Mensen die meedoen met geneesmiddelenonderzoek?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Mensen die meedoen met geneesmiddelenonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 14:51

Zijn er op bokt ook mensen die meedoen met geneesmiddelenonderzoek?

Ik heb laatst informatie aangevraagd bij een instantie in Groningen (Xendo) die geneesmiddelenonderzoek uitvoert en daar vrijwilligers voor nodig heeft. Er lopen verschillende onderzoeken en je kunt zelf bepalen waar je aan mee wilt doen. Vooraf wordt je medisch gekeurd (verschilt per onderzoek hoe). Je hebt altijd recht om te stoppen met het onderzoek maar als je middenin stop loop je wel je geld mis (neem ik aan). Je krijgt namelijk een vergoeding die verschilt per onderzoek. Het kan voorkomen dat je een paar nachten in het onderzoekscentrum moet slapen en meestal zijn er een aantal korte bezoeken. Je krijgt ook een reiskostenvergoeding. Het onderzoekscentrum zit op het terrein van het UMCG.

Het lijkt mij goed om wat bij te dragen aan de ontwikkeling van geneesmiddelen. Ze houden je daar ontzettend goed in de gaten en als je er hinder van ondervind wordt het onderzoek meteen stop gezet. Ik heb informatie aangevraagd en het lijkt mij allemaal waterdicht wat zij zeggen. Maar mijn ouders vinden dat ik er nog eens heel goed overna moet denken. Ze gaven als voorbeeld dat er een keer mensen zijn overleden bij een middel wat toegediend was wat eerst onschuldig leek. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken eigenlijk. Dus zijn er mensen die ook meewerken aan geneesmiddelenonderzoek? Bij welke instantie doen jullie het? En als je van plan was om je in te schrijven wat heeft je ervan weerhouden?

annastasia

Re: Mensen die meedoen met geneesmiddelenonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:55

Ik was eens van plan mee te doen aan een onderzoek.
Ging om hepatitis C.
Uiteindelijk niet gedaan omdat ik dat toch te risicovol vond.

Ik wacht er nu wel mee omdat ik het eventuele risico op ziekten bij zwangerschap en kinderen te groot vind.
Beetje rare zin, maar ik doel op de kinderen van ouders die niet vruchtbaar zijn omdat hun moeder tijdens de zwangerschap een ''medicijn heeft geslikt''.
Die effecten zijn pas jaren later te zien, en dat risico vind ik te groot.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 15:02

annastasia schreef:
Beetje rare zin, maar ik doel op de kinderen van ouders die niet vruchtbaar zijn omdat hun moeder tijdens de zwangerschap een ''medicijn heeft geslikt''.

Dat was rond de 2e WO toch? Ik ben nu niet zwanger ofzo maar het is natuurlijk ook nog een risico dat ik onvruchtbaar wordt. Maarja tegenwoordig testen ze het eerst op proefdieren en als daar 0,0 risico is wordt het pas op gezonde mensen getest en daarna op mensen met die bepaalde ziekte. Maar je zal er maar ziek van worden inderdaad :oo

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:25

ik heb gewerkt bij een bedrijf waar geneesmiddelen werden getest. Het liep allemaal erg netjes en in 99,9 procent gebeurde er niks vervelends en is het makkelijk geld verdienen. Toch testen ze de medicijnen niet voor niets en kan het gebeuren dat er iets misgaat. Voor dat risico moet je dan ook tekenen.
Ik denk zelf dat het er ook vanaf hangt wat voor soort medicijnen het zijn. Meestal worden alleen mannen gevraagd trouwens.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:34

Tuurlijk worden medicijnen eerst in het lab, daarna op dieren en dan pas op mensen getest.
De meeste ''fouten'' zijn er dan ook al lang uitgehaald, en in principe zou het veilig moeten zijn.
Maar helemaal 100% zeker weten ze het niet.
Het risico is ''klein'' maar niet uit te sluiten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:40

Mijn vriend en ik hebben allebei mee gedaan aan verschillende medicijn testen.
We zijn echter allebei wel heel kritisch op waar we ons voor aangemeld hebben. We zijn allebei nog jong dus willen lange termijn risico's minimaal houden.

