pijnlijke knieën?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Askim

pijnlijke knieën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 16:02

De afspraak voor maandag staat al bij de dokter, maar vroeg me af of er meer mensen zijn met deze klachten?

Ik heb al jaren last van mijn knieen en moet zeggen dat het met de kou erger is als met de warmte.
Ik voel het vaak als ik een tijdje aan het rijden ben en als ik afstap of ik moet hoefjes schoonmaken en weer omhoog komen.

Ik kan ook niet te lang in één houding gaan zitten op de bank, want dan doet het aardig pijn en kom ik bijna niet meer uit die houding :+

Het is de knieschrijf en de meeste pijn zit aan de onderkant en sommige mensen zeggen dat het ook te voelen is ;)

Ik doe mijn hele leven (ben 23 jaar) veel lopen fietsen en heel intensief paardrijden.

Meerdere mensen met zulke klachten? Vind het een beetje apart omdat het in beide knieen zit en al zeker een paar jaar...

MaaikeMo

Re: pijnlijke knieën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:08

Ja ik ook.. Ook aan beide knieen.. Vooral met de kou merk ik t ook meer..

Herken t erg van in een houding zitten, moet je niet te lang doen, dan roest je echt vast :+
Heb t overigens ook in mijn enkels..

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 16:09

Enkels heb ik het gelukkig niet.

Maar weten ze bij jou wat het is? Merk dat het met paardrijden nog wel eens een belemmering is..

Singeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:27

Heb ik ook, maar ik vind het niet ernstig genoeg om naar de dokter te gaan bij mezelf. Juist dezelfde 'symptomen' als bij jou, en bij de kou is het erger. Maar het valt allemaal wel mee bij mee, ik heb er geen erge last van.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:31

Nee, zoals Singeltje vind ik het ook niet ernstig genoeg om ervoor naar de dokter te gaan :)
Ben ook niet anders gewend :) Gewoon als ik zit vaak genoeg van houding wisselen, en met paardrijden even op de tanden bijten.. Maar heb er met paardrijden alleen last als het koud is

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:39

Ik denk niet dat het onze taak is om te bepalen of het wel of niet ernstig genoeg is.
Als TS er last van heeft en ze denkt dat het de moeite waard is om naar de dokter te gaan moet ze dat doen :j
Ik weet helaas hoe vervelend knieën zijn.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:43

Ik heb er ook last van (gehad)

Ik ben in 1 knie ingespoten met ontstekings vloeistof, wat dus echt geen prettje was!

Als ik sgw rijd moet ik idd ook echt wennen aan me knie stand omdat me beugels dan korter moeten..

Ik liep bij fysio met oefeningen en moet zeggen heb er nu af en toe nog last van plotseling de trap op rennen, hard lopen kan ik dus ook niet echt goed.

Zou gewoon naar de dokter gaan :)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:44

Ik bepaal toch niet of t ernstig genoeg is of niet?
Ik zeg alleen dat bij mij ik het niet ernstig genoeg vind om naar de dokter te gaan, en ik daarom ik niet weet wat t bij mij is...

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:45

Nou ik zou gewoon als je twijfelt ongeacht of je veel pijn hebt of niet gewoon gaan.. ;)

manna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:48

ai, dat klinkt precies hetzelfde als wat ik heb: retropatellaire chondropathie (ik hoop dat ik het zo goed schrijf). Het komt er bij mij op neer dat ik zwakke pezen heb, waardoor de knieschijf makkelijk (te makkelijk) kan bewegen en daardoor brokkelt langzaam je kraakbeen af. Bij jongere meisjes wordt het ook wel meisjesknieen genoemd, omdat ze eroverheen groeien. Helaas is dat bij mij nooit gebeurd.

Waar het in de praktijk op neer komt: fysio, fysio en nog een fysio. Verder geen sporten waarbij je onverwachte bewegingen moet doen (tennis, voetbal, volleybal, etc.), niet op een zware versnelling fietsen, niet tegen de wind in fietsen als het heel hard waait. Veel bewegen, maar alles heeeeeeel gecontroleerd en waarschijnlijk zul je icepacks moeten aanschaffen zodat je je knieen kan koelen. Dit helpt wel goed.

Als je nog meer dingen wilt weten, stuur je me maar een pb! Ik heb er al zo'n 12 jaar lang last van en ben nu sinds 2 jaar bij de fysio...
Laatst bijgewerkt door manna_ op 17-12-10 16:52, in het totaal 2 keer bewerkt

manna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:51

MaaikeMo schreef:
Ik zeg alleen dat bij mij ik het niet ernstig genoeg vind om naar de dokter te gaan, en ik daarom ik niet weet wat t bij mij is...

ik zou er maar voorzichtig mee zijn, want als bij jou je kraakbeen ook afbrokkelt en je doet meer dan je zou mogen, kan dat wel betekenen dat je hier later veeeeel meer last van gaat krijgen.

