Jicht, naar de huisarts of niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Jicht, naar de huisarts of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 17:12

Het is weer winter en ik voel het aan mijn voeten dat we nog heel veel koude gaan krijgen :P. Zodra het koud wordt krijg ik last van jicht, met name bij mijn tenen. Eerst dacht mijn huisarts dat het wintertenen waren, maar het bleek jicht te zijn. Dit jaar hebben de winter/jicht tenen besloten om op vakantie te gaan en te verhuizen naar mijn voorvoet. De bal van mijn voet is op één punt verhard, het lijkt net alsof iemand een blokje hout onder mijn voet heeft geplakt. Daardoor is mijn balans niet optimaal en ja met die gladde sneeuw is dat niet erg grappig.
Echter de gewone jichtverschijnselen die je aan de buitenkant zien (roodheid en zwelling) blijven dit keer uit. Over de zwelling ben ik niet zo zeker, want er is een heel stuk van mijn voet verhard waardoor je het niet zo in kan drukken als de rest van mijn voet. Het is wel warm en koelen helpt heel goed (dat is dan wel weer voordeel van de sneeuw:P).
Wat moet ik doen? Hiermee naar de huisarts of nog een paar dagen afwachten?

Odysseus

Re: Jicht, naar de huisarts of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:13

Jicht ontstaat niet door kou.
Oppassen met rood vlees, kaas en rode wijn zei de HA tegen mijn vader. Het ging bij hem niet vanzelf over (bij velen niet) en hij kreeg een ontstekingsremmer mee van de HA. Toen was hij er met een paar dagen vanaf.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 17:23

Kaas heb ik toevallige vorige week wel veel gegeten. Ik weet dat het niet door kou ontstaat, maar ik heb in de winter altijd veel meer last dan in de zomer. Misschien omdat mijn eetpatroon dan anders is ofzo.
Ontstekingsremmers heb ik in huis, echter ben ik erg terughoudend met gebruiken ervan. Dit omdat het de Lyme bacteriën in mijn lichaam actiever kan maken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:26

Gezellig in de winter met een kaasje, een toastje met filet american en een lekker rood wijntje voor de openhaard :)) ?

Misschien morgen even de HA bellen voor advies :) ?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 17:28

haha ja zo ging het idd, gezellig met kaas en rode wijn voor de open haard. Filet americain niet, dat vindt ik echt niet lekker (we hebben het op school een keer onder de microscoop gehad en zijn erachter gekomen dat het vol wormeneitjes zit en ja ook de goede dure filet americain. Sindsdien hoef ik dat niet meer).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:33

Jicht is een opeenhoping van ureumkristallen in je gewricht. De pijn daarvan is ondraaglijk en niet te verwarren met wát dan ook. Aan jouw OP lees ik niet af dat je jicht hebt. Als je aanhoudende gewrichtsklachten hebt, is er maar één plek waar je heen zou moeten, en dat is een reumatoloog. Die hebben er voor gestudeerd, en kunnen óók onomstotelijk vaststellen of je inderdaad jicht hebt. En je behandelen, want er zijn geneesmiddelen voor.

http://www.reumafonds.nl/informatie-voo ... jicht.aspx

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 17:51

Er is vorig jaar d.m.v. bloedonderzoek enzo tegen me gezegd dat het wel jicht is. Verhoogde ureum concentratie in het bloed en wisselende gewrichtsontstekingen. Het begon in mijn knieën, tenen en schouders en zit dus nu kennelijk ook onder mijn voet. De pijn is wel zo erg dat ik liever niet loop, maar ik ben geen aansteller dus ik loop door de pijn heen.
Ik weet dat er medicijnen zijn zoals colchichine en allerhande ontstekingsremmers, echter door de lyme moet ik daar heel voorzichtig mee zijn.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:24

Heel erg oppassen met eten en drinken. Mijn vader vermijdt rode wijn, bier, rood vlees, peulvruchten en bruin brood (volgens mij ook zalm maar dat weet ik niet zeker). Op internet is erg veel info te vinden over voedingsmiddelen die jicht bevorderen en dus niet of met mate gebruikt kunnen worden. Wat hij ook ondervonden heeft is dat het niet gelijk komt wanneer je bier hebt gedronken maar dat het een soort van emmer is waar je elke keer iets bij gooit en die dan ineens overstroomt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 08:43

Ik heb gisteravond even de huisarts gebeld en volgens hem moest ik de arthrotec die ik hiervoor altijd in huis heb maar weer nemen. Daar ben ik gisteren mee begonnen en ik hoop dat het snel effect heeft.