Wie stottert er nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xjosee

Wie stottert er nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:08

Hallo,
De vraag lijkt me wel duidelijk denk ik zo. Wie stottert er nog meer? Ik stotter sinds ik naar de middelbare school ging (nu ongeveer 4 jaar). Ben na een halfjaar naar logopedie gegaan hoewel ik het eigenlijk geen probleem vond, maar natuurlijk praat je liever vloeiend dan dat je stottert. Na een jaar ging het eigenlijk zo goed dat ik vloeiend sprak en mensen het ook echt niet door hadden. Hoefde toen nog maar om de 4 maanden terug te komen en sinds dit schooljaar stotter ik weer meer dan ooit te voren. Komt waarschijnlijk doordat het iets meer werd, en ik het nu wel erg vind.

Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie het stotteren ervaren, gaan jullie naar therapie? Ondervinden jullie problemen in het dagelijks leven door het stotteren? Hoe reageert jullie omgeving erom? Kortom ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen. En ik ben natuurlijk ook benieuwd of er meer mensen zijn. Hoor wel van mensen dat er zoveel zijn die stotteren, maar ik ben nog steeds niemand tegen gekomen dus heb het idee een beetje de enigste op de wereld te zijn met stotteren (wat natuurlijk helemaal niet zo is).

Ik zou zeggen barst los!
Alvast bedankt,
José

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:24

Mijn exvriend stotterde ook EN had echt een plat dialect, kon hem dus in het begin echt niet verstaan. Daardoor werd hij ook weer onzeker en praatte niet zoveel in het begin, later is dat goed gekomen.

Bij hem was het voornamelijk moeilijke beginletters van een woord (hij heette bijvoorbeeld patrick en dat was moeilijk) en hij vertelde een zin ook nooit vloeiend, er zaten altijd wel 4 of 5 'eeh' moomenten in. Hij had er zelf niet zoveel moeite mee, mits hij niet in de schijnwerpen stond :)

Ik kon er zelf ook goed mee omgaan, uiteindelijk hoorde ik het niet meer. Wel een beetje gemeen van mij was dat als we ruzie hadden ik hem daarme plaagde.. dat vond ie echt echt ECHT niet leuk (is het ook niet trouwens)

Wat ik me eigenlijk afvraag... Xjosee, denk je ook stotterend? want als je typt moet je ook nadenken over de woorden :) stomme vraag misschien :P

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 19:39

wiebke schreef:
Mijn exvriend stotterde ook EN had echt een plat dialect, kon hem dus in het begin echt niet verstaan. Daardoor werd hij ook weer onzeker en praatte niet zoveel in het begin, later is dat goed gekomen.

Bij hem was het voornamelijk moeilijke beginletters van een woord (hij heette bijvoorbeeld patrick en dat was moeilijk) en hij vertelde een zin ook nooit vloeiend, er zaten altijd wel 4 of 5 'eeh' moomenten in. Hij had er zelf niet zoveel moeite mee, mits hij niet in de schijnwerpen stond :)

Ik kon er zelf ook goed mee omgaan, uiteindelijk hoorde ik het niet meer. Wel een beetje gemeen van mij was dat als we ruzie hadden ik hem daarme plaagde.. dat vond ie echt echt ECHT niet leuk (is het ook niet trouwens)

Wat ik me eigenlijk afvraag... Xjosee, denk je ook stotterend? want als je typt moet je ook nadenken over de woorden :) stomme vraag misschien :P

Haha, geen stomme vraag hoor. Maar nee ik denk niet stotterend, en dat is juist het frustrerende. Je weet precies wat je wil zeggen, maar het lukt niet.

Bij mij is het heel erg verschillend, het ene moment kan ik denken: Wat maakt het ook uit, ik heb vrienden dus blijkbaar is het geen probleem voor de meeste mensen. Maar dan moet ik bijv. in de klas wat voorlezen en dan kan ik geen een woord meer normaal zeggen, en dan vind ik het echt afschuwelijk om te stotteren.

