pijn in de rug door scheve benen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

snissje

pijn in de rug door scheve benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 00:36

Hallo allemaal!

Ik heb al ongeveer vanaf mijn 12e pijn in mijn rug vooral boven op mijn schouder naast mijn nek zeg maar, langs mijn ruggengraat en bij die 2 deukjes onder in je rug. -k ben naar de dokter geweest en die zegt dat mijn benen ongelijk zijn dat kon hij ook zien ( ene deukje zat hoger dan het andere deukje) nu heb ik pijnstilling gekregen en die moest ik een week slikken en dan zal de pijn wel minder worden. Maar dat is niet gebeurt.. Ik ben ookal een tijdje bij de fisio geweest maar ook dat hielp niet. Nu vraag ik mezelf af of het nou echt scheefheid is of iets anders. Ik heb er vooral erg lats van als ik te lang zit dan word ik echt misselijk van de pijn. Na het rijden en mesten doet het ook erg zeer.
Weten jullie misschien wat het zo kunnen zijn?? Misschien iemand die hetzelfde heeft?

kimmie88

Re: pijn in de rug door scheve benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:47

Ben je scheef vanuit ongelijke benen, of staan je heupen en bekken scheef?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 08:36

dat kan zeker de oorzaak zijn voor rugklachten. Apart dat je fysio niks deed. Met een zooltje (als het ongelijke benen zijn) is het vaak heel makkelijk en snel op te lossen :)

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 09:14

Ja over een zooltje zei d dokter dat dat niet nodig was want het scheelde maar 1 cm

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:16

'maar' 1 cm.. Vind het behoorlijk wat om te zeggen dat het dan niet nodig is, juist de mensen die rond de 1 cm zitten met beenlengte verschil kunnen er veel baat bij hebben om een zooltje aangemeten te krijgen.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:20

Dat wil meestal zeggen dat je bekken scheef staat.
Ik ga hiervoor altijd naar de ortho manuele therapie en die zet in een paar behandelingen mijn rug weer stukje bij beetje recht.
Zooltjes is echt rommel om een beenverschil op te lossen.
Eerst moet gekeken worden of alles wel netjes recht onder mekaar staat, dan pas kun je zeggen dat het ene been langer is dan het andere.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:27

vito05 schreef:
Dat wil meestal zeggen dat je bekken scheef staat.
Ik ga hiervoor altijd naar de ortho manuele therapie en die zet in een paar behandelingen mijn rug weer stukje bij beetje recht.
Zooltjes is echt rommel om een beenverschil op te lossen.
Eerst moet gekeken worden of alles wel netjes recht onder mekaar staat, dan pas kun je zeggen dat het ene been langer is dan het andere.

Dat kan ja, maar dat is lang niet altijd zo. Ik weet niet hoe de dokter het heeft aangetoond, maar beenlengteverschil is gewoon te meten met een centimeter ;) Vanaf vaste ijkpunten meten, zonder het bekken erbij, en je weet of je beenlengteverschil hebt. Dan helpt een zooltje.
Niet idd als het bekken scheef is, maar daar heb je andere testen voor om dat vast te stellen :)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:35

Het kan ook al zo ver zijn dat je rugwervel scheef is gegroeit.
Dan zou je scoliose kunnen hebben. Zo is het bij mij ook gegaan. Op jonge leeftijd scheef geworden in het bekken en mijn rugwervel is nu ook scheef gegroeit.

Ik zou als ik jou was eens een foto laten maken van je rug in het ziekenhuis.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:10

1cm is best veel!
Mensen met een rughernia krijgen vaak pijnlijke straling in de knieën. Geven dan alleen de schuld aan de knie maar schijnen dan vaak een rug-hernia te hebben. Ik zou je huisarts aandringen op rontgenfoto's van je rug. :j

snissje schreef:
Ja over een zooltje zei d dokter dat dat niet nodig was want het scheelde maar 1 cm

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:14

Ik zie dat je 15 jaar oud bent? Dan twijfel ik of je een rughernia hebt maar het zou kunnen. :j
Ook zou ik eens bijhouden wanneer de pijn in je rug het meest voorkomt en wanneer de pijnen het meest heftig zijn.
Ik krijg bijvoorbeeld pijn in mijn rug als ik de hele stal moet leegscheppen en mijn mesthoop moet "ordenen" om hem toegankelijk te houden. :-)
Vooral de dag erna.

snissje schreef:
Hallo allemaal!

