Vervellende handen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

landvrouw

Vervellende handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 11:51

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of iemand hier verstand van heeft..
Ik krijg aan de binnenkant van mijn handen & vingers van die rare bultjes en dan uiteindelijk vervellen me handen & vingers..
Ik heb het eigenlijk alleen in de winter.. Het is dan heel droog als ik de vellen eraf haal en weet niet waar het vandaan komt..
Iemand ideeën ??
Alvast bedankt!

x

Dorus

Re: Vervellende handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:58

Van die irritant jeukende vochtblaasjes die op een gegeven moment uitdrogen en dan gaan vervellen?
Ik ken het -O-

Het schijnt wel eens rokersexceem genoemd te worden, maar ik had er al jaren last van voordat ik ook maar een sigarte aanraakte en nu ik al een aantal jaar gestopt ben blijven die krengen maar komen. Gelukkig is het momenteel voornamelijk droog en vervellend, maar als het begint te jeuken :=

Maar het is dus een soort van exceem.

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:05

die blaasjes die jullie noemen heb ik nou juist vooral in de zomer, als reactie op de warmte..

maar wat bij mij wel helpt tegen het droge, scheurende en jeukende gevoel van de huid (want dat heb ik dan weer in de winter door de kou) is het smeren van bepanthen baby creme (echt creme, niet de zalf - die is voor rode billetjes bij baby's) dat smeer ik 's ochtends vlak voor ik wegga naar werk/school..
en tegen het uitdrogen werkt t ook, om je handen maar zo min mogelijk te wassen en als je ze wast dan liefst gewoon met water zonder zeep - want zeep droogt uit..

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 12:10

Falona schreef:
Van die irritant jeukende vochtblaasjes die op een gegeven moment uitdrogen en dan gaan vervellen?
Ik ken het -O-

Het schijnt wel eens rokersexceem genoemd te worden, maar ik had er al jaren last van voordat ik ook maar een sigarte aanraakte en nu ik al een aantal jaar gestopt ben blijven die krengen maar komen. Gelukkig is het momenteel voornamelijk droog en vervellend, maar als het begint te jeuken :=

Maar het is dus een soort van exceem.

Ik heb nog nooit een sigaret aangeraakt O:)...
kathris schreef:
die blaasjes die jullie noemen heb ik nou juist vooral in de zomer, als reactie op de warmte..

maar wat bij mij wel helpt tegen het droge, scheurende en jeukende gevoel van de huid (want dat heb ik dan weer in de winter door de kou) is het smeren van bepanthen baby creme (echt creme, niet de zalf - die is voor rode billetjes bij baby's) dat smeer ik 's ochtends vlak voor ik wegga naar werk/school..
en tegen het uitdrogen werkt t ook, om je handen maar zo min mogelijk te wassen en als je ze wast dan liefst gewoon met water zonder zeep - want zeep droogt uit..

NOu mijn probleem is dus dat ik tegen geen enkele creme of zalf kan..
wat jij in de zomer hebt heb ik ook in de zomer, zomerallergie; maar dit is toch anders..
Dit zijn van die rare bultjes en die hebben vocht eronder zitten.. en dan opeens krijg ik zo'n jeuk & dan gaat het dus vervellen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:12

probeer eens de handcreme van vichy,vaak reageren mensen met een heel gevoelige huid daar goed op. wel eerst even op een klein plekje op je huid testen om te zien hoe jij reageert.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 12:14

die heb ik thuis ook al geprobeerd.. Krijg ik een enorme reactie van..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:15

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 12:16

jaaa dat klopt..
Ik heb er nu eentje waar ik wel tegenkan..
maar dat helpt niet tegen mijn handen helaas..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:17

Ik heb dit ook! Eerst die vreselijke, jeukende bultjes. En vervolgens gaat het vervellen en wordt het heel droog, bah.
Bij mij zitten die bultjes ook in een kring, is dat bij jullie ook?

Wat het is, geen idee. Ik ben toevallig een week of 3-4 terug weer eens naar de huisarts gegaan ermee. Die zei dat het komt door al het poetsen en afwassen etc. Maar dat is het niet volgens mij.. Vrij vervelend maar niemand schijnt te weten wat het is. (ben nu al bij 3 verschillende artsen geweest)

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 12:23

hoe bedoel je in een kring???

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:25

landvrouw schreef:
Dit zijn van die rare bultjes en die hebben vocht eronder zitten.. en dan opeens krijg ik zo'n jeuk & dan gaat het dus vervellen

Yep, da's precies waar ik ook last van heb.

