Ik maak mezelf gek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Ik maak mezelf gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 00:35

Ik ben nooit zo van de 'zeur' topics maar bij gebrek aan aanspreekpunten hoop ik wat nuttige tips van bokkers te kunnen krijgen.
Sinds 5 jaar heb ik een relatie, ik 19 hij 23. Allemaal helemaal super en kan me geen beter vriendje wensen, hij doet alles voor me en is gewoonweg geweldig!
Even wat informatie over mij en mijn vriend, ik heb 3 jaar lang met een sociale angst te kampen gehad (vriendlief stond toen al voor mij klaar) Mijn vriend is sinds een maand of 3, na enkele jaren thuis te zitten, weer begonnen met werk en een opleiding. Dit kwam voor mij nogal hard aan en ook ik begreep dat dit verandering zou brengen. We zouden geen vakanties meer hebben, ik kon niet zomaar langskomen als ik vrij was en bellen op ieder gewenst moment was ook voorbij. Daarbij wonen we anderhalf uur reizen met het ov uit elkaar.
Hij doet alles super maar ik vind zon beetje alles een probleem als er geen aandacht is voor mij. Tja egoistische poedersuiker zul je denken, dat doe ik zelf ook, maar ik kan niks met wat ik voel.
Even een situatie schetsen:
Vriendlief nodigt iemand uit en kletst er vrolijk op los, als ik iets vraag word er niet gereageerd. Prima kan een keer voorkomen, maar als dat gebeurt denk ik er anders over. Ik maak mezelf gek dat hij er niet voor me is, me negeert enz. Vervolgens ga ik een ruzie uitlokken om de aandacht naar mij toe te trekken.
Zo had mijn vriend het er laatst over om een collega van het werk een keer uit te nodigen, ik kreeg het gewoon benauwd en raakte totaal in paniek. Het enigste wat ik kan denken is dat hij er voor mij moet zijn en niet weg mag gaan, want stel je nou toch voor.
Sinds een paar weken krijg ik moeite met uit bed komen als ik bij hem ben, ik zie het gewoon weg niet zitten om de huiskamer binnen te stappen met 1 of meerdere personen van zijn familie. Vroeger had ik hier geen moeite mee maar het begint echt een gruwelijke drempel te worden om overheen te gaan. Ik wil het liefst geen vrienden meer uitnodigen in de weekenden maar alleen samen zijn en eigenlijk niets doen. We doen zo goed als niets meer omdat ik bang ben een seconde ergens iets van te missen, als dit gebeurt raak ik in paniek en is logica ver te zoeken.
Het hoogtepunt was vandaag dat mijn vriend een nieuwe laptop had gekocht, hij natuurlijk helemaal gelukkig met het ding. Ik vreet mezelf op omdat hij alleen aandacht daar voor heeft.
Een beetje een warrig verhaal maar ik hoop dat jullie het een beetje kunnen begrijpen.
Moet ik hiermee professionele hulp gaan zoeken, stel ik me onbewust aan, is het normaal?
Ik weet niet wat ik aan moet met mijn gedrag, het is slecht voor onze relatie en mijn vriend is zo ver om vrienden te laten zitten als ik me maar prettig voel. Dit gaat natuurlijk niet, ik vind het heerlijk hele dag saampjes maar het is geen normale situatie. Een situatie die na mijn mening gedoemd gaat zijn te mislukken.
Dus zijn er mensen die hier ook tegenaan lopen, ervaring mee hebben, tips of iets anders? Ik hoor het graag van jullie.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:50

ik denk dat je zeker prof. hulp moet zoeken.

ik denk ook dat, als je zo door gaat, je relatie naar de maan helpt.

