Last na (oppervlakkige) hondenbeet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Last na (oppervlakkige) hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 09:49

Ik ben afgelopen vrijdag 2x gebeten door een hond. In mijn rechter arm. Een beet in de onderarm, en 1 beet aan de binnenkant van de elleboog. Beide beten zijn NIET door de huid heen. Wel werden ze meteen dik, ‘’bloedblaar-ig’’ en deed het uiteraard geweldig zeer ;)
Ik ben binnen een half uur naar de huisarts gegaan, heb daar de assistente gezien, die vertelde dat ze niets hoefde te doen omdat het niet door de huid is, en dat het nog wel goed zeer ging doen.
Ik heb er vrij veel last van gehad in het weekend, maar dat was eigenlijk vooral bij het gebruiken van de arm, dingen willen optillen etc. Dit vond ik te wijten aan het feit dat beide beten natuurlijk spieren hebben geraakt.
Ik loop momenteel stage, en zit dan fulltime achter de computer. Gisteren dus ook. De arm ligt (op de plekken helaas) op een tafel, en ik typ/gebruik de muis. En ik zit 2uur in de auto, maar het schakelwerk valt mee ;)
De dag is nu net begonnen en het doet echt onwijs zeer, het steekt nu. Ook als ik niet beweeg, of de arm nergens op heb liggen. Is dit nu ‘’gewoon’’ door de blauwe plekken, of doe ik er het beste aan het toch goed te laten nakijken?.. Ik heb op zich zoiets dat het gewoon over gaat, omdat het alleen maar een blauwe plek is..
Maar aan de andere kant, het is geen klein hondje geweest (schofthoogte een 70cm), kan het zijn dat zijn beet spier echt beschadigd heeft, of bot?
Ik heb niet zo’n zin naar de huisarts te gaan en daar als aanstellertje weer buiten gezet te worden :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:14

Naar de dok ermee!!! Soms kan het uitwendig lijken of het niet door de huid is, maar is het dat wel gegaan en is de huid direct weer dicht gegaan.
Ook kan je spier idd fliunk geraakt zijn en daardoor bijv gaan onsteken. Met beten van dieren gewoon nooit risico nemen en je zeker geen watje voelen.
Ga na wanneer je je laatste tetanus injectie gehad hebt en als dat te lang geleden is, gewoon nieuwe vragen.
En neem de pijn serieus: blaren, steken etc moet je niet bagataliseren. Als het niet aanvoelt als normale spierpijn gewoon naar de dok gaan!
Vind het eigenlijk raar dat de assistente gekeken heeft en niet de arts! Zij is daar neit voor opgeleid. De huisarts wel.

mirror666

Re: Last na (oppervlakkige) hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 10:27

Ik heb zelf het vermoeden dat 1 van de beten de tand tot het bot gepiekt heeft zegmaar..
Dat is de hoektand geweest, dat is duidelijk te zien.
Ik dacht dat tetanus niet hoefde omdat de huid nog heel is? :o
moet ook zeggen, ben daar heen gegaan omdat dat moest van mijn vader (die ik belde om te zeggen dat ik de hond gemept had nadat ie beet :+ ) ik was binnen 3 min terug buiten :+
Tetanus kan ik mij niet herinneren... Dus ik ga vragen of moeder vandaag een afspraak wil maken, voor morgen. Ik zit nu in BE op stage namelijk..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:31

Als de huid heel is en de hoektand wel het bot geraakt heeft kan dat alsnog tot een nare ontsteking van bijv het botvlies leiden of bijv een slijmbeurs van de pezen in je arm.

Tetanus hoeft idd alleen als de huid niet meer intakt is. Probleem is dat dat soms niet te zien is. Bij een kattenbeet bijv zijn de tanden ent naalden. Die gaan de huid in, laten bacterien achter, gaan de huid weer uit. En het gaatje is zo klein dat het niet gaat bloeden en direct weer dicht gaat. Hou je een warme vochtige zuurstofvrije ruimte over wat dus ideaal is voor die bacterien > gevolg ontsteking.

