ingegroeide teennagel!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gipsyboy

ingegroeide teennagel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:33

hallo
ja bokkers ik heb een ingegroeide teennagel. :D
aan mijn grote teen. en het doet zeer :Y)

nou heb ik een hekel aan lange nagels. zowel aan me tenen als me vingers.
van me vingers bijt ik eraf wat af en toe te ver gaat en dan bloeden en kleine ontsteking daarna.
datheb ik wel vaker, maar me tenen. daarbij heb ik ook wel is een ingegroeide nagel,
maar dan wip ik hem in dat hoekje omhoog en knip hem af.
dan doet het meestal maar een dag of 2a3 zeer en dan is het over.

ik ben helemaal niet zoon pieperd maar nou lukt het me niet om die nagelhoekje af te knippen,
toen ging het bloeden (1 druppeltje) :oo en deed heel erg zeer.

dus ik denk laat maar zitten gaat vanzelf over.
nu heb ik het ong al een week, en ben in de soda gegaan en een pleister met trekzalf al een paar keer erop gedaan.
maar niks helpt.
sterker nog nou doet een stukje van de voorkant ook pijn.
ik kan trouwens wel in brede schoenen normaal lopen.
zelfs nog naar de zwarte markt gegaan zaterdag.

nou maakt me oma me bang dat het niet goed is en straks me nagel eraf kan >;)
me moeder trouwens ook.

wat moet ik nou?
toch naar de dokter? voor een zere teen :roll: hihi
of hebben jullie nog tips wat ik kan proberen.

ohja aan diezelfde teen heb ik zo"n oude wijven bobbel zitten aan de zijkant.
en nee ben geen oud wijf, ben pas 20.

wie heeft de gouden tip??
oh ja als me nagel eraf moet gaat dat niet met plaatselijke verdoving, ze geven me maar een roesje.
maar ben niet bang hoor :7

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: ingegroeide teennagel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:35

Euh, ik denk toch echt dat je naar de HA moet hoor. :=

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:36

Toch maar even naar de dokter als je er zoveel last van hebt. Meestal halen ze niet je hele nagel eraf hoor. :P

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:37

pleister met betadine :d
werkt bij mij altijd erg goed. je kan druppels betadine nemen en dan even het vleesstukje zeg maar opzei duwen en dan wat druppels in laten lopen en dan pleister eromheen.
kan de zafl ook wel gebruiken maar die gaat er minder goed tussen zitten.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:37

Ik zou naar de HA gaan. Die knipt hem dan in. Heb ik al 3 keer moeten doen, anders wordt het alleen maar erger. :+

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:41

Ik heb t ook een tijd gehad. Ben meer van het zelf docteren dus heb 2wk gewacht en toen kon ik er iets beter bij. Er groeide bij mij een haaltje/ stuk nagel in mn vel. Ik speel altijd dr. House thuis, dus die teen is dagelijks op de operatietafel geweest xD

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:49

Tellie schreef:
Ik zou naar de HA gaan. Die knipt hem dan in. Heb ik al 3 keer moeten doen, anders wordt het alleen maar erger. :+

oh nee'' dat doe ik liever zelf, als ik erbij kom.
veel last' ja wat is veel last? met lopen in brede schoenen gaat goed.
ik moet hem alleen niet stoten.
ik denk dat ik de betadine nog even ga proberen.
me teen is nu zwart hihi van de trekzalf

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:51

Naar de pedicure?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:54

gipsyboy schreef:
oh nee'' dat doe ik liever zelf, als ik erbij kom.
veel last' ja wat is veel last? met lopen in brede schoenen gaat goed.
ik moet hem alleen niet stoten.
ik denk dat ik de betadine nog even ga proberen.
me teen is nu zwart hihi van de trekzalf

Geloof me, dat wil je niet zelf doen. Zeker niet zonder verdoving. :')