De mate van pijn wil niet zeggen of je naar een dokter moet of niet. Ken genoeg mensen die heel lang geen pijn hebben gehad en toen ineens wel, maar toen was de kanker al zo erg dat ze niet meer konden genezen. Waren ze eerder geweest, hadden ze misschien wel genezen kunnen worden. (even als illustratie, dit is natuurlijk wel iets anders)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:52

MaaikeMo schreef:

Verkeerd gelezen, sorry ;)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:00

Manna_, wat jij schrijft klopt wel. Mijn moeder heeft toen ze jong was ook heel veel last van haar knieën gehad, en is er over heen gegroeid zoals de dokter tegen haar gezegd heeft.

Ik heb dus ook heel veel last van mijn knieën. Ik word 's avonds gewoon wakker van de pijn, soms zo erg dat ik in huilen uitbarst. Dit is vaak wanneer het kouder wordt, en wanneer er regen, onweer enz op komst is. Ik kan niet heel snel de trap op lopen, niet zo opeens gaan rennen, niet zo opeens gaan springen. Bij al deze dingen voelt het alsof mijn knie scheurt. Ook wanneer ik mijn beide paarden heb gereden heb ik er last van. Ik heb er voor bij de fysio gelopen, maar ik kwam daar met meer pijn weg dan dat ik er heen ging, dus dat heb ik maar snel afgekapt. Fysio is wel 10 jaar geleden.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:12

Ik heb er ook last van. Volgens de dokter irriteerd mijn knie schijf mijn kraakbeen en dat doet dan zo'n zeer. Wanneer ik sport bij de fysio train ik specifieke spieren waardoor ik er minder last van heb. Mijn knieen zijn nu ik niet kan sporten meteen ook weer heel onstabiel en pijnlijk. Door mijn knieen zakken kan ik dan ook maar paar seconden vol houden.

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:40

Ik heb het ook al een tijdje.Bij mij komt het door flexcibele gewrichten.Ik krijg het ook meer in de winter.Ik kan bijv als ik op een plekje in mijn knie druk mijn knieschijf naast mijn knie zetten.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:47

manna_ schreef:
ai, dat klinkt precies hetzelfde als wat ik heb: retropatellaire chondropathie (ik hoop dat ik het zo goed schrijf). Het komt er bij mij op neer dat ik zwakke pezen heb, waardoor de knieschijf makkelijk (te makkelijk) kan bewegen en daardoor brokkelt langzaam je kraakbeen af. Bij jongere meisjes wordt het ook wel meisjesknieen genoemd, omdat ze eroverheen groeien. Helaas is dat bij mij nooit gebeurd.

Waar het in de praktijk op neer komt: fysio, fysio en nog een fysio. Verder geen sporten waarbij je onverwachte bewegingen moet doen (tennis, voetbal, volleybal, etc.), niet op een zware versnelling fietsen, niet tegen de wind in fietsen als het heel hard waait. Veel bewegen, maar alles heeeeeeel gecontroleerd en waarschijnlijk zul je icepacks moeten aanschaffen zodat je je knieen kan koelen. Dit helpt wel goed.

Als je nog meer dingen wilt weten, stuur je me maar een pb! Ik heb er al zo'n 12 jaar lang last van en ben nu sinds 2 jaar bij de fysio...

Ik heb gelijke klachten, hier werd bij mij in eerste instantie ook aan gedacht.

We hebben van alles geprobeerd, fysio, steunzolen, inspuiten maar het hielp allemaal niet. Inmiddels ben ik 2x geopereerd en druk aan het revalideren in de hoop dat het dan beter wordt.
Ze hebben nu een spier aan mijn knieschijf los gehaald en opzij weer vastgezet om te zorgen dat mijn knieschijf beter spoort en ook niet meer over de kraakbeenbeschadiging die in mijn knie zat heen schuift.

Ik heb wel heel lang aangemodderd totdat ik bij een goede orthopeed terecht kwam die door durfde te zetten.

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:48

Ik heb mijn knieën 2/3 jaar geleden teveel belast.
Met atletiek ik trainde 2 keer per week en iedere week had ik wel 3 wedstrijden.
Ik reed ook aardig veel paard en ik danste.
Op ten duur kon ik niet meer op mijn knieën zitten dus dat startblok werd ook niks.
Toen ben ik naar de dokter gegaan en mn knieën waren dus overbelast.
En ik heb nu nog altijd last van mijn knieën,
De pees die naar je knieschijf gaat o.i.d doet me erg zeer. (dat is dus inderdaad de onderkant van je knie)
ook ben ik aardig hypermobiel en kan ik mijn knieschijf draaien e.d
Maar de dokter zei dat ze er niet echt wat aan konden doen... :n
Nu heb ik steunzolen maar die werken ook niet. :+