Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

stomme vraag misschien
wiebke schreef:Mijn exvriend stotterde ook EN had echt een plat dialect, kon hem dus in het begin echt niet verstaan. Daardoor werd hij ook weer onzeker en praatte niet zoveel in het begin, later is dat goed gekomen.
Bij hem was het voornamelijk moeilijke beginletters van een woord (hij heette bijvoorbeeld patrick en dat was moeilijk) en hij vertelde een zin ook nooit vloeiend, er zaten altijd wel 4 of 5 'eeh' moomenten in. Hij had er zelf niet zoveel moeite mee, mits hij niet in de schijnwerpen stond
Ik kon er zelf ook goed mee omgaan, uiteindelijk hoorde ik het niet meer. Wel een beetje gemeen van mij was dat als we ruzie hadden ik hem daarme plaagde.. dat vond ie echt echt ECHT niet leuk (is het ook niet trouwens)
Wat ik me eigenlijk afvraag... Xjosee, denk je ook stotterend? want als je typt moet je ook nadenken over de woordenstomme vraag misschien
Xjosee schreef:@Wiebke: Ik stotter meer als ik moe ben/stress heb/dingen spannend vind. Toen ik een poosje stotterde, ben ik begonnen met logopedie. Dit ging eigenlijk na 1 jaar zo goed, dat ik niet meer hoefde te komen. Vervolgens ben ik van klas verandert, en dit heeft zoveel stress opgeleverd dat ik weer heel erg ging stotteren.
@Priscilla_: Ik heb dat ook met telefoneren, vind het echt afschuwelijk. Ik denk ook heel vaak na hoe ik dingen ga zeggen, of hoe ik niks hoef te zeggen. In de klas kijk ik bijvoorbeeld nooit een leraar aan, want dan krijg je een leesbeurt. Ik heb op het moment dat ik dagen heb ik dat ik geen een woord normaal kan uitspreken.
Plien91 schreef:Hoi, ik stotter niet maar wil even reageren op het topic. Allereerst heb ik veel bewondering voor stotteraars en hoe zij hiermee omgaan!Als je niet kan voetballen, ga je simpelweg niet voetballen, maar als je moeite hebt met vloeiend spreken, kan je moeilijk je leven lang je mond houden. Lijkt me behoorlijk pittig, vervelend, frustrerend om er constant mee geconfronteerd te worden en ik vind het echt heel erg knap hoe jullie daarmee dealen! Ik studeer trouwens logopedie, vandaar dat ik wel geïnteresseerd ben in dit onderwerp.
Over de methode van Del Ferro, die is inderdaad behoorlijk omstreden... Een vriend van mijn broertje heeft die methode ook gevolgd. Eerst sprak hij wel goed vloeiend, maar ik hoor nu wel dat hij nog stottert. Heel veel kleine blokkades, zinnen lopen niet helemaal lekker en soms ook wat klank- of woordherhalingen. Dus het is ook niet een garantie dat je met die methode vloeiend blijft.
Plien91 schreef:Wat een rare redenatie inderdaad, alsof ook maar iemand denkt 'Lache joh, vanaf vandaag ga ik weer stotteren want het is zo leuk'..
Op de opleiding ken ik geen mensen die een spraakprobleem hebben of hebben gehad. Ze zijn er wel, ik weet dat er stottertherapeuten zijn die zelf ook stotteren. En een schrijver van een verplicht literatuurwerk over stotteren (Guitar) stotterde zelf ook!

Plien91 schreef:Priscilla__ schreef:Ik denk ook dat als je het vroeg krijgt dat je er dan makkelijker van af komt omdat je als kind zijn toch minder snel onzeker over zoiets bent en er makkelijker overheen groeit denk ik..
Nope, is niet waar!
Citaat:Ontwikkelingsstadia van het stotteren / leeftijd
Normale onvloeiendheid - 1;5-6jaar
Borderline (grensgeval) stotteren - 1;5-6jaar
Beginnend stotteren - 2-8jaar
Intermediate stotteren (overgangs) - 6-13jaar
Advanced stotteren (chronisch) - 14jaar en ouder