manna_ schreef:ai, dat klinkt precies hetzelfde als wat ik heb: retropatellaire chondropathie (ik hoop dat ik het zo goed schrijf). Het komt er bij mij op neer dat ik zwakke pezen heb, waardoor de knieschijf makkelijk (te makkelijk) kan bewegen en daardoor brokkelt langzaam je kraakbeen af. Bij jongere meisjes wordt het ook wel meisjesknieen genoemd, omdat ze eroverheen groeien. Helaas is dat bij mij nooit gebeurd.
Waar het in de praktijk op neer komt: fysio, fysio en nog een fysio. Verder geen sporten waarbij je onverwachte bewegingen moet doen (tennis, voetbal, volleybal, etc.), niet op een zware versnelling fietsen, niet tegen de wind in fietsen als het heel hard waait. Veel bewegen, maar alles heeeeeeel gecontroleerd en waarschijnlijk zul je icepacks moeten aanschaffen zodat je je knieen kan koelen. Dit helpt wel goed.
Als je nog meer dingen wilt weten, stuur je me maar een pb! Ik heb er al zo'n 12 jaar lang last van en ben nu sinds 2 jaar bij de fysio...
Ik heb gelijke klachten, hier werd bij mij in eerste instantie ook aan gedacht.
We hebben van alles geprobeerd, fysio, steunzolen, inspuiten maar het hielp allemaal niet. Inmiddels ben ik 2x geopereerd en druk aan het revalideren in de hoop dat het dan beter wordt.
Ze hebben nu een spier aan mijn knieschijf los gehaald en opzij weer vastgezet om te zorgen dat mijn knieschijf beter spoort en ook niet meer over de kraakbeenbeschadiging die in mijn knie zat heen schuift.
Ik heb wel heel lang aangemodderd totdat ik bij een goede orthopeed terecht kwam die door durfde te zetten.