Afvallen door ziekte, wie heeft er ook last van?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Afvallen door ziekte, wie heeft er ook last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 13:56

Ik ben van mezelf altijd al vrij slank, maar op het moment dat ik ziek word verlies ik altijd alle eetlust en val ik nog meer af...

Nou ben ik behoorlijk ziek en ben ik van boven de 53 kilo naar 47 kilo gegaan. Ik ben 1.64.... Dus ik heb behoorlijk wat ondergewicht nou.

Wie heeft er nog meer last van ongewenst gewicht verlies tijdens ziekte, en hoe gaan jullie hiermee om?

Anoniem

Re: Afvallen door ziekte, wie heeft er ook last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:16

Het is normaal dat je tijdens ziekte wat gewicht verliest, op zich kan dit geen kwaad (ookal krijg je ondergewicht). Je lichaam heeft gewoon minder behoefte aan voedsel, veel eten terwijl je hier geen zin in hebt is slechter volgens mij! Probeer wel af en toe sober te eten, zodat je toch iets binnenkrijgt.

Als je weer genezen bent gewoon weer normaal eten, dan komt het er zo weer aan :)

Veel beterschap!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:28

Ja heb er helaas ook ervaring mee, ben zelf 1.65 en weeg tussen de 45 en 46 kilo was 51 kilo. Mijn gezicht is heel mager, dunne armen en heb bijna geen billen meer. Ik heb geen keus behalve het te accepteren, mijn darm werk niet meer goed en ik weet ook niet of het nog goed komt. Het is nu al 8 maanden zo.
Heb je gewoon een griep te pakken? Of iets ernstigers? Je hoeft niet te vertllen wat je hebt als je dat niet wilt. Maar bij griep of iets van die aard is het tijdelijk en zodra je weer opknapt kom je vanzelf weer aan.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:03

Bij mij gebeurt er niks (helaas). Maar ik kan me wel voorstellen dat het voor jullie heel lastig is.

Een offtopic vraag die ik me afvraag;-)
Komen jullie ook niet aan door een keer flink te eten, bijvoorbeeld chocoladetaart of een zak chips? Of gebeurt er dan nog steeds helemaal niets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:09

Door één keer flink te eten kom je niet aan.
Je komt pas aan door op langere termijn te veel te eten, vet heeft een beetje tijd nodig om zich te vestigen, net zoals het weer tijd nodig heeft om zich af te breken :)

Daarom kan afslanken ook zolang duren: zelfs met een gezond voedingspatroon kan het zijn dat je de eerste weken niet veel merkt.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:14

Ik heb er ook last van. Ben momenteel ook behoorlijk ziek, ernstige hartklachten door te veel werkende schildklier. Ik ben 1.74m groot en woog in de kliniek nog 59 kg. Dat is ook te weinig, mijn billen en armen hangt bijna niets meer aan. Al de rest is al aan het opvullen op een drietal weken tijd. Gewoon veel slapen, heel belangrijk, rust geneest. En veel eten. Ik was ervoor vegetariër maar moest ermee stoppen van de dokter. Heb ik ook gedaan. Daarmee voel ik mij nu wel vlugger op krachten komen. Of ik wil of niet, mijn gezondheid is het belangrijkste nu. Veel beterschap in ieder geval!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 02:20

Van veel eten krijg ik diarree en vooral van vet( helaas). Van de boter in de pan moet ik al gaan. En van andere voedingsmiddelen krijg ik koliekpijnen. Tja, het is niet anders, gezien ik bijna dood was geweest, vind ik dit vervelend, maar in vergelijking met wat we moeten overwinnen en al overwonnen hebben is het afvallen een bijzaak. Mijn gewicht is nu wel stabiel.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 08:14

ik heb hier ook last van, ik ben 1.71 en weeg 57 kilo. ik moet echt veeeeeeel eten om om dit gewicht te blyven. als ik me even wat minder voel of ziek ben val ik zo in 2 dagen kilo af. om die 2 kilo eraan te krygen moet ik echt maanden mn best doen |( ik eet ook vaak tussendoor terwyl ik helemaal geen honger heb. gewoon dat ik eet om te eten.

ik heb trouwens geen ondergewicht maar zou gewoon graag wat voller willen zyn omdat ik dat mooier vind!

