Wie heeft er ook een partner met ADHD??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Navanja

Wie heeft er ook een partner met ADHD??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 14:49

Zoals de titel zegt..

Wie heeft er hier een partner met ADHD, en probeert daar zo goed mogelijk mee om te gaan,
en het te begrijpen?
Ik zou graag ervaringen willen weten met dingen die bijvoorbeeld helpen,
of waar ik rekening mee zou moeten houden.

"Hij" weet het zelf nog maar net, en is nu nog in de " als ik het eerder had geweten" fase, en wil er eigenlijk niets mee.

Ik wil hem zo goed en zo kwaad als het kan toch helpen, om dingen makkelijker te maken.

Kortom: Wie heeft tips! Of ervaring, of alles wat bruikbaar is!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:51

Boheme

Re: Wie heeft er ook een partner met ADHD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:53

Ik heb er 1 met ADHD.

De beste tip die ik je kan geven is, zeg niet doe eens rustig.
Laat hem even gaan, vaak kalmeren ze vrij snel.
Bij mijn vriend is het heel dubbel, hij kan vreselijk druk zijn, maar is vaak ook in 1 keer ontzettend moe.
Er is al partner van makkelijk mee te leven.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:57

ik ben diegene met ADHD, maar mijn vriend die weet inmiddels wel hoe hij ermee om moet gaan..
Probeer er zo rustig mogelijk om te gaan... Vooral niet zeggen dat ze druk zijn enz enz.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 15:03

Dankjulliewel.

Ik weet er echt zeer weinig van, en ik probeer aan alle kanten dingen op te zoeken.

En inderdaad zeg ik wel eens, "jezus ga eens zitten, ik word helemaal gek van je".
Of: "hou je been/voet eens stil"

Hij wiebelt met zijn benen, ijsbeert door de kamer, friemeld met zijn handen.. Kan niet de hele tijd naar de tv kijken bijvoorbeeld..

En sommige karakter trekken komen natuurlijk ook uit zijn verleden, maar ik wil vooral voor hem het wat rustiger maken, hij weet zelf ook niets, en er lijkt bijna geen hulp te zijn in nederland..

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:05

Ik heb dat ook kan totaal niet stil zitten, maar zodra je er iets van gaat zeggen word het (bij mij dan) alleen maar erger.. Uiteidelijk wordt hij vanzelf rustiger :j

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 15:08

Hij houdt er dan meestal wel even mee op, maar ik heb dan het idee dat hij van binnen bijna zijn schoen opvreet.. :P

En toch ontschiet het mij vaak, ik kan namelijk enorm goed relaxen..
En ik wil echt proberen het meer te laten.

Nou bedoel ik niet alleen met de omgang met mij, want dat gaat in princiepe prima, alleen hoe hij dingen aanpakt in het leven...
Daar ligt de moeilijkheid..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:20

Ik heb een lief met ADHD en was zelf als kind ook 'zeer druk' maar zonder etiketje.
Doordat ik voor mijzelf heb geleerd hoe ik mijn energie kan kanaliseren, kan ik mijn man ook wat begeleiden daarin.

Zo zijn we samen tot de conclusie gekomen dat hij geen kantoorjob moet doen, maar lekker buiten op de weg moet zijn en zijn eigen ding moet kunnen doen. Ook het daglicht wat hij daarbij krijgt, heeft een positieve uitwerking boven het kunstlicht op kantoor. Daarnaast geef ik hem veel ruimte om te sporten (tennis, hardlopen, wandelen) en zijn creativiteit om te zetten in iets concreets (improvisatietheater).

Ik stimuleer hem om rusteloosheid om te zetten in bruikbare energie en laat hem lekker zijn gang gaan als hij 's morgens vroeg of juist 's avonds laat als een razende tekeer gaat in het huishouden. Ik spreek mijn waardering specifiek uit, wanneer hij constructief bezig is, in plaats van destructief.

Op die manier is hij de laatste jaren ineens 'handzaam' in plaats van altijd maar zoekende en zichzelf in moeilijke situaties werkend. Alhoewel hij uiteraard soms nog wel lastig is om mee samen te leven. Maar dat ben ik ook :D

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 16:19

Chubby wat ontzettend herkenbaar, Dankjewel. Ik moet echt nog veel dingen leren omzetten ja..

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:41

Mijn mannetje doorloopt nu voor de 2e keer het ADHD traject, als klein kind heeft hij dit al gedaan. Toen werden er (even makkelijk gezegd) 9 van de 10 symptomen gevonden waardoor ze het niet nodig vonden er verder iets mee te doen.

