4 en half jarige wil niets

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TolineS

4 en half jarige wil niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 10:51

pffff.... Lieve moeders van ook 4 en half jarigen of oudere kinderen, doen die van jullie ook zoooveel klagen en niets willen?? De dag is nog niet begonnen of mijn kleine man is alweer aan het klagen dat ie niet wil eten , uiteindelijk eet ie, maar wil ie niet komen om aan te kleden, daarna begint ie te klagen dat ie niet naar de stad wil .. En goed klagen he.. Pfff... Durf het bijna niet te zeggen maar het liefst stuur ik hem 2 weken op vakantie tijdens de , waarschijnlijk nog erg lange , kerstvakantie!!
Hebben jullie kleuters dit ook??? Voel me zooon slechte moeder...

witchy6

Re: 4 en half jarige wil niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 10:55

ik merk wel om me heen dat het vaker gebeurd op die leeftijd wat je noemt. zelf heb ik geen kids maar mn vriend wel en mn exen ook. als je er slecht mee om kan gaan zoek dan hulp bij je huisarts en dan kan je leren om hier mee om tegaan zonder er al te veel last van te hebben. en misschien wil ie wel logeren bij op en oma.... kan jij mooi een keer uitslapen...
sterkte

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:03

Maak jezelf niet al te druk. Wil je niet eten? Prima, sla je een keertje over. Of je maakt samen hetbrood klaar.
Aankleden hetzelfde verhaal, als het kan, loop een dagje in je pyama, of leg kleren klaar en meld, kleed jezelf straks aan anders moet je in je blote billen mee.

Het ligt niet aan jou. 3 kinderen hier en alle 3 hetzelfde. Inmiddels zijn ze 18, 15 en bijna 12. Deze zijn er ook doorheen gekomen maar ik ben op een gegeven moment maar gestopt met mezelf druk maken erom. Aankleden was wel zo'n ding. Kleed je jezelf niet aan, dan ga je in je blote billen mee bij wijze van spreken. Nog voor ik bij het tuinhek was waren zij al binnen om een broek aan te doen, want zeg nou zelf, in je onderbroek da's niks.

Over een half jaartje is deze fase ook weer voorbij, dan komt de volgende fase er weer aan.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:04

Inderdaad wat Ceriadwen zegt. Als je iets niet wilt, prima dan toch niet. Niet willen eten, geen probleem, maar dan mag je ook niet iets eten als je honger krijgt. Dan maar wachten tot de lunch of het avondeten. In de supermarkt niet verder willen lopen, lekker laten staan. Ze brullen echt niet lang als je uit zicht ben. Juist als je met zo'n kleintje in discussie gaat wordt het moeilijk. Desnoods als hij echt niet ophoudt en je bent thuis dan zet je hem voor straf in de hoek. Duidelijk zijn, dit zijn de regels als je je daar niet aan houdt dan zijn er consequenties. Geloof me, dat begrijpt hij zelfs op die leeftijd heel goed.
Maar het belangrijkste is wel niet in discussie gaan of blijven aandringen om iets te doen. Lukt het niet, sta op en loop weg. Dan heeft je zoon zo in de gaten dat jij dit gedrag niet pikt.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:08

Hoi

Ik heb geen kinderen maar pas wel op kinderen.
Als ze iets niet willen zeg ik meestal maar het moet wel!
Als ze het dan niet doen bijv hun schooltas niet zelf willen dragen en in mijn handen drukken geef ik hem terug en als ze hem dan weer geven zet ik hem op de grond en loop door.
Dus ik zou gewoon zeggen, dan niet!
En gewoon doorgaan & dan zeggen ik ga boodschappen doen, ga maar mee in je pyama!

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:10

Dat hebben we hier ook gehad, dochter wilde geen kleren aan dan in ondergoed in de auto gezet en naar school gereden toen paniek..... gelukkig mama had kleren in de auto gedaan en net voor school waren de kleren aan. Eten ook een drama wil je niet krijg je niets, voor haar geen bord op tafel gezet en na 2 dagen werd er wel gegeten hoor. Zoon lief eigenlijk nooit geen problemen mee gehad die vind het wel oke maar mijn dochter........... :?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:24