In principe KAN dat ook bij een hondenbeet gebeuren. Al is die kans kleiner. Wat voor ras was het (bij de dwergrassen als chihuahua bijv kan dit ook goed voorkomen en bij puppen-tanden)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 10:35

het is een Riesenschnauzer van 2,5 jaar geweest. Een echt grote hond.
Er hingen wel wat losse oppervlakkige velletjes aan mijn arm, maar dat was echt oppervlakkig, ik heb er geen bloed uit zien komen toen ik na 10 min durfde te kijken :)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:43

Ik ben in mijn leven meermaals gebeten door diverse honden, en kan je zeggen, ik heb er altijd goed last van gehad, zelfs tot 3 weken nadien! Het is bij mij 2 x ontstoken geweest maar toen was de huid open, en moet eerlijk zeggen, daar had ik eigenlijk minder last van als toen je eigenlijk praktisch niets zag. Maar ook als je niets ziet kan het ontstoken raken door de klap etc. Dus even naar laten kijken kan nooit kwaad.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:47

Hiermee zou ik ook zeker terug naar de HA gaan, idd met dierenbeten kun je beter geen risico lopen... Daar kun je erg nare infecties van oplopen. Met jouw klachten zo ik er dus zeker nog eens naar laten kijken.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:57

Ik heb een jaar geleden zelfs bij een beet van een paard, die niet geheel door was een tetanus spuit gehad. En moest er toen ook heel erg mee oppassen, of er geen veranderingen voordeed qua genezing etc..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 15:09

Ik heb mijn moeder gemaild of ze een afspraak wil maken bij de huisarts voor morgen.
Wel moet ik zeggen dat de steken wel flink minder zijn nu.. maar ik heb dan ook al even rustig aan gedaan..

@amanda; watvoor genezing precies?
bij mij is het nu een wat dikkere blauwe plek, met daarin als donkerrode afdrukken de tanden, direct om die afdrukken heen staat een licht wit lijntje.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 08:41

nou, ik kom net terug van de huisarts. Ik heb een antibiotica kuur gekregen..
Tetanus was ik nog tegen beschermd, en omdat het een huishond blabla en ik 20 en dus nog jong was het niet nodig daar speciaal een spuit voor te geven.

De rest moet vanzelf wegtrekken..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:54

Tetanus heeft alleen nut wanneer dit binnen 24 uur wordt gegeven!! En wat een onzin van 'huishond'!!!! Ik weet uit eigen ervaring wat een narigheid je kunt hebben van een klein beetje (echt net een schampschot..........) van een keurig 'schone' huishond!!!!!!!!!!!!! Waar je niets aan laat doen en wat uiteindelijk resulteerde in een zeer geinfecteerde open been..................(bijna huidtransplantie..........) Dus wanneer het open is, (en de vorige tetanus niet meer beschermd!) ALTIJD een injectie halen!!!
En een tijdje terug hadden onze 2 mannen ruzie en raakte de een met z'n hoektand de binnenkant van m'n onderarm (een hondje van 'maar' 15 kilo :P ) Het werd me toch een grote, dikke, harde schijf en het is echt alle kleuren geweest..... Hij had dus inderdaad een spier geraakt. Heb daar echt een hele tijd last van gehad.
Hoop dat je snel van je last af bent!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 08:58

hmm die 24 uur ben ik ook al lang door :=

het is bij mij nu alleen nog maar paars in de rake zone, en eromheen wat groen
en m'n elleboog is dik..

Laten we hopen dat het gewoon wegtrekt :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:03

Je zou er ook Symphosan van Biohorma op kunnen smeren. Dit werkt onwijs goed bij kneuzingen....en jouw arm is natuurlijk wel geneusd op de plekken waar de hond gebeten heeft. Ik had laatst een blauwe teen, natuurlijk...daar had een paard op gestaan:-s, het deed zeer en werd stijf. Maar na het smeren met dit spul is de pijn heel snel weggetrokken en zelfs de blauwe plek werd snel minder.
Succes er maar mee.