Vele jaren en issues later, heftige persoonlijke tijden achter de rug (overlijden van zijn vader plotseling en op jonge leeftijd) is hij weer bij de GGD in traject omdat hij echt 'gek' wordt van zichzelf.. Alle bekende ADHD symptomen zijn aanwezig en ze zijn nu zover dat hij hiervoor toch medicijnen gaat krijgen. Helaas doen ze nog verdere onderzoeken omdat er misschien toch meer aan de hand is.. Afwachten dus.

Hoe hebben jullie dit traject ervaren? Ik ben echt zo blij als hij dalijk medicijnen krijgt, klinkt gemeen maar hij is soms gewoon niet te handelen. Heel frustrerend als partner zijnde om te leren omgaan met die ADHD kuren.

Het nooit rust hebben, de woede explosies en ontzettend chaos die hij creeert daar heb ik het meest last van. De andere dingen is vooral frustrerend voor hem zelf, zoals bijv concentratieproblemen.

De onrust en chaotiek in zijn hoofd zie je ook werkelijk overal terug. Alles wat hij doet is chaotisch, zoals bijv koken, dan kookt heel de keuken mee om het zo maar te zeggen, of zijn kledingskast, damn alsof er een bom in is ontploft, zijn auto is 1 grote bende.. Hij raakt ook altijd alles kwijt (sleutels, telefoon, portomonnee enz) en vergeet heel vaak dingen als hij ergens is (gaat hij naar huis zonder zijn jas enz enz).

Voor een zeer gestructureerd, geordend en perfectionistische ik best frustrerend. Maar ik kan er ook wel weer om lachen, het is gewoon typisch hem :D

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:03

Wat jammer dat er niet meer bokkers zijn met ervaring!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:13

ik heb 2 kids met adhd. en zelf adhd. + ODD.
Ik heb totaal 4 kindjes. Dus ik weet er alles van. En tis zwaar en moeilijk. maar komt allemaal goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:50

Mijn zus haar vriend heeft ADHD. Ze zijn al bijna 7 jaar samen.
Soms zit het er wel eens flink tegen, maar over het algemeen valt het mee.

Vooral veel geduld hebben, niets persoonlijks nemen en proberen erdoor te kijken..
Liefde liefde liefde, hét recept bij uitstek ;)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:14

mijn vriend heeft ADHD,

zelf heb ik NLD

( non-learning disorder)

nederlands vertaald: non-verbale leerstoornis

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 03:53

Hm m'n ex heeft adhd.. en ik kwam er dus dankzij hem achter dat ik dat ook heb (idee speelde wel al).
Maar helaas leverde het ons soms echt onmogelijke situaties op.
We begrepen ook precies waarom het niet ging, maar ons eigen koppige plan los laten ging ook niet.
En we verwijten nu elkaar dingen zoals dat de ander niet wilde veranderen.
Ja dat gaat dus ook niet zo makkelijk als je zelf zou willen.
En omdat we ieder toch verschillend met de problemen om gaan, snapten we soms alsnog niet waarom de ander dat niet ook kon. (Zit stil! Maar ik heb adhd! Nou en, ik ook!)
Nu ben ik m'n maatje kwijt, want ik had wel eindelijk iemand gevonden die begreep waarom ik koppijn had van te veel licht/beweging/geluid. Die begreep waarom ik moeilijk kon slapen (hij viel als een blok in slaap trouwens). En je hoort wel eens dat mensen met adhd afgeleid zijn tijdens de seks, maar als je dat allebei hebt valt je dat dus eigenlijk niet op :') Al onze gesprekken gingen van de hak op de tak en als een van de twee ineens stil viel, was je zelf vaak ook al ff afwezig.
Tja wat kan ik voor tips geven, ik heb wel medicatie omdat ik mij niet goed genoeg kan focussen voor dat wat ik wil (studie/stage). Lastige is dat als m'n medicatie uitwerkt ik in een heel onredelijke houding kan schieten. M'n ex heeft z'n opleiding/werk gevonden met overdag buiten bezig zijn en zowel wel fysiek als priegel werk te doen (elektro monteur) waar die z'n koppie bij moet gebruiken en toch z'n energie kwijt kan. Zijn nadeel was weer dat ie dus soms geen zin had om zich in te houden, want hij heeft er zo geen last van. En dus ook de hele dag door impulsief reageerde, terwijl ik me tijdens m'n medicatie-uren ineens wel in kon houden, maar het daarna weer inhaalde.
Hij heeft mij iig wel geholpen hoe ik met m'n emoties om kon gaan en ik moest echt eerst even accepteren dat ik met bepaalde dingen gewoon moeite heb. En dat ik mezelf dingen heb aangeleerd die niet altijd handig blijken te zijn.
En dat hij maar ook jij niet moet verwachten dat het ineens heel anders gaat zijn. Weten waar je probleem vandaan komt is 1 ding, het gedrag omvormen tot iets acceptabels is een lang proces. En soms is het ook gewoon puur bepaalde dingen laten omdat het nu eenmaal niet je ding is. (Ik kan dus echt niet volgens een vast schema opstaan. Is meestal het eerste wat ze proberen, structuur aanbrengen. Dat zit er bij mij dus echt niet in, dat gaat héél langzaam en gewoon 9 van de 10 keer fout. Daar begrip voor hebben is echt een plus want die ex van mij vond dat ik dat ook maar moest kunnen, want hij had het ook geleerd -ja na 4 jaar therapie als kind en nu flipt ie als je z'n structuur afpakt).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 04:00