Ik heb zelf geen kindjes, maar herken het wel van mijn oppaskinderen. Vooral de jongste zegt op dit moment op alles 'wil ik niet', of 'nee'.
Ik heb iig afgeleerd om dingen in een vraagvorm te zeggen. Vooral het naar bed gaan is moeilijk. Ik kondig 5 minuten van tevoren aan dat hij naar bed moet. Als er dan 5 minuten voorbij zijn meld ik dat hij naar bed gaat. (niet in de vraagvorm, want dat geeft reden tot discussie) Wil hij niet mee, pak ik hem op en neem hem mee :D Dan is het vaak algauw: 'ik loop zelluf!' 'ok, als je maar snel maakt dat je boven komt'. Dan gaat het meestal wel goed.
Als hij niet wil eten, heel prima. Maar dan hoef ie ook niet terug te komen voor een snoepje als hij honger heeft, maar kan ie een boterham krijgen, of wachten tot de lunch/avondeten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:31

Hier ook wel van die periodes.
Ik stel vaak keuzes. Dus niet 'we gaan eten.' (driftbui) en al zeker niet 'wil je komen eten?' (nee!) of 'wat wil je eten?' (niets!) maar 'lust je een boterham met kaas of met vlees?' en als ze dan gaat zitten meuten zeg ik simpelweg 'dat was de vraag niet, kaas of vlees, als jij niet kiest dan kies ik.'
Datzelfde kun je doen om iets gedaan te krijgen door een keuze te stellen die in feite geen keuze is, dwz een reëel alternatief wat ze toch nooit zullen kiezen gnagnagna.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 17:24

wow , wat veel reacties al waar ik ook echt wat aan heb! En wat fijn te lezen dat het niet aan mij ligt maar dat jullie er allemaal mee te maken hebben,gehad, ...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:29

Hahaha 4 1/2 is nog piece of cake. Het echte "ik vermoord mijn kind straks" gevoel komt wel wanneer ze ouder zijn :p

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 17:52

vol enthousiasme begon die kleine net aan de spaghetti want dat is 1 van de weinige dingen die ie lust.. Maar de blijdschap was van korte duur.. Er zat iets oranjes in??? Dus heeft ie niets gehad!! Pffff.... En nu heeft ie honger.. Ja daaag.. Morgen ook nog wel dan..

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:54

_O- :)) Heel herkenbaar hier het zelfde verhaal.
Ik besteed er niet teveel aandacht aan gaat van zelf over.
Heb geen zin om iedere dag oorlog te moeten voeren.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 18:02

idd.. Pff. Elke dag is het oorlog hier.. Het worden nog lange 2 vakantieweken.. Maar gelukkig slaapt ie morgen bij oma en opa !! Even wapenstilstand haha!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:22

Kinderen zijn ook gewoon moe, zeker die beginnende kleuters, als het nieuwe van school af is. Als juf en moeder vind ik het best herkenbaar.
Ik zou hem gewoon wat rust geven, niet al te veel activiteiten plannen.
Sommige dingen moeten gewoon: naar bed, eten enz. Vaste eetmomenten en een duidelijk dagritme doen veel goed.

En soms even volhouden := Ik meost naar de winkel voor nieuw drinken voor mijn kinderen, die hadden mijn drinkvoorraad geplunderd. Maar ze wilden niet mee, naja dan niet, meer hoefde ik niet. Na 1,5 alleen water wilden ze dan toch wel mee en de ranja dragen enzo. :')
Het allerbelangrijkste: blijf de dingen bezien met humor en relativeringsvermogen. :j t Gaat over, er komen nieuwe dingen..wat wil je horen? ;) :=

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:04

Ik herken het wel een beetje van mijn stiefkindjes (5 en 8). De jongste eet zijn bord met warm eten wel leeg, maar jeumig, wat duurt dat lang. En de oudste is geen fan van groenten (understatement). Sommige groentes vindt ze echt niet lekker, maar ze krijgt (moet) altijd wel een klein beetje. Maar die kan rustig 2 uur achter een bordje met nog 3 happen groente zitten (overigens ben ik hem dan allaaaaang gepeerd en de rest van ons ook, want ik blijf me niet ergeren aan een trien met lange tanden en tijd genoeg ;) )

Hoe gaan jullie daarmee om? Snoep krijgen ze niet bij ons. Alleen dat klaar maken dat mevrouw lust, daar pas ik ook voor (dat doet moeders overigens wel). Maar ik ben er een beetje klaar mee met het: "eet eens door", "Volgende hap". Nou ja je snapt het wel. Snoep krijgen ze niet, dus daarmee "dreigen" dat ze geen snoep of geen toetje krijgen, dat interesseert ze niet. Bord weghalen als wij klaar zijn, daar is ze alleen maar blij mee (hoef ik lekker die vieze dingen niet en krijg ik mijn zin en raak ik volgende keer gewoon helemaal niets meer aan).