Zo ver ik uit je verhaal kan opmaken lijkt het erop dat je een sociale angst hebt.
Hier kan je goede hulp voor krijgen!!

edit: zie net dat je uit terheijden komt!! wat grappig, mijn ouders wonen daar :+
Laatst bijgewerkt door Floortje88 op 21-12-10 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:51

wel hulp gaan zoeken want dit is iets dat bij jou ligt.
er zit ergens een onzekerheid bij jou, die al tevoorschijn kwam als sociale angst,
lief dat je vriend je toen heeft opgevangen maar het onderliggende probleem is daarmee niet opgelost.
doe jezelf een gunst en wees hier serieus over, door onder ogen te zien dat je erbij gebaat bent hulp te zoeken zodat je op een bepaald punt herstel kan krijgen.
het zal je een stuk relaxeder maken.
de kern aanpakken, niet de gevolgen proberen te voorkomen / controleren.

sterkte ermee, het is nu nog wat cryptisch allemaal voor je denk ik, en het gevoel is heftig he.
schaam je er niet voor, erken het en onderzoek het.

trouwens, je bent 19 dus was pas 16 toen je met hem kreeg, en toen al een sociale angst,
terwijl je in je pubertijd zat, dat is een belangrijke tijd voor het hervinden en ontdekken wie je bent,
er worden dan veel gronden gelegd en als dat niet goed is gegaan dan kan je daar blijvend hinder van ondervinden dus alleen daarom is het al belangrijk dat je een prof zoekt die je daarin kan helpen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 01:00

Voor de sociale angst heb ik al veel hulp gehad, meer dan ik eigenlijk had willen zien. Tot op bepaalde hoogte heeft dit geholpen maar er blijven natuurlijk altijd 'dingetjes'.
Ik was 14 toen ik mijn sociale angst heb gekregen, enkele maanden later ontmoette ik mijn vriend.
Zouden jullie enig idee hebben of er een mogelijkheid is hulp in te schakelen buiten mijn ouders om? Mijn ouders hebben al genoeg stress te verwerken gehad van de sociale angst en ik denk dat dit ook meer iets tussen mij en mijn vriend is. Als ik dus iets zou kunnen 'regelen' zonder mijn ouders hier van te voren over in te moeten lichten zou dit prettig zijn.
Alvast bedankt voor het meedenken echt super! :D

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 01:03

Floortje88 schreef:
edit: zie net dat je uit terheijden komt!! wat grappig, mijn ouders wonen daar :+

Wat is de wereld soms toch klein he? ;) ( met nadruk op de grootte van Terheijden)

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:03

Ja je bent 18+ en doktoren hebben beroepsgeheim.

Het kan, denk ik, helemaal om je ouders heen.
Heb je in het afgelopen jaar gesprek gehad bij psycholoog?
Want er worden geloof ik 7 gesprekken (per jaar) vergoed door verzekering, daarna niet meer.
Dan krijgen je ouders een rekening thuis...

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:04

IggyPop schreef:
Floortje88 schreef:

Wat is de wereld soms toch klein he? ;) ( met nadruk op de grootte van Terheijden)

haha ja zeker!! ik ben er alleen niet opgeroeid, dus ik ken je waarschijnlijk niet ;)

maar kom er nog wel 1 x in de maand

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:04

Natuurlijk kan je psychische hulp inschakelen zonder dat je ouders dat weten. Zorg dat alle post die binnenkomt (uitnodigingen o.i.d.) in enveloppen zitten zonder het embleem van de instelling waarbij je (misschien?) hulp gaat zoeken.
Jouw sociale angst heb je jezelf ooit aangeleerd, dat kan je ook afleren hoor. Probeer in tussentijd niet steeds je angst te bevredigen, dan wordt het alleen maar erger. Probeer juist te doen waar je bang voor bent. Klinkt lekker makkelijk, maar ik weet dat het werkt ;)
Sterkte!

Muppett

Re: Ik maak mezelf gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:06

Eerste lijns psychologie wordt maar 8x vergoed, maar tweedelijns onbeperkt. Dus maak je daar vooral geen zorgen om, by the way ;) Ik zou als ik jou was kiezen voor een instelling i.p.v. een psycholoog die in zijn eentje een praktijk heeft.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 01:07

Arianna1983 schreef:
Eerste lijns psychologie wordt maar 8x vergoed, maar tweedelijns onbeperkt. Dus maak je daar vooral geen zorgen om, by the way ;) Ik zou als ik jou was kiezen voor een instelling i.p.v. een psycholoog die in zijn eentje een praktijk heeft.