Maar ik heb het dus ook in de zomer, maar wel het vermoeden dat er een beetje twee dingen door elkaar heen lopen. Het verloop is in de zomer namelijk net iets anders met duidelijk pieken op warme dagen en het zit dan ook op verschillende plekken en veel meer verspreid dan in de winter.

@nathalie: de vorm is bij mij geen ring, maar het verloopt wel op zo'n manier. Dus eerst een "ontveld" deel, aan de rand de lossen vellen en daaronder/achter de uitgedroogde vochtblaasjes en vervolgens de nieuwe vochtblaasjes. En dat schuift dus iedere keer verder op.

Poetsen en afwassen? We hebben een vaatwasser en poetsen doe ik ook alleen maar als het echt moet.

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:26

je bedoeld dat de bultjes in een rondje zitten Nathalie? dat je precies in t midden een klein stukje huid hebt wat nergens last van lijkt te hebben?

dat heb ik in de zomer op mijn handpalmen wel, maar langs/tussen de vingers niet (daar is t gewoon een bubbeltjes en blaasjesslagveld)

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:28

Ik ken dit ook... vooral in de zomer!! En dan niet op de rug van mijn hand maar op mijn vingers en handpalm! Soms maar klein maar soms ook ter groote van een 2 euro-stuk!
Ook nog nooit een sigaret aangeraakt!! ;-)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:40

Ja klopt, die ringen zitten bij mij dan ook over mijn vingers. Niet altijd, maar als ik heel goed kijk kan ik er meestal weer een rondje in ontdekken...
Ik heb het niet in de zomer meer dan de winter. Volgens mij juist in de winter meer, maar voor mijn gevoel is het niet echt seizoensgebonden..

Roken heb ik wel gedaan, maar nu 1,5 jaar niet meer. En wbt dat afwassen en poetsen, ik denk ook niet dat dat het is, want ik heb dit al jaaaren, ook toen ik thuis woonde en eigenlijk nooit wat in huis deed.

Heb overigens nu van de huisarts een hormoonzalf gekregen om te smeren en vaseline om het bij te houden.
Heb de hormoonzalf niet gebruikt ivm borstvoeding, maar smeer nu maar met de vaseline... Zit nu in de vervel periode dus ben benieuwd of ik straks weer bultjes krijg.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:46

Toen ik het een keer héél erg had kreeg ik ook die gore hormoonzalf... Nooit gebruikt, da's zulke troep!!

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 12:50

@ natalie: ik heb niet echt periodes van bulten en dan vervellen, ik heb het gewoon door mekaar heen..
@ Kathris: ik heb er in de zomer dus juist geen last van..

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:22

ik heb in de winter vooral in mijn handpalmen rare witte plekken huid, net alsof t loszit daar.. en als ik dan bij jeuk ga krabben, zit er gewoon mooie huid onder.. dat is wel minder geworden sinds ik bepanthen smeer, maar helemaal weg is t niet..

als jij er in de zomer geen last van hebt, zou t misschien iets met de luchtvochtigheid te maken kunnen hebben..?

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 13:46

hmm.. das wel een goede...

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:03

Hoi landvrouw e.a.
Ik heb dit probleem al jaren. Voor mijn werk moet ik regelmatig met handschoenen aan werken. Op het moment dat mijn huid warm wordt en weinig zuurstof krijgt, komen de bultjes met vocht erin. Ook van horloges en sierraden kreeg ik last en de plekken werden steeds groter.
In eerste instantie heb ik daarvoor een corticosteroïdencreme gekregen, die lokaal het immuunsysteem wat onderdrukt, zodat je huid niet zo heftig reageert op een mogelijk allergeen. Omdat op den duur je huid daar wel dun van kan worden, heb ik toen een creme met ureum erin gekregen. Deze werkte echt super.
Mijn huid is sowieso problematisch, zo droog dat ik 's winters de striemen op mijn rug heb staan. Nu gebruik ik de nieuwste (geloof ik) variant van garnier bodymilk; de witte fles met 24h hydratatie erop. Dit bevat ook een ureum-verbinding en houdt mijn huid zacht en goed gehydrateerd. Ook mijn handen.
Iedereen succes ermee!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:08

Ik heb dit ook gehad. Bij mij is het gewoon een droge huid geweest denk ik. Mijn moeder heeft iig een potje Handcréme gekocht op Texel.. Is van schapenwolvet. Klinkt heel vreemd maar het is best lekker spul en heel vet. Mijn huid was binnen 2 dagen al een stuk beter. Smeer het nu elke avond op mijn handen en ben er al bijna vanaf :j.