Wat wij niet wilden was
-fase 1 onderzoek (dan wordt niet eens getest of iets werkt, maar eigenlijk alleen nog maar wat de dosis is die iemand aan kan en welke bijwerkingen dit geeft)
-hormoon preparaten
-antipsychotica

Mijn vriend heeft aan 3 medicijn onderzoeken meegedaan, die allemaal erg uitgebreid waren en waarvoor hij ook verschillende dagen/nachten in de kliniek bleef voor observatie en zeer vaak bloedafname. Ik heb aan 2 kleinere studies mee gedaan waarvoor ik wel naar huis kon.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:43

Miriam91 schreef:
annastasia schreef:

Dat was rond de 2e WO toch? Ik ben nu niet zwanger ofzo maar het is natuurlijk ook nog een risico dat ik onvruchtbaar wordt. Maarja tegenwoordig testen ze het eerst op proefdieren en als daar 0,0 risico is wordt het pas op gezonde mensen getest en daarna op mensen met die bepaalde ziekte. Maar je zal er maar ziek van worden inderdaad :oo

Softenon en DES zijn toch wel van na de oorlog.
Maar dat wil niet zeggen dat er hele grote risico's aan "normale" onderzoeken zitten hoor.
(wil je nl. niet bang maken).
En je hebt ook een redelijke kans dat je in de controle groep zit (dus een placebo krijgt).

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:45

Mij spookt dan toch het verhaal van de DES-dochters door het hoofd (geloof dat het zo heette, gaat inderdaad om de kinderen van vrouwen die een bepaald medicijn hebben geslikt en die kinderen zijn daardoor onvruchtbaar geboren/geworden).

De kans is inderdaad groot dat er niets gebeurd maar is er nu eenmaal altijd een kans aanwezig dat er wél iets gebeurd en dat moet niet onder het tapijt gekeerd worden vind ik. Zoiets is heel risicovol, dat is ook waarom je er een hoge vergoeding voor krijgt, je speelt toch met je gezondheid/leven.

Ik zou het dan ook nooit doen. Geld is heel handig, zeker makkelijk verdiend, maar geld maakt niet gelukkig. Gezondheid maakt wel gelukkig.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:47

Gelukkig zijn sinds de DES schandalen wetten en regels enorm streng geworden, moeten onderzoeken langs verschillende commissies en aan heel strenge eisen voldoen.
De kans dat ooit nog zo iets gebeurt is heel erg klein...
Maar de kans dat het mis gaat, er een allergische reactie ontstaat, of in de fase 1 een andere reactie, is zeker aanwezig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:47

Softenon is de reden dát er tegenwoordig wordt getest. Voor die tijd werden geneesmiddelen zonder op (gezonde) proefpersonen te testen op de markt gebracht.
Zonder fase 1 onderzoek (testen op - meestal - gezonde vrijwilligers, soms meteen al in zieke proefpersonen, als het middel erg heftig is, bv cytostatica), waarna fase 2 (veiige dosis bepalen) en fase 3 (werkzame dosis bepalen), komt er geen geneesmiddel op de markt.
En DES is de reden dat geneesmiddelen niet meer zomaar bij zwangeren worden gebruikt. Onderzoek bij zwangeren wordt niet gedaan, dus pas na veel 'per ongelukjes' wordt van een geneesmiddel aangenomen dat het vermoedelijk wel veilig gebruikt kan worden.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:54

Nickeltje schreef:
Mijn vriend en ik hebben allebei mee gedaan aan verschillende medicijn testen.
We zijn echter allebei wel heel kritisch op waar we ons voor aangemeld hebben. We zijn allebei nog jong dus willen lange termijn risico's minimaal houden.

Wat wij niet wilden was
-fase 1 onderzoek (dan wordt niet eens getest of iets werkt, maar eigenlijk alleen nog maar wat de dosis is die iemand aan kan en welke bijwerkingen dit geeft)
-hormoon preparaten
-antipsychotica

Mijn vriend heeft aan 3 medicijn onderzoeken meegedaan, die allemaal erg uitgebreid waren en waarvoor hij ook verschillende dagen/nachten in de kliniek bleef voor observatie en zeer vaak bloedafname. Ik heb aan 2 kleinere studies mee gedaan waarvoor ik wel naar huis kon.
Hoi Nickeltje, Fase 1 is gericht op medicatieveiligheid (waaronder bijwerkingen) en opname van het middel in het menselijk lichaam. Dat het middel iets doet is in de pre-klinische fase al vastgesteld.
Even voor de duidelijkheid het onderscheid in de verschillende fasen van klinisch onderzoek;
Citaat:
Fase 1
Onderzoek bij gezonde vrijwilligers die er akkoord mee gaan om het geneesmiddel dat onderzocht wordt, in te nemen. Daarmee helpen ze artsen om vast te stellen hoe veilig een geneesmiddel is en of er bijwerkingen zijn. Er wordt ook onderzoek gedaan naar hoe het geneesmiddel wordt opgenomen, omgezet en uitgescheiden. Aan een fase 1 onderzoek neemt meestal een beperkt aantal vrijwilligers deel (20 tot 100).