Jojoju

Re: Wie stottert er nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:21

zo, dat is inderdaad frustrerend ja. Maar hoe kan het dan dat je eerst wel stotterde, toen een tijd niet en nu weer wel? Komt dat door stress ?

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:04

Hier nog iemand die stottert. Het is bij mij zo opeens uit het niet begonnen in groep 7. Heb toen van de basisschool uit een aantal keren logopedie gehad. Dit heeft me wel geholpen, ik stotter nu nog wel maar niet zo erg meer als toen. Kon toen echt geen zin uitspreken zonder een aantal woorden te stotteren, gaat nu gelukkig beter maar nog heb ik heel vaak dan wil ik iets zeggen, durf ik niet echt, ga ik 100x bedenken in me hoofd wat/hoe ik het kan zeggen en natuurlijk stotter je dan niet. Dan wil ik het gaan zeggen en kom er echt niet uit. Zo ben ik bij sommige mensen ook heel bang om te bellen/telefoon op te nemen etc..

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 14:37

@Wiebke: Ik stotter meer als ik moe ben/stress heb/dingen spannend vind. Toen ik een poosje stotterde, ben ik begonnen met logopedie. Dit ging eigenlijk na 1 jaar zo goed, dat ik niet meer hoefde te komen. Vervolgens ben ik van klas verandert, en dit heeft zoveel stress opgeleverd dat ik weer heel erg ging stotteren.

@Priscilla_: Ik heb dat ook met telefoneren, vind het echt afschuwelijk. Ik denk ook heel vaak na hoe ik dingen ga zeggen, of hoe ik niks hoef te zeggen. In de klas kijk ik bijvoorbeeld nooit een leraar aan, want dan krijg je een leesbeurt. Ik heb op het moment dat ik dagen heb ik dat ik geen een woord normaal kan uitspreken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:42

Ik heb vorig jaar een zware depressie gehad, en als overblijfsel kan ik flink stotteren als ik erg moe ben. Verder heb ik er niet zoveel last van, maar inderdaad, bij erge moeheid of stress wil het nogal eens op duiken :)

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:49

Ik stotter ook. Al vanaf m'n 2de. Ik ben een aantal jaren naar logopedie geweest, maar nu ga ik al zo'n 10 jaar niet meer. Iedereen is het nu gewend en ik vind het zelf niet erg meer. In het begin vond ik het wel erg maar dan wordt het alleen maar erger. Nu heb ik soms een aantal weken achter elkaar dat ik meer stotter dan normaal, ik weet niet waar het door komt. Je moet je er niets van aantrekken, dan vermindert het een heel stuk. Het is ook een kwestie van zelfvertrouwen. Als ik iets eng vind of als er ineens een grote verandering is, ga ik weer meer stotteren.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:50

Xjosee schreef:
@Wiebke: Ik stotter meer als ik moe ben/stress heb/dingen spannend vind. Toen ik een poosje stotterde, ben ik begonnen met logopedie. Dit ging eigenlijk na 1 jaar zo goed, dat ik niet meer hoefde te komen. Vervolgens ben ik van klas verandert, en dit heeft zoveel stress opgeleverd dat ik weer heel erg ging stotteren.

@Priscilla_: Ik heb dat ook met telefoneren, vind het echt afschuwelijk. Ik denk ook heel vaak na hoe ik dingen ga zeggen, of hoe ik niks hoef te zeggen. In de klas kijk ik bijvoorbeeld nooit een leraar aan, want dan krijg je een leesbeurt. Ik heb op het moment dat ik dagen heb ik dat ik geen een woord normaal kan uitspreken.

In dat laatste wat jij zegt herken ik mij ook zo.. Het bang zijn om te stotteren is gewoon het ergste. Sommige mensen reageren er ook echt overdreven op alsof je een of andere besmettelijke ziekte heb (en dan heb ik het niet alleen over jongeren en zijn zelfs volwassenen die dit doen).

