medicatie, zetpillen enz

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

medicatie, zetpillen enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 15:10

Heey,
een tijd geleden las ik een artikel over medicatie... Het grootste stuk ging over het gebruik van zetpillen...
Omdat er veel verschillende en tegenstrijdige dingen in stonden vroeg ik mij af wat nu waar was.
Ik dacht dat suppo's alleen bij kinderen werd gebruikt, maar blijkbaar niet :-)
Wat vinden jullie voordelen/nadelen, wie gebruikt het, waarvoor, wat zijn jullie ervaringen?
En wat is nu de juiste manier van inbrengen? (dacht met punt eerst, maar in artikel stond tegenwoordig doet men het beter met platte kant eerst?? is toch nog pijnlijker?)

lesilla

Re: medicatie, zetpillen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:17

Inbrengen is de eeuwige discussie, zelfs tussen docenten. Tegenwoordig is het inderdaad platte kant eerst, maar iemand anders zal weer zeggen torpedo kant eerst.

Wordt gewoon gegeven aan alle leeftijden, bij volwassenen vaak bij mensen die oraal geen pijnstillers kunnen krijgen of teveel maagbelasting enz enz. Maar als het kan, kan je beter oraal invoeren omdat je beter in de hand hebt

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 15:31

lesilla schreef:
Inbrengen is de eeuwige discussie, zelfs tussen docenten. Tegenwoordig is het inderdaad platte kant eerst, maar iemand anders zal weer zeggen torpedo kant eerst.

Wordt gewoon gegeven aan alle leeftijden, bij volwassenen vaak bij mensen die oraal geen pijnstillers kunnen krijgen of teveel maagbelasting enz enz. Maar als het kan, kan je beter oraal invoeren omdat je beter in de hand hebt

Weet je soms ook waarom nu plots wordt gezegt platte kant eerst? heeft toch alleen maar nadelen?( volgens mij veel pijnlijker dan punt eerst) of heeft het een andere werking als hij er achterstevoor ingaat?

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:08

Met de platte kant eerst vind ik persoonlijk ook fijner. Omdat de kringspier zich weer sluit is dan de "pasvorm" beter. Het irriteert gewoon meer al de platte kant op de kringspier drukt in het begin. Met het inbrengen vind ik het niet veel anders dan de punt eerst

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:21

Ik heb nu diclofenac zetpillen voor mogelijke nierstenen..

Ik vind de zetpillen vreselijk, ze lijken bij mij wel laxerend te werken.
Zodra ik de zitpil in heb gedaan, probeer ik hem uiteraard erin te laten,
maar na ongeveer 30 minuten moet ik standaard naar het toilet om een grote boodschap te doen.
Heeft de zetpil dus ook niet veel nut!

Ik breng hem met de torpedo-kant eerst in, vind ik persoonlijk fijner!

Maar ik heb dus nu gewone diclofenac pillen, alleen het nadeel daaraan is, als ik een "koliek" aanval krijg ik ze weer uitkots.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:12

Zetpillen is iets 'nederlands' in veel andere landen worden ze lang niet zo massaal gebruikt als hier. Vaak is een zetpil niet zo effectief als orale medicatie of duurt het langer voordat deze werkt (er worden dan ook wel eens andere doseringen gegeven voor een zetpil).
Het minder goed werken, aandrang krijgen en om naar de wc te gaan en het inbrengen wat voor niet iedereen prettig is maakt dat het niet altijd ideaal is. Sommige mensen kunnen er prima tegen en hebben er geen last van, anderen poepen ze gewoon weer uit.
Als ik ze inbreng bij mensen (vpk) doe ik de torpedo-kant eerst, dat 'glijdt' toch wat makkelijker.
En dat laxeren...dat is niet dat je darmen opeens leeglopen, maar meer doordat er wat in je endeldarm zit waardoor je hersenpan een prikkeling krijgt van; er zit wat in, je moet naar de toilet.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:16

pitbullgup schreef:
Met de platte kant eerst vind ik persoonlijk ook fijner. Omdat de kringspier zich weer sluit is dan de "pasvorm" beter. Het irriteert gewoon meer al de platte kant op de kringspier drukt in het begin. Met het inbrengen vind ik het niet veel anders dan de punt eerst

Zo heb ik het ook geleerd in mijn opleiding, een beetje vaseline er aan en dan heb je minder de kans dat je hem eruit perst.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:23

pitbullgup schreef:

Zo denk ik er ook over :j

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:32

In de gehandicaptenzorg word het ook gebruikt. Wij gebruiken ze om ontlasting op te wekken en als pijnmedicatie de 1000.
Ik doe het wel met de punt, is mij zo geleerd. Dacht ook altijd dat hij daarvoor op deze manier is ontworpen :o

Heb ze zelf ooit gebruikt toen ik mega ziek was, werkte wel goed en snel :o

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:35

ik gebruik zetpillen (1000mg) voor mijn migraine en soms ook menstruatie pijn, het werkt namelijk lang en is makkelijk,ik kan namelijk geen pillen slikken..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:39

wouterpaard schreef:
In de gehandicaptenzorg word het ook gebruikt. Wij gebruiken ze om ontlasting op te wekken en als pijnmedicatie de 1000.
Ik doe het wel met de punt, is mij zo geleerd. Dacht ook altijd dat hij daarvoor op deze manier is ontworpen :o

Heb ze zelf ooit gebruikt toen ik mega ziek was, werkte wel goed en snel :o

Zo leerde ze het ook vroeger dat de vorm het inbrengen makkelijker maakt en dat de punt daarvoor is ontworpen.
En als ik over vroeger spreek kan ik zelfs het woord nu nog gebruiken, hoor namelijk nog vaak dat het zo aangeleerd wordt.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:43

ikkebenhier schreef:
lesilla schreef:

Weet je soms ook waarom nu plots wordt gezegt platte kant eerst? heeft toch alleen maar nadelen?( volgens mij veel pijnlijker dan punt eerst) of heeft het een andere werking als hij er achterstevoor ingaat?

De platte kant moet eerst, zodat de kringspier zich om de punt kan sluiten. Tenminste zo is het mij geleerd. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:46