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:18

heeeel herkenbaar, vorig jaar rond deze tijd was mijn zoon bijna 4.5 en hij haalde werkelijk voor een paar weken het bloed onder onze nagels vandaan. Ik ben er ook van overtuigd dat het naar school gaan heel veel impact heeft, ze zijn erg moe en gaan duidelijk hun grenzen opnieuw vastleggen. In mijn geval heb ik me nooit druk gemaakt om dat eten (wat ik nog steeds niet doe trouwens), doe eens lekker niets met hem deze kerstvakantie, pyamadagen doen wonderen soms ;) en ja het gaat over! Momenteel heb ik een allerliefste goedluisterende meegaande 5-jarige, maar ook die zal wel weer 's een donderbui krijgen :D oh ja en consequent blijven....hoe moeilijk soms ook, maar uiteindelijk heeft 't z'n uitwerking.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:46

zelf geen kinderen, maar wel al 10 jaar oppas en pedagogiek studente.

Het belangrijkste is dat je gaat kijken hoe je hem wel gemotiveerd krijgt om iets te doen. Dus als hij iets doet wat hij niet leuk vindt er een beloningen tegenover zetten (een snoepje na lief komen om aan te kleden). Toetje mogen uitkiezen in de supermarkt als hij goed eet. Hoeft niet persé iets met snoepjes/eten te zijn(het liefst niet natuurlijk, anders gaan ze daarom bedelen). Maar positief bekrachtigen dus als hij het goed en laten zitten als hij iets niet goed doet? Wil hij niet aankleden? Prima dan geen leuke dingen en niet spelen en niet met mama mee. En consequent blijven.
Ik weet niet hoe gevoelig je zoontje is maar soms helpt het ook om een beetje op zijn gevoel in spelen door te zeggen: jij wil toch ook dat mama lief is tegen je? Als jij mooi meehelpt dan is mama heel lief en jij ook dus dan wordt het heel gezellig! Positief benaderen dus.
Als hij echt ontzettend vervelend wordt een soort "strafbankje" creëren, een stoel of onderste tree van de trap, waar hij dan even moet afkoelen totdat hij sorry zegt. Belangrijk is om altijd uit te leggen waarom hij moet meewerken/doen en ook wanneer hij iets fout doet.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:55

En tenslotte:
alle pedagogische tips ten spijt (let wel: ik ben zelf ook juf én moeder), soms zijn er gewoon momenten dat je ze bij kop en kont pakt en dat ze NU gewoon even DOEN wat JIJ zegt :D

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:19

Idd. Over eten maak ik geen strijd. Heeft echt totaal geen zin en eten wordt voor iedereen een ellende. We eten gevarieerd en ik merk dat ze steeds meer eten en ook trots zijn dan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:32

Ja, mijn kleuter heeft het ook. Is 5,5 en lekker verkouden, hangerig...en ik denk gewoon moe. Hij was ook echt toe aan de kerstvakantie. Wil nu alleen maar TV kijken.

Wat bij Mika helpt is afspraken maken. Je mag nu(of over een uur, wat jij prettig/handig vindt) een uurtje TV kijken en daarna gaan we: ....(vul maar in spelletje doen/even naar buiten/boodschappen doen etc)
En dan s'middags nog een keer een uurtje TV kijken.

De TV gaat daarna uit... Als hij daarna niks wil....dan doet ie maar niks maar moet dan wel zichzelf bezig houden(als hij geen spelletje wil doen bijvoorbeeld)
Ik ga dan bijvoorbeeld de keuken soppen...en dan gaat hij maar naar buiten zitten staren...maakt me niet uit. Hij moppert dan wel hoor :D Ik ga er maar gewoon luchtig mee om..

Ik zet overigens dan wel wat speelgoed neer...meestal gaat dan hij vanzelf spelen.

Ook met eten. Niet eten???...nou ja dan eet hij maar niet....het enige wat moet is aan tafel blijven zitten en wachten totdat wij klaar zijn. Enneuh...nee, na het eten geen snoepje...geen honger is geen honger. Maar ik probeer er geen eten in te praten, dan ga je je toch alleen maar ergeren en daar heb ik geen zin in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:46

Rocamor schreef:
Ik herken het wel een beetje van mijn stiefkindjes (5 en 8). De jongste eet zijn bord met warm eten wel leeg, maar jeumig, wat duurt dat lang. En de oudste is geen fan van groenten (understatement). Sommige groentes vindt ze echt niet lekker, maar ze krijgt (moet) altijd wel een klein beetje. Maar die kan rustig 2 uur achter een bordje met nog 3 happen groente zitten (overigens ben ik hem dan allaaaaang gepeerd en de rest van ons ook, want ik blijf me niet ergeren aan een trien met lange tanden en tijd genoeg ;) )

Hoe gaan jullie daarmee om? Snoep krijgen ze niet bij ons. Alleen dat klaar maken dat mevrouw lust, daar pas ik ook voor (dat doet moeders overigens wel). Maar ik ben er een beetje klaar mee met het: "eet eens door", "Volgende hap". Nou ja je snapt het wel. Snoep krijgen ze niet, dus daarmee "dreigen" dat ze geen snoep of geen toetje krijgen, dat interesseert ze niet. Bord weghalen als wij klaar zijn, daar is ze alleen maar blij mee (hoef ik lekker die vieze dingen niet en krijg ik mijn zin en raak ik volgende keer gewoon helemaal niets meer aan).

