Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Dan is het vaak algauw: 'ik loop zelluf!' 'ok, als je maar snel maakt dat je boven komt'. Dan gaat het meestal wel goed.
Ik meost naar de winkel voor nieuw drinken voor mijn kinderen, die hadden mijn drinkvoorraad geplunderd. Maar ze wilden niet mee, naja dan niet, meer hoefde ik niet. Na 1,5 alleen water wilden ze dan toch wel mee en de ranja dragen enzo. 
t Gaat over, er komen nieuwe dingen..wat wil je horen?
)
en ja het gaat over! Momenteel heb ik een allerliefste goedluisterende meegaande 5-jarige, maar ook die zal wel weer 's een donderbui krijgen
oh ja en consequent blijven....hoe moeilijk soms ook, maar uiteindelijk heeft 't z'n uitwerking. 
Ik ga er maar gewoon luchtig mee om.. Rocamor schreef:Ik herken het wel een beetje van mijn stiefkindjes (5 en 8). De jongste eet zijn bord met warm eten wel leeg, maar jeumig, wat duurt dat lang. En de oudste is geen fan van groenten (understatement). Sommige groentes vindt ze echt niet lekker, maar ze krijgt (moet) altijd wel een klein beetje. Maar die kan rustig 2 uur achter een bordje met nog 3 happen groente zitten (overigens ben ik hem dan allaaaaang gepeerd en de rest van ons ook, want ik blijf me niet ergeren aan een trien met lange tanden en tijd genoeg)
Hoe gaan jullie daarmee om? Snoep krijgen ze niet bij ons. Alleen dat klaar maken dat mevrouw lust, daar pas ik ook voor (dat doet moeders overigens wel). Maar ik ben er een beetje klaar mee met het: "eet eens door", "Volgende hap". Nou ja je snapt het wel. Snoep krijgen ze niet, dus daarmee "dreigen" dat ze geen snoep of geen toetje krijgen, dat interesseert ze niet. Bord weghalen als wij klaar zijn, daar is ze alleen maar blij mee (hoef ik lekker die vieze dingen niet en krijg ik mijn zin en raak ik volgende keer gewoon helemaal niets meer aan).
) is wel het bord weghalen, bewaren, en als we zeiden dat we honger hadden/snoep wilden, kregen we het bord met eten weer voor ons neus. Zolang die niet op was, ook geen snoep. Honger krijgen ze dan vanzelf wel. Niet eten = honger leren ze snel genoeg
maar dat gevoel krijg je natuurlijk wel. Het is vooral de leeftijd waar ze nu in zit. Je ziet het vaak bij kinderen rond deze leeftijd
Niet eten = okee, maar dan ook zonder eten naar bed. Betrek haar zoveel mogelijk bij het eten klaar maken. Zien eten, doet eten. Laat haar helpen met de voorbereiding, boodschappen doen ( kom we gaan boodschappen doen, dan mag jij mama straks helpen met het eten te maken ), tafel aanzetten en gewoon met het klaarmaken. Vrijwel alle kinderen vinden dat geweldig! Laat haar met het eten haar portie zelf opscheppen. Kleuters eten naar behoefte. Dus als ze gegeten hebben en ze willen niet meer, dan hoeven ze ook echt niet meer te eten 
Ze moet gewoon leren eten wat de pot schaft zegmaar.
Een kind laat zichzelf echt niet uithongeren