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:51

Mijn vriend heeft heel zijn lagere schoolcarriere en middelbare school gestotterd. Nu is het zo goed als voorbij, alhoewel hij er nog steeds wat onzeker over is

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:51

Door het stotteren is ook een groot deel van mijn onzekerheid gekomen.. Ik accepteer het al een stuk meer als vroeger maar ik bepaalde situaties heb ik er toch nog veel moeite mee.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 18:04

Dat is inderdaad het grootste stuk waar we nu mee bezig zijn, het accepteren dat ik stotter. Ik wilde eerst de del-ferro methode gaan doen, maar mijn logopediste zei dat hun het te heftig vinden. Dat je bij die methode ook emotioneel gebroken wordt. Dat was voor mij ook wel echt een tegenvaller, want het leek me helemaal geweldig, 1 week daarheen en vervolgens nooit meer hoeven stotteren.

Ik heb vrienden die het echt niet erg vinden en het gewend zijn. Maar aan het begin van het jaar moesten we een presentatie voor de klas houden en het ging toen heel slecht wat het stotteren betreft. Een groepje jongens was de hele tijd ergens anders mee bezig en moesten op een moment ergens heel erg om lachen. Hun zeggen wel dat het niet om het stotteren ging, maar toch denk je zelf: Zie je wel, mensen vinden het vervelend. Ook hoor ik dat veel mensen ook stoppen met ademen als ik stotter. Waardoor ze het zelf benauwd krijgen, dat is natuurlijk ook wel vervelend.

Ik vind het vooral ontzettend vermoeiend, als ik een lang verhaal vertel (wat ik sowieso eigenlijk al haast nooit doe om deze reden) ben ik daarna doodop, door al die spanning die je opbouwt.

[edit] Ik zie trouwens dat ik heel dicht bij jou woon, Rapido. *ontzettend off-topic maar viel me op*

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:11

Hoi, ik stotter niet maar wil even reageren op het topic. Allereerst heb ik veel bewondering voor stotteraars en hoe zij hiermee omgaan! +:)+ Als je niet kan voetballen, ga je simpelweg niet voetballen, maar als je moeite hebt met vloeiend spreken, kan je moeilijk je leven lang je mond houden. Lijkt me behoorlijk pittig, vervelend, frustrerend om er constant mee geconfronteerd te worden en ik vind het echt heel erg knap hoe jullie daarmee dealen! Ik studeer trouwens logopedie, vandaar dat ik wel geïnteresseerd ben in dit onderwerp.

Over de methode van Del Ferro, die is inderdaad behoorlijk omstreden... Een vriend van mijn broertje heeft die methode ook gevolgd. Eerst sprak hij wel goed vloeiend, maar ik hoor nu wel dat hij nog stottert. Heel veel kleine blokkades, zinnen lopen niet helemaal lekker en soms ook wat klank- of woordherhalingen. Dus het is ook niet een garantie dat je met die methode vloeiend blijft.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 18:28

Plien91 schreef:
Hoi, ik stotter niet maar wil even reageren op het topic. Allereerst heb ik veel bewondering voor stotteraars en hoe zij hiermee omgaan! +:)+ Als je niet kan voetballen, ga je simpelweg niet voetballen, maar als je moeite hebt met vloeiend spreken, kan je moeilijk je leven lang je mond houden. Lijkt me behoorlijk pittig, vervelend, frustrerend om er constant mee geconfronteerd te worden en ik vind het echt heel erg knap hoe jullie daarmee dealen! Ik studeer trouwens logopedie, vandaar dat ik wel geïnteresseerd ben in dit onderwerp.

Over de methode van Del Ferro, die is inderdaad behoorlijk omstreden... Een vriend van mijn broertje heeft die methode ook gevolgd. Eerst sprak hij wel goed vloeiend, maar ik hoor nu wel dat hij nog stottert. Heel veel kleine blokkades, zinnen lopen niet helemaal lekker en soms ook wat klank- of woordherhalingen. Dus het is ook niet een garantie dat je met die methode vloeiend blijft.

Ja dat lees ik inderdaad ook steeds vaker, mensen die eerst vloeiend zijn en na langere tijd steeds meer gaan stotteren. Maar dan blijkt het nog erger te zijn, want het is "je eigen schuld" omdat je een maniertje hebt en het dus niet zou hoeven. Ik ben het hier overigens niet mee eens hoor, want niemand gaat vrijwillig stotteren.