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 08:18

Hier ook een :j

Ik ben door mijn ziekte van 63 kilo naar 54 kilo gegaan, ik ben 1,76 lang dus ik mag echt niet verder afvallen.
Wat ik hier tegen doe? Kleine beetjes eten over heel de dag werkt bij mij het beste.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:32

Ik ben door ziekte ook veel afgevallen. Ik at veel langzame koolhydraten en weinig suikers. En probeer echt extra te eten. Dus meer tussendoortjes en probeer gezonde vetten te eten, van een zak chips zul je ook wel aankomen maar dat is niet echt heel gezond ;)

En verder heb je poeders en speciale supplementen die je via de huisarts kunt krijgen om aan te komen als je ziek bent. Geef niet op, ik ben na een hele tijd weer op een gezond gewicht en een normaal vet percentage.

Succes!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:14

je hebt van nutricia de nutridrink,dat is bijvoeding voor als je echt behoorlijk ondergewicht hebt of dreigt te krijgen. overleg eens met je huisarts,want met een machtiging wordt het vergoed.

op langere termijn is beetjes eten verdeeld over de dag ook goed,ik zie al dat iemand hierboven dat al gezegd heeft.
niet teveel in 1x proberen te eten,dat helpt niet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:15

Nutridrink is wel aan te bevelen, er zijn nog meer merken, niet allemaal even lekker, maar wel te doen, via h.a. of ga anders eens naar een diëtist, ook verwijzing via h.a.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:16

nee nutridrink is maar een voorbeeld idd,je hebt ook fresubin. het smaakt het redelijkst als het goed koud staat.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:05

Robin_S schreef:
Door één keer flink te eten kom je niet aan.
Je komt pas aan door op langere termijn te veel te eten, vet heeft een beetje tijd nodig om zich te vestigen, net zoals het weer tijd nodig heeft om zich af te breken :)

Daarom kan afslanken ook zolang duren: zelfs met een gezond voedingspatroon kan het zijn dat je de eerste weken niet veel merkt.

Nou, als ik 's avonds een zak chips eet ben ik 's ochtends vaak ruim een halve kilo zwaarder... Maar dat is er wel weer relatief makkelijk af te fietsen.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:40

Ik heb voor de kerstvakantie een vrij simpele griep gehad. Met als gevolg dat ik van ongeveer 49 kg naar een kilootje of 45 afzakte. Ik ben 1.65 en zit dus met mijn 'gewone' gewicht al tegen ondergewicht aan. Met de verloren kilo's héb ik ondergewicht. Vervelende is dat ik meestal de helft van de verloren kilo's er weer snel bij heb maar de andere helft nog wel eens weg wil blijven. Daarnaast probeer ik goed te eten en op die manier sowieso aan te komen(puur voor mijn gezondheid, het lijkt mij een stuk gezonder als ik richting de 55 kg ga). Maar dat wil absoluut niet vlotten.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 09:17

Ik heb dit ook gehad. Ik ben 1,69 lang en woog 55 kilo. Ik voelde me hier echt niet lekker bij. Oogde erg mager en kreeg hier veel commentaar op (tegen een dik persoon ga je toch niet de hele tijd zeggen: wat ben jij dik zeg...). Maar wat ik ook naar binnen werkte aan eten, er bleef gewoon geen gewicht plakken.
3 maanden terug ben ik onverwachts in het zkh beland omdat mijn darm afgekneld zat. Daarna duurde het nog 10 dagen voordat mijn darmen iets gingen doen. Gevolg: bijna 10 kilo kwijt.
In het zkh heb ik een gesprek met een dieetiste gehad. Hier heb ik heel veel aan gehad. Ik kreeg een energie en eiwitverrijkt dieet, en binnen korte termijn begon ik al rustig aan gewicht erbij te krijgen. Nu 3 maanden later, weeg ik 64 kilo *\o/* Ik hou me nog steeds aan het dieet, heb nog 1 flesje nutridrink per dag, en ik voel me zo ontzettend veel beter. Ik hoop echt dat ik dit gewicht vast kan blijven houden als ik stop met de nutridrink.

Ik zou iedereen zo;n gesprek met een dieetiste aan willen raden. Voor mij was dit heel erg leerzaam. Terwijl ik toch echt 8 boterhammen per dag at, gezond at, groente/fruit/melkproducten etc. bleek ik bv niet aan mijn eiwitten te komen die ik per dag nodig had. Ik vond het zeer interessant en heb braaf haar tips opgevold, en eindelijk eindelijk heb ik ook eens wat gewicht erbij.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 09:23

Ik heb het ook, wordt er niet goed van. Ik weeg 53 kilo op 1.74 m. en zodra ik ziek ben vliegen de kilo's om mijn oren. Ik eet erg veel, veel vlees, altijd volle melk, etc. Maar ik zou wel eens wat makkelijker op gewicht willen blijven.