Wat mijn moeder deed (en volgens mij wel goed gewerkt heeft O:)) is wel het bord weghalen, bewaren, en als we zeiden dat we honger hadden/snoep wilden, kregen we het bord met eten weer voor ons neus. Zolang die niet op was, ook geen snoep. Honger krijgen ze dan vanzelf wel. Niet eten = honger leren ze snel genoeg :j
Snoep kregen wij overigens uberhaupt bijna nooit :=

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:35

je bent geen slechte moeder hoor ;) maar dat gevoel krijg je natuurlijk wel. Het is vooral de leeftijd waar ze nu in zit. Je ziet het vaak bij kinderen rond deze leeftijd ;) Niet eten = okee, maar dan ook zonder eten naar bed. Betrek haar zoveel mogelijk bij het eten klaar maken. Zien eten, doet eten. Laat haar helpen met de voorbereiding, boodschappen doen ( kom we gaan boodschappen doen, dan mag jij mama straks helpen met het eten te maken ), tafel aanzetten en gewoon met het klaarmaken. Vrijwel alle kinderen vinden dat geweldig! Laat haar met het eten haar portie zelf opscheppen. Kleuters eten naar behoefte. Dus als ze gegeten hebben en ze willen niet meer, dan hoeven ze ook echt niet meer te eten ;)

Als je voor de kleuter opschept, kan de kleuter er als een berg tegenop zien om te gaan eten, omdat ze denken de hoeveelheid niet op te kunnen. Laat ze zelf opscheppen, maar wel van hetgeen dat op tafel staat. Je gaat geen speciale dingen voor je kleuter klaarmaken ;) Ze moet gewoon leren eten wat de pot schaft zegmaar.

Probeer daarnaast bij het eten een gezellig gesprek op gang te brengen. ( zit ze op school? ) . Bijvoorbeeld: wat heb je vandaag gedaan op school? etc. etc. Het is een soort afleidingstactiekje waardoor de kleuter toch gaat eten. Wanneer je kleuter niet eet, richt je geen aandacht erop maar ga je gewoon met iemand anders praten. Eet je kind weer, dan richt je je aandacht weer op het kind.

Wil ze echt niet eten? Dan is het pech, dan eet ze die keer gewoon niet, morgen is er weer een dag ;) Een kind laat zichzelf echt niet uithongeren :P

zo hehe.. even mijn opleiding in de strijd gegooid, haha

Rian_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:13

Ik heb altijd veel opgepast op 3 kinderen en die wilde erg graag naar een restaurant om daar te eten,
maar pa en ma vonden dat ze dan eerst moesten bewijzen dat ze netjes konden eten, netjes op de stoel zitten etc..
Alle drie hebben ze samen met mij pa of ma een gerecht klaar gemaakt en opgegeten 'zoals het hoort'.
Was erg geslaagd! misschien ook leuk om een keer te doen, want dan is eten ineens wel leuk!

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:17

Ik ben zelf nog kind :o
Maar als ik niet wilde eten moest ik net zolang blijven zitten tot ik het op had
En dan kon ik het ineens wel :D :+

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:21

Het is inderdaad belangrijk dat er niet te veel 'druk' ontstaat.
Je vind het eten niet lekker, prima, je mag best iets niet lekker vinden. Maar toch eten we het op. En dan bijvoorbeeld een klein beetje. Lukt dat niet? Dan ook geen toetje of iets anders. Morgen weer een nieuwe dag.
Met aankleden of kleding kiezen, een keuze tussen 2 dingen. Dan hebben ze wel wat te kiezen, maar is de keuze niet te groot waardoor onrust kan ontstaan.
Duidelijk, eventueel met plaatjes aangeven wat je die dag gaat doen. Van te voren ook nog een keer melden. Dan weet hij waar hij aan toe is en dat voorkomt ook onrust.

Denk er ook aan dat je goed gedrag ook beloont. Bijvoorbeeld met iets leuks doen of met een stickersysteem.