eetstoornis, naar diëtiste?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

eetstoornis, naar diëtiste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 22:33

Hai Bokkers.

Ik zal maar direct van wal steken. (het is een heel verhaal geworden dus respect voor degene die het helemaal lezen)
Ik ben de laatste jaren aardig wat kilotjes aangekomen.. (zeg maar gerust Kilo's!)
Ik was altijd een (al zeg ik het zelf) een mooie meid met een maatje 34/36, Dijk van een conditie, druk leven en gek met de paarden. Mijn moeder kookte altijd heel gezond en gevarieerd.

Sinds te scheiding van mijn ouders ben ik bij mijn schoonouders gaan wonen. Hier kreeg ik een heel ander eet patroon als wat ik was gewend. Ook was het etenstijdstip hier ook ruim 1,5 eerder dan ik gewend was.
Ik heb hier 2 jaar gewoond, wat niet gezond is voor je relatie, en op een gegeven moment voelde ik me daar niet meer thuis. (mijn schoonouders zijn hele lieve mensen hoor).
In die tijd ben ik 35!! kilo aangekomen. Dit voornamelijk door het hele andere eetpatroon, maar ook de gewoonte om na het eten nog te snacken, en in het weekend altijd lekkere dingen op tafel, toostjes nootjes etc. Hier een aantal x geprobeerd af te vallen, maar na 2 weken was de motivatie al ver te zoeken en viel ik weer terug. ook sporten deed ik niet meer. Geen zin in, en had geen eigen paard meer dus reed max 3 x per week op verzorgpaarden.

Nu sinds een jaar wonen we samen in een appartement. eet patroon nog steeds bar slecht. Weer 10 kilo aangekomen. Tegenwoordig heb ik weer een eigen paard, maar kan lang niet altijd rijden omdat ik last heb van mijn knieën en enkels, deels te verwijten aan een blessure van een paar jaar geleden, maar dat gewicht helpt natuurlijk ook niet echt mee. Nu zijn we sinds 3,5 maand kei hard aan de Sonja Bakker geraakt. Ben supergemotiveerd, ben nu bijna door het 2e boek heen. Bij mijn vriend vliegen de kilo's er af... en ik? ik heb het gevoel dat ik alleen maar aan kom. Ook ben ik het laatste half jaar 3x ziek geweest (vind mijn werkgever niet grappig).
2 weken geleden maar is een serieus gesprek met de dokter gehad. Na een aantal vragen concludeerde hij dat ik waarschijnlijk leid aan het "Binge Eating Disorder" ofwel: eetbuistoornis.
en dat er een aantal opties zijn; en dat is:
* tijdrovend programma bij een eetstoornis kliniek
* psychologe
* diëtiste

nou die eerste 2 voel ik niet zo veel voor. maar die laatste denk ik wel erg over na. En nu ik er wat serieuzer over na denk, komen die eetbuien wel erg naar voren.
Ik kan altijd, op elk moment alles eten. Dingen die ik niet kan weerstaan zijn voornamelijk broodjes, pasta's en zoutjes/ japanse mix. Het is zelfs zo dat ik braaf mijn yoghurt mee neem naar het werk maar dat toch zo'n heerlijk broodje haal in de kantine. Zelfs merk ik dat ik eten verstop, zodat mijn vriend niet ziet dat ik tussendoor nog dit soort dingen eet. Zo wil ik helemaal niet zijn!

Nu wil ik echt heel erg graag wat afvallen. en ik hoef echt niet direct van maatje 46 naar 36. maar een maatje 40 zou al erg leuk zijn. Iedereen om me heen zegt altijd wel van je moet het alleen doen als je er zelf last van heb, want we vinden je nu ook echt mooi etc.
Maar al dat vet zit in de weg. met oa kleding e.d Maar ook met paardrijden, ik kom er echt niet zonder kruk op, maar zit ook lang niet meer zo stevig als eerder waardoor ik angstig word.
Ook die ik 40 u/pw zittend werk, en heb echt 's avonds na ook gereden te hebben nog meer te sporten. Mag blij zijn als ik om 8 uur thuis ben, en dan moet ik nog koken enz.

Heeft het zin om naar een diëtiste te gaan? Wat kan ik hier verwachten? werken ze ook met week menu's? Wie heeft hier ervaringen mee?

Ik weet ook dat ik het hier zelf naar heb gemaakt, maar ik denk dat ik toch hulp nodig heb om het er weer af te krijgen.
Bedankt in ieder geval alvast voor een reactie.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:49

Ik ben bij een dietiste terecht gekomen omdat ik heel veel kilo's was afgevallen(nav ziek zijn en een operatie). Ik moest dus erg veel aankomen.
Ik vond de gesprekken bij de dietiste heel erg fijn. Ik was altijd al een spriet kwa gewicht, en ik dacht dat ik een goed voedingspatroon had. ( Dit bleek dus niet zo te zijn, en ik weeg nu meer dan dat ik ooit gewogen heb)
De dietiste heeft met mij een behandelplan opgesteld. Ze heeft veel informatie gegeven over wat er in welke producten zit. Ik kreeg bv bij het advies om te zorgen dat ik 73 gram eiwitten per dag binnenkreeg. Daarbij kreeg ik een overzicht met hoeveel eiwitten er bv in een plakje kaas, een bak yochurt, 100 gram vis, kop melk zitten etc. Het advies wat zij gaf was dus echt op mij toegesneden. Doordat zij mij zoveel info gaf over hoeveel voedingsstoffen waarin zitten, wat ik juist wel en niet moest eten etc. heb ik een heel goed aankom plan kunnen uitvoeren en toepassen. Gevolg: Na 2,5 maand: bijna 10 kilo aangekomen. Zoooo verschrikkelijk blij mee.

Ik verwacht dat jij ook zo'n soort gesprek zal gaan krijgen. Ook een op-maat advies. Vooral het inzicht wat je krijgt in voeding doet al wonderen. Het motiveert dan enorm op door te zetten.

Nu wil jij afvallen en moest ik aankomen. Tot denk ik dat de situaties best vergelijkbaar zijn. Aan móeten komen is nl net zo moelijk als af moeten vallen.

Ik wens je veel succes toe!

Donna89

Re: eetstoornis, naar diëtiste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 22:54

@ Gooya, dankje wel voor je reactie. Ja ik weet dat aankomen net zo moeilijk kan zijn. Vriendin is na haar bevalling erg veel afgevallen en krijgt het er ook niet meer aan. Als we nou toch is een middenweg konden vinden! haha

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:55

Ja, dat zou wat zijn. Ik wil nog een kilo of 2 erbij, dan weeg ik 65, en dan kan ik echt een dansje doen van blijdschap. Kunst voor mij wordt om op gewicht te blijven. Ik zal me heel streng aan mijn dieet moeten houden, willen de kilo's er niet opnieuw afvliegen.
Ik kan je vriendin ook adviseren om naar een dietiste te gaan. Het helpt echt!

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:00

Ik kan je vertellen dat wanneer de diëtist het ermee eens is dat je een eetstoornis hebt, je wordt doorverwezen naar een psycholoog. Waarschijnlijk wordt je dan tegelijkertijd behandeld door een psycholoog en een diëtist.

De diëtist zal je dan waarschijnlijk ook vertellen dat je moet stoppen met sonja bakkeren, haar methodes zijn niet goed voor je lichaam, en dat van jou probeert je dat al een tijdje duidelijk te maken. :)

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 21:54

stoppen met sonja vind ik niet erg, het helpt namelijk toch niet. Nouja en als een combi helpt, waarom niet?

Zelf kom ik er niet verder mee.
Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met dietiste?