ik heb geen partner maar een huisgenote met ADHD ( en eentje met ADD). Zal. morgen wat meer neer zetten

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 11:06

Dankjullie wel voor al jullie reacties! Ik zal binnenkort ook even meer vertellen en mijn pb's erover beantwoorden, maar het is nu nogal hectisch hier, en ik wil er wel even goed voor gaan zitten!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:20

Bzoem, uit jou verhaal haal ik wel een aantal bekende dingen. Ik ben ook heel benieuwd of medicatie voor mijn vriend een oplossing kan zijn, of dat dat in elk geval wat meer rust brengt.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:28

Ik ben opgegroeid met een stuiterende broer.

Bij hem is het pas geconstateerd toen hij 16 was. Gelukkig door een oplettende leraar. Hij stond altijd meer butien dan in het klaslokaal bij de andere leraren. Hij kreeg door iedereen een label vervelend druk kind opgeplakt. Hierdoor heeft hij aardig wat problemen gehad vooral met zichzelf. Hij voelde zich natuurlijk nooit begrepen en bouwde een muurtje om zichheen. Hij werd egocentrisch (naar mijn mening|). Mijn ouders konden hem neit aan, hij had woedeaanvallen en zorgde er wel voor dat alles ging zoals hij wilde. Ik ben jarenlang boos op hem geweest omdat hij altijd alles zo wist te manipuleren dat hij zijn zin kreeg. Zo niet werd hij boos dat het alsnog op zijn manier ging. Nu pas sinds een jaartje of 4 begrijp ik hoe moeilijk het voor hem moet zijn geweest. Je nooit begrepen voelen, zoveel prikkels om je heen en altijd maar gestraft worden als je daarop reageert.

Uiteindelijk is hij ritalin gaan slikken en nu sinds 2 maandjes is hij overgstapt aan de concerta omdat een betere dossis is voor hem. Hij werkt gek genoeg op een kantoor maar niet achter een burerau dat zou hij echt niet kunnen. Hij doet de logistiek. en hij zit daar op zijn plek. Zijn collega's kennen hem en noemen hem nog wel eens druk er worden veel grappen gemaakt (ook vrienden en familie natuurlijk) maar we begrijpen hem nu meer. En het gaat beter met hem.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:36

Mijn vriend heeft ook ADD, (24) het is pas op zijn 16e ontdekt (dus in de pubertijd dat je lekker opstandig bent) en is dus nooit goed geholpen en hij vindt het echt moeilijk om afspraken na te komen/of er aan te denken. Zelfs met agenda vergeet hij alles (hij kijkt of leest er nooit in). Ik vind dat ook heel moeilijk, hij heeft ook een tijdje hulp gehad van Psyq, maar omdat hij een weleens een afspraak vergeet, is hij daar niet meer welkom. Ik wil hem begrijpen en hem hierin steunen. Maar het is soms weleens verdomd lastig :o

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:40

Michellkuh schreef:
Mijn vriend heeft ook ADD, (24) het is pas op zijn 16e ontdekt (dus in de pubertijd dat je lekker opstandig bent) en is dus nooit goed geholpen en hij vindt het echt moeilijk om afspraken na te komen/of er aan te denken. Zelfs met agenda vergeet hij alles (hij kijkt of leest er nooit in). Ik vind dat ook heel moeilijk, hij heeft ook een tijdje hulp gehad van Psyq, maar omdat hij een weleens een afspraak vergeet, is hij daar niet meer welkom. Ik wil hem begrijpen en hem hierin steunen. Maar het is soms weleens verdomd lastig :o

Hm ze werken daar sinds een tijdje met een smsdienst die je een dag van te voren dus een smsje stuurt met je afspraak. Erg handig, aangezien ik ook altijd m'n agenda kwijt ben, er niet in kijk etc.
Ze zijn er wel super streng in, ik ben wel erg vaak te laat. Maar niet op komen dagen zien zij als iets dat je het niet serieus genoeg neemt. Zou ook geen doen zijn als al je afspraken misschien wel en misschien niet komen. Maar met die smsdienst is het zo vooruit gegaan volgens mij, misschien dat hij toch nog een poging mag wagen?