Pijn in onderrug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Pijn in onderrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 20:14

Ik zit nu toch wel een beetje met een vervelend probleem.

Afgelopen zomer ben ik door mijn rug gegaan. Ik liet wat vallen, wilde het oppakken en maakte op een bepaalde manier een verkeerde beweging en ik ging door mijn rug.

Mijn onderrug deed toen flink pijn en op aandringen van mijn moeder ben ik maar even langs de huisarts gegaan.
Ik kreeg als tip om zo min mogelijk te zitten (zou een zware belasting zijn voor je onderrug). Verder moest ik dus veel rondlopen en tussen door af en toe een kwartiertje gaan liggen. Niet zwaar tillen en rustig aan doen dan zou het vanzelf wel weer over gaan.

Na een week was het ook over.

2 weken geleden ben ik op stage weer door mijn rug gegaan. Bij het uitmesten dit keer. Wilde een schep mest (die niet eens zo zwaar was) in de kruiwagen gooien en ik ga weer door mijn rug heen. Deed goed zeer. Meer dan de vorige keer dat het gebeurde maar ik moest nog maar een uurtje dus heb gewoon doorgewerkt.

Toen ik eenmaal thuis was kon ik gewoon niks meer. Zitten moest ik niet eens proberen. Slapen heb ik 4 nachten bijna niet gedaan. Kon steeds niet langer dan een uurtje liggen dan moest ik gewoon even gaan lopen omdat het zo'n zeer deed.

De pijn zat eerst rechtsonder. Later in heel mijn onderrug en alles verkrampte helemaal.
Ik had toch vakantie dus heb heel de week rustig aan gedaan en na een dag of 5 trok het wel weer weg.

Deze week weer rustig begonnen met uitmesten bij mijn eigen paardjes (vorige week door stiefvader gedaan zodat mijn rug even voledig rust had). Ging eigenlijk wel goed.

Vandaag heb ik 3 stallen uitgemest waarvan er 1 best zwaar was. Alles aan de grond geplakt enzo. En toen ik daarmee klaar was voelde ik mijn rug gelijk weer. Maar was nog niet zo erg.

Nu ik eenmaal rustig op de bank zit doet het gewoon weer zo'n zeer. Alles voelt verkrampt heel raar gevoel.
Nu klaag ik echt niet snel, ben altijd hard voor mezelf en doe gewoon door maar dit is toch eigenlijk wel heel vervelend aan het worden.

Ik heb geen idee waar dit opeens vandaan komt. Nog nooit eerder last gehad van dit soort dingen. Mijn moeder zegt van: ga nog eens terug langs de huisarts maar waarschijnlijk krijg ik dan gewoon weer hetzelfde te horen als afgelopen zomer.

Zit nu dus een beetje te twijfelen terug gaan of niet? Van de ene kant denk ik ja, aangezien het steeds terug komt. Van de andere kant heb ik zoiets van: schiet ik er wat mee op?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:17

Ik kan ook zo door mijn rug gaan, bij een draaiing of soms gewoon met hoesten. Altijd op dezelfde plek. Het zal altijd een zwakke plek blijven zegt de fysiotherapeut. Ik doe dan altijd een week heel rustig aan en daarna gaat het wel weer. Goed altijd heel doordacht bukken en tillen en zo.
Het is een vervelende kwaal maar je zult er mee moeten leren leven. Een pijnstiller wil soms nog wel helpen. Dan ontspan je je rug weer.

Karin_deB

Re: Pijn in onderrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:20

Toch even langs de HA gaan en misschien een verwijzing naar de fysio vragen. Deze kan je eerst helpen om de verkrampte spieren los te maken ,en hierna oefeningen geven om op te bouwen.
Misschien heb je ook wel je banden verrekt, dat je daar nu last van hebt.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:25

Verder geen uitstralingen naar je been of benen?

Zou idd even weer naar de HA gaan.
Voor fysio of een goede pijnmedicatie, zodat je spieren ook echt rust krijgen

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 14:25

Toch nog maar een keer terug langs de HA dus.

Nu heb ik wel de tijd om rustig aan te doen. Heb vakantie maar normaal heb ik dus echt niet de tijd om rustig aan te doen dus ik hoop dat ik er snel vanaf ben.

@ Kimmie88, als ik weer last heb ik en ik zit/sta/lig te lang in de zelfde houding straalt het wel door naar mijn bovenbenen. Als ik dan een stukje loop gaat dat weer weg.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:23

Voor de fysio heb je geen verwijzing van de huisarts nodig.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:30

aangezien je zegt dat het ook doorstraalt naar je been zou ik zeker even naar de huisarts gaan als ik jou was...
zo dacht de huisarts om die reden dat ik waarschijnlijk ischias had (zenuwontsteking in de lange zenuw van rug naar been)...maar bij mij is het de laatste weken alleen maar erger geworden en heb krachtsverlies in mijn rechterbeen en nu denkt de huisarts bij mij aan iets anders en moet daarom een mri-scan laten maken en zit aan heavy pijnstillers...
ik wil je niet bang maken ofzo...maar mijn advies is dus wel ff naar de huisarts...

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 20:03

Hmm dat klinkt niet fijn :(:) .

Ik ga maandag denk ik maar bellen voor een afspraak.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:25

Balen voor je.

Ik zie dat het al geadviseerd is, maar ik doe het ook nog maar even.
Ik denk dat je nu een zwakke plek hebt, waar je heel gemakkelijk weer last van krijgt. Ik zou echt naar een fysio gaan als ik jou was. Met bepaalde oefeningen kan je je rug sterker maken, waardoor je minder last zal gaan krijgen.
Succes ermee.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:29

Als je idd ook uitstralingen hebt (soms), dan zou ik toch niet te lang wachten met naar de HA gaan.
Het kan vanalles zijn, maar door langer wachten kan het natuurlijk alleen maar verergeren, zodat het minder snel op te lossen is

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:31

Naar de fysio gaan die weten vaak meteen wat het is.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:32

marleen_usar schreef:

Dat krijg je niet voor elkaar zonder verwijzing van de HA, dus eerst naar de HA.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:33

kimmie88 schreef:
marleen_usar schreef:

Dat krijg je niet voor elkaar zonder verwijzing van de HA, dus eerst naar de HA.

tegenwoordig mag je zonder verwijzing naar de fysio dus kan je direct naar de fysio...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:34

Klopt ja, is volgens mij vorig jaar veranderd.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:35

Echt? Dan heb ik niks gezegt

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:37

ja sinds vorig jaar of kan zelfs nog het jaar daarvoor al zijn geweest...

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:38

Weer wat geleerd, dank je

oester

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:25

Herkenbaar voor veel mensen denk ik.
Liep al een paar jaar bij de fysio en bij nu overgestapt naar een osteopaat. Na een paar behandelingen ben ik nog nooit zo vooruit gegaan! *D

Zat laatst ook al met een vriendinnetje op de eerste hulp snachts met een verkrampte nek.
Dokter zei toen ook, dit is een visuele cirkel. Al jij je spieren verkrampt, gaan deze onsteken.
Wanneer je spieren gaan onsteken gaan ze verkrampen.

Zou er toch nog even naar laten kijken!