Hebben jullie op de opleiding nou ook veel mensen die zelf een spraakprobleem oid hebben (gehad)?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:32

Wat een rare redenatie inderdaad, alsof ook maar iemand denkt 'Lache joh, vanaf vandaag ga ik weer stotteren want het is zo leuk'..

Op de opleiding ken ik geen mensen die een spraakprobleem hebben of hebben gehad. Ze zijn er wel, ik weet dat er stottertherapeuten zijn die zelf ook stotteren. En een schrijver van een verplicht literatuurwerk over stotteren (Guitar) stotterde zelf ook!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 21:42

Plien91 schreef:
Wat een rare redenatie inderdaad, alsof ook maar iemand denkt 'Lache joh, vanaf vandaag ga ik weer stotteren want het is zo leuk'..

Op de opleiding ken ik geen mensen die een spraakprobleem hebben of hebben gehad. Ze zijn er wel, ik weet dat er stottertherapeuten zijn die zelf ook stotteren. En een schrijver van een verplicht literatuurwerk over stotteren (Guitar) stotterde zelf ook!

Ja hoorde het inderdaad wel vaker, maar het lijkt me wel moeilijk dat als je zelf soms nog stottert, je mensen zou moeten leren hoe ze vloeiend kunnen spreken.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 08:19

Ik stotterde als kind heel erg, toen ik een jaar 7 a 8 werd, begon het minder te worden kwam ik er vanaf.
Nu doe ik het nooit meer.
Geen idee ook waarom het opeens over ging! Ik weet ook niet echt of ik het toen ik klein vond ook echt als vervelend zag.
Wat ik nog wel weet is dat je zo'n serie had, Willem Wever ofzo, en die had ook een keer een aflevering over stotteren.
Dat heb ik toen wel gekeken!

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:23

Ik denk ook dat als je het vroeg krijgt dat je er dan makkelijker van af komt omdat je als kind zijn toch minder snel onzeker over zoiets bent en er makkelijker overheen groeit denk ik..

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:31

Priscilla__ schreef:
Ik denk ook dat als je het vroeg krijgt dat je er dan makkelijker van af komt omdat je als kind zijn toch minder snel onzeker over zoiets bent en er makkelijker overheen groeit denk ik..

Nope, is niet waar!

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:46

Hoi Ik stotter ook, al vanaf mijn 7e. Ik heb al verschillende therapiën gevolgd, waaronder logopedie, doetinchemse methode en del ferro ( geen aanrader, ik ben er bijna depressief van geworden!)
Nu zit ik weer bij het stottercentrum in zutphen daar leer ik het stotteren te accepteren.
Je staat er mee op en je gaat er mee naar bed, soms zou ik eens een dag gewoon helemaal niet willen stotteren...

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:52

Plien91 schreef:
Priscilla__ schreef:

Nope, is niet waar!

Vraag ik mij toch af hoe je er dan zo in eens van af kan zijn. :j

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:08

Ik heb even wat aantekeningen opgezocht, forgive me als het niet allemaal even logisch is geschreven!

Stotteren kent een aantal ontwikkelingsstadia:

Citaat:
Ontwikkelingsstadia van het stotteren / leeftijd
Normale onvloeiendheid - 1;5-6jaar
Borderline (grensgeval) stotteren - 1;5-6jaar
Beginnend stotteren - 2-8jaar
Intermediate stotteren (overgangs) - 6-13jaar
Advanced stotteren (chronisch) - 14jaar en ouder

Zoals je ziet overlappen de leeftijden elkaar wat.

Normale onvloeiendheid heeft iedereen, niemand spreekt vloeiend. Altijd is er wel een pauze, of een 'eh'-interjectie in de zin. We beginnen zinnen overnieuw omdat we ze niet goed formuleren, etc. Bij kinderen komt dit veel voor, omdat hun taalbegrip vooruit loopt op hun taalproductie en ze dus vaak meer willen dan ze motorisch gezien op dat moment kunnen.