Citaat:
Behandeling ingegroeide nagel

Er zijn verschillende behandelingsmogelijkheden, afhankelijk van de ernst van ingroeiing van de nagelrand.
• Wanneer de nagelrand een beetje ingroeit of dreigt in te groeien en irritatie veroorzaakt, kan vaak volstaan worden met eenvoudige maatregelen. De nagelrand kan wat worden opgehoogd door een wattenbolletje onder de nagel te schuiven en/of de huid regelmatig naar beneden te masseren.
• Wanneer de mate van ingroei erger is en aanleiding geeft tot pijn, een ontsteking veroorzaakt met of zonder verdikking van de huid en wild vlees (hypergranulatie), dan is een versmalling van de nagelrand vaak aangewezen. Zo'n versmalling kan geschieden door de nagelrand weg te knippen. Later groeit de nagel dan weer terug. Als de ontsteking tot rust is gekomen, kan geprobeerd worden met bovengenoemde eenvoudige maatregelen een hernieuwde ingroei te voorkomen.
• Ook kan de nagel blijvend versmald worden door niet alleen de nagelrand weg te knippen, maar ook de wortel van de nagel te versmallen. Dat stukje wortel van de nagel kan weg worden gesneden of gekrabd, of door middel van een etsende vloeistof (fenol) worden vernietigd.
• Soms kan, afhankelijk van de bevindingen van de arts, het nodig zijn de hele of halve nagel te verwijderden.

Deze operaties aan de teennagel worden poliklinisch uitgevoerd onder plaatselijke verdoving door middel van een tweetal verdovingsprikken aan de teenbasis. Uw arts zal met u overleggen welke behandeling in uw situatie het beste lijkt.

Ik had nummer 3... de laatste keer zonder verdoving. En geloof me, als die van jou net zo als mij waren.... wil je dat echt niet zelf doen. :+

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:02

heb het al 2 jaar
ben 1 keer bij de ha geweest toen hebben ze er een randje af geknipt tot aan het groeipunt, heeft helaas niks geholpen.
nu heb ik een soort verbandtang (als je die dicht doet klikt het handvat in elkaar vast) daarmee pak ik de nagel vast en kan ik hem zo onder mijn vel vandaan halen( na voorweken) en dan knippen.
kan alle schoenen gewoon aan, alleen stoten doet idd erg zeer

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:05

Heb dat ook weleens, maar dan lukt het me wel om met een vijl eronder te gaan en dat hoekje te vijlen i.p.v. knippen.
1x naar de dokter geweest toen deed hij ook iets met een tangetje, maar is toch pijnlijker als iemand anders het doet. Anders verdoven ze het en snijden ze er een stukje af, maar daar voel je verder niet zoveel van.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:09

Ik raad HA of pedicure aan. Ga zelf om de tien/twaalf weken naar pedicure en hoef nu niet meer naar m'n teennagels om te kijken :-) En doet geen zeer. (behalve als je zoals mij een giga verwaarloosde schimmelnagel hebt.)
Heb ook verhalen gehoord over zwaar geinfecteerde tenen door ingegroeide nagels. De persoon in kwestie was nog net op tijd, anders had ze een stuk teen moeten missen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:15

Naar de HA gaan, die maken een sneetje in het velletje aan de basis van de nagel en halen er dan een stukje af zodat hij vanaf daar niet meer kan groeien.

Tot je die afspraak hebt: NIET meer die nagel knippen, dan blijft hij in je vel prikken,

EDIT: ik weet dat er andere maatregelen zijn, maar mijn ervaring is dat je dan heen en weer kan blijven rijden naar de HA of je pedicure.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:19

Ik heb er ook last van, alle twee m'n tenen. Heb ze gewoon laten groeien en er zijn er al twee overheen. Bij de andere twee vijl ik ze een klein beetje af of ik doe er een klein stukje watten eronder. ;)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:31

Naar de huisarts gaan en vervolgens naar de pedicure ( niet vlak na elkaar natuurlijk ;) ) zodat zij de groei van de nagel kan begeleiden.

Succes!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:34

Ik heb er ook last van gehad, bij mij zit er nu naast de nagel een buldje. Bij mij is de nagel er al twee keer afgemoeten, dus zou voor de zekerheid toch maar naar laten kijken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:45

even naar de pedicure gaan. die leggen je er iets onder zodat hij erover heen groeit. is niet zo heel veel werk (m'n moeder is pedicure dus al regelmatig gezien) :)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:36

Ook 3x gehad, nu niet meer teruggekomen.

Bij mij was de oorzaak omdat ik ooit een kastdeur op mijn teen heb gehad, waardoor mijn nagel scheef groeit en ik altijd last zal hebben van een ingegroeide teennagel.
Het kan ook door schuin afknippen, ofterwijl dat hoekje wegknippen wat jij doet.
Je zult echt naar de HA moeten, hij verdoofd je teen (2 prikken, die doen wel pijn maar daarna voel je niks meer).
Hij doet dan een elastiek strak vastbinden om je teen, wipt je nagel omhoog en knipt hem door midden een stuk af en weg is het. (betadine, verbandje erom en volgende dag mag je hem in een sodabadje doen, na 3 maanden ongeveer is je nagel wel weer genoeg gegroeid dat je er niets van ziet!)
Hij had een soort bijtend zuur gebruikt om mijn nagelbed een stukje weg te branden, dan kan er op die plaats geen nagel meer groeien..
Voel je niets van, alleen dat het koud aan kan voelen maar je teen is toch verdoofd.