Fase 2
In fase 2 wordt het effect gemeten van het nieuwe geneesmiddel bij patiënten die een bepaalde ziekte of aandoening hebben waarvoor het geneesmiddel bedoeld is. Het belangrijkste doel is de dosis, veiligheid en de effectiviteit van het geneesmiddel vast te stellen. Aan dit onderzoek doen meestal vele honderden patiënten mee. De studies zijn gewoonlijk ‘dubbelblind’, willekeurig over de groep verdeeld en strikt gecontroleerd. Bij gecontroleerd onderzoek wordt het effect van het actieve geneesmiddel vergeleken met het effect van een ‘placebo’, een pil die geen enkele werkzame stof bevat. Bij een dubbelblind onderzoek weten de onderzoekers en de vrijwilligers niet wie het werkzame geneesmiddel krijgt en wie de placebo. Na de eerste en tweede onderzoeksfase volgt, als de resultaten gunstig zijn, een derde fase.

Fase 3
Aan Fase 3 nemen ook weer patiënten deel die de klachten hebben waarvoor het nieuwe geneesmiddel is bedoeld. Deze onderzoeken worden uitgevoerd om dieper inzicht te krijgen in de effectiviteit, voordelen en bijwerkingen van het te onderzoeken middel. Aan deze fase kunnen honderden tot vele duizenden proefpersonen meewerken.

Bron: cbg-meb

(edit: sorry, post een heel uitgebreid verhaal nadat Ibbel het al kort maar krachtig heeft uitgelegd.)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:03

Ibbel schreef:
Zonder fase 1 onderzoek (testen op - meestal - gezonde vrijwilligers, soms meteen al in zieke proefpersonen, als het middel erg heftig is, bv cytostatica), waarna fase 2 (veiige dosis bepalen) en fase 3 (werkzame dosis bepalen), komt er geen geneesmiddel op de markt.

Dit klopt niet. De quote van FlyAway is juist.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 21:36

@ Nickeltje: Hebben jij of je vriend enige nadelen ondervonden van je deelname? En mag ik vragen wat voor medicijn voor welke ziekte je hebt getest?

Er wordt inderdaad bij deze instantie een ruime vergoeding aangeboden. Dat maakt het natuurlijk ook wel aantrekkelijk. Maar als je er qua gezondheid nadelen van ondervind dan vind ik het dat geld echt niet waard. Liever gezond dan geld. Inderdaad zo'n onderzoek wordt gecheckt en dubbel gecheckt of het wel op mensen uitgevoerd zou kunnen worden. Maar je weet natuurlijk nooit hoe je lichaam erop reageert.
Ik vind het heel lastig om een beslissing te maken. Ik heb me nu ingeschreven en heb vandaag een aantal onderzoeken bekeken. Van een ga ik wat meer informatie vragen, de anderen vond ik te lang daar overnachten (kan niet icm studie) of was ik niet geschikt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:32

FlyAway geeft inderdaad de juiste uitleg. Sorry, ik was niet duidelijk. Voor ons stond echter nog steeds dat fase 1 te veel onzekerheden heeft.

Miriam, mijn vriend heeft een zeer uitgebreide studie meegedaan naar een nieuw soort Epo, dus om de aanmaak van rode bloedcellen te stimuleren zonder dat het de hormoon as die dit normaal regelt te veel onder druk zet.
Hier voor was hij een week intern en dit leverde ook een zeer uirme vergoeding op.

Hij heeft ook meegedaan in een studie naar één of ander ontstekingsremmend medicijn al jaren geleden, daarvan weet ik niet meer exact wat het was. Minder uitgebreid en ook tegen een iets mindere vergoeding maar zeker zeer ruim.

Allbei hebben we meegedaan aan een onderzoek naar intracutane toediening van een vaccin tegen gele koorts.

En ik heb meegedaan aan een onderzoek niet direct naar een medicijn zelf, maar naar een hulpstof voor in medicijnen, die gemaakt worden met konijnen-antigenen en waar onderzocht werd of dat allergie op zou wekken of een andere afweer tegen die andtistoffen met konijn antigenen.