Ik heb al ongeveer vanaf mijn 12e pijn in mijn rug vooral boven op mijn schouder naast mijn nek zeg maar, langs mijn ruggengraat en bij die 2 deukjes onder in je rug. -k ben naar de dokter geweest en die zegt dat mijn benen ongelijk zijn dat kon hij ook zien ( ene deukje zat hoger dan het andere deukje) nu heb ik pijnstilling gekregen en die moest ik een week slikken en dan zal de pijn wel minder worden. Maar dat is niet gebeurt.. Ik ben ookal een tijdje bij de fisio geweest maar ook dat hielp niet. Nu vraag ik mezelf af of het nou echt scheefheid is of iets anders. Ik heb er vooral erg lats van als ik te lang zit dan word ik echt misselijk van de pijn. Na het rijden en mesten doet het ook erg zeer.
Weten jullie misschien wat het zo kunnen zijn?? Misschien iemand die hetzelfde heeft?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:24

terug gaan naar de HA, want 1 cm is dus echt wel veel :j Eigenlijk lijkt me het heel logisch dat je pijn in je rug krijgt van een verschil in je benen, want je lichaam gaat proberen te corrigeren :) Scheve benen betekent ook een scheefheid in je bekken en verderop in je rug, omdat alles met elkaar in verband staat..
Natuurlijk kan het ook wat anders zijn, maar dit lijkt me toch de meest logische verklaring :) Ik ben helaas geen arts, dus hup naar de HA! Op jouw leeftijd hoor je geen last te hebben van rugpijn :n

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 12:23

Nee en als ik eerlijk ben op mijn 12e kreeg ik mijn eerste eigen pon y met gelijk les hoor! Maar sinsdien is het begonnen.Ik weet neit of het daaraan kan liggen want na het paardrijden doet het het meeste pijn vooral op me schouders naast me nek. En als ik te lang zit doet het langs me ruggengraat en onderin mijn rug pijn. Ik heb geen pijn in mijn knieen of benen> Ja alleen als ik erop zit maar dat komt omdat ik t esnel gegroeit ben (1.80) daar dacht hij eerst aan (de dokter) dat het daaraan zou liggen. Maar nu het ik scheve benen de fisio was ook manueel of hoe je dat ook schrijft alleen de oefeningen hebben niks geholpen .. :S
Ik weet niet of het zin heeft om terug te gaan want dan geeft die waarschijnlijk toch nog meer van die pillen misschien toch maar naar het ziekenhuis miss dat die er meer van weten?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:30

Als je naar het ziekenhuis wil, zul je alsnog eerst langs de HA moeten voor een verwijzing :) En bedenk goed dat die pillen die hij geeft, alleen pijnbestrijding zijn en niet de oorzaak aanpakken! Daar moet je geen genoegen mee nemen :n
Wat zeggen je ouders er van?

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 12:31

Die weten het ook niet meer ik ben ookal bij z`on vrouw geweest voor je houding maar ook dat was het neit..

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:32

Hoi,
Mijn benen schelen zo'n 1 1/5 centimeter en ook ik heb vaak last van mijn rug.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:37

snissje schreef:

Ik heb ook 1cm verschil in mijn benen en tegen mij werd juist gezegd dat ik zooltjes moest nemen omdat ik er later heel veel last van zou kunnen krijgen. Ik heb overigens geen zooltjes, ben nogal laks daarin. Ik heb verder geen klachten het enige waar ik het zelf aan merk is dat als ik niet oplet hoe ik loop dat ik dan aan het waggelen ben.
Apart dat er niets gedaan wordt.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 12:51

Ja en ik baal er ook echt van want ik loop er nu al bijna 4 jaar mee.. Soms denk ik ook gewoon dat het spieren zijn die vast zitten.. Omdat ik er ook z'on last van heb na het paardrijden..

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:49

Tja ik heb hier ook last van.
Mijn linker schouder/nek doet altijd zo'n pijn, soms ben ik ook echt ziek van de pijn dat ik gewoon in bed moet liggen.

