"Napijn" wortelkanaalbehandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

"Napijn" wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 21:30

Ik heb vorige week dinsdag een wortelkanaalbehandeling gehad, ik had een flink gat ónder een oude vulling, wat ik zelf niet gemerkt heb, tot er een stukje van mijn kies afbrak en ik naar de tandarts moest :=

Nu ben ik als echte held ( :n :D ) braaf naar de tandarts geweest, wortelkanaalbehandeling gehad en heb nu een noodvulling, 2e behandeling krijg ik 3 februari dan maken ze het af, maar het moest eerst goed 'genezen'.

Ik heb alleen nog steeds geirriteerd tandvlees, het is ook rood en tussen deze kies en de voorste kies lijkt het tandvlees ook iets teruggetrokken te zijn. Ik heb niet echt pijn, het klopt af en toe wel licht, maar ik ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben gehad.

Ik heb wel flink wat verdoving gehad geloof ik.

Las net op een tandartsen forum dat het wel redelijk normaal is al je 1,5e week nog napijn hebt, maar ik ben gewoon even benieuwd naar ervaringen van mensen hier na een wortelkanaalbehandeling :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:32

Ik heb er wel 'ervaring' mee, maar niet zolang erna nog pijn gehad?!? Ze maken juist de wortels 'dood', dus je zou verwachten dat het dan ook over is met de pijn.......
In het ieder geval veel sterkte!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:35

bij mij heeft een weekendtandarts de eerste behandeling in augustus gedaan en die is begin november door een andere tandarts afgemaakt (ik had geen tandarts).
De kies is nog steeds gevoelig.
Van ervaringsdeskundigen hoor ik dat dat normaal is......... ik heb meer van dit soort behandelingen gehad, maar dat is allemaal meer dan 30 jaar geleden en daar herinner ik me niets meer van

Tijdens de 2e behandeling heeft de tandarts 4 x verdoving bijgespoten, hij begon om 7 uur 's avonds, was om half 10 klaar en om 3 uur 's nachts was m'n neus nog steeds verdoofd :+

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:37

Ik ben er de eerste paar dagen goed ziek van geweest, met koorts en ijlen enzo ;) Kan me ook nog wel lang pijn herinneren, maar was wel draaglijk weet ik nog. Fijn was anders! Inderdaad ook wel lang gevoelig gebleven.

Als het niet écht pijnlijk is, maar bij af en toe wat raar gevoel blijft denk ik niet dat je er druk over hoeft te maken. Als het weer erger wordt kun je altijd weer even een belletje naar de tandartspraktijk eraan wagen :)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 21:40

Napijn heb ik ook even tussen haakjes gezet, omdat het meer een irriterend gevoel tussen 2 kiezen is, dan dat het echt de kies is ofzo.

Ik heb verder ook geen pijn gehad aan de kies, wat de tandarts verbaasde, maar ik ging er dus pas mee naar de tandarts toen er een stukje langs de zijkant zomaar afbrak.

En nu heb ik dus wel 'last' en niet dat ik dadelijk weer een ontsteking aan het ontwikkelen ben waar mee ik verder van huis ben. Ik ben namelijk niet zo'n heel erg fan van de tandarts en ik vond mezelf vorige week dan ook aardig dapper :+

Als het nu erger wordt of ik krijg echt pijn dan moet ik maar even bellen :D

liberia

Re: "Napijn" wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:43

Bij mij duurde de napijn ook ruim twee weken. De kies "klopte" en dit vlamde af en toe op als kiespijn. Na twee weken was het over. De volgende behandeling (waarbij ze de zenuwruimte opvullen met rubbertjes) heb ik geen last van gehad. Volgens de tandarts is een napijn van een dag of twee hierbij normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:46

Ik heb een soortgelijke situatie gehad, waardoor het tandvlees flink geïrriteerd geraakt was. Ik heb er nog tot een dikke maand na het dichtmaken (wat overigens totaal geen pijn doet hoor) "last" van gehad voor het weer echt helemaal rustig was.
Ik zet "last" expres even tussen aanhalingstekens hoor, het deed niet echt zeer maar inderdaad klopte het regelmatig en was het met poetsen en flossen goed gevoelig.

Ik ben toen trouwens weer gaan poetsen met mijn oude liefde op tandpastagebied, Parodontax. Dat mocht ik van mijn vorige tandarts niet meer omdat die minder goed tegen gaatjes zou zijn. Huidige tandarts vindt dat onzin en zei dat ik het gerust weer mocht gaan gebruiken. Is een heel fijne tandpasta als je gevoelig tandvlees hebt. Misschien heb je er wat aan.

Beterschap!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 21:56

Dank je wel voor de tip!

Heb nu Oral B zo'n 'duurdere'. Misschien inderdaad verstandig om even een andere tandpasta te kopen!
Tandvlees prikt nu ook echt na het tandenpoetsen namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:58

Dan kan spoelen met Bocasan (ook van OralB, zakje, even in water oplossen), je ook helpen. Werkt erg goed tegen ontstekingen. Gewoon even een paar keer per dag mee spoelen, werkt prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:00

Sorry, Bocasan is uit de handel zie ik nu. Ik checkte even of ik het goed geschreven had maar stuitte meteen op internetberichtgeving dat het uit de handel genomen is.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:47

Ik heb met een wortelkanaalbehandeling nooit zoveel napijn gehad. Heb het éénmaal gehad, ben toen zo'n 8 keer bijverdoofd en eigenlijk nadat de verdoving uitgewerkt was al geen pijn meer.

Zou inderdaad goed spoelen en als je vermoed dat het ontstoken is zou ik rustig een Ibuprofen nemen.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 08:36

Ik heb vorig jaar een behandeling gehad die zo vreselijk ontstoken was (tijdens de behandeling viel het ook niet goed te verdoven, was echt hels) dat er geen noodvulling in mocht en ik een dosis antibiotica mee heb gekregen. Na die behandeling heb ik geen moment pijn meer gehad. De keer ervoor is er wel een noodvulling ingezet, maar daardoor werd de pijn erger als voor de behandeling, dus ook toen een aantal dagen zonder noodvulling en met antibiotica gelopen. Als er echt nog restanten van de ontsteking onder je noodvulling zitten dan ga je dat echt merken. Je krijgt dan hele gemene scherpe pijnen doordat de druk zich ophoopt onder de vulling.

Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat je tandvlees nu flink geirriteerd/beschadigd is door die klem die ze om je kies heen zetten tijden de behandeling.