Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
annastasia schreef:Beetje rare zin, maar ik doel op de kinderen van ouders die niet vruchtbaar zijn omdat hun moeder tijdens de zwangerschap een ''medicijn heeft geslikt''.
Die effecten zijn pas jaren later te zien, en dat risico vind ik te groot.
Miriam91 schreef:annastasia schreef:Beetje rare zin, maar ik doel op de kinderen van ouders die niet vruchtbaar zijn omdat hun moeder tijdens de zwangerschap een ''medicijn heeft geslikt''.
Die effecten zijn pas jaren later te zien, en dat risico vind ik te groot.
Dat was rond de 2e WO toch? Ik ben nu niet zwanger ofzo maar het is natuurlijk ook nog een risico dat ik onvruchtbaar wordt. Maarja tegenwoordig testen ze het eerst op proefdieren en als daar 0,0 risico is wordt het pas op gezonde mensen getest en daarna op mensen met die bepaalde ziekte. Maar je zal er maar ziek van worden inderdaad

Nickeltje schreef:Hoi Nickeltje, Fase 1 is gericht op medicatieveiligheid (waaronder bijwerkingen) en opname van het middel in het menselijk lichaam. Dat het middel iets doet is in de pre-klinische fase al vastgesteld.Mijn vriend en ik hebben allebei mee gedaan aan verschillende medicijn testen.
We zijn echter allebei wel heel kritisch op waar we ons voor aangemeld hebben. We zijn allebei nog jong dus willen lange termijn risico's minimaal houden.
Wat wij niet wilden was
-fase 1 onderzoek (dan wordt niet eens getest of iets werkt, maar eigenlijk alleen nog maar wat de dosis is die iemand aan kan en welke bijwerkingen dit geeft)
-hormoon preparaten
-antipsychotica
Mijn vriend heeft aan 3 medicijn onderzoeken meegedaan, die allemaal erg uitgebreid waren en waarvoor hij ook verschillende dagen/nachten in de kliniek bleef voor observatie en zeer vaak bloedafname. Ik heb aan 2 kleinere studies mee gedaan waarvoor ik wel naar huis kon.
Citaat:Fase 1
Onderzoek bij gezonde vrijwilligers die er akkoord mee gaan om het geneesmiddel dat onderzocht wordt, in te nemen. Daarmee helpen ze artsen om vast te stellen hoe veilig een geneesmiddel is en of er bijwerkingen zijn. Er wordt ook onderzoek gedaan naar hoe het geneesmiddel wordt opgenomen, omgezet en uitgescheiden. Aan een fase 1 onderzoek neemt meestal een beperkt aantal vrijwilligers deel (20 tot 100).
Fase 2
In fase 2 wordt het effect gemeten van het nieuwe geneesmiddel bij patiënten die een bepaalde ziekte of aandoening hebben waarvoor het geneesmiddel bedoeld is. Het belangrijkste doel is de dosis, veiligheid en de effectiviteit van het geneesmiddel vast te stellen. Aan dit onderzoek doen meestal vele honderden patiënten mee. De studies zijn gewoonlijk ‘dubbelblind’, willekeurig over de groep verdeeld en strikt gecontroleerd. Bij gecontroleerd onderzoek wordt het effect van het actieve geneesmiddel vergeleken met het effect van een ‘placebo’, een pil die geen enkele werkzame stof bevat. Bij een dubbelblind onderzoek weten de onderzoekers en de vrijwilligers niet wie het werkzame geneesmiddel krijgt en wie de placebo. Na de eerste en tweede onderzoeksfase volgt, als de resultaten gunstig zijn, een derde fase.
Fase 3
Aan Fase 3 nemen ook weer patiënten deel die de klachten hebben waarvoor het nieuwe geneesmiddel is bedoeld. Deze onderzoeken worden uitgevoerd om dieper inzicht te krijgen in de effectiviteit, voordelen en bijwerkingen van het te onderzoeken middel. Aan deze fase kunnen honderden tot vele duizenden proefpersonen meewerken.
Ibbel schreef:Zonder fase 1 onderzoek (testen op - meestal - gezonde vrijwilligers, soms meteen al in zieke proefpersonen, als het middel erg heftig is, bv cytostatica), waarna fase 2 (veiige dosis bepalen) en fase 3 (werkzame dosis bepalen), komt er geen geneesmiddel op de markt.