Ik had een paar jaar geleden al pijn, maar de laatste jaren werd het erger.
Ik heb foto's laten maken, had ik lichte scoliose in mijn rug, ook zijn mijn bekken dus scheef en mijn 1 been is ook een stuk korter dan het andere.
Ik moet nu een MRI scan maken, en medisch sporten omdat mijn spieren ook te kort zijn. :(:)

Ik ga 2 keer in de week naar de fysio.. en 1 keer in de maand als het echt niet gaat, naar de kraker.

Zou als ik jou was toch beter laten onderzoeken.. het kan iets onschuldigs zijn.. gewoon met je spieren.. misschien zijn ze te kort? Maar je kunt dingen beter zeker weten. :)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 06:49

Je moet gewoon naar de huisarts gaan en een verwijzing eisen voor foto's van je rug.
Je moet daar tegenwoordig echt zelf achteraan hoor, want ze doen niks meer voor je.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 07:40

Ga naar een goede fysiotherapeut. Pijnstilling helpt natuurlijk helemaal geen ene zier, tot je pilletjes op zijn belast je het alleen maar meer. Probeer je rug spieren te trainen, misschien ben je wel wat scheef maar niemand is helemaal recht.

Dus ga op je houding letten, hoe zit je, zit je op twee zitbeenknobbels, hoe loop je, wat voor schoenen draag je... Want je kunt wel bij de fysio wat oefeningen doen, of manipulatie van je gewrichten maar als je ergens een "gekke" gewoonte of beweging maakt dan ben je meteen weer terug bij af.

Je schrijft dat je oefeningen hebt gehad bij de fysio of manueel therapeut, heb je die ook thuis gedaan of alleen één keer in de week? Waren dat oefeningen die je zelf moest doen?

Veel succes!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 09:55

1 cm verschil is echt wel veel hoor! ik heb ook ong 1cm verschil en draag daarvoor zooltjes (ook voor m'n platvoeten ;)) m'n rugproblemen zijn wel verminderd door de zooltjes, want je rug staat dan weer recht.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 11:39

Fred_Kroket schreef:
Ga naar een goede fysiotherapeut. Pijnstilling helpt natuurlijk helemaal geen ene zier, tot je pilletjes op zijn belast je het alleen maar meer. Probeer je rug spieren te trainen, misschien ben je wel wat scheef maar niemand is helemaal recht.

Dus ga op je houding letten, hoe zit je, zit je op twee zitbeenknobbels, hoe loop je, wat voor schoenen draag je... Want je kunt wel bij de fysio wat oefeningen doen, of manipulatie van je gewrichten maar als je ergens een "gekke" gewoonte of beweging maakt dan ben je meteen weer terug bij af.

Je schrijft dat je oefeningen hebt gehad bij de fysio of manueel therapeut, heb je die ook thuis gedaan of alleen één keer in de week? Waren dat oefeningen die je zelf moest doen?

Veel succes!

Dat waren echt veel oefeningen. Stuk of 9 denk ik.
Ik heb ze elke dag allemaal gedaan want ik wil er echt vanaf.
Maar het verbeterde voor geen meter.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:05

Terug naar de fysio zou ik zeggen.(als de vorige keer bij die fysio niet bevallen is, gewoon naar een ander gaan)
Het kan best een combi van een scheef bekken, beenlengte verschil enz zijn.

Heb je vooral last van je rug als je lang in 1 houding staat? Dus bijv bij lang staan, zitten, liggen enz.
Heb je ook snachts last?
En bij welke activiteiten komt de pijn opzetten, bij welke activiteiten merk je dat het erger/minder erg wordt en zijn er dingen die je door de pijn niet meer kan doen?
Dat zijn dingen die handig zijn om van te voren te bedenken/ op te schrijven voor je naar de fysio gaat.edit: en wat voor soort pijn is het? Stekende pijn of is het meer zeurend, zit het echt op 1 plek (en kun je die plek aanwijzen) of is het meer een algehele pijn in je hele rug. En heb je last van uitstraling naar armen of benen?

Je kan misschien ook beter een manueel therapeut bezoekeb dan een fysio. Manueel therapeuten weten vaak net wat meer over bijv de wervelkolom en hebben ook wat meer "handvatten" om te behandelen.