Eerste en tweede lijns wat houd dit prescies in?

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:08

Ook de enige tip die ik kan geven is: Ga prof. hulp krijgen.

Want dit is gewoon niet meer gezond.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:10

Ff googlen, ik weet het niet. Ik geloof dat er voor eerstelijns zorg geen wachtlijsten zijn en voor tweedelijns wel. Maar misschien zeg ik nu iets heel doms..

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 01:12

Arianna1983 schreef:
Ff googlen, ik weet het niet. Ik geloof dat er voor eerstelijns zorg geen wachtlijsten zijn en voor tweedelijns wel. Maar misschien zeg ik nu iets heel doms..

Ik zal het eens eventjes opzoeken,
Bedankt

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:13

Ik heb je een berichtje gestuurd :)

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:16

Ik vind het ten eerste erg knap dat je dit van jezelf inziet en er ook nog eens voor uit komt!
Menig mens die hier last van heeft ziet zijn eigen probleemgedrag niet eens in, en wanneer ze dit wel doen, houden ze zichzelf + anderen voor de gek door te doen of ze nergens last van hebben en het te ontkennen wanneer het ter sprake komt, dus dat vind ik al een hele grote stap in de goede richting van je. ;)

Ten tweede, denk ik inderdaad dat het erg verstandig is om professionele hulp hiervoor te zoeken! :j

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 01:23

Mijn vriend is ook blij dat alles er eindelijk uit is en hij een beetje snapt hoe het nu zit. Onnodige ruzies zijn een beetje onnodig natuurlijk. Ik heb er zon 2 jaar over gedaan om dit te erkennen ook voor mezelf.
Na alles weer op rolletjes te hebben gekregen er dan weer voor uit te komen hulp nodig te gaan hebben is niet bepaald leuk maar soms wel nodig. Vandaar ook dit topic, ik zie er als een berg tegenop hulp te gaan zoeken maar als ik niet de enige ben die denk dat het nodig is scheelt dat een hoop.
Bedankt voor het complimentje :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:28

Denk dat het inderdaad heel knap is dat je dit weet van jezelf, en er ook echt wat mee doet!
Er worden al supergoede tips gegeven, het enigste wat ik nog kan bedenken is ook nu je vriend weer vertellen hoe je je voelt, niet zodat hij die laptop laat staan maar zodat hij niet gefrustreerd raakt omdat hij je gedrag even niet begrijpt.
En wie weet er ook over praten met andere mensen, zoals de visite waar je het over hebt? Is mischien heel moeilijk maar kan helpen, want er zijn ook gewoon lomperikken die zo over je heen walsen in een gesprek en daar geen erg in hebben.

Ah ik zie dat je het je vriend al verteld hebt... Goed joh!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 01:50

Tja het aan vrienden/kenissen/ouders van vriend vertellen zou het allemaal wel makkelijker maken om er mee om te gaan voor ons beide. Vooral omdat we in zo een situatie dan de tijd hebben om het op te lossen ipv dat ik van het padje raak.
Maarja hoe worden we zo dapper om dat te doen? :o
Wel een super tip trouwens!

Iedereen die tot nu toe heeft gereageert heel erg bedankt voor het begrip en de tips :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 02:04

De hoe is lastig... Mischien ieder appart nemen als je in een groep niet durft?

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:00

Pff lastig.
Ik heb dit zelf ook een tijd gehad. Zo onzeker om alles in me relatie, wou alleen bij hem zijn en leefde alleen nog maar voor hem en ons...

Ennu... is het sinds 1 week me ex.

Probeer echt jezelf hieroverheen te zetten! Ga leuke dingen doen met mensen.
Bemoei je lekker in de gesprekken en laat niet over je heen lopen.
Je vriend is echt wel super gek met je!! Anders zou hij dit nu niet allemaal voor je doen!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:19

Ik denk dat dit iets is dat je niet zomaar zelf op kunt lossen TS, aangezien je het wel zelf door hebt, maar het eigenlijk echt een soort 'ziekte' is.

Gelukkig kun je van de meeste ziektes afkomen, en met professionele hulp gaat dat vast lukken! :)