit vastgesteld, en de fyshio. Ik heb vandaag voor het eerst foto's mogen maken, maar volgens de dokter kan hij er niets mee.

Hij heeft eht vast gesteld aan of mijn rugwervel recht stond of mijn heupen gelijk staan etc.

Dus eigenlijk loop je al drie jaar met rugpijn, én met een dokter die denkt dat hij door je lichaam kan zien. Tuurlijk is het mogelijk dat er niets te zien is op foto, maar dat is iets wat ze in eerste plaats moeten vaststellen op foto.
Ik heb bv ook last van lage rugpijn. Op uiterlijk gevoel (bijhorende testjes dat je bv met je handen je tenen moet raken) staat mijn ruggewervel ook recht, staan mijn heupen ook gelijk. Maar op scan is wel uitgewezen dat ik lichte scoliose, vernauwing tussen twee wervels en een vernauwing van mijn ruggenmergkanaal heb. Geen van alle op te lossen met fysio. Het zou nogal onozel zijn als ik hier al twee jaar mee naar een fysio zou lopen dus...

Dokters weten normaal natuurlijk beter als ik wat ermee te doen :). Maar ik heb (na meerdere voorvallen) een behoorlijke hekel gekregen aan huisdokters die te zeer op eigen portofuille gesteld zijn om iemand deftig door te verwijzen als ze het zelf niet kunnen oplossen. Dus als ik van jou was: ga er echt eens achter...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:29

Ik heb geen constante pijn, wel kan het er soms 'fout' schieten, dan moet ik héél voorzichtig mezelf weer in een neutrale houding brengen anders schiet het door en kan ik niks meer. Ook een keer op mijn werk gehad, het is knap lúllig als je voorovergebogen naar je baas moet schuifelen omdat je rug je in de steek heeft gelaten :=
Een half jaar geleden was het weer zo ver. Alles deed pijn behalve lopen. Dus ik heb heel wat kilometers gemaakt in m'n huis.
Wat bij mij helpt is het kopen van een góed bed, een bed wat ondersteunt op de juiste plekken zodat je lichaam zich volledig kan ontspannen. En het klinkt heel suf maar zorg ervoor dat je rug ALTIJD bedekt is en niet koud kan worden. Zeker in de winter is een koude onderrug voor mij funest, dan kan ik er op wachten dat het weer verkeerd gaat. Een lang hemd onder je bovenkleding is niet charmant maar zorgt wel voor een warme rug/rugspieren.

Ik zou als ik jou was ook niet te lang door sukkelen met therapeutje hier, therapeutje daar. Zeker als er geen verbetering optreedt. Laat je rug eens een keer helemaal doorlichten dmv foto's of een scan en laat die beoordelen door mensen die voor rugproblemen geleerd hebben.

Mijn vader heeft afgelopen zomer een hernia opgelopen, daarnaast was er een aangeboren vernauwing in z'n ruggewervelkanaal. Hij is bij vier (!) artsen geweest en alle vier hadden ze een ander behandelplan. Van het alleen aanpakken van de hernia tot het weghakken van zijn doornvormige uitsteeksels. Dat z'n rug daarmee onstabiel zou worden en dus vast gezet zou moeten worden, ach. Dat moest hij maar voor lief nemen. Uiteindelijk is hij hier in Groningen geopeerd aan de vernauwing waarna de hernia ook terug kon zakken.
Waarmee ik maar wil zeggen dat je maar één rug hebt en je er verdomd zuinig mee moet zijn en zeker niet iedereen er maar mee bezig moet laten gaan.

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:30

HBZ schreef:
Hallo,

Ik heb al 3 jaar last van lage rugpijn, en heb bij diverse fyshio en therapeuten geweest. Wat even helpt op het moment dat ze kraken en masseren maar wanneer je het weer moet afbouwen tot 1 keer in de 2 a 3 weken dan begint het weer.

Op dit moment heb ik menschendieck therapie ( houding) dit hielp in het begin maar de pijn komt nu ook al weer terug.

Nu ben ik vanmorgen naar de doktor geweest met de vraag wat ik hieraan kan doen, deze zegt eigenlijk dat ik er niet veel aan kan doen, maar de juiste therapie moet zien te vinden, iets wat helpt tegen mijn rug klachten.

Ik weet zelf niet meer wat ik er meeaan moet.
Wie heeft het zelfde of weet wat je hieraan moet doen?

Ik heb precies hetzelfde! Ik ben ook nog aan het zoeken maar soms helpt het maar dan is het zo weer terug.

Helaaas..

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:35

Ik loop ook al lang met rugproblemen. Rond mijn 11e heb ik door groeispurt scoliose gehad, dat inmiddels redelijk bijgetrokken is.
Op het moment heb ik weer meer last, fysio dacht aan een beknelde zenuw aangezien de pijn ook doorstraalt in mijn been.
Ik heb met paardrijden geen last, maar de band van mijn paardrijbroek drukt precies op de plek wat dus wel erg zeer doet.

emrl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:39

Ik heb het ook, ik moet mijn rugspieren en buikspieren sterker gaan maken, veel wandelen en verder op mijn houding letten wat best vervelend is als ik tussen mensen van school sta steek ik er meteen een heel stuk boven uit.. haha
Mijn fysio zei, wandelen is een tovermiddel wat beter werkt dan wat dan ook :)
Ik merk wel dat die gelijk heeft heb elke dag 2 weken lang een half uur gewandeld en toen nergens last van gehad en nu is school weer begonnen en begint de hel weer.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:41

Ik heb als ik beweeg eigenlijk ook weinig last, maar zitten is echt een hel. En dan vooral lang stilzitten..

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:56

Bij mij is het vooral het lang staan, langzaam lopen ( bij winkelen bijvoorbeeld) in bed liggen, smorgens word ik altijd wakker met rugpijn. Terwijl ik een half jaar geleden een nieuwe materas heb gekocht.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:14

Lang staan, lang zitten en langzaam lopen is ook funest voor mijn rug :j
Ik heb sinds mijn 16e lage rugpijn en ben nu bijna 24 jaar.
Mensendiecktherapie gehad, fysiotherapie in combinatie met manuele therapie, röntgenfoto's laten maken..
Geen 'oorzaak' of eenduidige diagnose gekregen.

Ik loop sinds een aantal maanden bij een osteopaat.
Ik voel wel verbetering, maar de rugpijn is er (nog) niet minder op geworden :=

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:18

TS wat vervelend van je rugpijn!
Zijn er nog nooit foto's of een scan gemaakt van je rug :?

Je had het over een gordel met rijden, die heb ik :j
Wat wil je erover weten....

Voor nu sterkte met je rug!!!