Borderline stotteren lijkt op normale onvloeiendheden, maar deze komen frequenter voor en verschillen in bepaalde opzichten van normale onvloeiendheden. Boderline stotteren en normale onvloeiendheden kunnen bij een kind in een periode van weken of maanden elkaar afwisselen.
- meer dan 10 onvloeiendheden per honderd woorden
- meer dan tweevoudige herhalingen
- meer herhalingen en verlengingen dan revisies en incomplete zinnen
- onvloeiendheden nog relatief ontspannen en los
- weinig reactie van het kind op de onvloeiendheden

Sommige kinderen met borderline stotteren groeien er overheen bij anderen ontwikkelen zich meer stottersymptomen.

Secundaire gedragingen
- iets meer spanning als normaal

Het kind met borderline is zich nauwelijks bewust van zijn stotteren. Soms raakt een kind gefrustreerd als het hem na meerdere pogingen niet lukt een woord te zeggen.

Beginnend stotteren:
Wanneer het stotteren blijft bestaan begint een kind op een gegeven moment meer spierspanning op te bouwen tijdens het spreken en de hoeveelheid herhalingen in de spraak neemt toe. Het kind begint zich nu meer bewust te worden van het stotteren en accepteert het nu ook niet meer zo gemakkelijk en begint vecht gedrag te vertonen. Bijvoorbeeld probeert het kin een lange herhaling te eindigen door met het hoofd te knikken of met de ogen te knipperen. Bij het beginnend stotteren kunnen er perioden van vloeiend spreken optreden, maar het stotteren kan ook perioden sterk toenemen.
Het kan ook gebeuren dat een kind het bordeline stotteren overslaat en bij zijn in het begin van het stotteren spanningsblokkades vertoont.

Het overheen groeien heeft naar mijn weten niet of niet veel met onzekerheid te maken, maar meer met de de ernst en duur van het stotteren bij jonge kinderen. 5% van de jonge kinderen stottert, 1% van de volwassenen. Een groot gedeelte van de kinderen komt niet verder dan het borderline, of eventueel het beginnend stotteren, terwijl de rest wel in het 'laatste' stadium zal uitkomen.

Omdat er veel opvattingen over stotteren zijn zal ik niet zeggen dat het dé waarheid is die ik hier sta te verkondigen maar het is wel datgene waar ik achter sta. Hoop dat ik het een beetje heb kunnen verduidelijken, stotteren is niet het vak waar mijn grootste interesse bij ligt, dus vandaar dat ik veel heb moeten opzoeken. :+

Meer over stotteren kan je ook vinden op http://www.stotteren.nl/view.php?segment=1

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:22

Het is wel zo als je als kind stottert en je bent er op tijd bij met een goede therapie is de kans aanwezig dat het kind ervan af komt.
Een reden waarom het bij volwassenen veel moeilijker is, is omdat zij ook al met veel psychische dingen zijn geconfronteerd, denk hierbij aan het pesten op de basisschool en middelbare school, afwijzingen tijdens een solicitatiegesprek etc. Een kind is zich hier veel minder bewust van.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:29

Ik heb veel gestotterd, ben toen ook naar logopedie gegaan.
Het heeft wel een beetje geholpen.
Nu stotter ik soms bij het begin van een zin, dan kom ik gewoon niet uit mijn woorden.
Of als ik boos/druk/gestressed word, dan kom ik vaak ook niet uit mijn woorden.
Best wel vervelend, want niemand neemt je dan meer serieus als je een punt wil maken. :Y)

Ik ben trouwens 14 jaar, weet niet precies vanaf welke leeftijd het begon eigenlijk. :o

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:33

Ik stotter ook, heb ik al sinds de kleuterklas. Maar het is bij mij nu heel minimaal en komt alleen voor als ik heel zenuwachtig ben. Maar ook als ik heel snel praat of te lang doorpraat zonder adem te halen. Als ik rustig adem haal en rustig praat kan ik zonder stotteren praten.

Ik heb vroeger logopedie gehad via school en ook nog buiten school.