Bang voor de tandarts.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juniper

Bang voor de tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 20:23

Vandaag was het weer zo ver, in de middag had ik mijn halfjaarlijkse controle. Meestal begint het dan een dag of twee van te voren, een rottig gevoel van naderend onheil. De ochtend van de afspraak neemt dat gevoel sterk toe, en hoe dichterbij het komt, hoe meer de zenuwen toenemen. Als ik mijn tanden sta te poetsen voel ik huilbuien opkomen die ik inmiddels gelukkig kan onderdrukken. Zodra ik op de fiets stap begin ik te zweten en voor ik het weet sta ik voor de praktijk. De duer gaat open, en bij het ruiken van die steriele dettolgeur slaat de paniek pas echt toe. In de wachtkamer ga ik quasinonchelant op een stoel zitten en zoek ik het meest interesante tijdschrift uit om te lezen, ik de hoop dat dat mijn gedachten even afleidt, maar bij ieder geluid op de gang schrik ik op. Als de assisitente mij roept werp ik nog een laatste blik op de buitenwereld voor ik strak van de spanning op de behandelstoel ga liggen. Als de tandarts binnen komt probeer ik weer een golf van tranen te bedwingen. Zolang ik geen boor hoor lukt dat wel, want gelukkig is dit maar een controle, dan wordt er nooit geboord. Des te meer reden om de volgende keer wel in huilen uit te barsten!!

Voor de gene die het inmiddels nog niet doorhad; ik 23 jaar oud en bang voor de tandarts. En niet zo'n beetje ook.

AGarcia

Re: Bang voor de tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:03

Dit had ik ook bij mijn oude tandarts. Alleen moest ik écht huilen (was toen 11) Toen ik net aan hem begon te wennen kregen we een nieuwe. Weer sloeg de paniek toe, gelukkig was dit een vrouw wat al heel veel scheelde bij mij. Ze was super maar na 2 controles kreeg ik wéér een nieuwe! de eerste keer zoals gewoonlijk weer wat paniek maar gelukkig was ook dit een vrouw. Ze zag dat ik het wat spannend vond en sprak me vriendelijk toe. Ook in de behandelstoel bleef ze maar vertellen wat ze deed. Dit was heel erg fijn en laatst verheugde ik me er zelfs op! Ik wou zo graag naar de tandarts! :o

En zolang je zelf weet dat er niks mis is met je tanden hoef je je ook nergens zorgen over te maken.

Vraag dus of de tandarts wilt vertellen wat hij doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:17

Om rustig te worden zou je een valiumtabletje kunnen nemen voor je naar de tandarts gaat. Dat helpt al wel iets om rustiger te worden :) of kijken voor een speciale angsttandarts?

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:25

Hier nog iemand. Ik vind de tandarts doodeng!
Ben jaaaaaren niet geweest en vorig jaar voor het eerst weer geweest bij een nieuwe.
Wat een verademing zeg! De beste man wist van tevoren dat ik doodsbang was en doet dus super rustig met me, legt alles uit en doet niks voordat ik zeg dat het mag! Heerlijk!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:47

Hier nog 1 die doodsbang is voor de tandarts. Door mijn oude tandarts die mij als kind altijd behandelde ( of mishandelde hoe je het wilt zien ) heb ik ontzettende angst gekregen zowel voor tandartsen als voor de man zelf.

Ik ben ruim 6 jaar niet naar de tandarts geweest. Maar heb een tijdje terug afspraken gemaakt in het ziekenhuis. Met trillen en flauwvallen heb ik de behandelingen daar gehad, met psychologe erbij en nu kan ik naar de tandarts zonder flauw te vallen en dat is al een hele overwinning. Maar nog steeds ben ik ontzettend bang. Vlak voor de kerst kreeg ik een ontsteking in mijn mond, en ooh wat was ik bang. Mijn gehemlte was dik en pijnlijk en ik heb de hele nacht in angst gelegen alleen maar voor het geval dat ik naar de tandarts moest. Gelukkig is het na bijna 2 weken vanzelf afgezakt.

Ik ben trouwens 20.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 22:02

Erg he, en dan heb ik hele zwakke tanden waardoor ik bij iedere controle wel een paar gaatjes heb, en altijd moet laten boren. Gelukkig kan dat over een paar weken pas, en kan ik weer een paar weken stressvrij zijn voordat het allemaal weer begint. Terwijl ik weet dat ik zo plat gespoten wordt dat ik echt helemaal niks voel, ik anticipeer altijd op pijn, want voor het zelfde geld is de verdoving niet sterk genoeg. Je weet maar nooit, je kan maar beter alert zijn:P

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:37

Ik heb precies hetzelfde, maar dan voor dokters en ziekenhuizen. Oh wat kan ik mij daar druk om maken. Ik maak me nu al druk over een prik die ik krijg volgend jaar omdat ik naar Afrika ga. En dat duurt nog wel een half jaar!!! Echt erg hoe gestressed ik daarvan word! Lastig he...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:28

ik heb precies hetzelfde!
ortho heeft bij mij ooit en tand zonder verdoving getrokken waardoor ik flauwviel
en daarna (poos later) wou hij er nog een tand uit trekken
en ik direct in paniek en hij bleef maar door pushen (je kunt het wel, alle meisjs van juo leeftijd zijn dapper genoeg, komop je bent toch niet bang, het is zo gebeurd) en zo bleef ie doorgaan en ik maar Nee zeggen
tot ik helemaal overstuur kamer uit gelopen ben en in de auto ben gestapt en daar gewacht op mijn moeder . Nu elke keer dat ik bij ortho ben (nog steeds dezelfde ,maar waagt ie het nog een x zo te doen ben ijk echt in staat om hem een knal te geven :') en ga ik daar zkr weg)

En bij de tandarts ben ik altijd wel bang gewest ,maar door die ortho ervaring ben ik nu ook doodsbenauwt.
Ik heb het minder dan jullie ,maar ik zit zwetend in de wachtkamer, als ie maar iets pakt kijk ik direct wat het is en vraag ook direct wat ie gaat doen.
De hele middag voor het tandwarts bezoek ben ik misselijk... en zenwachtig...

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:29

Ik ben ook heel bang geworden! Moest eigenlijk in oktober/november maar durf echt niet.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:32

Ik ben ook ontzettend bang. Ook al een paar keer van tandarts gewisseld omdat ik echt niet meer heen durf. Moet nu ook hoognodig heen, zijn wat stukjes kies afgebroken maar durf echt niet.

Ik bel ook heel vaak de afspraken af en voor een nieuwe afspraak kan ik dan wel weer een jaar wachten om een afspraak te maken

Ik zoek altijd nog de tandarts die alles onder volledige narcorse doet.