Maar bij mij hielp de eerste keer niet, na precies 1 of 1,5 jaar (weet eigenlijk niet meer) was het terug, weer ingegroeid en moest het weer gebeuren.
Alleen zijn mijn zenuwen door de verdovingen anders gaan lopen in mijn teen, de HA heeft het max. mogelijke aan verdovingen geprobeerd te geven en zeker 8x geprobeerd te verdoven (nu ook op andere plekken in mijn teen omdat hij niet kon zien hoe mijn zenuwen liepen natuurlijk).
Helaas reageerde slechts een deel van mijn teen op de verdoving, maar hij moest en zou toch echt verdergaan (hij had mijn nagel al omhoog gewipt, werd helemaal onpasselijk maar goed!)
En omdat ik echt te veel ervan voelde en gewoon te veel pijn had, kon hij geen nagelbed wegbranden..
Toen het gebeurd was zei hij ook: ik ben bang je over een half jaar terug te zien, nou tot dan he!

Weer een half jaar of jaar later teruggekomen, zelfde verhaal.
Verdoving reageerde weer niet, nu heeft hij nog meer en andere plaatsen geprobeerd waarna het wel lukte.
En nu had hij echt een flink stuk nagelbed weggebrand omdat het nu wel mogelijk was!
Ben nu geloof ik een jaar verder, geen ontstekingen meer, geen pijn meer en het leukste: hij is niet meer ingegroeid geweest!:D
Het ziet er trouwens ook niet bepaald raar uit dat hij minder breed is die nagel, hij lijkt gewoon normaal.

Het enige is, als het nog een keer gebeurd dat ik er gewoon aan geopereerd moet worden van de dokter..

In ieder geval wilde ik je niet bang maken, zoals ik zeg ik heb een oorzaak dat het steeds weer gebeurd (namelijk die kastdeur).
En je moet ze niet te kort en niet schuin afknippen, want dan gebeuren dit soort dingen.
Dus ga naar de huisarts!
Als je ermee wacht gaat het jeuken en komt er met de tijd ook pus uit, en als je dan wilt krabben of met je voet ergens overheen wrijft om te krabben dan doet het pas pijn! (of bij aanraking dat het pijn doet, en er dan een paard op je teen gaat staan, dan ga je ook even gillen, spreek uit ervaring :+)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 01:30

Wat bij mij meestal helpt, is een anti bacteriële zalf zoals furacine of fucidine.
http://www.consumed.nl/medicijnen/groepen/2195
leuk laagje erop doen, grooooote plijster (want helaas is dat het type zalf dat plekken maakt die je nergens weer uitkrijgt) en laat maar een paar uurtjes 'weken' ;)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 01:37

bakkabouter schreef:
Wat bij mij meestal helpt, is een anti bacteriële zalf zoals furacine of fucidine.
http://www.consumed.nl/medicijnen/groepen/2195
leuk laagje erop doen, grooooote plijster (want helaas is dat het type zalf dat plekken maakt die je nergens weer uitkrijgt) en laat maar een paar uurtjes 'weken' ;)

Kan inderdaad ook werken,
Even een soda badje en dan op laten drogen je voet, dan Fucidin zalf op het ontstoken stukje smeren, pleistertje en klaar.
Maar wil niet zeggen dat het altijd werkt, zou even naar de dokter gaan en die ernaar laten kijken.
Ze kunnen het voorschrijven omdat het ontsteking remmend is, waarna hij waarschijnlijk alsnog die nagel eruit zal halen!

Laat even weten hoe het afloopt!
Groetjes. :)

Gambeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 01:49

Ik heb ook wel eens last van een ingegroeide nagel. Soms zo erg dat ik er niet mee op kan lopen. In het begin ging ik ervoor naar de pedicure, die de nagel onder mijn huid vandaan haalde. Dit was wel pijnlijk altijd. Ben er toen achtergekomen dat ik het ook zelf op kon lossen door te zorgen dat het pus dat erin zat, eruit kon. Dit was wat zo'n pijn deed want hierna heb ik er dan ongeveer weer een jaartje geen last van! Het is alleen niet altijd makkelijk het voor elkaar te krijgen en het doet ook erg zeer. Voeten eerst laten weken in soda kan wel eens helpen :-)